| Forfatter |
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der lovligt at rippe en cd, der er lånt på biblioteket og bruge den i sin private samling ?????
|
| Til top |
|
| |
high5 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det så lovligt at ha en masse kopier fra biblioteket, hvis man har rippe dem mens det var lovligt?
|
| Til top |
|
| |
high5 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg mene, det er. Det er de færreste love, som virker med tilbagevirkende kraft og det var jo lovligt inden det blev ulovligt, kan man sige. Nu kan jeg ikke huske den eksakte dato for, hvornår det blev ulovligt, men filer fra cd-ripning på din pc, som er ældre end den pågældende dato bør jo være bevis nok for, at de ikke er rippet efter det blev ulovligt.
Jeg tror dog ikke, man behøver bekymre sig om, at det pludselig ringer på og man bliver bedt om at påvise, at de evt. rippede filer, man måtte have liggende er lovligt rippet. En sådan aktion er der vist ikke midler til at gennemføre. __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt er relativt, jeg mener at man måtte kopiere til eget forbrug - altså en til bilen, en til soveværelse ghetto'en, en til stuen osv!
Men ved det ikke med 100 % sikkerhed. Har aldrig været nødvendigt for mig at vide det, da jeg kun køber officielle værker og ikke kopierer. Jeg kan godt lide tanken om, at kunstneren bliver betalt for sin ulejlighed!  __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Maj 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at loven har været ændret flere gange. I hvert fald i en periode var det fuldt lovligt at kopiere biblioteksmateriale til eget brug, men hvordan loven er nu, véd jeg ikke. Og, som High5 siger, er det i praksis umuligt at kontrollere - det er op til ens egen samvittighed.
|
| Til top |
|
| |
Jan O Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@high5: Det er forbudt at kopiere lånte og lejede eksemplarer - citat den side du selv linker til ...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Problemet er, at loven har været ændret flere gange. I hvert fald i en periode var det fuldt lovligt at kopiere biblioteksmateriale til eget brug, men hvordan loven er nu, véd jeg ikke. Og, som High5 siger, er det i praksis umuligt at kontrollere - det er op til ens egen samvittighed. |
|
|
Ja det er umuligt at kontrollere,, lige det med ens egen samvittighed det skal man ikke sige til en dansker for den findes ikke .
Kunne aldrig falde mig ind at gå ud og låne musik også lave en kopi af det,, og slet ikke når det er sådan en fin service dansker har mulighed for, det er som om man ikke kan få nok, får man lidt skal man altid lige have mere....
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Kunne aldrig falde mig ind at gå ud og låne musik også lave en kopi af det,, og slet ikke når det er sådan en fin service dansker har mulighed for |
|
|
Man låner ikke på biblioteket man betaler over skatten
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt er de fleste af cd'erne på bibliotekerne vildt ridsede og ikke værd at afspille. Så næppe værd at kopiere
Jeg TROR, at man må have en kopi af cd'en så længe man har lånt den fra biblioteket. Når den afleveres skal man slette/destruere det man har kopieret.
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, du låner på biblioteket - og det lånte er ikke din ejendom, uagtet din mening om skatteprocenten.
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har da overvejet harddisk afspilning som en sekundær kilde, og tænkte at det var en nem og billige måde at få udvidet sin musiksamling på ved at benytte biblioteket, men hvis det ikke længer er lovligt at rippe musik fra biblioteket så gør jeg da ikke det – Har relativ stor samling af købte cd og der er ikke plads til alle i stuen, så meget er lagt på loftet, så må nøjes med at rippe dem, da det vil giver nemmer adgang til hele samlingen.
Men jeg er overrasket over at det ikke længer er lovligt at kopier fra biblioteket, og tænker hvad skyldes lov ændringen?
|
| Til top |
|
| |
high5 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
@JanO: Hvad er det lige du mener? Jeg har skrevet, at det er ulovligt - hvilket netop fremgår af mit link. At det så er umuligt, at kontrollere, kan jeg jo ikke gøre for og jeg opfordrer heller ikke til at man kopierer lånte materialer noget sted.
En helt anden ting - hvad med alle dem, der ripper sin cd-samling og derefter sælger cd'erne, da de ikke bruges mere - er det lovligt? De ejer jo ikke længere originalen. Man kan selvfølgelig sige, at de har betalt differencen mellem købspris og salgspris for kopierne, så på den måde er det vel ok? __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strand skrev:
|
Men jeg er overrasket over at det ikke længer er lovligt at kopier fra biblioteket, og tænker hvad skyldes lov ændringen? |
|
|
Mon ikke at det ganske simpelt er et fromt ønske om at kunstneren - det være sig en musiker eller forfatter - ganske simpelt skal have betaling for sin ulejlighed?
Hvis man kopierer til bilen og stadig har originalen i sin besiddelse, har kunstneren jo netop fået sin betaling for værket. Kopierer man fra biblioteksudlån, får kunstneren måske en lille kage i form af biblioteksindtjening, men slet ikke noget i niveau med hvad kunstneren ellers ville kunne generere ved direkte salg!
Her er en kunstners mening om piratkopiering: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=e NjWzkjov_w __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
high5 skrev:
| En helt anden ting - hvad med alle dem, der ripper sin cd-samling og derefter sælger cd'erne, da de ikke bruges mere - er det lovligt? De ejer jo ikke længere originalen. Man kan selvfølgelig sige, at de har betalt differencen mellem købspris og salgspris for kopierne, så på den måde er det vel ok? |
|
|
Næppe. Det er stadig et spørgsmål om rettigheder, og jeg kan forestille mig, at pladeselskaberne forbeholder sig retten til kopiering og salg af deres produkter!
I samme øjeblik at du foretager en kopiering - til eget brug, ganske vist - og så sælger originalen vil jeg tro, at du er hoppet ud på den tynde is. For så har du jo ikke originalen i din besiddelse længere! Og det skal du jo have for at kunne foretage den lovlige kopiering!
Som et lille PS. Jeg er hamrende træt af, at østeuropæiske arbejdere kommer til landet og arbejder til en meget minimal løn - og med skattefar som et meget fjernt minde! På samme måde er jeg sikker på, at de kunstnere, der gerne så en retmæssig fortjeneste på deres værker, betragter den glade hjemmepirat!
Pengene for salget kunne have været brugt til pladeselskabets drift, kunstnerens økonomi og unge fremadstormende band's mulighed for at få en udgivelse på gaden!
Og i den sidste ende, pladebutikkens drift og olde's plads på plejehjemmet! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
Jan O Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
@high5: Ha-ha, galt afsted kan man altid komme. Jeg læste vist dit indlæg, som fanden læser biblen!
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper/Lolland skrev:
high5 skrev:
| En helt anden ting - hvad med alle dem, der ripper sin cd-samling og derefter sælger cd'erne, da de ikke bruges mere - er det lovligt? De ejer jo ikke længere originalen. Man kan selvfølgelig sige, at de har betalt differencen mellem købspris og salgspris for kopierne, så på den måde er det vel ok? |
|
|
Næppe. Det er stadig et spørgsmål om rettigheder, og jeg kan forestille mig, at pladeselskaberne forbeholder sig retten til kopiering og salg af deres produkter!
I samme øjeblik at du foretager en kopiering - til eget brug, ganske vist - og så sælger originalen vil jeg tro, at du er hoppet ud på den tynde is. For så har du jo ikke originalen i din besiddelse længere! Og det skal du jo have for at kunne foretage den lovlige kopiering!
Som et lille PS. Jeg er hamrende træt af, at østeuropæiske arbejdere kommer til landet og arbejder til en meget minimal løn - og med skattefar som et meget fjernt minde! På samme måde er jeg sikker på, at de kunstnere, der gerne så en retmæssig fortjeneste på deres værker, betragter den glade hjemmepirat!
Pengene for salget kunne have været brugt til pladeselskabets drift, kunstnerens økonomi og unge fremadstormende band's mulighed for at få en udgivelse på gaden!
Og i den sidste ende, pladebutikkens drift og olde's plads på plejehjemmet! |
|
|
Nej, det er skam lovligt at beholde kopierne. Du må blot ikke eksemplarfremstille med henblik på videresalg, hvilket også betyder at du ikke må kopiere fordi du gerne vil sælge dine originaler.
Men hvis kopien har haft et andet formål er det lovligt at beholde og fortsat bruge den.
|
| Til top |
|
| |
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sjov tanke.... Lad os sige at jeg har en lp i kælderen, må jeg så låne selv samme album på cd af en kammerat og tá en kopi af cd'en ? Er det
lovligt når jeg har albumet på lp???
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 Maj 2012 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej! Kort og koncist svar. Rimeligheden kan så diskuteres.
Den bistre sandhed er nok den, at der trænges et grundigt eftersyn og en ændring af ophavsrets/copyright lovene. De er ikke tidssvarende i denne 'brave new world', uanset hvad man ellers mener.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 21 Maj 2012 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
jensen skrev:
Kunne aldrig falde mig ind at gå ud og låne musik også lave en kopi af det,, og slet ikke når det er sådan
en fin service dansker har mulighed for |
|
|
Man låner ikke på biblioteket man betaler over skatten |
|
|
DU LÅNER DEM TIL AT LYTTE TIL, INTET ANDET.
Derfor er der logisk at det ikke er din ejendom og man derfor ikke må tage en kopi eller gør anden end at lytte til dem.
Man må hele ikke glemme at hverken Mp3, CD, DVD og Blu-ray ikke er din ejendom, om de er lånet eller købet, og hvis der er
købet eje du dem ikke, man kun købt mulighed for at bruge dem i et begrænset omfang.
Det stå i ADVARSEL på disken, hvad du må bruge dem til, og alt anden er ulovlig.
|
| Til top |
|
| |