Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Hvor og til hvilken pris? Så samler du den selv? |
|
|
Tænkte nok at du ville spørge Raz.
Jeg har bestilt hos Vinyl Asylum inmate "anumber1".
Hans hjemmeside.
350$ inkl. forsendelse. Så må tiden vise om jeg slipper for told/moms...
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, tak! Glæder mig til at høre hvad du synes
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør jeg også!
103R + CineMag skulle være ret glade for hinanden. Det bliver så 37,5 ohm (1:36).
Nu fattes der "bare" lige en super RIAA.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Det gør jeg også!
103R + CineMag skulle være ret glade for hinanden. Det bliver så 37,5 ohm (1:36).
Nu fattes der "bare" lige en super RIAA. |
|
|
Nu gik du jo glip af en Bellari som jo er kendt for at gøre det slemme ved fx EAR m.fl.  Desværre når jeg ikke at få mig et sæt hashimoto inden du får dine Cinemag i sving
Det kunne være sjovt at høre de to step up trafoer op i mod hinanden - selvfølgelig ville det kræve at du fik en Riaa der kunne hamle op med Bellarie'en 
.... siger jeg som ikke en gang har fået end sige hørt Bellarien endnu - men hold op hvor jeg glæder mig til at den snart kommer
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede du var godt tilfreds med den stepup du har?  __________________ Hands off the compression button music industry!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
joee men jeg har altid ønsket mig en Hashimoto - og så har jeg skrevet privat med ham der sælger på e-bay og han vil godt give mig en bedre pris
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Skal du af med den anden så?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det kunne være sjovt at høre de to step up trafoer op i mod hinanden - selvfølgelig ville det kræve at du fik en Riaa der kunne hamle op med Bellarie'en  |
|
|
Har du set Hashimoto priser hos EIFL r-l-b? 220$ pr stk for HM3 og 341$ pr stk for HMX. De bør være en del bedre end CineMag.
Det bliver ikke en EAR 834P jeg hopper på. Men noget andet...
Hvornår kommer de røde RIAA'er??
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler Jeg mener at ham kineseren der bor i usa tager 420 USD for et sæt (2 stk) HM-3 på ebay og vil sælge dem for 350 direkte - han laver også en i kasse med stik og omskifter til 995 USD som han ville sælge til 700 et eller andet - og så laver han nogle luksus udgaver. jeg kender ikke HM-X'eren
Men bedre er jo ikke altid bedre - det kan være at mine Beyer bliver fine sammen med Bellarien og det kan være det ikke går og ligeså med Hashimoto - reelt set kan dine Cinemag give Hashimoto baghjul alt efter hvem der lytter til dem - mig inkl.
Raskolnikov Ender jeg med at ville skille mig af med Beyer trafoerne er du den første der får det at vide
generelt lidt off-topic
med al det her hifi sjov har jeg lært en ting - man kan ligeså godt være ærlig overfor sig selv og andre og indrømme at noget man troede var den syvende himmel lyder a-h til ligesom man skal stole på sig selv når man beholder noget man er glad for.
Jeg var møg ærgelig over at Sansui AU 999 ikke lød godt sammen med mine Duelund horn og himle glad for at 103'eren og Beyer-trofoerne bae spille Jazz som jeg kan lide det
Å ja jeg fik en mail fra Brian i går og han skrev at Bellarierne vist er ankommet til landet - så må vi se hvornår vi får dem.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
krenzler Jeg mener at ham kineseren der bor i usa tager 420 USD for et sæt (2 stk) HM-3 på ebay og vil sælge dem for 350 direkte - han laver også en i kasse med stik og omskifter til 995 USD som han ville sælge til 700 et eller andet - og så laver han nogle luksus udgaver. jeg kender ikke HM-X'eren
Men bedre er jo ikke altid bedre - det kan være at mine Beyer bliver fine sammen med Bellarien og det kan være det ikke går og ligeså med Hashimoto - reelt set kan dine Cinemag give Hashimoto baghjul alt efter hvem der lytter til dem - mig inkl.
Raskolnikov Ender jeg med at ville skille mig af med Beyer trafoerne er du den første der får det at vide
generelt lidt off-topic
med al det her hifi sjov har jeg lært en ting - man kan ligeså godt være ærlig overfor sig selv og andre og indrømme at noget man troede var den syvende himmel lyder a-h til ligesom man skal stole på sig selv når man beholder noget man er glad for.
Jeg var møg ærgelig over at Sansui AU 999 ikke lød godt sammen med mine Duelund horn og himle glad for at 103'eren og Beyer-trofoerne bae spille Jazz som jeg kan lide det
Å ja jeg fik en mail fra Brian i går og han skrev at Bellarierne vist er ankommet til landet - så må vi se hvornår vi får dem.
|
|
|
Godt   __________________ Hands off the compression button music industry!
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:
Jeg kører med 2.8 grams nåletryk, og oplever ikke problemer i inderriller, men jeg bruger også en 4" diskant der måske ikke går så højt op..........
Man skal vel bare have den i en tangentialarm............ |
|
|
min revox tangetial "arm" ville få et nervøst sammenbrud hvis jeg nærmede mig med en 103'er
|
|
|
OK, med det misfoster har du nok ret  Men en normal tangential arm med en længere arm, vil sikkert være godt. Jeg har iøvrigt altid været vildt fascineret af Transcriber version af en kort tangential arm. Smæk armen fast i låget, og lad PLADETALLERKENEN bevæge sig, så kan man dårlig gøre det mere besværligt for sig selv at lave en god pladespiller............
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej krenzler-Jeg kan se at du kører med en Michel modificeret Rega arm, men er det en tung nok arm til 103? Er Rega RB 700 armen en tung arm? Hvad er værdien for en "tung arm" egentlig? 
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bekymrer mig ikke så meget om det Raz.  Der kommer musik ud.
Min Audio Technica arm er tung (20 g).
Arme som Rega og SME der ligger på 9-12 g vil jeg kalde "middel". Hvor "tung" starter ved jeg ikke - 14-15 g?
Fidelity Research FR64S er på 35 g! Og der er endda også en 12" udgave (FR66S).
Mvh.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det egentlig man veje på en arm - kun røret fra ophæng til og ikke med pu hus eller ? med pu hus og det stykke af armen der stritter bagud for ophænget hvor loddet sidder fast?
hvad vejer en sme II 3012? (ikke R og ikke impr.)
Hvis man kan udballancerer en arm og give den et ophæng/lejer der er solide nok kunne den så i princippet veje 500 gram ? og stadig køre med et nåletryk på 2,5 gram ?
sorry for disse umotiverede spørgsmål men jeg blev lige lidt forvirret af din bemærkning om rega på 9 og fr64s på på 35 gram - samtidig med at jeg aldrig har haft en adskilt arm i hænderne - kun inkl. basen og samlet er de jo tit tunge
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
Hans hjemmeside.
|
|
|
orvr hvor er den flot - jeg troede du selv skulle samle - her er det hele pakken - nice - og fedt cool look 
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. kunne godt ligne noget fra en Alistair Maclaen film - 15 af dem i en stor sports taske og så lidt ledninger forbundet til noget der skal ankomme på et bestemt tidspunkt og så Kabooom
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
krenzler skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
Hans hjemmeside.
|
|
|
orvr hvor er den flot - jeg troede du selv skulle samle - her er det hele pakken - nice - og fedt cool look

|
|
|
Hov! Det er jo for dælen lige sådan noget industrial-look jeg er en sucker for! Nammenam Men jeg har nok ikke helt fattet gevinsten med en ekstern step-up i forhold til fx min ECP-1, der kan tage både MM og MC? Forklar forklar! Bliver det en bedre (renere, højere?) forstærkning? Er det ikke enormt afhængigt af den riaa, der sidder før? Ellers kan det vel være lige meget, hvis ikke riaa-equaliseringen (eksistere det ord?) ikke er supadupa?
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
r-l-b skrev:
krenzler skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
Hans hjemmeside.
|
|
|

|
|
|
Hov! Det er jo for dælen lige sådan noget industrial-look jeg er en sucker for! Nammenam Men jeg har nok ikke helt fattet gevinsten med en ekstern step-up i forhold til fx min ECP-1, der kan tage både MM og MC? Forklar forklar! Bliver det en bedre (renere, højere?) forstærkning? Er det ikke enormt afhængigt af den riaa, der sidder før? Ellers kan det vel være lige meget, hvis ikke riaa-equaliseringen (eksistere det ord?) ikke er supadupa?
|
|
|
Hej Mirland
Du skal lidt tilbage i tiden for at se pointen med mc step up trafo da mc pickupper kom frem var elektronikken stadig for støjende til at lave de forstærkninger der skulle til med de meget svage mc-output signaler. Ved megen omhu kunne man vikle fine trafoer indtil signalet var så stærkt at de kunne forstærkes uderligere af elektronik uden at det druknede i sus og forvrængning. En gang i slut 70erne med iC kredse, opamps og den slags djævelsskab begyndte man så at lave elektronisk forstærkede kredsløb der kunne udføre forstærkningen af mc signalet, men stadig op i 80erne brugte fx. luxman trafoer i mc delen på deres forforstærkere fx c 02 som starter med 10 db trafoforstærkning før ektronikken tager over. Idag er det vel tale om smag og behag - har man fat i en god trafo - fx en Jørgen Schou til en SPU pickup, eller en cinemag/beyer/hashimoto til denon 103 så kan det lyde rigtig godt men om det lyder bedre end en godt udført elektronisk step op - tja - det er vel lidt ligesom Horn/transistor - horn/refleks/lukket HT etc.etc. - altså fuldstændigt subjektivt, individuelt og små religiøst. Jeg holder meget af mekanik og gammeldags elektronik - og synes det er renest og rigtigst hvis der stort set ikke er nogle små sorte kredsløb men kun synlige komponenter med synlige elektriske værdier påtrykt i mit grej - men det sige intet om lyden - kun om min mentale tilstand ovenstående forklaring er med forbehold for forkert anvendte udtryk for elektronik m.m.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
mirland skrev:
r-l-b skrev:
krenzler skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
Hans hjemmeside.
|
|
|

|
|
|
|
|
|
Hej Mirland
Du skal lidt tilbage i tiden for at se pointen med mc step up trafo
da mc pickupper kom frem var elektronikken stadig for støjende til at lave de forstærkninger der skulle til med de meget svage mc-output signaler.
Ved megen omhu kunne man vikle fine trafoer indtil signalet var så stærkt at de kunne forstærkes uderligere af elektronik uden at det druknede i sus og forvrængning.
En gang i slut 70erne med iC kredse, opamps og den slags djævelsskab begyndte man så at lave elektronisk forstærkede kredsløb der kunne udføre forstærkningen af mc signalet, men stadig op i 80erne brugte fx. luxman trafoer i mc delen på deres forforstærkere fx c 02 som starter med 10 db trafoforstærkning før ektronikken tager over.
Idag er det vel tale om smag og behag - har man fat i en god trafo - fx en Jørgen Schou til en SPU pickup, eller en cinemag/beyer/hashimoto til denon 103 så kan det lyde rigtig godt men om det lyder bedre end en godt udført elektronisk step op - tja - det er vel lidt ligesom Horn/transistor - horn/refleks/lukket HT etc.etc. - altså fuldstændigt subjektivt, individuelt og små religiøst.
Jeg holder meget af mekanik og gammeldags elektronik - og synes det er renest og rigtigst hvis der stort set ikke er nogle små sorte kredsløb men kun synlige komponenter med synlige elektriske værdier påtrykt i mit grej - men det sige intet om lyden - kun om min mentale tilstand
ovenstående forklaring er med forbehold for forkert anvendte udtryk for elektronik m.m.
|
|
|
Tak for den fine forklaring Jamen, jeg er så sadnelig også glad for elektronik, der ligner elektronik. Jeg blev bare lige pludselig i tvivl om man skulle til at have sig en stepup!
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hvad er det egentlig man veje på en arm - kun røret fra ophæng til og ikke med pu hus eller ? med pu hus og det stykke af armen der stritter bagud for ophænget hvor loddet sidder fast?
hvad vejer en sme II 3012? (ikke R og ikke impr.)
Hvis man kan udballancerer en arm og give den et ophæng/lejer der er solide nok kunne den så i princippet veje 500 gram ? og stadig køre med et nåletryk på 2,5 gram ?
sorry for disse umotiverede spørgsmål men jeg blev lige lidt forvirret af din bemærkning om rega på 9 og fr64s på på 35 gram - samtidig med at jeg aldrig har haft en adskilt arm i hænderne - kun inkl. basen og samlet er de jo tit tunge
|
|
|
Effektive masse på en tonearm? Det svinger lidt hvorledes man bør måle det afhængigt af armens design i øvrigt. Med eller uden PU? De fleste armproducenter angiver deres effektive masse før der monteres en given PU. Netop headshells og lodder anvendes for at trimme den effektive masse.
Du tager en diamantvægt/pu-vægt og vejer den udbalancerede arm på det sted hvor nålen vil have mødt vægten hvis ellers den var monteret. Altså uden PU, men med headshell og skruer.
Hvis du har en vægt der kan nulstille sig selv kan du tage en lille klat bluetack med en knappenål tilpasset i højden som headshellen kan hvile på når den vejes.
Herefter løftes vægten 5-10mm evt. ved hjælp af en stabel visitkort. Armen vejer nu ned på vægten og denne kan aflæses.
Under og op til 10 gram anskues af de fleste PU-producenter som værende lav masse.
Fra over 10 gram op til 25 gram omtales som mellemvægt.
Fra over 25 gram og opefter er der tale om tung effektiv masse.
You wrote….Hvis man kan udballancerer en arm og give den et ophæng/lejer der er solide nok kunne den så i princippet veje 500 gram ? og stadig køre med et nåletryk på 2,5 gram?
Ja – det kunne man, men det kræver en høj compliance PU da sådan en tung, men udbalanceret arm ikke lige flytter sig så nemt. Det svarer til en tung bil som nødvendigvis skal ordentligt affjedres for at kunne tåle de ujævnheder den møder på vejen.
Høj compliance = blødere affjedring på grund af den større bevægelsesfrihed på nålefanen.
Lav compliance = stivere affjedring på grund af mindre bevægelsesfrihed på nålefanen.
Jeg går ud fra at du ønsker at få en ide om armens egenfrekvens ved at kende dens effektive masse kombineret med din PU’s compliance?
Har du set disse sider?
http://www.6moons.com/audioreviews/zu14/denon.html
http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html
|
Til top |
|
|