Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 11:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: vintage horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

ps hvis enheden blev sat til at spille på den smalle led i minihornet, kunne den skrå del af hornet forsætte op og skære ladekammeret skråt som på min tegning og du vil undgå at få den formindskning af hornets udmunding .... men om det vil give mere eller mindre bas ?? - det ved jeg ikke - jeg plejer at finde eller i værste fald købe meget brugte horn - ikke bygge dem

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har vist i flere omgange lovet at gøre den dokumentation på Jealvox Sound Monitors, som jeg ligger inde med, tilgængelig. Det gør jeg nu.

Alle filer er i pdf, men de er ganske tunge (op til 6 mb), så vær tålmodig. Nogle af dem er skannet fra forhåndenværende fotokopier, og det begrænser kvaliteten. Så godt jeg kan bedømme det, kan de sagtens bruges, og de kan i alt fald være med til at fortælle historien om disse store dansk-designede 3-vejshorn.

Her er det, der må være den første artikel i High Fidelity i 1976:
Efter 16 år blev resultatet endeligt et rigtigt horn

Her er den første byggeartikel:
Sådan bygges Jealvox Sound Monitors - et trevejs hornsystem

Her er den anden byggeartikel:
Mellemtone og diskanthorn til Jealvox Sound Monitor

Her er den tredie byggeartikel:
Konstruktion af bashornet til Jealvox Sound Monitor

Her er en opfølgende artikel fra 1978:
350 besøg på under to år

Og her er i tilfældig rækkefølge nogle annoncer vedr. Jealvox i High Fidelity fra 1978-79

Jeg håber ikke, at jeg ved at gøre disse ikke så tilgængelige artikler fra nu hedengangne High Fidelity tilgængelige fornærmer nogen eller ligefrem overtræder loven. I så fald fjerner jeg straks links og pdf'er.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 04 April 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

1000 tak, PQR! - og lad dig nu ikke rive med af tidens copyrighthysteri; det her er folkeoplysning!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 April 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Helt enig - folkeoplysning af ypperste slags, Kold og Grundtvig ville have frydet sig.
vh.
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

I sin tid (70'erne) var jeg involveret i bygningen af flere eksemplarer af både HF's gulv'horn' og mini'hornet'. Jeg endte med at foretrække gulvmodellen, den havde en mere velkontrolleret bas, syntes jeg. Begge bokse har det bedst med enheder med lette membraner og middelstore magneter. Der er ikke tale om horn, snarere en slags modificeret orgelpibeprincip, efter Voigts ideer. Pibens parabolske arealudvidelse og enhedens placering ca. 1/3 nede skal kontrollere og udjævne resonanser, medens den forholdsvis store port sænker den samlede resonans, med en lidt dybere bas til følge.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2010 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
I sin tid (70'erne) var jeg involveret i bygningen af flere eksemplarer af både HF's gulv'horn' og mini'hornet'. Jeg endte med at foretrække gulvmodellen, den havde en mere velkontrolleret bas, syntes jeg. Begge bokse har det bedst med enheder med lette membraner og middelstore magneter. Der er ikke tale om horn, snarere en slags modificeret orgelpibeprincip, efter Voigts ideer. Pibens parabolske arealudvidelse og enhedens placering ca. 1/3 nede skal kontrollere og udjævne resonanser, medens den forholdsvis store port sænker den samlede resonans, med en lidt dybere bas til følge.

Det at det minihornet bliver smallere de sidste 18 cm med hornudmundingen - hvilken indflydelse har det på lyden - mere eller mindre bass?

Claus Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Goddag de herre,

Der skulle vel ikke være nogle af jer der kender noget til Onkyo Scepter, fra en gang i 70'erne?

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 05 April 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej Claus.

Jeg kender en smule til Onkyo Scepter, idet jeg har spillet på et sæt lånte Scepter 300 (Ikke den model med domer som kan findes på google, den oprindelige med horn/driver), og jeg har også indtil for nylig ejet et par W3801 basser, som bruges i den oprindelige 300 samt i topmodellen Scepter 500. Disse basser er dog nu solgt til en ven. Jeg har et Scepter 300 kabinet stående i kælderen, så jeg kan hjælpe med optimale dimensioner/portdimensioner hvis du har brug for dette. Er der noget bestemt du gerne vil vide?.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 April 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
mollecon skrev:

Det at det minihornet bliver smallere de sidste 18 cm med hornudmundingen - hvilken indflydelse har det på lyden - mere eller mindre bass?

Den indsnævring giver en effekt, som var "hornet" en anelse længere.

Det er ganske rigtigt ikke et horn i ordinær forstand, derimod en resonator, præcis som en orgelpibe, afstemt til 1/4 af den ønskede laveste frekvens. Udvidelsen mod åbningen sikrer en udjævning af pibens resonanser. Enheden placeres typisk 1/3 nede af piben eller "hornet", så der er altså slet ikke tale om ladekammer her. Placeringen sikrer at enheden får størst mulig fysisk modstand på membranen. Det er noget med at forskellige steder i hornet enten flytter luftemolekylerne sig eller de komprimeres. 1/3 del nede af piben komprimeres luften og det sikrer mod ukontrolleret membranvandring. Bunden skal have ca. membranens areal og udvidelsen afhænger af enhedens kræfter. Mundingen snævres ind med en eller anden procentdel af mundingsaralet.

Så dine ideer med at "omforme" minihornet, vil teoretisk ødelægge konstruktionen r-l-b. Hvis man ønsker dybere bas, så må man forlænge hornet og flytte enheden tilsvarende. Men der er jo masser af mulighed for at lege, en lang slank søjle, en enkelt foldning eller flere, det er bare at gribe fukssvansen, nok den nemmeste højttalerteori i verden

Det her er hvad jeg lige husker fra engang. I dag har man raffineret systemet yderligere, f.eks. er der flere systemer der benytter en basrefleks afstemning i stedet for indsnævringen.

Jeg går nok også snart selv minihorn, sigtede godt nok efter gulvhorn, men der er ikke rigtigt plads. Der er købt plade ind

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 05 April 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det at det minihornet bliver smallere de sidste 18 cm med hornudmundingen - hvilken indflydelse har det
på lyden - mere eller mindre bass?

-Det giver meget mere bas! Jeg har prøvet at lave et minihorn 20% større og uden indsnævring. Det var et flop for at sige det mildt.
Jeg mistænker indsnævringen for at udgøre en refleksport, whatever, det oprindelige kabinet lød godt med både Coral og ScanSpeak.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Minihornet har en for et 1/4 horn lidt underlig afslutning. Indsnævringen ser ud til at være lige så lang som det kammer der giver plads til enheden. Alle andre 1/4 bølger jeg har haft næsen i, har en åbning der, om jeg så må sige, ikke er længere end pladens tykkelse, men ofte en mere drastisk indsnævring af arealet. Indsnævringen dæmper højere resonanser og sænker systemets grundresonans, da luften i mundingen opfører sig tungere.

High Fidelity nr. 1 '89. Henning Scheel: 1/4-bølger, ½-kvædede viser og en 1/1 del mere om Voigt.

Der skal sikkert findes divergerende teorifremstillinger, men den her har nu virket fint for mig. Kan i øvrigt se, at enhedens placering er netop ikke i et punkt med stor trykforskel, men derimod med stor luftvandring på langs af piben. Logisk nok, trykforskellen ville jo bare accelerere membranens vandring.

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Claus Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Det lyder meget spændende, jeg troede dog at det var W-3810A der blev brugt i scepter 500 og 10?...... 10'eren skulle være ca.160L. Kan det passe med dine kabinetter?

Highmass skrev:

Hej Claus.

Jeg kender en smule til Onkyo Scepter, idet jeg har spillet på et sæt lånte Scepter 300 (Ikke den model med domer som kan findes på google, den oprindelige med horn/driver), og jeg har også indtil for nylig ejet et par W3801 basser, som bruges i den oprindelige 300 samt i topmodellen Scepter 500. Disse basser er dog nu solgt til en ven. Jeg har et Scepter 300 kabinet stående i kælderen, så jeg kan hjælpe med optimale dimensioner/portdimensioner hvis du har brug for dette. Er der noget bestemt du gerne vil vide?.

Mvh. Lars.

Til top Vis Claus Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus Olsen

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 05 April 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej Claus.

Det var ikke den samme bas i Scepter 10 og Scepter 500. Scepter 10 brugte som du skriver W3810A. Men den oprindelige Scepter 300 og Scepter 500 brugte derimod W3801. Det kabinet jeg har er fra Akustisk Audio, som var den daværende importør af Onkyo. Det har ikke de samme mål som Scepter 500 har i hifi årbogen 1982 (Kan også ses på www.audio-database.com), men de to kabinetter har det tilfælles at de har et indvendigt volumen på 205L. Bortset fra det store sektoralhorn som ligger ovenpå kabinettet på Scepter 500, var den udgave af Scepter 300 iøvrigt identisk med Scepter 500, hvad enhederne angår. Det var iøvrigt efter min mening ikke en særligt vellykket højttaler, bassen og mellemtonehornet havde helt klart prblemed at nå hinanden. Det er antageligvis også derfor Onkyo valgte at sætte sektoralhornet mellem de to enheder i den store model.

Jeg er ganske sikker på at de W3801 jeg havde stammede fra et par Scepter 500, idet ham jeg købte dem af fortalte at han også havde haft sektoralhornene med driver som ligger ovenpå kabinetterne på Scepter 500. Dem kom jeg desværre for sent til at score, ØV.

Hvis du spiller med Onkyo basser er det iøvrigt vigtigt at de får et kabinet som er stort nok. Jeg prøvede W3801 i både 205L og 135L kabinetter, og de var markent bedre i det store kabinet.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

For at supplere de andre svar, så giver den indsnævrede åbning på minihornet nok en lidt dybere bas, ikke nødvendigvis mere. De var egentligt beregnet til at hænge på væggen, evt. med enheden og mundingen nederst. Men de kan sagtens spille som gulv højtalere.

Enhedens placering 1/3 del nede i linien i Voigts konstruktion skal først og fremmest hæmme den musikalsk ubehagelige 3. harmoniske af liniens grundtone, men osse andre ulige overtoner - de lyder ikke godt. Forholdet mellem liniens start- og mundingsareal må helst ikke overstige 1:3, da der så begynder at opstå decideret hornvirkning - det er uønsket, fordi horn har en afskæringsfrekvens der ligger over kvartbølgefrekvensen. Og i Voigts oprindelige design ønskede man at komme så langt ned i frekvens som muligt.

Det er ærgerligt, at vi ikke har kommunikeret lidt mere, BoP. Jeg har været ved at rekonstruere nogle gamle tegninger til en Voigt gulvkonstruktion, som var inspireret ligeligt af HF's gamle gulvkabinet og Henning Scheels artikel i HF. Hensigten var at opnå samme bas som i HF's oprindelige konstruktion, men med et mere tidssvarende design - smallere, højere boks og enheden placeret øverst. Min version har enhedens center ca. 20 cm. højere end HF's, som sad godt 60 cm. oppe - fint i sækkestolene og madras-på-gulvet 70'erne, men næppe, hvor man er kommet op på stolene igen .

HF's konstruktion havde ca. dimensionerne 82 X 43 X 30 cm., min er 92 X 35 X 30... Desværre blev mine aldrig til andet end et skrivebordsprojekt, jeg har ikke engang mine gamle Flat 8 enheder mere... 

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

@mollecon: Jep, så har vi vist det meste på plads i Teorien. Jeg har også eksperimenteret lidt med Voigt.  Jeg forsøgte bla. at bruge dæmpning i hornets spidse ende, til at snyde den længere og så flytte på enheden. Det var et sæt gulvhorn som jeg eksperimenterede med. De blev kun dårligere, mistede punch og liv. Så tegnede jeg løs på en lille ting til flat 5, men fik aldrig bygget, da en møgunge pillede membranerne i stykker. Og så skete der så meget andet Men jeg skal da have et rør/voigt setup til intimlytningen, oppe på herreværelset. Og sådan som mini bliver skamrost, så skal de da prøves som det første. Lige til jeg får fingre i et sæt betalbare Golden Eight

Egentlig skulle man vel dele området op i de reelle horn som Klipsh, Jealvox og mellemtonen på f.eks. den blærede Scepter overfor 1/4-bølge konstruktioner: voigt's og transmissionslinjer...?

Ville pynte her i  stuen, suk

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det med opdelingen har du nok ret i, men det er måske upraktisk i sidste ende. 10 gange så mange tråde med 3-4 indlæg i hver... Desuden, så er 'horn' jo ikke et officielt defineret begreb.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 06 April 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Så er der dømt horn på sydsjælland: http://www.dba.dk/fostex-2-stk-hjemmebygget/id-65598438/

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 April 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Så er der dømt horn på sydsjælland: 65598438/">http://www.dba.dk/fostex-2-stk-hjemmebygget/id-65 598438/PQR

Holy .... Det ser da... sjovt ud?

Acousta horn, med bose 901 lignende fostex ting på toppen. Gad vide hvordan det lyder?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

med to pizzo horn er der dømt mere fest end fornøjelse over de højtalere - men - man kunne sælge coral flat 5erne fra og skifte pizzoerne ud med en god bånddiskant - og så kunne det jo ende med at lyde godt alligevel?

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Man skal nu ikke kimse af de små flat 5. Men så vidt jeg husker, så er det der decade-system vist nok også mere til lydtryk end til fordybelse? Ren festhøjttaler

Konstruktionstegninger på side 45: Højttaler selvbyg for alle
Her er også de omtalte 1/4 bølge systemer.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes