Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af rør, surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PHL1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 December 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej alle I dygtige folk herinde, jeg henter virkelig inspiration men er stadig dybt fortvivlet omkring, hvad jeg skal vælge, så
kom på banen alle gode input modtages, så håber jeg jeg kan træffe et valg.

Lidt historie intro, jeg har efter mange år igen fået interessen for Hi-fi og har måtte gå på kompromis med mange ting fra
den gang til idag, nok mest pga fruen i huset, jeg tror mange af jer ved hvad jeg taler om.
Nå men nu er jeg så langt at jeg har fået placeret et par, Sonus Faber Lutio i stuen oven i købet sammen med vores "pæne"
Infinity satelit højttalere vi benytter til surround, dertil har jeg sidste år købt en Denon sourround reciver AVR 1912 som
trækker disse satelitter ok, dog er jeg absolut ikke tilfreds med driften af mine SF. højttalere.
jeg stremer fra nas til Boxie trådløst, har Wimp Hi-fi over air-play, hvilket køre nogenlunde, har netop fået nyt trådløst
modem fra Stofa, så jeg håber på stabilitet.

Men nu til dilemmaet som jeg bare ikke kan få løst/truffet beslutning om, 1: Skal jeg vælge rør til stereo, når jeg primært
køre Streming, jeg er vild med lyden fra en rør forstærker, mit budget er 10.- 25.000 alt incl og beholde min Denon til
sourround og hvad med til og fra kobling af mine SF som front højttalere, jeg tvivler på jeg får lov at opsætte et 4 sæt
højttalere ud over de tre sæt, sub og center højttaler, der er i forvejen!
2. har evt kig på en Yamaha rx a-3030 er det et godt valg eller og kan jeg få en god stereo lyd med den også, ved at så er
det ikke rør. kunne også være en NAD Masters Series M15 HD2 de har en hos HIFI klubben til en god pris og hvis hvad skal
der så sættes på af effektforstærker... ved godt det springer budgettet, men så siger vi det ikke til nogen gg
3. eller skal jeg kigge i andre retninger, og hvor jeg er ved at blive så skør, det skal man måske være med denne interesse,
men for pokker da det er svært at træffe en beslutning, når der er såå mange faktorer at indrage i en beslutning!

Jeg håber I kan/vil komme med nogle bud, således jeg kan få ro på mit nervesystem og blot nyde lyden, kom endelig med
godt tilbud, sammensætninger og begrundelser udfra mine "krav". Eller spørg ind, hvis jeg har været for uklar... og sidst
men ikke mindst jeg ved nogle af jer vil sige det hele beror på hvad jeg synes om og som jeg synes lyder godt, ja det er
rigtigt, men må have konkrete pejlemærker, da jeg ikke orker at lytte på "alt" hvad der findes!!

Rigtig glædelig jul og på forhånd tak

Hilsen Henrik
Til top Vis PHL1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHL1

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 December 2013 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ville finde en god stereo rør forstærker til dine front højtalere og så kombinere denne med en billig surround receiver med pre-out til front højtalerne.
Dette pre-out signal sætter du så til aux i stereo forstærkeren og skruer op på 100% volume så vil den virke som en effektforstærker til din surround receiver på front højtalerne.
Så får du rør stereo lyd lækkerhed og surround med super lyd i samme front højtalere pga. en god stereo "effekt" forstærker.

Jeg har selv kørt med et ligne setup i nogle år netop fordi stereo lyden i min store rotel surround receiver ikke var god nok til mit behov.
Her er en billig surround med pre-out (findes normalt kun i de meget dyre modeller)
surround
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

PHL1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej Rotelman, hold da op en hurtig tilbagemelding, som jeg umiddelbart er glad for at høre, at man kan og dermed også
afsløret at jeg ikke er top nørd indenfor denne verden. og kræver derfor en pædagogisk forklaring, jeg skal lave et pre-out
signal... hvad er det?
teknins, skal jeg sætte phonostik i aux fra rørforstærkeren og hvor hen i min denon sourround, hvor skal mine SF være sat til?

ja undskyld min uvidenhed, "men de små skal også kravle før de kan gå"

Henrik

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

pre-out er surround receiverens forforstærker signal udgang som man "burde" bruge til ekstra effekt forstærkere.
Men man kan netop også bruge pre-out signal'et sammen med stereo forstærkere med en normal stereo indgang som jeg beskrev eller nyere stereo forstærkere med en surround pass through indgang (en indgang med 100% volume) så stereo forstærkeren virker som en effekt forstærker.
Nå ja dine SF skal selvfølgelig sidde i din stereo forstærker :-)

PHL1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2013 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

hej igen, opstillingen er så en rørforstærker med sf tilsluttet, et ? stik fra aux til? i surround, kan jeg få streming gennem
rørforstærkeren fra min airplay i min denon eller kræver det en sonos?
og hvad skal min denon stå på for at virke?

endelig har du et forslag til en rørforstærker der kan drive systemet?

Henrik

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2013 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

yes SF til rør stereo forstærker
Signal stereo kabel fra pre-out (front L/R) til indgang på stereo forstærker (feks. AUX/tuner)

For bedste lyd i stereo skal analoge ting tilsluttes direkte til stereo forstærkeren f.eks. sonos med en god stereo DAC.
Ved andre digitale kilder brug så surroundens digital indgange.

Jeg tror desværre ikke denon's "små" surround receivere har pre-out i 7.1... nej det kan den ikke da den ikke har pre-out udgange... sorry
http://usa.denon.com/us/Product/Pages/ProductDetail.aspx?Cat Id=StreamingMedia(DenonNA)&PId=AVR1912(DenonNA)

Marantz og Yamaha er surround mærker med pre-out i nogle af de små surround forstærkere.
Jeg ved desværre ikke noget om gode rør stereo forstærkere andet end jeg elsker lyden.
Jeg bruger selv en audiolab forforstærker plus en holfi effektforstærker og en super stereo DAC til mit stereo setup.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes