Hej
Hvad man synes om er jo meget forskelligt.
Jeg selv holder utroligt meget af kammermusik, altså for små besætninger, fx klaversonater fx Beethoven, Haydn og Mozart, violinsonater især Beethoven og Mozart, strygekvartet: Dvorak og Haydn, Beethoven, Mozart, Schubert og Dvorak og klavertrioer, fx Beethoven, Schubert, Dvorak og Haydn.
Derudover er der orkestermusik, fx symfonier. Her kan anbefales Beethoven, især nr. 5,6 2,3 og 8, Mozart fra nr. 35 - 41, Haydns Pariser- og Londonsymfonier, Tchaikovsky nr. 4-6, Dvorak nr. 7-9 og Gustav Mahlers vanvittig flotte symfonier, især nr 2, 3, 4, og 6, serenader: Mozart er mesteren inden for blæserserenader sammen med Dvorak. Brahms har skrevet 2 herlige strygerserenader, Dvorak og Tchaikovsky har hver en på samvittigheden, programmusik (Berlioz: Symphonie Fantastique) osv.
Så er der Opera. Jeg synes aller bedst om Mozarts operaer.
Især Cosi fan Tutte, som jeg foreløbig har i 13 forskellige indspilninger, Tryllefløjten og Figaros Bryllup. *Og så er der Rossini, Verdi, Bellini og Donizetti.
og så har jeg slet ikke været inde på barokmusikken, som unægtelig har sine store øjeblikke, med bl. a. Bach, Händel og Telemann.
Velkommen til en ubeskrivelig dejlig og afvekslende verden, hvor jeg har opholdt mig siden jeg var 16. Så det er lige 50 år.
Hvis du vil vide noget særligt eller have forslag til indspilninger, kan du sende en PB.
mvh
Jens-B