Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Forvirringen er total (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Linhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Håber at der i dette forum er en tålmodig sjæl som kan give mig en lidt simpel forklaring på digital tuner.

Jeg har lige inversteret i et Pioneer 428XD, super fedt, men nu vil jeg jo gerne udnytte det i sin fulde grad. Jeg har derfor valgt at få lagt fiber ind i huset, via Dong (kommer til januar). TV udbyder blive enten DanskBredbånd eller fast TV. Begge disse udbydere har sagt at de indenfor et par måneder får en ny TV-modtager, hvor i der bliver en HDMI udgang og et scart stik. Hvilket signal der kommer ud af scart stikket ved jeg ikke, men efter min ringe viden om kabler og signaler, så må det være en analog signal, eller hvad?

HDMI udgangen på TV-fiber boksen vil jeg tilslutte til fjernsynet, da der ikke er nogen DVD/HD recorder som har HDMI indgang. Scart stikket skal så sættes i DVD/HD recorderen.

Min nuværende DVD/HD recorder har ikke HDMI udgang, så den skal selvfølgelig udskiftes med en ny Pioneer DVD/HD recorder, så jeg kan sætte et HDMI kabel mellen fjernsynet og DVD/HD recorderen. Jeg har spurgt en forhandler og jeg skal vælge en med digital eller analog tuner. Han sagde en masse om DVB-T, DVB-C, DR1, DR2 og TV2 og antenne på taget, og sluttet af med at sige at jeg skulle vælge den med digital tuner (=kr 3.000 ekstra). Lige nu er jeg stået helt af, da kablet som kommer ind i DVD/HD recorderen jo er et scart stik, og derfor efter min forstand er et analogt signal. Hvad skal jeg dog så med en digital tuner?

Svaret på min lange indlæg/bøn, kan bare være: Du vil få det bedste ud af at købe en DVD/HD recorder med digital tuner, eller ej. For jeg kommer nok aldrig til at forstå dette

Et eller andet sted, må man da også miste en masse billed kvalitet, hvis man hele tiden skal konvertere digital ti analog og tilbage igen, og en gang tilbage igen.......

PS: Er det kun DR1, DR2 og TV2 som vil give mig et bedre billed?

PSS: Jeg har antenne på taget, men den vil jeg gerne pille ned, da jeg håber at fiber vil kunne klare det bedre end den 30 år gamle antenne.

Til top Vis Linhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Linhawk

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

DVB tuner er en digitale TV tuner i SD formate ( 576i), derved er der kun scart udgang på dem, men der er også en HD udgave af disse på disse
er der HDMI udgange.

DVB-T tuner er til antenne signale, så kan man bl.a. modtage DR1, DR2 og TV2 gratis. Og man kan bruge den gammle antenne på taget.
DVB-S tuner er til satelit. og krever en pabole og kort.
DVB-C tuner er til cable TV. og krever også et kort.

Scart er kun analog (576i).
HDMI er digitale og er krave for at kørre HD (HD-ready 720p/1080i).

Der er 3 HDMI indgang på dit TV, som så kan bruges til en HD digitale TV tuner, en DVD/HD rec.

Der er nogle Digitale TV tuner med indbygget HD (Hard Disk), så er der ingen grund til at købe en DVD/HD rec., når dine udbyder siger at det
bliver lev. med HDMI udgang, tjek så lige om det ikke er en HD digitale box, de menen.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Linhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej StarTrek. Tak for dit hurtige svar, og jeg tror at jeg måske bliver lidt klogere, men stadig også forvirret . Nedenstående er rent volapyk for mig, selv om jeg har læst det flere gange, så giver det stadig ingen mening for mig

StarTrek skrev:
DVB tuner er en digitale TV tuner i SD formate (567p), derved er der kun scart udgang på dem, men der er også en HD udgave af disse på disse
er der HDMI udgange.

Begge TV-udbydere, talte om at den nye boks højst sandsynligligt ville have en HD indbygget, så man kunne se en kanal, mens en anden blev optaget, smart nok. Men jeg vil nu stadig gerne have en DVD/HD recorder, så når nu jeg optager Disnye film til mine børn, så kan jeg smide dem over på den DVD, og så kan de se dem andet sted.

Jeg tror at det er umuligt at banke ind i hovedet på mig, helt præcist disse digital signaler og tuner hænger sammen. Men det som jeg gerne ville vide var, vil det give mig noget at købe en DVD/HV Recorder med digital tuner? Det er her filmen knækker for mig. Ud af min kommende TV-Fiberboks, kommer der jo et analogt signal, da det er et scart stik. Så kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skal vælge en digital tuner

Linhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Lidt tilføjelse. Det som jeg tror er ulogisk for mig er den TV-fiberboks. For mig er den en form for konverter, som laver det TV som kommer via fiberet om til et signal som kan bruges til mit TV (HDMI) og et til scart som skal bruges til min DVD/HD recorder. HDMI stikket er efter min viden optimalt, og derfor skal jeg ikke tænke mere over dette .  Men outputtet, som kommer via scart, er rent analogt, så derfor kan jeg ikke forstå at man taler om DVB-C, når nu at fiberboksen har konverteret dette signal til et analogt signal. Er det fordi at jeg har bare ikke forstår mig på dette?

PS: For 18 år siden fik jeg svendebrev som elektronik mekanikker, men har ikke arbejdet med faget i 15år, så det kan godt være at jeg nu skal have det inddraget

Det er helt i orden, hvis i griner lidt at mine dumme spørgsmål  

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Scart er kun analog (567p).

Faktisk ikke helt rigtigt.. Et scart-stik kører kun 576i, da det ikke kan overføre et progressivt signal..

Til dig Linhawk vil jeg nu prøve at forklare alligevel, da det er lidt svært at give et ja/nej svar på den her..

Der er som startrek skriver 3 typer dvb-modtagere.. en til satellit (DVB-S), en til normal antenne (DVB-T) og en til kabel-tv (DVB-C).. Den digitale tuner der ligger i de bokse du får fra din kabel-tv udbyder indeholder logisk nok en DVB-C tuner, der jo som sagt er beregnet til kabel tv.. Køber du derimod en dvd/harddisk optager hos din lokale radiomand, ligger der en DVB-T tuner i den, beregnet til det normale antennenet.. Denne kan kun bruges til at modtage DR1, DR2 og TV2 på den normale antenne, og er altså ikke relevant i forhold til kabel-tv.. Der er mig bekendt endnu ikke lavet nogen harddisk optagere med dvb-c tuner i..

Fordelen ved at købe tunerboksene med indbygget harddisk hos kabel-udbyderne er at du vil kunne optage tv-signalet direkte digitalt.. Hvis du overfører det til en dvd-optager gennem et scartstik (som er den "bedste" mulighed for at overføre det) vil du gå glip af en del kvalitet på grund af konverteringen til et analogt interlaced signal, som er det eneste et scartstik kan overføre.. Samtidig vil din decoder boks fra kabel-udbyderen hele tiden skulle stå på den kanal du vil optage.. Om man overhovedet kan programmere en dvd-optager til at optage fra sin scartindgang på et givent tidspunkt vil jeg lade stå usagt..

Opsummering: Du skal kun købe en dvd/harddisk optager med dvb-t tuner hvis du ønsker at optage dr1, dr2 eller tv2 fra din normale antenne.. i alle andre henseender er det bedøvende lige meget.. kan godt følge problemet i at du gerne vil brænde filmene ned på dvd, men jeg vil stadig klart anbefale dig at vente på tunerboksene med harddisk fra din kabel-udbyder.. her vil du både få en væsentligt bedre kvalitet, samt formentlig mulighed for hurtig og nem programmering gennem noget tv-guide halløj..

Håber det var forståeligt?!

-Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
StarTrek skrev:

Faktisk ikke helt rigtigt.. Et scart-stik kører kun 576i, da det ikke kan overføre et progressivt signal..

Nu ved jeg godt at jeg nok føjer lidt mere til forvirringen - men man KAN nu godt overføre progressive signaler via scart. Jeg har en Yamakawa DVD afspiller, hvor component signalet - også progressivt - sendes ud via scartstikket. Det kræver så et kabel med scart i den ene ende og tre RCA stik i den anden at udnytte det på denne måde, men så fungerer det også fint.

