Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 23:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Bofa V60 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 August 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej Lou.

Jeg kan se to muligheder for en løsning af dit problem.

1: Eftersom udgangstrafoen blot tilpasser rørenes impedans til højttaleren, må det vel være muligt at få levet en trafo (Eksempelvis 2,5:1 hvis det er 8 ohms ht) som sættes mellem forstærker og højttalere. Det vil stille dig ganske frit med valg af højttalere, og dine Bofa vil stadig være originale.

2: Byg selv eller køb noget med 16 ohm og lev med den lille mistilpasning. Langt det meste fra JBL pro program kunne leveres med 16 ohm. Et "lille" system med en 12 tommer i bunden og en 1 compression driver i toppen ville sikkert være fint. Et sådant system vil dog være lidt i konflikt med de krav du stiller i din tråd om nye vintage højttalere, idet det næppe kan undgå at komme over 2000Kr (De flaste af de foreslag du har fået i den tråd koster iøvrigt også en del mere end 2000). Systemet vil sikkert også fylde lidt mere end de krav du har opstillet, men eksempelvis en 12 i et hjørnekabinet behøver ikke være gigantisk, og hørnet vil skjule størrelsen i et vist omfang. Der er ågso masser af andre muligheder for højttalere på ebay. Find et par 16 ohms drivere (Der er mange andre end JBL og nogle er relativt billige)og noget 10 eller 12 som kan fungere i et reflekskabinet, og du er kørende for få penge.

Jeg mener helt klart at løsning 2 er den mest tiltalende. Jeg har selv netop for sjov skyld prøvet at køre en Coral 15L70 op til 800HZ, hvorefter en Fostex FD600 driver tog over (I et 550Hz horn). Det fungerede faktisk helt fint. Desværre er både Coral og Fostex 8 ohms enheder, så lige netop disse enheder er ikke egnede til dit Bofa, men der er masser af lignende enheder (Også 12 istedet for den 15 jeg brugte) som vil kunne bruges.

Hvis du kan leve med at dit system ikke går dybere end omkring 40 hz (Det gør dine gulvhorn bestemt heller ikke), så vil jeg tro at du kan slippe afsted med at bruge et kabinet på omkring 80 liter.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Løsning 2 er klart den billigste for mine enheder koster ikke alverden. Men det fylder

Noget andet er at lyden i mine og RLB basenheder er ganske god. De enheder med

Alnicomagneter er ikke at kimse ad.

Hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Ja 400 er biligt for en udgangs-transformator...det kunne jeg ikke finde dem til...jeg havde kig på en fra hammond.  Måske var det ikke den rigtige størrelse jeg havde fundet.

Dem jeg kiggede på var en 60W type fra Edcor med ca. 4k2 primær og 4-8-16 ohms sekundær. Der kan komme moms til, afhængig af hvor heldig man er med tolderne

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 29 August 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

V60 forstærkeren mister selvfølgelig en vigtig del af originaliteten, hvis man skifter udgangstrafoen. Men hvor de andre effektforstærker fra Bofa (V15, V40 og V80) var bestykket med Jørgen Schou trafoer (net. drossel og udgang.).

Da V60 forstærkeren blev født (1959) gik Bofa/B&o overtil til at bruge et firma der hed noget med S.T., det kan være D.Duck ved noget mere om det.

Så hvis jeg bliver nød til at skifte udgangstrafoer i mine V60'er, er det ikke noget jeg vil ligge søvnløs over , vil aller højest lide lidt af lommesmerter.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 29 August 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Så hvis jeg bliver nød til at skifte udgangstrafoer i mine V60'er, er det ikke noget jeg vil ligge søvnløs over , vil aller højest lide lidt af lommesmerter.

Hvis du vil have flere lommesmerter, kunne du jo få viklet nye trafoer på kerner af den originale størrelse, så de passer mekanisk. Yves kan sikkert klare det: http://dissident-audio.com/ - ellers kan du downloade hans beregningssoftware og gå igang selv

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 August 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

vedr. om det skulle være nødvendigt at få lavet ny trafo ?

det er måske slet ikke en nødvendighed for på BOFA V60 diagrammet, der vises faktisk at V60 har en  "SOA" strømbegrænser som er lavet med 14x modstande, 2x NTC Modstande, 2x kondensatore & 2 stk. OC75 Germanium transistore, dette for årgangen meget "advanceret" kredsløb detektere spændingen over katodemodstandene (KT88) og dermed strømmen gennem KT88'erne.

Hvis der er tilfredsstillende sonisk ydelse med en 8 Ohms højttaler....,

så vil sikringskredsløbet skåne KT88'erne fra den helt store "voldtægt" hvis der spilles til grænsen 

Eneste "mod" som kunne være smart at lave er, at sørger for at de to OC75 transer, bliver påmonteret en lille køleflange så de har tilstrækkeligt køling

Forøvrigt der benyttes tre modstande ved de 2x KT88 katoder, det har Onkyo et par decader senere benyttet i transistor forstærkere og betegnet det som en "Linear Switching" kobling

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 29 August 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Du vil ikke overbelaste noget med 8 ohms højttalere. Men rørene vil forvrænge (meget?) mere med den for lave belastning. Her er et målejob til Tube Mania 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Eksagt! Det er jo bare at acceptere at der er så og så mange rene Watt til rådighed

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Et sæt EL34ere som kigger ind i 1360ohm...det går aldrig godt...de går i strømbegrænsnig med stort spændingsfald over fordi ikke kan gøre arbejdet færdigt, men jeg skal nok prøve. Så viser jeg resultatet her.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Der sidder KT88 i den

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Ikke i den her...men jeg kan godt se der er et skilt hvor der står KT88...det havde jeg nok opdaget når jeg skulle til at se alvorligt på den...så må jeg have sådan nogen sat i...er vist på lager.

mvh

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 29 August 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Der sidder KT88 i den

Ja den er født til KT88, men som jeg har skrevet før (i en anden tråd) som endte de fleste V60'er med EL34, hvorfor er det store .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 29 August 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Ja den er født til KT88, men som jeg har skrevet før (i en anden tråd) som endte de fleste V60'er med EL34, hvorfor er det store .

EL34 og KT88 opfører sig sikkert ikke ens når de bliver mishandlet... KT88 burde kunne klare lidt mere.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hmm...jeg tror jeg vil finde anode til anode belastningen for at se præcis hvordan det står til...det tager kun få minutter, men det bliver ikke idag

mvh

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej

lige en lille bemærkning ang. V60  KT 88 / EL 34

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hmmm..., det er altså også en strømbegrænser

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Der er nu ikke ret meget strømbegrænsning i kredsløbet, da den maksimale negative spænding kun kan blive -44 volt hvilket slet ikke er nok ved kraftig overbelastning.
Kredsløbet giver -44 Volt allerede ved en tomgangs strøm på 44 mA.

Den maksimale strøm i trans OC 75 er 5,5 mA som den bestemt ikke får hedeslag af.

Mvh

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Udgangs-transformatorens omsætnings forhold er 17,6...det giver ved korrekt belastning 6,1Kohm anode til anode...så er det sgu ik så galt endda. Hvis man så regner med 8ohm bliver belastningen ca 2,5Kohm...jeg ved ikke hvordan KT88 har det med det, men det finder jeg ud af.

Sikke noget at foretage sig en tidlig Søndag morgen...så har man sgu da ikke et liv

mvh

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej gutter

Puha, der sker noget når man ikke lige følger med et pr dage. Men jo der sidder EL34 i mine to, dog forskellige slags,
Mullard, Philips og noget Kina Pjat. Det brude være KT88 men jeg har bare ikke lige råd til 2 sæt lige nu, jeg må se om jeg
kan klunse nogle frem.

Godt nok hurtigt at du er på sagen Tube

Jeg er helt klart mest på ideen om at bygge et sæt 16 ohms et eller andet selv. Santashooter har 2 12" Pioneer enheder med
alnico magneter liggende, måske sammen med en fuldtone af en art, det kunne måske godt gøres sig i en Åben Baffel, elelr
hvad siger i?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Forresten, endnu en efterlysning på en manglende ting.

Ud over afbryderen, som mangler, men som måske var fundet? Så mangler jeg også et rackhåndtag som vidst er knækket?
Det der sidder på selve V60 enheden.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes