Ok, så jeg har haft min projektor i små 6 måneder nu og tænkte, at det nu var på tide af få pudset/renset linsen.
Så jeg smuttede ned i Merlin og købte dette linse-rense-sæt indeholdende en pustebold med hår for enden, linsevæske, en orange klud, nogen vatpinde (???) og tynde hvide papir (linsepapir?). Ingen brugsanvisning eller noget...
Men hvor svært kan det være at rense en linse - så mange muligheder er der vel ikke, tænkte jeg ;)
Nu er problemet bare, at min linse er blevet mere fedtet EFTER jeg har renset den - hvilket har betydet, at jeg nu er ved at gå amok og aldrig bliver tilfreds før den er fin igen. Jeg har prøvet 3-4 gange at rense linsen nu - men alle gange ender den med at have masser af streger på linsen (som jeg troede at linsevæsken ikke ville efterlade) og jeg kan pudse så meget jeg vil og der er hele tiden bittesmå streger :(
Hvad gør jeg forkert - er det ikke et rigtigt linserensesæt, jeg har fat i (det var det eneste jeg har kunnet finde).
Sådan har jeg gjort:
- Projektoren har været tændt, så jeg nemmere har kunne se fnug og linse.
- Jeg starter med bolden og prøver at fjerne små hår og fnug fra linsen.
Problemet her er, at bolden efterlader FLERE fnug på linsen - og tilsidst opgiver jeg efter at have fået antallet af fnug ned på det, som jeg startede med at have :(
- Så putter jeg rensevækse på et hvidt linsepapir og prøver at rense linsen (op og ned bevægelser). Jeg bruger et par dråber og det begynder at skumme på linsen. Linsepapiret er udueligt i mine øjne... Gennemblødt og ved at falde fra hinanden (føles det som).
- Med en våd linse med skum prøver jeg så at tøre og pudse den ren med den orange klud indtil stregerne er så lige så muligt (for jeg kan ikke undgå dem).
Jeg har også prøvet uden den orange klud og brugt flere linsepapir til at tøre/pudse med - men det funker endnu dårligere.
Alt i alt en fustrerende oplevelse og en linse, som jeg føler er mere "tåget" og snavset end da jeg startede med det hele. Jeg fortryder fandme, at have rørt ved det l**t - for at sige det mildt :(
Jeg har spurt i Merlin - de ved nada. Jeg skulle aldrig have købt det sæt - jeg overvejede det også længe, fordi det så så "billigt" ud - trods prisen på 70 kroner.
Hvad gør jeg galt - og er der et rigtigt linserensesæt et andet sted, som jeg kan købe? Jeg var inde i en fotocare butik, som forhandler kameraer - og de havde også kun samme sæt.
Hvordan renser I andre jeres linse?