Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Neil Young udvikler nyt lydformat (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Stereolab skrev:

>>Jeg har vist dig hvorfor 44.1 kHz er en høj nok samplingfrekvens til at genskabe det originale signal eksakt inden
for det for hørbare område. Hvis vi allerede har det eksakte signal, hvor vil du så finde "flere detaljer"?

Tonerne er der men detaljerne er ødelagt af filter der gør at signalet kun går til 22 kHz og da den type filter har en
evne til at påvirke lang nedad i toneområdet (over 1 oktav) så hører man artefakter helt ned til under 11 kHz !

Den der ser audio som noget endimensionalt noget mister midst 3 dimensioner.

Det er fakta og det er kerne problemet med en CD, derfor man oversampler, men stadig er alle CDer fysisk
handikappet fra indspilningen med, fordi det aldrig bliver 100% intakt da det er fjernet med filter da det blev lageret.

I fremtiden må vi tilse at mediet ikke er evolution grænsen. DSD har det meste men er yt.

Jamen vi er bestemt ikke uenige i at DSD og andre hoejoploeselige formater giver mening i studiet.  Men paastaar du at man ikke kan lave et anti-aliasing filter der baandbegraenser til omk 22 kHz uden at man paavirker signalet naevnevaerdigt ned til 11 kHz foer downsampling? Det lyder i mine oerer lidt underligt....

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 April 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ved desværre ikke så meget om emnet at jeg kan byde ind, men jeg har netop læst denne tekst, som jeg finder meget interessant.

http://www.temporalcoherence.nl/docs/HighReso.pdf

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2012 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg ved desværre ikke så meget om emnet at jeg kan byde ind, men jeg har netop læst denne tekst, som jeg finder meget interessant.

Mange tak Kjeldsen.

Han beskriver det meget bedre end jeg kan.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 April 2012 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Stereolab skrev:
Jamen vi er bestemt ikke uenige i at DSD og andre hoejoploeselige formater giver mening i
studiet.  Men paastaar du at man ikke kan lave et anti-aliasing filter der baandbegraenser til omk 22 kHz uden at man
paavirker signalet naevnevaerdigt ned til 11 kHz foer downsampling? Det lyder i mine oerer lidt underligt....

Jeg vil påstår så meget at alle filter påvirker lyden og det filter som påvirker mindst er et 6 dB / oktav
Da musik er komplekse signaler og det er grunden til at man bruger 4 kants signaler for at check båndbrede og
hvormeget et signale ødelægges, så siger det sig selv at et filter der banker alt af der ligger over 20 kHz naturligvis vil
have en meget ødelæggende virkning på musikken i et område hvor der i forvejen kun består er 2 samples for
at gengive et 20 kHz signal og 4 samples ved 10 kHz osv
Alle husker vel nogle af de første digitale indspillinger af film, hvor samplingen var 32 kHz og ofte kun var 12-14 bit
og når man så lyttede og det var signaler med "rum" efterklang så var der mystiske artefakter som for mig løs mest
som pistolskud når rummet skulle klinge ud, grunden var jo at signalet blev hakket i stykker pga den lave samplings
hastighed og dårlig opløsning.

Den meget meget gammel regel om at have en båndbrede på 5 gange det man vil måle lader sig ikke gradbøje og er
ikke helt ved siden af, og det går godt på en LP fordi det er en naturlig mekanisk afruldning og naturlig afruldning er
altid at foretrække!
Men CDen gør det nu meget godt under de vilkår den har nu om dage men det tog da også ca 10-15 år før den del
kom på plads rent teknisk og musikalsk, ja faktisk grunden til vi skulle op i 90erne før vi rigtig fik CD afspiller der var
musikalske og som vi stadig skriver om, fordi nu begyndte det at lyde godt.
De første MP3 musik filer jeg mødte havde en maks BW på ca 15 kHz men det var flot at man kunne lave et format
der fyldte så lidt, ja det var dengang vi havde modems med maks 56 kbps, nu har vi over 10 mbps, igen kan man se
at udbredelsen handler om den fysiske størelse og ikke indholdet af data.

jeg ved ikke hvor mange bit der skal til for at vi har nok, nogle nævner 18 bit og i dag har vi 24 og endda 32 bit, det
er laaangt mere end nok fordi så små signaler kan vi slet ikke hører (hver bit giver 6 dB dynamik), havde man dengang med CDen ventet eller brugt
den 12" plade som var første udkast så havde en samplings frekvens på 100000 Hz været muligt og vi havde haft et
helt andet kvalitets medie med plads nok og datamængde nok til leve op til LPens evner. Tror ikke at det havde været
svært at få det gamle pladespiller folk til at gode tage den faktor, men en 12" plade finder ikke plads i bilen, i en
walkman osv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes