| Forfatter |
|
Hanga Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg skal flytte om 1½ måneds tid, og får langt om længe plads til at have et par gulvhøjtalere i min stue. Jeg har nu en
Onkyo TX-SR507, som driver et 5.1 sæt M&K. Jeg ved selvfølgelig, at receiveren i sig selv er for svag, til at kunne drive et
par solide gulvhøjtalere. Jeg tænker umiddelbart højtalere som XTZ 99.36, Monitor Audio RX8, eller lign.
Spørgsmålet er nu, om det bedst kan betale sig at købe en ny og større receiver (som f.eks. Pioneer SC-LX57), eller blot
tilføje en effektforstærker. Det skal siges, at jeg endnu ikke er 100% sikker på, at jeg kommer til at køre surround (grundet
lidt svær stue-indretning), men lad os tage udgangspunkt i, at jeg gør. Hvad vil jeg få mest ud af, efter jeres mening? Jeg
ser en del film og serier, og hører i dag sjældent musik på mine højtalere, i stedet bruger jeg mine Beyerdynamic
headphones. Men jeg håber jo at et godt setup vil give mig samme fantastiske detaljerede lyd. Musik varierer fra det mere
mainstream til de EDM (progressive, house, trance, osv.).
Jeg har ikke erfaring med effektforstærkere, og er derfor også nysgerrig omkring, hvad den egentlig gør og hvordan den
tilsluttes setup'et. Vil den altid skulle være tændt, når fronterne skal begyndes, eller er der en form for pass through?
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og tænker at det jo må kommer an på en prøve.... At du kommer til at få plads til gulvhøjtalere er ikke ens betydende med at dine lydoplevelser med film bliver bedre, hvis du ikke får indretning helt på plads. Det er selvfølgelig din akustik jeg tænker på nu du skriver at opsætningen af surround kan blive en udfordring og ikke er helt sikkert. Så kan du bruge penge på en nok så dyr reciver, uden at den gør det meget bedre. Måske tvært i mod. Små og godt implementerede fronthøjtalere er bare ikke nok hvis du går og ønsker dig nogle større fronter og hvis dette er noget du har set frem til er det svært ikke at gå videre med ideen. At købe nyt hifi er jo altid fedt!
Lån forskellige højtalere hjem så du kan vurderer om de kan spille i dit nye rum.
Det kan være svært at gøre op med dig sig selv hvad du vil blive mest glad for. Jeg er selv gået fra at have fem kanals surround i en tidligere lejlighed, hvor der var plads til at indrette og implementere det ordentligt i stuen, til nu at have en stereo setup som også bruges til film og serier. Min præference var også ved at skrifte til mere at hører musik end at se film, så derfor gav det god mening for mig at sælge min reciver og erhverve mig et stereo setup.
Jeg har en ekstern DAC som tager lyden fra min PS3 og det fungere rigtig fint.
Jeg vil anbefale et godt stereo setup til film i forhold til at haltende surround setup. Et godt implementeret Surround setop giver også bare fede filmoplevelser.
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tak for dit svar.
For lige at slå fast, så er der ingen tvivl om, at jeg skal have mig nogle gode fronter. Det jeg er i tvivl om, er hvorvidt jeg skal
beholde min Onkyo 507 og så smide en effektforstærker på, eller om det bedre kan betale sig at skifte receiver. Jeg går ud fra,
at man godt kan smide en effektforstærker på fronterne, selvom man beholder et surround setup? Jeg opfatter dit svar som om
at det er enten eller?
Du har helt ret omkring akustikken, og det er nok først når jeg overtager huset, at jeg finder ud af, hvad der kan lade sig gøre.
Men jeg søger som sådan ikke svar på, om jeg skal køre stereo eller surround, men mere hvad der bedst ville kunne trække
fronterne - at beholde nuværende receiver + ny effektforstærker, eller skifte receiver.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Test først....
Dernæst vurder om du vil op i en meget større surround dims.
Jeg vil foreslå, hvis du er glad for den du har, så sæt en god effektblok på - det er der slet ikke noget galt i at gøre...
MEN det store MEN - der er ikke pre out på din reciver, så du kan ikke sætte en effektblok på den.
Så test først..
MVH Ulrik
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hanga < dit sidste spørgsmål, er der ikke noget endegyldigt svar på. Groft skåret vil jeg dog mene at en effektforstærker er bedst til at trække fronterne..
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
MEN det store MEN - der er ikke pre out på din reciver, så du kan ikke sætte en effektblok på den. |
|
|
Okay, ja så kan det jo slet ikke lade sig gøre. Det gør det ret enkelt.
Vi er vel helt enige om, at min Onkyo på ingen måde vil få det maksimale ud af et par gode fronter?
Så er spørgsmålet jo simpelthen om det skal være en receiver til surround eller en almindelig forstærker til stereo. Hvad vil I
sige forskellen i ydelse til fronterne vil være mellem en god receiver som den Pioneer SC-LX57 og så en stereo forstærker,
kunne f.eks. være en XTZ A-100. Vil det være helt hul i hovedet at købe en receiver, hvis det kun bliver til stereo? Det kunne
jo være, at man på et tidspunkt kom til surround igen.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt lyt dig frem
Jeg kan ikke forklare dig om den er er for lille - man kan blive overrasket over hvad nogle ting kan.
Men hvis du gerne vil have de højtalere så er det jo bare at få dem købt og få det testet..
Så kan vi jo så senere snakke om hvad du gerne vil have - surround eller stereo.. og derefter om det skal være en
forforstærker med effektblok/blokke på..
mvh Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bobbelibob....
Jeg besidder en snurrerundt fætter, Pioneer SC-LX 75, som giver Power til et par B&W CM 9, ingen problemer  Lyden er ganske udmærket, men
klart, ikke bedre end mit stereo setup  , men kan heller ikke få det hele for de penge...
Jeg ville helt klart købe en Surround reciever af den bedre slags, med pre-out  og så senere købe en effekt så man kan høre stereo også i en
endnu bedre kvalitet, men så har man det bedste fra begge verdener  Så kig du bare videre på Pioneer sclx 57, men du kan evt. Forhøre
om prisforskellen nu er så stor i forhold til dens større brødre? Måske har den rette forhandler et tilbud
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres hjælp :)
Jeg må ud og forhøre mig lidt.
@ Strukturen.
Grunden til at jeg spørger lige nu, er nemlig at 57'eren kan fås til 7.999 kr. Godt nok som returvare, men der skulle blot være
tale om et fortrydelseskøb. 77'eren står i 3.000 kr. mere og giver 20W mere. Hvordan vil du karakterisere lyden fra Pioneer
(f.eks. går Onkyo for at være "kold" og marantz "varm").
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyden fra Pioneer er lys, men med alle de indstillingsmuligheder, kan du sætte dit lydunivers op som du vil have det. Jeg kan godt lide lyden fra den.
Syntes faktisk den spiller dynamisk og levende  Men læs de test der netop er med disse recievers, så kan du få en fornemmelse af filosofien bag.
57 er, selvom det er den mindste af modellerne en ganske fin Reciever, men igen .... Du skal ud og høre den  , og ikke gøre som mig, købte den
netop på diverse anbefalinger gennem test  . Men har jeg da fortrudt? Nej for sytten da  , men jeg er også lidt for mig selv
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe godt at du er glad for købet :-) Jeg vil prøve at tage ud og høre lidt, jeg synes bare ofte det er svært at konkludere noget
ved forhandlerne, det er som regel først når man har fået noget hjem, og givet det lidt tid, at man finder ud af hvad man skal
mene. En anden hindring er, at jeg har lidt vej til de store forhandlere.
Umiddelbart tænker jeg, at en prisforskel på 3.000 kr. er for meget, hvis der kun er de 20W til forskel. For de 3.000 kr. kan
man vel næsten få en effektforstærker, som man så kunne smide på 57'eren.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hanga
Du har helt ret, og 3000 er også en slags penge  Nu kan jeg se vi bor i samme område, så der er lige langt  sådan cirka. Men du kan også
tage chancen, køb det, få det sendt, pak forsigtig ud, og lytte. Der er jo en returret
Men husk lige og melde tilbage.. Ikk
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er en mulighed for dig:
Så kig på brugt - der findes rigtig meget godt til rimelig penge.
mvh Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge enten VCR/DVR Out eller Zone 2 out til at føde signal til en ekstern effektforstærker. ( manual - side 11 ) Den ekstra effekt kan så trække enten hele dine fronthøjtalere, eller du kan bi-ampe, så receiveren fx. trækker toppen (diskant - evt. også mellemtone alt efter delefiltereret på gulvhøjtaleren)og så lade den ekstra effektforstærker trække bassen. Dette kræver naturligvis 2 separate sæt HT-kabler, samt at du vælger højtalere der kan biwires / biampes. Dette gør jeg via en Onkyo TX-SR805 - med endog meget godt resultat. 2x205w.Parasound effekt til basserne og mellemtonen i mine B&W 803 s3 - og så Onkyo med 2x160w. til diskanterne alene. (Ja ja - receiver watt.. men i stereo - i pure direct, har den altså målt 2x160w. i 8 ohm, og det er nok til 2 stk. diskant. Men for lidt til en hel HT..) Mega meget mere kontrol og tør bas.. og kan spille højt uden træthed og mudder etc. Jeg ville ALTID gå efter separat effekt - specielt til basenhederne, da disse trækker formodentligt 70-80% af den samlede strøm dine højtalere bruger/har brug for. Så - lån en effekt af en kammerat, eler køb en brugt model - blot en ren effektblok, eller en ældre integreret kan også gøre det. Dog nemmest, hvor du kan justere niveau, enten via volumen-kontrol, eller gain på rene effektblokke. Der er masser af brugt på markedet til virkeligt fornuftige priser - solgte selv 2 x monoblokke på 160 ægte watt, med separate kabinetter og ikke mindst strømforsyninger for under 3000 samlet. De trak tidligere mine fronters bas/mellemtone, inden jeg byttede til en Parasound effektblok med endnu mere power - og endnu mere ro og overskud til både stereo og surround. Så.. overvej lige igen - det "tynde" i snurrerundt er typisk effektdelen, ikke i helt samme grad receiver-delen (omend highend koster..som altid). Jeg er sikker på du kan komme overraskende langt med mere ekstra power oveni dit nuværende - og fint rigeligt til gulvhøjtalere. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Hanga Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2014 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for din grundige gennemgang - jeg kan ikke påstå, at jeg forstår det hele ;)
Uden at vide noget om det, tænker jeg umiddelbart at det lyder som en forkert måde at sende signalet videre på?
Jeg ved ikke meget om effektforstærkere, hvad bør jeg kigge efter? Jeg kan finde en brugt XTZ AP-100 til 3.600 kr.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du fåer et full-range stereo-signal ud på begge 2 beskrevne måder. VCR/DVR er så du vil kunne optage det du spiller (i gamle dage fx. plade eller cd ) over på fx. minidisc/videobånd/Digital video optager (gamle harddisk-optager / dvd-optager) Du vil i dit tilfælde ikke optage - blot afspille - via effektforstærker. Virker fint. Zone 2 (som skal "tændes" / aktiveres / slåes til i receiveren) - er blot en måde du kan få en ekstra musik-zone på (fx. køkken - eller i dit tilfælde en effekt i samme rum) - til at spille det samme som i hovedzonen (stuen/via receiveren.) Igen signalet sendes ud af receiveren - og ind i din effekt - virker fint. Din receiver kan altså på 2 måder sende signal videre til en ekstra effekt-forstærker. Normalt har de større receiver-modeller også ekstra dedikerede signal-out stik til diverse brug alá det du tænker - men de har så typisk stadigt også Zone 2 / 3 / 4 og "ud" til tape/VCR/DVR etc. Jeg bruger selv Zone 2 til Sonos i andet rum (har kun 1 sonos-receiver pt - men bruger dens signal i 2 rum - køkken og stue - blot med samme signal) Det med Bi-amp er blot hvis du stadigt vil benytte receiverens effekt-del til at lave noget - ellers kan den blot stå i "tomgang" mens en anden effekt trækker dine gulvhøjtalere. Kig efter noget med minimums-effekt (8ohm) lig med dine nye gulv-højtaleres maks-effekt. Det der typisk brænder højtalere af er for LIDT effekt - og deraf følgende klipning af signalet (så signalet ikke følger en kurve, men bliver "firkantet" - en bevægele højtalernes membran ikke kan lave, og derfor belastes den vild og forkert. For meget effekt i lang tid kan varme trådene (ledningerne) op i svingspolen (højtaler-enhedens "motor"), så de brænder over - men så har man spillet højere end højtalerne magter typisk i lang tid. Jeg har enkelte gange spillet 400w. ind i en 100w. højtaler. Den blev varm, men gik ikke i stykker. Dog ikke anbefalet - pas på med at lukke den blå røg ud af æsken - så spiller det ikke mere  Så - hellere have "for meget" som ikke benyttes fuldt - end for lidt som presses maks og derved klipper og bliver skadeligt. 200W er et godt sted at starte. Og - spørg endeligt løs, eller sig "stop en halv" - vi er her alle for at lære - af hinanden - til hinanden (håber jeg da) Det er faktisk utroligt så meget mere effekt der skal til for at spille: Dobbelt så højt (dobbelt op = +10 dB - mere) kræver 10x power. Lidt højere (3dB) kræver 2 x power. 3dB er det man lige kan "opfatte/høre" som værende højere. Så - fra 100w. til 1000 w bliver det blot dobbelt så højt.  Så fra 110W til 160W sker der ikke engang en særligt tydelig forbedring. (lydstyrke) - men du forbedrer dit overskud / headroom ifht. at overbelaste forstærkeren ved dit valgte lytteniveau. en 3dB større følsomhed på højtalerens specs (fx. 89 db/1w vs. 92dB/1w. betyder at for at spille 92 dB kræver den mest følsomme højtaler (med højeste dB-tal pr. 1W) 10x MINDRE power. Vælg følsom højtaler, så kan du nøjes med mindre power. Vælger du en højtaler med lav følsomhed (fx.82dB) kræver den 100x mere power for at nå de samme 92dB som den følsomme højtaler. lille teknik-nørd liste: | Speaker sens. (1dB/W@1m) | Required power (watts) | | 104db | 1 | | 101db | 2 | | 98db | 3 | | 95db | 6 | | 92db | 12 | | 89db | 24 | | 86db | 48 | | 83db | 96 | | 80db | 191 | | 77db | 382 |
Lytte afstand 2.5. meter, ønsket lydtryk / SPL 80dB, forstærker headroom / overskud til dynamik 15dB Normalen er omkring 90-93dB/1w/1meters afstand for standard-højtalere. Tommelfingerregel: Jo mere highend højtaler - typisk lavere følsomhed - og større krav til forstærker også. Mvh.Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos effekter og styrker.
på mine
diskanter sidder der 2x130 watt - Rotel RB981
Mellemtoner sidder der 2x200 watt - Sherwood Am8500G
Basser sidder der 2x200 watt - Rotel RB990
Så det er meget rigtigt det Offcource_dk26 snakker om - headroom er godt at have.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
XTZ 99.36:Känslighet: 90 dB
Impedans: 4-8 Ohm
Monitor Audio RX8( klik)følsomhed 90db 4 ohm ønsker 175W. Sensitivity (1W@1M):
90dB
Nominal Impedance:
4 Ohms
Maximum SPL (dBA):
116.2
Power Handling (RMS):
175W
Recommended Amplifier Requirements (RMS):
50 - 175W
Impedansen er populært hvor "tungt" der skal træde..
En effektforstærker, hvis den har en mere end grundigt rigelig strømforsyning, og super køling, evnen til at fordoble sin power, når impedansen (ohm) halveres.
Optimalt fx: 8 0hm - 150w. 4 ohm - 300w. 2 ohm - 600w. 1 ohm - 1200w.
Det med rigelig strømforsyningog tilstrækkelig køling er så desværre det der er dyrt - hvorfor de fleste produkter kun opgiver i 8Ohm, måske 6 ohm. Nogle opgiver også 4 Ohm og endnu færre 2 Ohm.
At mange højtalere så dykker ned visse steder i deres frekvensrespons i lave ohmtal/impedanser - tænker man mindre over. Hvis dine XTZ vi tænker på ovenfor fx dykker ned i 4 ohm i bassen, kræves der pludseligt dobbelt strøm fra strømforsyningen, og dobbelt køling - for at yde samme lydtryk som i mellemtone eller diskant. Så går det pudseligt stærkt ifht. at løbe tør for Watt-overskud/headroom. Særligt med intens og langvarrig bas som i diverse housemusik /techno..eller blot Trentemøller og alt muligt andet populært.
Blot endnu en grund til at HiFi pludseligt kan blive spændende, men dyrt og en hobvy med evig jagt efter "MERE"... af alt :)
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6420
|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hanga, nu har jeg lige siddet og checket den manual Offcourse linker til. DU MÅ IKKE bruge hans råd omkring tilslutning af effekttrin. VCR/DVR/Zone2 udgangene er fixed = fast volume = din evt. tilsluttede effektforstærker vil spille "fuldt skrald", når den tændes. Var selv lidt i tvivl om den dér med Zone2, men på side 80 i manualen:
"The Zone 2 volume must be set on the Zone 2 amp."
Ergo: Der er ikke nogen variabel line/signaludgang på din receiver  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er effekt heller ikke alt og søgen efter for meget effekt er ikke en garant for bedre lyd.... Mit sidste indkøb var en effekt med færre watt end den tidligere og mine højtalere spiller stadig helt tilfredsspillende. Også ved høj volumen.
Dog så jeg lige på KSB at der ligger et par ældre og ganske potente Denon recivere. Den ene en AVR 3802 og så en AVC-A10 se. De har ikke HDMI og HD-lyd. Det kan dog sagten undværes hvis du har en Blu Ray afspiller med indbygget dekoder. Til pengene er der godt med watt til et par fronter.
Jeg har selv haft en Denon 2807 som jeg var rigtig glad for. Den havde en fin lyd og klang og kunne dog alligevel godt nogle gange mangle lidt overskud(ja ok, så watt er jo ikke dumt) så jeg købte en Onkyo tilsvarende Offcourse og fandt mig tilfreds.
|
| Til top |
|
| |