| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at fisk, trods deres manglende ører, hører ganske udmærket via deres sidelinie.
Nå FICK; ingen tager skade af en god melodunte i næsthøjeste gear!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Husk at fisk, trods deres manglende ører, hører ganske udmærket via deres sidelinie. |
|
|
Nemlig. Dine ører er en direkte nedarvning af fiskenes sidelinie, der også er en tryktransducer. Så de har vel ører...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
There's no substitute for cone area   
|
|
|
JO! Membranareal - Jeg har ca. 3300 cm2 pr. side i mine "tårne" ..... men der er det absolut nødvendigt, for de er åbne bagtil.
Ser ud som et spændende projekt, men godt at de kun skal gå op til 40 Hz! Minder lidt om "The Bag End" subwooferene fra USA og deres Infra Technology.
http://www.bagend.com/
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
JJAZ skrev:
|
There's no substitute for cone area   
|
|
|
JO! Membranareal - Jeg har ca. 3300 cm2 pr. side i mine "tårne" ..... men der er det absolut nødvendigt, for de er åbne bagtil.
Ser ud som et spændende projekt, men godt at de kun skal gå op til 40 Hz! Minder lidt om "The Bag End" subwooferene fra USA og deres Infra Technology.
http://www.bagend.com/
|
|
|
Så har du mere membranareal end mig, pokkers 
8 x 346cm2 = 2768 cm2 pr. side for min konstruktion.
De to nye tårne skal iøvrigt hjælpe mine GD1 i bunden (du husker sikkert de to stk. 12" XLS i hver højttaler )
Hvor er ligheden med The Bag End ?!? Hvis man stabler deres, så måske.. men, ellers kan jeg ikke rigtig lige se det? __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Hvor er ligheden med The Bag End ?!? Hvis man stabler deres, så måske.. men, ellers kan jeg ikke rigtig lige se det?
|
|
|
Bag End anvender enhederne UNDER systemresonansen! De hæver frekvensgangen med 12 dB pr. oktav og får dermed et lineært system. HVis ikke det var på grund af hjørneplaceringen, ville det kræve en gevaldig masse effekt. Bemærk, at dette princip også giver lineær impedans i højttalerens arbejdsområde.
Se nærmere under "Tech Notes" på deres hjemmeside:
|
What is INFRA™? |
|
What is Infrasub Technology? Infrasub is Bag End's second generation dual in tegrator bass extension technology. Utilizing Surface Mount Technology, the Infrasub technology provides improvements over earlier dual integrators through modern manufacturing. The extended low frequency approach insures that the lowest 3 octaves of the audio and sensory spectrum are reproduced acoustically in the same time and frequency relationship as the electrical input to the system. |
|
 |
|
|
|
|
Electrical frequency response of the INFRA™ dual integrator |
|
|
Acoustical output of the INFRA™ system |
|
|
Acoustical frequency response of the INFRA™ loudspeaker in a sealed box |
|
|
Impedance amplitude of INFRA™ loudspeaker in a sealed box |
|
A fundamentally new approach to low frequency reproduction, the INFRA employs electronic compensation to the uniform response that a sealed box loudspeaker system exhibits below its resonance frequency. The resultant frequency response can be extended well below the audible range while at the same time greatly reducing the influence of the system resonance. An INFRA system reproduces each note with precision and uniformity while maintaining a flat frequency and phase response, eliminating the tendency to emphasize the notes around resonance as in conventional bass systems. The enhanced INFRA dual integrator provides both a very flat response below resonance and the high frequency roll-off above resonance, for crossover to the midrange driver, without the use of conventional low pass filters and the delay typically introduced by them. An inherent bonus of the process requires the enclosures to be small. For example, a double 10-inch INFRA system measures only 13" x 22" x 13" (1.5 cu.ft.).
| __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
JJAZ skrev:
|
Hvor er ligheden med The Bag End ?!? Hvis man stabler deres, så måske.. men, ellers kan jeg ikke rigtig lige se det?
|
|
|
Bag End anvender enhederne UNDER systemresonansen! De hæver frekvensgangen med 12 dB pr. oktav og får dermed et lineært system. HVis ikke det var på grund af hjørneplaceringen, ville det kræve en gevaldig masse effekt. Bemærk, at dette princip også giver lineær impedans i højttalerens arbejdsområde. |
|
|
Ahhh.. Den lighed.. Jeg kiggede ikke så grundigt efter, men det jeg selv er mest nysgerrig efter er virkningen af en linesource-sub.
Endnu ved jeg ikke om jeg vil bruge et 2.-ordens filter til at gøre frekvensgangen flad eller om jeg blot giver den lidt eq. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman; jeg har arvet mine ører efter mine forældre. Nah; de har stadigvæk deres ører i behold! Nå; efter Charles Darwin´s teorier. 
JJAZ; hvad med et notch-filter beregnet efter rummets egenresonans.
http://www.national.com/ms/LB/LB-5.pdf
340 meter/sek : rummets bredde/dybde for en helbølge (ikke så galt) og følgelig en halvbølge ved den halve frekvens (meget værre). Basforstærkning ved hjørneplacering = 6dB, nær gulv desuden = 9dB, og ligeledes nær loft = 12dB. Så der skal nok komme bas ud af det!
Ad-bad til equalizers! Men kun på grund af de introducerede fasefejl. Nå, det sker jo også i et delefilter. 
Næste skridt:

|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forekommer mig en anelse komisk at gå fuldstændig amok og købe de vildeste ht i den flotteste finish, og have "stuk" noder i loftet... men samtidig ha' de grimmeste skodplanter i de grimmeste krukker og i bogstavligste forstand smide forforstærkeren op på en pedestal i et rum, der ikke har en eneste kabelbakke.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| JJAZ; hvad med et notch-filter beregnet efter rummets egenresonans. |
|
|
Erhmm.. Du foreslår et notch-filter, men hader eq på grund af fasefejl. Et notch-filter har nøjagtig samme fasefejl som en tilsvarende eq.. 
F.Christians skrev:
340 meter/sek : rummets bredde/dybde for en helbølge (ikke så galt) og følgelig en halvbølge ved den halve frekvens (meget værre). Basforstærkning ved hjørneplacering = 6dB, nær gulv desuden = 9dB, og ligeledes nær loft = 12dB. Så der skal nok komme bas ud af det!  |
|
|
Det bliver spændende at se bas-responsen. Der er naturligvis en del gain fordi enhederne befinder sig tæt på væggene, men de sidder jo ikke allesammen inde i hjørnet nær tre vægge.
Desuden sidder enhederne så tæt at det vil fungere som en linesource og så er historien pludselig en anden igen. F.eks. aftager lydtrykket nu kun med 3dB pr. fordobling af afstanden i modsætning til de normale 6dB. En helt anden ting er at subwooferens frekvensområde er så langt nede at der måske i praksis bliver tale om en tryksætning af rummet og så er det pludselig igen en anden historie.
Spændende bliver det ihvertfald at se en måling eller 10.. Forhåbentlig kommer de i aften, hvis jeg kan nå det (pokkers til liv ). __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
| Det forekommer mig en anelse komisk at gå fuldstændig amok og købe de vildeste ht i den flotteste finish, og have "stuk" noder i loftet... men samtidig ha' de grimmeste skodplanter i de grimmeste krukker og i bogstavligste forstand smide forforstærkeren op på en pedestal i et rum, der ikke har en eneste kabelbakke. |
|
|
Jeg er delvist enig..
Men, please lad os holde os til emnet istedet for at snakke om et tilfældigt fremmed setup. Det er jo blot et billede af en andens opsætning.
Tilbage til topic, tak. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
| Endnu ved jeg ikke om jeg vil bruge et 2.-ordens filter til at gøre frekvensgangen flad eller om jeg blot giver den lidt eq. |
|
|
Hvis frekvensgangen skal være flad, bliver du nødt til det. Husk på, at i et lukket systen er afrulningen nedadtil 12 dB/oct. Det er så systemets Q, der bestemmer, hvor fladt eller skarpt knækket ved delefrekvensen er.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
JJAZ skrev:
| Endnu ved jeg ikke om jeg vil bruge et 2.-ordens filter til at gøre frekvensgangen flad eller om jeg blot giver den lidt eq. |
|
|
Hvis frekvensgangen skal være flad, bliver du nødt til det. Husk på, at i et lukket systen er afrulningen nedadtil 12 dB/oct. Det er så systemets Q, der bestemmer, hvor fladt eller skarpt knækket ved delefrekvensen er. |
|
|
Mnjaaa.. Eftersom systemet kun skal dække en enkelt oktav, så kan frekvensgangen godt blive flad med andre midler end et 2.-ordens filter. Husk også på at rummet gør en hel del ved responsen. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bølgelængden under 40 Hz er > 8,5 meter. Så alle enhederne i tårnet vil koble akustisk og spille som én. Sammen med den effektive kobling til rummet qua placeringen, og den høje effekt, skulle der ikke blive problemer med at anvende Linkwitz' ide med anvende enhederne under resonansen - som jo koster megen følsomhed.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende projekt. Minder lidt om Peter Forsells hjørne subwoofere som blev brugt sammen med Beveridge line-source elektrostater. Målinger afventes med spænding!
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg lavet et par hurtige intermistiske målinger, og leget en lille smule med delefrekvensen.
Målingerne lider lidt under at jeg ikke har fået opdateret softwaren i mine SMS-1'er endnu, så jeg har et ufrivilligt 15Hz 1.-ordens subsonisk filter på. Det fikser jeg en af dagene.
Først sub'en uden filter (og ja, jeg ved godt at inputtet er overstyret fra 65-110Hz på den her kurve).

__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her sub'en med 2.-ordens 22Hz LP filter.

__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu med 4.-ordens 22Hz LP filter.

__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
| Mnjaaa.. Eftersom systemet kun skal dække en enkelt oktav, så kan frekvensgangen godt blive flad med andre midler end et 2.-ordens filter. |
|
|
Det kan du godt, men hvad sker der så med fasen? - en parameter, jeg er overbevist om, er ultravigtig for integrationen mellem sub og resten af systemet. Plus at an laver netop en 12 dB/oct. equalisering, fordi lukkede systemer aftager med netop 12 dB/oct.
JJAZ skrev:
| Husk også på at rummet gør en hel del ved responsen. |
|
|
Det er allerede sket, da du placerede den i hjørnet. Se Jans kurver ovenfor. Responsen er allerede helt fastlagt, fordi du har skruet det hele fast i væggen, så du ikke længere kan flytte det. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forskel på volumen fra første måling til de følgende?
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ; vi er enige angående fasefejl: "Nå; det sker jo også i et delefilter" Og det med basresponsen ved du laaangt mere om end jeg. Bliver det så 2. eller 4. ordens low pass?
Brian321 har også ret angående det uhyggelige grimme lytterum. NB: Jeg har hørt disse Infinity IRS beta, og de kan slet ikke spille ordenligt i et så lillle rum!
|
| Til top |
|
| |