Forfatter |
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
DL-103 vejer 8,5-8,8 gram - det svinger lidt efter antallet af viklinger og mængden af lim...hmm sjusk
DL-103 angives compliance til at være 5 (mm/uN)
Tonearmens Egenresonans = 159/((M + CW + FW) * C).
Hvor M er massen på armen, CW er PU'ens vægt, FW er den samlede vægt af møtrikker og bolte samt eventuelle skiver, C er den angivne compliance på din PU.
Hvis vi antager at massen på 3012 ligger omkring 14-15 stykker så havner du mellem 14,89Hz og 14,27Hz hvilket må anses som værende fint!
De laveste 32 tommer orgelpiber kan gå ned til under det hørbare område omkring det laveste C (det laveste, C fire oktaver under mellem C er 16.4 Hz) — din arm ligger sandsynligvis lavere..du kan måske mærke vibrationen men du kan med sikkerhed ikke høre den..
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror denon opgiver deres kompliance lidt mærkeligt så dman skal regne med ca.8,3 istedet for 5 og så skulle 3012'eren havne på 11-12 - så vidt jeg har forstået
Det andet svar du gav - skal altså forstås som den vægt armen trykker ned på en vægt når den fra at svæve i nul - trykkes opad med vægten - desværre går min pu vægt kun til 5 gram så jeg kan ikke teste det på min 3012 men jeg tager data'erne for gode varer
tak for de uddybende svar og links Martin
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg tror denon opgiver deres kompliance lidt mærkeligt så dman skal regne med ca.8,3 istedet for 5 og så skulle 3012'eren havne på 11-12 - så vidt jeg har forstået
Det andet svar du gav - skal altså forstås som den vægt armen trykker ned på en vægt når den fra at svæve i nul - trykkes opad med vægten - desværre går min pu vægt kun til 5 gram så jeg kan ikke teste det på min 3012 men jeg tager data'erne for gode varer
tak for de uddybende svar og links Martin
|
|
|
Hvornår er din DL-103'er fra? Se link
http://www.analogue-classics.com/html/denon_dl_103.html
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon opgiver kompliance målt ved 100Hz (ligesom Audio Technica). Målt ved 10Hz er den dynamiske kompliance ca. det dobbelte - altså omkring de 10cu. Det passer også fint med hvad min testskive fortæller mig. Den statiske kompliance er normalt ca. dobbelt så høj som den dynamiske (@ 10Hz).
Og så er der både lateral og vertikal kompliance.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Denon opgiver kompliance målt ved 100Hz (ligesom Audio Technica). Målt ved 10Hz er den dynamiske kompliance ca. det dobbelte - altså omkring de 10cu. Det passer også fint med hvad min testskive fortæller mig. Den statiske kompliance er normalt ca. dobbelt så høj som den dynamiske (@ 10Hz).
|
|
|
Hvem andre Decca har forsøgt sig med både lateral og vertikal kompliance PU's?
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
|
|
|
Så er det derfor at jeg har lidt resonans problemer i min arm med at membranen blafrer lidt ved de første skærringer på nogle plader. Vil en tungere 103 i et træhus ændre dette? Jeg har som sagt en P3. Kører med 2.5 nåletryk og 1.75 anti-skating. __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
krenzler skrev:
|
|
|
Hvem andre Decca har forsøgt sig med både lateral og vertikal kompliance PU's? |
|
|
lateral og vertikal - please explain - er lateral = horizontal eller ? men når nu denon altså er 10 - hvad bliver armen så ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
|
|
|
Nogen har sågar målt den til over 12. Hvad er det for en test LP du har anvendt og hvad er din effektive masse på din arm? Hvilken arm? Headshell? Hvorledes er du kommet frem til det som din testskive fortæller dig?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Martin_Kbh skrev:
krenzler skrev:
|
|
|
Hvem andre Decca har forsøgt sig med både lateral og vertikal kompliance PU's?
|
|
|
lateral og vertikal - please explain - er lateral = horizontal eller ?
men når nu denon altså er 10 - hvad bliver armen så ?
|
|
|
"Normalt" bevæger en nål sig mellem en magnet/spole lodret (snare lidt på skrå) - forestil dig en forlænget nål med et knæk således at nålen også aflæses vandret af endnu én magnet/spole.
Set baglæns går nålen fra hæfte vandret igennem første spole og derefter lodret/skråt igennem den næste for til sidst at møde vinylen.
Udfordringen er kallibrerer de to spoler - om det er bedre? Beats me...
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Hvem andre Decca har forsøgt sig med både lateral og vertikal kompliance PU's? |
|
|
Goldring f.eks. opgiver både vertikal og lateral (statisk) kompliance for deres 1042 model.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
lateral og vertikal - please explain - er lateral = horizontal eller ? |
|
|
Jeg forstår det som sideværts (lateral) & "op-og-ned" (vertikal) eftergivenhed. Men jeg har ikke tjek på det.
r-l-b skrev:
men når nu denon altså er 10 - hvad bliver armen så ? |
|
|
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål r-l-b?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Nogen har sågar målt den til over 12. Hvad er det for en test LP du har anvendt og hvad er din effektive masse på din arm? Hvilken arm? Headshell? Hvorledes er du kommet frem til det som din testskive fortæller dig? |
|
|
Jeg tror at 11-12cu er ret tæt på det rigtige for DL-103 - som du skriver.
Jeg har den nyeste udgave af Len Gregory's Hi-Fi News test-skive. Der er 2 spor til at tjekke systemresonans (lateral og vertikal). Det er en test-tone med en stemme henover der fortæller den aktuelle resonans (tæller ned). Dér hvor nålefanen bevæger sig kraftigst ligger resonansen.
Der er dog som regel ikke noget udslag på den vertikale test så... Det er også næsten altid lateral kompliance fabrikanterne opgiver.
Jeg har en Michell TecnoArm (en kraftigt modificeret Rega). Den effektive masse er ikke opgivet nogen steder men den er lavere da der er boret huller i undersiden af armrøret.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Så er det derfor at jeg har lidt resonans problemer i min arm med at membranen blafrer lidt ved de første skærringer på nogle plader. Vil en tungere 103 i et træhus ændre dette? Jeg har som sagt en P3. Kører med 2.5 nåletryk og 1.75 anti-skating. |
|
|
Jeg tvivler. Resonansen nu ligger allerede omkring eller over de 10Hz.
Men det skader da ikke at prøve. Det er ligemeget hvad du bruger - det billigste er vel at placere noget blu-tac ude ved headshell som du selv nævner.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hvad er det egentlig man veje på en arm - kun røret fra ophæng til og ikke med pu hus eller ? med pu hus og det stykke af armen der stritter bagud for ophænget hvor loddet sidder fast? |
|
|
VA tråd omhandlende eff. masse.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
|
|
Jeg forstår det som sideværts (lateral) & "op-og-ned" (vertikal) eftergivenhed. Men jeg har ikke tjek på det.
r-l-b skrev:
|
|
|
|
|
<<<Martin havde en beregning af tonearmens resonans der gav et tal omkring 14-15 hz - men det var ud fra en kompliane på 5 - men hvis denon'en er har en kompliance på 10 hvad bliver så armens "begegnede" resonans værd<<< hvad det jeg gerne ville have spurgt om __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
krenzler skrev:
r-l-b skrev:
|
|
r-l-b skrev:
|
|
|
|
|
<<<Martin havde en beregning af tonearmens resonans der gav et tal omkring 14-15 hz - men det var ud fra en kompliane på 5 - men hvis denon'en er har en kompliance på 10 hvad bliver så armens "begegnede" resonans værd<<< hvad det jeg gerne ville have spurgt om
|
|
|
Med en armmasse på 14 og PU vægt på 8,3 og compliance på 10 ligger du på 10,6 Hz - kan aldrig høres. Helt OK
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Martin_Kbh skrev:
|
|
Goldring f.eks. opgiver både vertikal og lateral (statisk) kompliance for deres 1042 model. |
|
|
Sorry forkert formulering...anvender to spoler til en nålefane.
Men ja..enhver nål vil altid kunne bevæge sig iden for én spole både op/ned og fra side til side med forskellige værdier hvad angår "Springfjeder effekten" ´= Compliance. Hvis man kigger på en pladerille i stereo under en lup så bliver den jo fysisk kastet fra side til side i takt med at faserne skifter.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Martin havde en beregning af tonearmens resonans der gav et tal omkring 14-15 hz - men det var ud fra en kompliane på 5 - men hvis denon'en er har en kompliance på 10 hvad bliver så armens "begegnede" resonans værd |
|
|
Du kan altid nemt "regne det ud" her.
Sådan:
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at læg mærke til hvor meget der skal til før du nærmer dig noget man kan høre. De fleste PU'er er lavet til mellemtunge arme og er ret eftergivende - vi jagter spøgelser her.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Prøv at læg mærke til hvor meget der skal til før du nærmer dig noget man kan høre. De fleste PU'er er lavet til mellemtunge arme og er ret eftergivende - vi jagter spøgelser her. |
|
|
Jeg troede det handlede lidt om at det begyndte at gå i selvsving ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|