Stereolab skrev:
Jamen vi er bestemt ikke uenige i at DSD og andre hoejoploeselige formater giver mening i
studiet. Men paastaar du at man ikke kan lave et anti-aliasing filter der baandbegraenser til omk 22 kHz uden at man
paavirker signalet naevnevaerdigt ned til 11 kHz foer downsampling? Det lyder i mine oerer lidt underligt.... |
|
|
Jeg vil påstår så meget at alle filter påvirker lyden og det filter som påvirker mindst er et 6 dB / oktav
Da musik er komplekse signaler og det er grunden til at man bruger 4 kants signaler for at check båndbrede og
hvormeget et signale ødelægges, så siger det sig selv at et filter der banker alt af der ligger over 20 kHz naturligvis vil
have en meget ødelæggende virkning på musikken i et område hvor der i forvejen
kun består er 2 samples for
at gengive et 20 kHz signal og 4 samples ved 10 kHz osv
Alle husker vel nogle af de første digitale indspillinger af film, hvor samplingen var 32 kHz og ofte kun var 12-14 bit
og når man så lyttede og det var signaler med "rum" efterklang så var der mystiske artefakter som for mig løs mest
som pistolskud når rummet skulle klinge ud, grunden var jo at signalet blev hakket i stykker pga den lave samplings
hastighed og dårlig opløsning.
Den meget meget gammel regel om at have en båndbrede på 5 gange det man vil måle lader sig ikke gradbøje og er
ikke helt ved siden af, og det går godt på en LP fordi det er en naturlig mekanisk afruldning og naturlig afruldning er
altid at foretrække!
Men CDen gør det nu meget godt under de vilkår den har nu om dage men det tog da også ca 10-15 år før den del
kom på plads rent teknisk og musikalsk, ja faktisk grunden til vi skulle op i 90erne før vi rigtig fik CD afspiller der var
musikalske og som vi stadig skriver om, fordi nu begyndte det at lyde godt.
De første MP3 musik filer jeg mødte havde en maks BW på ca 15 kHz men det var flot at man kunne lave et format
der fyldte så lidt, ja det var dengang vi havde modems med maks 56 kbps, nu har vi over 10 mbps, igen kan man se
at udbredelsen handler om den fysiske størelse og ikke indholdet af data.
jeg ved ikke hvor mange bit der skal til for at vi har nok, nogle nævner 18 bit og i dag har vi 24 og endda 32 bit, det
er laaangt mere end nok fordi så små signaler kan vi slet ikke hører (hver bit giver 6 dB dynamik), havde man dengang med CDen ventet eller brugt
den 12" plade som var første udkast så havde en samplings frekvens på 100000 Hz været muligt og vi havde haft et
helt andet kvalitets medie med plads nok og datamængde nok til leve op til LPens evner. Tror ikke at det havde været
svært at få det gamle pladespiller folk til at gode tage den faktor, men en 12" plade finder ikke plads i bilen, i en
walkman osv.
http://www.temporalcoherence.nl/docs/HighReso.pdf