Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Slettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Ja, lækker er den HD DVD-afspiller da, den ser i hvert fald sådan ud.

Har hørt en del om de 100Mbit forbindelser, hvad koster sådan en forbindelse overhovedet??

Kan godt se det er svært at komme igang med skadesudbedringen, nå du får sådan noget grej ind ad døren hele tiden. Den Onkyo skal da nok også komme en dag, bare hav i baghovedet, at den bliver billigere, jo længere du venter med at købe den (Og lad vær med at hold øje med nyt udstyr i mellemtiden, ellers blir du fristet )

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Det var lidt af en streg i regningen med den isolering .

Der er ikke meget plads at give af på oversiden af den, men jeg må se hvad jeg kan presse imellem.

Du skal bare anbringe så meget der er plads til. Hvis du presser det sammen, isolerer det dårligere.

Hans J skrev:
Regner også med at beklæde den med MDF eller krydsfinér indvendig, det giver jo også lidt ekstra isolering.

Det er der ingen grund til, for pladerne er tynde og har ringe isoleringsevne. Derimod er det vigtigt at du sikrer dig en form for dampspærre på den varme side af isoleringen. Det kan måske være nok med et par lag maling på indersiden af manifolden og gerne også på membranerne. De kan nok klare den ekstra vægt.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt er det netop isoleringen som kan skabe fugtproblemer, jo mere jo værre - det er derfor man bruger "fugtspærre"

Et tyndt lag flamingo limet grundigt på vil muligvis hjælpe - limen vil virke som fugtspærre

Desværre vil fugten stadig kunne dannes på grund af det store areal som højtalerenhederne danner

Skimlen opstår fordi du "lukker" hullet, så den nemmeste løsning vil nok være at undlade afdækning/lukning af hullet, så evt fugt kan komme væk

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Mig bekendt er det netop isoleringen som kan skabe fugtproblemer, jo mere jo værre - det er derfor man bruger "fugtspærre"

Et tyndt lag flamingo limet grundigt på vil muligvis hjælpe - limen vil virke som fugtspærre

Desværre vil fugten stadig kunne dannes på grund af det store areal som højtalerenhederne danner

Skimlen opstår fordi du "lukker" hullet, så den nemmeste løsning vil nok være at undlade afdækning/lukning af hullet, så evt fugt kan komme væk

Fugten opstår fordi overfladen er meget kold og der så kommer varm luft nedefra = kondens.
Isolering gør at overfladen kan varmes op og holder kulden væk fra spånpladen.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Nemlig, ja.

I øvrigt er der en enkelt ting du skal være opmærksom på mht. flamingoplader. De anvendes i stor stil til isolering under gulv, fordi de er formfaste og kan støbes ind under klaplaget. De bør dog ikke bruges i vægge og til lofter, fordi de ikke er brandsikre nok. Jeg ville nok holde mig til mineralud af en slags.

Musicus  - du er hermed dømt - øh - inviteret til at smuglytte ved næste års kursus 0015, "Rum, klima og konstruktion" på Arkitektskolen i Kbh - især forelæsningen om isolering og ventilation

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hvis I spiller musik skal jeg gerne komme til en smuglytter

Hvor meget træflade er der reelt at isolere ?

Nu tør jeg ikke diskutere byggeteknik med arkitekstuderende, men skimmel opstår OGSÅ på grund af manglende luftcirkulation, feks hvis man placerer et skab eller reol tæt op ad en fugtbelastet ydervæg

Jeg bliver næppe populær ved at sige dette, men jeg vil aldrig lave hul i hverken loft eller gulv for at få "lidt" bas

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Nu tør jeg ikke diskutere byggeteknik med arkitekstuderende, men skimmel opstår OGSÅ på grund af manglende luftcirkulation, feks hvis man placerer et skab eller reol tæt op ad en fugtbelastet ydervæg

Jeg diskuterer nu gerne byggeteknik med arkitekstuderende, men det er nok fordi jeg også er lærer derude. Men du har fuldstændig ret i at skimmel kan opstå som du beskriver. Det er dog fordi der allerede er noget galt med byggeriet. Men en virkelighed som mange desværre må leve med.

I det konkrete tilfælde er det fordi der laves en kasse (manifolden) som bliver grænsen mellem den opvarmede stue og det kolde loft som i princippet er i direkte forbindelse med udeluften. Et sted derimellem findes dugpunktet (temperaturen hvor fugten fortættes) for den fugtholdige indeluft. Det gælder om at holde dampspærren på den varme side af dugpunktet.

Problemet der opstod er at indersiden at manifolden i den uisolerede udgave blev så kold at dugpunktet "kom ind i stuen" så at sige, og fugten fortættedes med skimmel som resultat.

Desværre er det ikke nok at isolere træfladerne. Faktisk skal loftsisoleringen laves som en dyne over manifolden så den termisk set er inde i stuen.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Tak, det var da let fatteligt, og den med "dynen" hen over hele kassens bagside tænkte jeg faktisk lidt på - og den er vel også anvendelig da glasulden vel er luftig nok til ikke at have negativ indflydelse på bassen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Mineraluld bruges i hvert fald som filtre bl.a. i maler-kabiner ved vognmaling etc, hvor store bats skiftes som filter - hvilket må betyde en betragtelig luftgennemstrømmelighed er tilstede .. og de bats / plader der evt. bruges til GROND stopper jo ikke til over tid med maling-rester...

Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 13
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes