Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 09:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hvordan kommer man igang med rør-lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl om mit indlæg burde være under Analog da mit spørgsmål ikke nødvendigvis drejer sig om noget vintage, men jeg vover pelsen her alligevel udfra en betragtning om at I vintage-gutter nok har godt check på rør-lyd..

Jeg har for nylig købt et par JBL 240ti, en højttaler jeg har sukket efter siden jeg hørte den første gang for 20-25 år siden. Nu har jeg så fået fat i et sæt og har sendt enhederne afsted for at få skiftet møre kanter. Købet har samtidigt fået mig til at overveje resten af mit anlæg og i den forbindelse er jeg blevet nysgerrig på rør lyd.

Lige pt. består mine forstærkere af 2 stk NAD 902 og en Creek OBH-12 passiv "forforstærker". NAD'erne har tjent mig trofast i mange år og spiller ret fint.

Nu er jeg så blevet nysgerrig på noget med en rørforstærker. Hånden på hjertet har jeg ikke meget forstand på hvad rør lyd er, min erfaring med rørforstærkere begrænser sig til min brors guitar Marshall rør effekttrin. Det lyder fedt når han tæmmer spaden gennem den, men der er så mange andre effekter koblet til at det ikke lige er til at sige hvordan rørforstærkeren lyder.

Det er altså mest noget med at jeg har smugkigget her på h4a, googlet og set billeder af lysende rør og hørt jer snakke om varm og formidabel lyd.

Sagt på en anden måde ved jeg ikke rigtigt en skid om rørforstærkere, jeg synes bare det ser spændende ud.

Hvordan kommer jeg egentlig igang hvis jeg gerne vil prøve noget rør-effekttrin? Når jeg finder rørforstærkere som er nye er det tit sådan noget entusiastgear til priser der starter fra 45.000 kroner og det er mit budget slet ikke til. Findes der sådan en "rørforstærkernes svar på NAD 3020", en vellydende arbejdshest til folk med arbejderøkonomi? Alternativt kunne jeg finde fx. en LEAK på ebay og finde en eller anden til at friske den op med nye rør og hvad den nu ellers behøver?

Er det realistisk at komme igang for omkring 10.000 kroner eller skal man have en større tegnebog frem for at få noget der lyder anstændigt? Bør jeg gå efter noget brugt kram der skal renoveres eller er det bedre at finde en guru der kan bygge noget fra bunden? Er der mærker jeg skal lede efter og mærker jeg skal holde mig fra?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Velkommen til den favre nye verden inden for hifi 

Dine JBL'er er rimelig sultne efter effekt, så vi er nok ovre i noget pushpull pentode, måske en pushpull triode, hvis dit rum ikke er så stort.

I og med, at det er din første rørbamse, ville jeg vælge et færdiglavet produkt, som er nemt at sælge, hvis det ikke er dig.

Du kan prøve at tage et kig på Thorhauges produkter, har ikke selv hørt dem, men de skulle give ret meget for pengene. Der er en på Køb-Salg-Bytte.

Jeg ville holde mig fra mange af de rørbamser man kan købe på ebay (nu får jeg sikkert en masse på nakken), da mange af dem simpelthen ikke er pengene værd.

God jagt!

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Dine JBLèr er meget glade for strøm,så du skal nok lede efter en meget stor rør-amp med masser af watt!

Brugt er et fint udgangspunkt.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Vi er nogle stykker, som har rigtigt megen glæde af en meget prisbillig kineser replika af en ægte amerikaner fra de gode gamle dage. Se meget mere på denne tråd.

Og rigtig god fornøjelse i rør-verdenen, den kan man godt blive bidt alvorligt af.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

KomAnton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ved meget lidt om rør og har aldrig selv spillet på rør, men nogle synes at sådan en fætter her
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=156599 spiller godt, andre synes måske ikke
Den passer inden for din prisramme så det er måske et forsøg værd ?
Til top Vis KomAnton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KomAnton

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Strandvasker.

Som jeg skrev til dig i den anden tråd så er det nogle rigtige fede ht.Jeg har selv haft forskellige JBL ht. siden 1975 og min erfaring med dem (med mange forskellige forstærkere) er at det vigtigste er STRØM.

Så tænk dig om med rørforstærkere til de 240'ere. Jeg bruger en N PA 5 mk.2 til mine L 100 og den vil også være god til dine 240.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

PS

Du kan få en Nakamichi PA 5 mk.2 brugt for ca.4000-kr.Det var også en mulighed.

carsten

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Som jeg skrev til dig i den anden tråd så er det nogle rigtige fede ht.Jeg har selv haft forskellige JBL ht. siden 1975 og min erfaring med dem (med mange forskellige forstærkere) er at det vigtigste er STRØM.

Så tænk dig om med rørforstærkere til de 240'ere. Jeg bruger en N PA 5 mk.2 til mine L 100 og den vil også være god til dine 240.

Ja, men en PA-5 tilfredsstiller nok ikke min nysgerrighed ang. rørlyd..

240ti'erne har en følsomhed på 89dB, det er det samme som mine nuværende Dali 7'er, så hvis jeg holder mig til transisterlyd bør mine nuværende NAD effekttrin vel magte opgavel eller er der noget jeg har overset?

Jeg tror jeg må en tur til kbh og lytte lidt på den Thorhauge der er i KSB..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jo jo

Men start dog op med dine NAD,det er sikkert ikke så tosset.Så kan du jo altid senere opgradere,når du har fundet ud af hvad dine JBL'ere har brug for.

carsten

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jo jo

Men start dog op med dine NAD,det er sikkert ikke så tosset.Så kan du jo altid senere opgradere,når du har fundet ud af hvad dine JBL'ere har brug for.

carsten

Det giver vel ikke megen indtryk af rørenes verden at fortsætte med de NAD fætre ? 

(Har hørt sådanne JBL'er på min forskrækker,  jeg foretrækker dog lyden af de nuværende IMF'er - der er himmelvid forskel)

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jan

Hvilken rørforstærker vil du så sætte på dine IMF.En 2 * 25 watt'er eller hvad.?Det vil jo aldrig gå godt og når manden har JBL 240 ti.så skal han jo have en forstærker der kan trække dem så de kan spille som tiltænkt.Som sagt har jeg haft meget hifi i mit liv og jeg har aldrig hørt JBL'er og mindre rørforstærkere der duede sammen.Sorry.

carsten

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jerg har en 4 X EL84 (er det ikke sådan ca. 2 x 12watt?) integreret rørforstærker (Fisher X-100), som spiller med et sæt JBL 4333A (ca. 92-93dB) - og det kører forrygende - savner intet - rigtig dejlig lyd og nok af den.

Mon ikke det med at JBL ikke kan køre med en mindre rørforstærkere er noget af en generalisering? Lad os holde os til, hvad man synes vil være godt til en 240Ti - som åbenbart ikke egner sig til rørforstærkere. Dette tror jeg nu ikke, at der vil være så meget i vejen for.. Kommer det ikke lidt an på, hvor højt trådstarter vil kunne spille på det og i det hlee taget, hvor meget punch/dynamik? Jeg tror faktisk godt, at en mindre rørforstærker på fx 2x12W (fx. 4xEL84) ville kunne klare sig ok - Det rækker i hvert fald rigeligt til mit behov.

Der er ingen tvivl  om, at en velpumpet 200W  transistor-amp ville kunne sætte mere tryk under kedlerne, men vi er jo lidt heldige med at rørforstærkere forvrænger så dejligt "tilgivende" - og at forvrængningen, når man går til den med volumepotentiometret, kommer roligt og ikke nær så grimt, som på en transistoreret-forstærker.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hvis det er så stort et problem med musklerne, hvorfor så ikke vælge en rør-pre + effekttrin løsning?

Selv købte jeg en Nordic Mingda MC-3R, som jeg gav 2600 for på brugtmarkedet. Den kan efter sigende hamle op med rør-
pre's i 20.000-30.000kr's klassen, og jeg synes selv den gjorde det absolut fantastisk.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
240ti'erne har en følsomhed på 89dB

Følsomhed er en ting (og ofte opgivet 3 db for højt), impedansforløbet er mindst lige så vigtigt (fordi følsomheden sjældent er det store problem).

Her er impedansen vist: http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?6797-L100A -Hookup-polarity-issues-again&p=65578 . Den lader ikke til at være slem, den ryger vist ikke under 6 ohm, og har et nogenlunde godmodigt forløb. Fasevinklen har også stor betydning, men mest når impedansen dykker grimt. Umiddelbart ligner det en overkommelig opgave for en "normal" rørforstærker.

Men mange siger at den behøver strøm, og det skal man jo nok ikke sidde overhørig...

Hvis du skal prøvehøre den Thorhauge skal det jo være på JBL'erne, så du kan høre om den kan trække dem. Umiddelbart lyder det dog til at den skulle kunne?

Men som andre nævner er den sikre metode en rør-forforstærker og f.eks. Nakamichi effekttrin, som du selv er inde på er det dog ikke "the full monty".

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Du kunne også løbe risikoen og bestille en kineser, Bewitch er en billig version af Puresound A50 som roses højt, den er med de kraftige 6550 rør.

Den koster under 5000 men har en lang lev.tid + told

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Jan

Hvilken rørforstærker vil du så sætte på dine IMF.En 2 * 25 watt'er eller hvad.?Det vil jo aldrig gå godt og når manden har JBL 240 ti.så skal han jo have en forstærker der kan trække dem så de kan spille som tiltænkt.Som sagt har jeg haft meget hifi i mit liv og jeg har aldrig hørt JBL'er og mindre rørforstærkere der duede sammen.Sorry.

carsten

IMF'erne kan ikke klare sig med en 25watt'er - Jeg kørte med EAR 519 spændt foran -   De kunne da bestemt sætte kog i gryden på de JBL fætre, og såmænd også trække mine IMF'ere.    Nu faldt JBL'erens efter min mening noget skrigende diskant dog aldrig i min smag,  IMF'en er langt mere neutral og forsvinder ganske enkelt, samt har en meget mere kontrolleret og kyndig formåen udi disciplinen "spille musik"   uhyre neutral i den højre ende, og en evne til at spille uhyggeligt dybe toner -  EAR'ene gik desværre op i røg, og erstatningen blev et Accuphase-sæt - med samme effekt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes