Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 3ohms ht & ny receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2013 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen, jeg står foran et udskiftningsprojekt, der nok må tages lidt i etaper, da jeg ikke har lommen fyldt med guld, men dog nu er nået til punktet hvor det er blevet nødvendigt med nyt system og højtalere, da min remote til mit gamle Sony-receiversystem  er blevet defekt og dermed gør det betjeningen noget besværlig.

Jeg har længe gået med tanken om en ny forstærker men da jeg ikke har råd til at skifte hele mit lavbudget system ud på én gang, ville det være rart, at kunne sikre mig at jeg fortsat kan bruge mine højtalere indtil jeg får midler til nye.

Lidt info:
Systemet er SONY DAV DZ-110 (kombi dvd + receiver + forstærker)
(http://www.sony.dk/product/hcs-surround-kit---dvd-player/da v-dz110/tekniske-specifikationer#tab)
Højtalersættet er SS-TS51 + SS-CT51 (5 stk passiv - 3ohm)
Tilhørende subwoofer: SS-WS51 (passiv - 3ohm)

Dermed giver det vel, formoder jeg, et problem med en ny forstærker da fleste vel er bygget med et sted mellem 4-16ohm udgange?

Men da jeg ønsker at beholde mine nuværende højtalere lidt endnu er mit spørgsmål dermed...

• Kan de gamle højtalere bruges på en ny receiver og evt. hvilken?
    - Jeg har kigget på et par Onkyo, Pioneer VSX-serier og en Yamaha.

• Og kan den passive subwoofer bruges med en forstærker?
    - De fleste har vel et specielt subwoofer kabel og en udgang ala et RCA-stik?

Nuværende subwoofer er med de gamle højtalerterminaler (de der sort/røde klips-terminaler med SONYs specielle farvekodede stik der dog bare skal klippes af.).
På forhånd tak for svar og råd.
Til top Vis bale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bale

bale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2013 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Nå jeg skulle vist lige have brugt mit hoved inden jeg gik igang med det projekt her. For det lader til jeg vil risikere at brænde receiveren af, før jeg overhovedet kan komme igang med at få købt nye højtalere tilsyneladende.

http://www.avforums.com/threads/3-ohm-speakers-to-replace-4- ohm-speakers-is-this-ok.1696483/#post-17877247

Måske det bare var bedre, at få et startsæt til et par tusinde kroner og så bygge dét ud løbende.

Nå... tænkeboks, here i come.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 December 2013 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Du kunne osse bare anskaffe en ny receiver, og være forsigtig med at spille højt med den, på dine 3 Ohms enheder. Vil du genbruge din woofer, skal du have fat i en forstærker til at trække den med, og forstærkeren skal have en speciel 'high level' indgang, der kan håndtere niveauet fra subforstærkeren i din receiver...

Men, du har nok ret - der skal tænkes om. De integrerede systemer, som dit, er ikke ret nemme at genbruge .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2013 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kan godt se, det bliver lidt et større projekt med de højtalere, end jeg havde forventet.
Men jeg tog en beslutning i går - og var ude og lytte til en forfærdelig masse højtalere, et par woofers og nogle receiversystemer, heriblandt Onkyo HT-R358 som, så vidt jeg kan forstå er en aldrende fætter, men dog opfylder kravene jeg har til en ny receiver.

Den er ikke latterlig dyr, et par tusind kroner, giver mulighed for at jeg senere kan udbygge med dyrere højtalere og har de porte og den effekt jeg regner med at skulle bruge (og lidt til).

Så var jeg lidt rundt og fandt et fuldt Pioneer setup, som havde stået noget tid og derfor var noget billigere, Pioneer VSX-520 med 5.1 og en medfølgende Pioneer dvd-afspiller til næsten 4.500 kroner. Dog lidt for pricy taget alder i betragtning, men højtalerne kunne jeg godt li' så jeg har søgt lidt rundt i dag og fundet dem på nettet til 1/4-del af butikkens pris for hele sættet. Jeg er godt tilfreds, hardwaren er ikke det nyeste men når pengene er små, men opgradering nødvendig, må man nøjes ;-)

Alt i alt kommer jeg op på ca. 3.600 kroner for receiver + højtalere og en aktiv woofer.
DVD'en kan udskiftes senere - indtil videre var det vigtigste at lyden kunne blive opgraderet og passe ind i en lille 54m2 lejlighed med 1 værelse.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 December 2013 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Godt nok - håber du får glæde af det.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes