| Forfatter |
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 11 September 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
Callesoroe, det var dig, som begyndte at skrive om dynamik. Komprimering ødelægger dynamikken. For høj mastering forårsager klipning.
Ingen af delene kan reverseres, når først skaden er sket.
Men for nu at vende tilbage til dit udsagn om høj mastering. I den situation er der to muligheder, hvis du oplever klipning:
1. Der er skruet så højt op, at bølgetoppene ikke kan rummes inden for CD'ens eller musikfilens 16 eller 24 bit. Dermed får man flade toppe i musikken, allerede på CD'en. Det hjælper intet at skrue ned for en sådan indspilning med replay gain. De flade toppe vil være bevarede.
2. Der er skruet højt op, men ikke så højt, at det ikke kan rummes inden for CD'ens eller musikfilens 16 eller 24 bit. Af en eller anden grund kan dit anlæg dog ikke håndtere det fulde dynamikområde på CD'en eller i musikfilen, og anlægget klipper derfor. Her vil du få noget ud af replay gain, men det vil være symptombehandling på et fejlfungerende anlæg.
|
|
|
Der er skam intet galt med mit anlæg. Modsat de fleste har jeg blot indikatorer, der også visuelt viser clipping.... Derfor kan jeg både SE og høre de fejlproducerede cd'er..... Så kan der vist ikke koges mere suppe på det..... Du må have fejl på dit anlæg,hvis du ikke kan se og høre det.... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
Allan O skrev:
callesoroe skrev:
| Det er jo lige netop det der er problemet!!!! Producerne(pladeselskaberne) synes der skal spilles med MAX volume hele tiden, og derved ingen dynamik. Det gør at det hele lyder øretrættende at lytte på. |
|
|
Lad venligst være med at antyde, at jeg ikke forstår problemet. Jeg forstår skam fint problemet, og jeg forstår også hvorfor din løsning ikke gør det, du tror.
Den dynamikbegrænsning, du taler om, er opnået ved at skrue op for de svage passager, så de bliver lige så kraftige som de kraftige passager.
Hvis du vil reversere den proces og genopnå dynamikken, skal du på dit udstyr skrue ned for de passager, som før var svage, og KUN for disse passager (hvilket i praksis er umuligt, da du ikke har information om, hvor meget der er skruet op/ned under mixningen). Skruer du lige meget ned for hele nummeret, er du lige vidt og har ikke opnået nogen som helst ændring i dynamikken.
Og replay gain skruer netop lige meget ned for hele nummeret. Derfor kan replay gain ikke genindføre tabt dynamik.
Du kan spørge lige så tit du vil, om jeg har hørt det. Så længe du ikke vil forstå det, jeg forsøger at forklare dig, er spørgsmålet irrelevant.
|
|
|
Der er forskel på komprimering og høj mastering. Hvis du ellers læste hvad jeg skrev, så sagde jeg netop, at den positive effekt på lyden, er på de CD'er som egentlig er OK indspillet(læs IKKE overkomprimeret), men hvor man så skuer op for STYRKEN i masteringen. Dem der er overkomprimeret kommer aldrig til at lyde godt.
|
|
|
Hvis der ikke er indbygget en limiter i Replay Gain (mig berkendt er der ikke), kan man ved lavt masteret CD'er få tilført klipning af signalet, ved brug af programmet. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
callesoroe skrev:
Allan O skrev:
callesoroe skrev:
| Det er jo lige netop det der er problemet!!!! Producerne(pladeselskaberne) synes der skal spilles med MAX volume hele tiden, og derved ingen dynamik. Det gør at det hele lyder øretrættende at lytte på. |
|
|
Lad venligst være med at antyde, at jeg ikke forstår problemet. Jeg forstår skam fint problemet, og jeg forstår også hvorfor din løsning ikke gør det, du tror.
Den dynamikbegrænsning, du taler om, er opnået ved at skrue op for de svage passager, så de bliver lige så kraftige som de kraftige passager.
Hvis du vil reversere den proces og genopnå dynamikken, skal du på dit udstyr skrue ned for de passager, som før var svage, og KUN for disse passager (hvilket i praksis er umuligt, da du ikke har information om, hvor meget der er skruet op/ned under mixningen). Skruer du lige meget ned for hele nummeret, er du lige vidt og har ikke opnået nogen som helst ændring i dynamikken.
Og replay gain skruer netop lige meget ned for hele nummeret. Derfor kan replay gain ikke genindføre tabt dynamik.
Du kan spørge lige så tit du vil, om jeg har hørt det. Så længe du ikke vil forstå det, jeg forsøger at forklare dig, er spørgsmålet irrelevant.
|
|
|
Der er forskel på komprimering og høj mastering. Hvis du ellers læste hvad jeg skrev, så sagde jeg netop, at den positive effekt på lyden, er på de CD'er som egentlig er OK indspillet(læs IKKE overkomprimeret), men hvor man så skuer op for STYRKEN i masteringen. Dem der er overkomprimeret kommer aldrig til at lyde godt.
|
|
|
Hvis der ikke er indbygget en limiter i Replay Gain (mig berkendt er der ikke), kan man ved lavt masteret CD'er få tilført klipning af signalet, ved brug af programmet.
|
|
|
Det må du lige uddybe..? Når musikfilen scannes skal det gennemsnitlige lydniveau være -89db. Så er der masser af room til peaks. Hvordan skulle en lavt mastered CD pludselig blive skruet så højt op, at der opstår clipping??? Det har jeg aldrig oplevet.
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt forsinket: Jeg er med på vognen.
Nu er loudness-wars jo ikke det eneste problem:
Det er i A_B test konstateret at det er umuligt at høre forskel på en LP og en digital indspilning af samme!
Konklusion: Det er Digital Rights Management der er skyld i at indspil(d) ninger på CD lyder fladt og uden perspektiv. Musikbranchen regner ikke os nørder for en hujende papfis.
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
| Modsat de fleste har jeg blot indikatorer, der også visuelt viser clipping.... |
|
|
Og vi HAR forsøgt at forklare dig, hvordan disse indikatorer bliver snydt af replay gain, uden at en evt. klipning i indspilningen overhovedet bliver fjernet eller reduceret.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
callesoroe skrev:
| Modsat de fleste har jeg blot indikatorer, der også visuelt viser clipping.... |
|
|
Og vi HAR forsøgt at forklare dig, hvordan disse indikatorer bliver snydt af replay gain, uden at en evt. klipning i indspilningen overhovedet bliver fjernet eller reduceret.
|
|
|
og du VIL jo ikke forstå det.... Det er UOMTVISTELIGT FAKTA at det ikke er clipping i det signal, der når frem til FORSTÆRKEREN. At der har været clipping i studiet er en helt anden sag!!! Så NEJ. Indikatorerne viser korrekt!!!
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musikerne er opmærksom på problemet. Tom Petty har et længere interview i bladet Soundvision, hvor han udtaler sig om problemet med alt for meget loudness i forbindelse med optagelsen af hans nye CD: Mojo (udkommet også på vinyl og blueray audio)

Klip fra interview
One thing I like about the LP version of Mudcrutch is that you included the “proper” CD mix in the vinyl package. Was that in response to the loudness wars? That loudness thing is a problem. We try to avoid it at all costs. I didn’t want the record to be quiet, but I didn’t want it to be so loud that you couldn’t enjoy it. I think what a lot of people don’t realize is that they’re stepping on all the tone in the record with volume. You’re really wiping the tone, and a lot of nice frequencies go away. We used to strive for that when we were young and only making vinyl records; we were always striving to make the record as loud as we could. But once we got into the digital world, it got hard. You can’t listen to that. I mean, the midrange is hard.
Mudcrutch er et band som Petty spillede i som helt ung, de blev gendannet og udgav en CD i 2008. Nedenfor kan ses hele interviewet fra bladet om optagelserne af Mojo.
http://www.soundandvisionmag.com/tom-petty/2010/06/exclusive -interview-tom-petty-recording-mojo __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
| og du VIL jo ikke forstå det.... Det er UOMTVISTELIGT FAKTA at det ikke er clipping i det signal, der når frem til FORSTÆRKEREN. At der har været clipping i studiet er en helt anden sag!!! Så NEJ. Indikatorerne viser korrekt!!! |
|
|
OK. Nu får du lov at forklare med dine egne ord, hvad du tror, der foregår i din signalkæde. Så må det være muligt at finde ud af, hvor din misforståelse ligger. Du har en CD eller musikfil, som er indspillet med så højt lydniveau, at der er klipning. Det vil sige, at de pæne, runde bølgetoppe er blevet skåret af i top og bund, så man på et oscilloskop bare vil set et vandret stykke svarende til den maksimale amplitude, som filformatet kan rumme. Nu tilføjer du så replay gain, hvorved amplituden på hele musikstykket bliver reduceret. Hvad mener du selv, der sker med de vandrette toppe? Hvis du mener, at de bliver rettet ud til de oprindelige pæne, runde bølgetoppe, hvorfra mener du så, at informationen til denne udretning kommer (den oprindelige information gik jo tabt ved klipningen), og hvilket led i din signalkæde står for at genskabe det oprindelige udseende på bølgetoppene?
|
| Til top |
|
| |
Yhde Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Count me in-...
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Musikerne er opmærksom på problemet. |
|
|
Mnjah. To ting undrede mig i den del, du refererede: 1. Bliver han rost for, at han også har ladet LP-versionen være uden kompression ligesom CD-versionen?
Eftersom problemet med kraftig kompression først er kommet nogle år efter CD-mediets indførelse, har jeg aldrig opfattet det som et LP-relateret problem. Jeg kunne umuligt forestille mig, at nogen ville udgive en CD uden kompression og så tilføje kompression på LP-udgaven. (Men jeg kan selvfølgelig sagtens forestille mig, at for høj kompression på en CD-udgave får lov at slippe med over i LP-udgaven.)
2. Han får det til at lyde, som om det bare drejer sig om "loud" eller "quiet" og undertrykkelse af nogle bestemte frekvenser.
Det lyder som en banalisering af problematikken. Ikke på linie med Lars Ulrichs "Det lyder da fint i min bil", men alligevel lyder det som det ordvalg, man ville bruge, hvis man ikke fuldt forstod/anerkendte problemerne med the loudness war.
Jeg kan dog se, at han andetsteds i interviewet specifikt forholder sig til kompression - og det er tydeligvis noget, han ikke ønsker.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
callesoroe skrev:
| og du VIL jo ikke forstå det.... Det er UOMTVISTELIGT FAKTA at det ikke er clipping i det signal, der når frem til FORSTÆRKEREN. At der har været clipping i studiet er en helt anden sag!!! Så NEJ. Indikatorerne viser korrekt!!! |
|
|
OK. Nu får du lov at forklare med dine egne ord, hvad du tror, der foregår i din signalkæde. Så må det være muligt at finde ud af, hvor din misforståelse ligger.
Du har en CD eller musikfil, som er indspillet med så højt lydniveau, at der er klipning. Det vil sige, at de pæne, runde bølgetoppe er blevet skåret af i top og bund, så man på et oscilloskop bare vil set et vandret stykke svarende til den maksimale amplitude, som filformatet kan rumme.
Nu tilføjer du så replay gain, hvorved amplituden på hele musikstykket bliver reduceret. Hvad mener du selv, der sker med de vandrette toppe?
Hvis du mener, at de bliver rettet ud til de oprindelige pæne, runde bølgetoppe, hvorfra mener du så, at informationen til denne udretning kommer (den oprindelige information gik jo tabt ved klipningen), og hvilket led i din signalkæde står for at genskabe det oprindelige udseende på bølgetoppene?
|
|
|
Det har jeg jo gjort.....Læs baglæns i tråden.... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skam læst dine indlæg i tråden.
Læs nu det, jeg spørger dig om og prøv at formulere et svar. I den proces bør det gå op for dig, hvorfor du tager fejl.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Done.
Selvom man er lidt hørehæmmet, så skal musik squ være iorden 
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg også vist min support!
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
Jeg har skam læst dine indlæg i tråden.
Læs nu det, jeg spørger dig om og prøv at formulere et svar. I den proces bør det gå op for dig, hvorfor du tager fejl.
|
|
|
Det er vist et uendeligt loop det her... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
AdamB Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også vist min support.
Jeg begyndte at søge på nettet efter en forklaring på hvorfor stort set alt nyere musik jeg har anskaffet mig lød af helvede til så snart det blev spillet på et rigtigt anlæg. Forvrænget, klippet og overstyret.
Først troede jeg det var enkelte smuttere men blev mere og mere bekymret for hvert album der viste sig at have crap lyd. Jeg havde en mistanke om at det var et generelt problem som skyldtes ipod generationen/musikselskaberne og det er jo desværre blevet delvis bekræftet nu...
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 26 April 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Support herfra også, bedste initiativ jeg har set i 2011.
Ka ikke lige la vær mæ og grine lidt af det venlige småskænderi mellem AllanO og callesorø . Det lyder som et program der kan genskabe det fulde, originale wav fra MP3???? Spøg til side, jeg fatter ikke hvordan man kan tro på, at et softwareprogram kan genskabe ting, der er tabt for altid ved klipning, men vil da gerne se et par oscilloskop-billeder (før/efter)  ,
RETTET: Ooops, så lige at tråden startede i 2008 __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 26 April 2011 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er på den!
Bedre sent end aldrig
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 26 April 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået det nye HiFi News-juni nr.! På side 14 er en artikel om "hi res download". Det viser sig bare at disse filer for det meste er red book som er blevet upsampled. Kun Chesky har holdt sin sti ren, selv Linn er gået i gyngen med indkøbte ting, dette skulle dog være rettet. Et M-Audio Audiophile 192 lydkort med editor afslører svindlen når man laver en spektral analyse (forskellen mellem gennemsnitligt og max niveau).
Så pas på med at rose/købe download af såkaldte højopløste filer!
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 26 April 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg har lige fået det nye HiFi News-juni nr.! På side 14 er en artikel om "hi res download". Det viser sig
bare at disse filer for det meste er red book som er blevet upsampled. Kun Chesky har holdt sin sti ren, selv Linn er gået i
gyngen med indkøbte ting, dette skulle dog være rettet.Et M-Audio Audiophile 192 lydkort med editor afslører svindlen når
man laver en spektral analyse (forskellen mellem gennemsnitligt og max niveau).Så pas på med at rose/købe download af
såkaldte højopløste filer!
|
|
|
Ja alle skal snyde hvor de kan komme til det, og det er desvære ikke noget ny med at man har bruget red book CD master
som er blevet upsample, det samme med Blu-ray hvor der desværre en nogle der bruger DVD master.
Så en god ide til dem der producerer fx. serøse SACD afspillere, at udstyre dem med en form for tjek kredsløb der kan
afslører svindlen.
Det hele er grotesk at musike industringen, offer formue på indspilningsudstyr for at ende på med en færdig produkt, der
lyde som om at der er bruge dårlig indspilningsudstyr.
Hele musik industringen skal snart begynde at se musik som em kunst form, og ikke som nu hvor de se det som en
mulighed for at tjene nogle hurtig penge, og på samme tid save den gren over som som gør at de kan holde live i musike
industringen.
|
| Til top |
|
| |