Spørgsmålet er så hvilke signalstandarder der sendes ud af scartstikket i den omtalte box - jeg ville nok tvivle på at der også var component - men hvis der er, burde det også kunne være progressivt. 

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Alland skrev:
StarTrek skrev:

Nu ved jeg godt at jeg nok føjer lidt mere til forvirringen - men man KAN nu godt overføre progressive signaler via scart. Jeg har en Yamakawa DVD afspiller, hvor component signalet - også progressivt - sendes ud via scartstikket. Det kræver så et kabel med scart i den ene ende og tre RCA stik i den anden at udnytte det på denne måde, men så fungerer det også fint.

Spørgsmålet er så hvilke signalstandarder der sendes ud af scartstikket i den omtalte box - jeg ville nok tvivle på at der også var component - men hvis der er, burde det også kunne være progressivt. 

Ikke fordi det er relevant for denne tråd overhovedet, men her er du jo ude i specielle kabler og forudsætninger hos afspilleren..

I denne sammenhæng med overførsel fra en scart-udgang til en scart-indgang, kan man ikke overføre et progressivt signal.. Men nok om det..

-Allan

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Min tanke var faktisk at hvis der var DVD optagere med component indgang (det aner jeg ikke om der er), så kunne det være relevant.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Min tanke var faktisk at hvis der var DVD optagere med component indgang (det aner jeg ikke om der er), så kunne det være relevant.

Ok.. Der er mig bekendt ikke lavet nogen dvd/harddisk optagere med andet end scart indgang.. at dette så er fuldstændigt tåbeligt er en anden side af sagen, for slet ikke at tale om manglen på optagere med dbt-c tunere..

-Allan

Linhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hjælpen. Jeg tror at jeg nu er blevet lidt klogere  Tak til alle, specielt Allan som har fomodet at skære det ud i pap

Jeg vil nu bestille min Pioneer DVD/HD recorder DVR-550H-S, uden digital tuner. Og så vil jeg håbe at når jeg får mit fiber ind i huset at jeg så får en ekstar HD med i TV-fiber boksen.

Når jeg optager på HD i TV- fiberboksen, kan man vel sagtens bagefter afspille det optaget, og samtidig optage det på DVR-550H-S, så man kan overspille det optaget over på en DVD?

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Linhawk skrev:

Tusind tak for hjælpen. Jeg tror at jeg nu er blevet lidt klogere  Tak til alle, specielt Allan som har fomodet at skære det ud i pap

Jeg vil nu bestille min Pioneer DVD/HD recorder DVR-550H-S, uden digital tuner. Og så vil jeg håbe at når jeg får mit fiber ind i huset at jeg så får en ekstar HD med i TV-fiber boksen.

Når jeg optager på HD i TV- fiberboksen, kan man vel sagtens bagefter afspille det optaget, og samtidig optage det på DVR-550H-S, så man kan overspille det optaget over på en DVD?

Selv tak.. og til dit sidste spørgsmål: ja!

-Allan

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Ops. selfølig køre Scart med 576i og ikke 567p (ren skrive fejl fra min side)   

Vedr. Digitale HD box, kan man nogel gange købe flere box, og få et ny ekstra kort fra sin udbyder til en billige penge, desværre kan man ikke
overføre HD signal digitale fra en HD box til en HDD rec. men kun analog, men der her hele ikke komme nogle HD-HDD rec. (kan værre Blu-ray
rec. med indbygge Hard Disk eller HD-DVD rec. med indbygge Hard Disk) på det europæiske market endnu, selv om de er lavet.

Det jeg har forstået er at du få langet fiber derikte ind i dit hus og til dette fiber bliver der sat et HD box, fordel ved at få fiber direkte ind i huet er
en meget højere hastighed, et krave for at kunne se HD unden at det hakker (et problem som der er med TDC HD-IPTV box) og på plus side få
man også en max hastighed på sin internet forbindlse.

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes