| Forfatter |
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Bruger aldrig glasuld .En isoleret kasse bag enhederne ? Øhhhh, så ryger princippet bag Infinite Baffle da ? |
|
|
Ja og nej, kassen skal bare være mega mega stor. så har du nemt 10 gange vas.
Så der er mange plader.
Evt. kan man sætte plastik op og lukke det helt tæt.
Men altså normalt får man ikke problemmer. De 2 steder jeg har bygget det har de ikke problemmer. Det ene stede har har det 2 vinter og det andet 1. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror bare den skal holdes varm med lidt musik   Så skulle der ikke være problemer med fugten.. bare luften cirkulerer tilstrækkeligt. Derfor.. SPIL  SPIL.. så får du aldrig problemer  Tillykke med det. Det ser for sejt ud. Hvis konen brokker sig, kan du blot påpege dobbeltfunktion som tørrehjelm til langhårede!  (   ) Godt gået. Måske skal der lyttes til lidt DTS-lyd en aften.. Mvh Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du ikke bange for revner i loftet på sigt. Har du glasfilt på? Måske du burde overveje det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Er du ikke bange for revner i loftet på sigt. Har du glasfilt på? Måske du burde overveje det. |
|
|
Jeg håber ikke Hans frygter det.
Lidt forklaring:
I og med at alle enheder spiller mod hinanden, ophæver de hinandens krafter. På denne måde ryster det ikke.
De 2 steder jeg har bygget IB bruger de:
Sted 1:
1 lag gips plade + tapet og maling
Sted 2:
2xgips + glas væv og maling
Ingen afstederne er der problemmer selv over 1 år efter, og begge steder er der 8stk 12" __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Martin_Kbh skrev:
| Er du ikke bange for revner i loftet på sigt. Har du glasfilt på? Måske du burde overveje det. |
|
|
Jeg håber ikke Hans frygter det.
Lidt forklaring: I og med at alle enheder spiller mod hinanden, ophæver de hinandens krafter. På denne måde ryster det ikke.
De 2 steder jeg har bygget IB bruger de: Sted 1: 1 lag gips plade + tapet og maling
Sted 2: 2xgips + glas væv og maling
Ingen afstederne er der problemmer selv over 1 år efter, og begge steder er der 8stk 12" |
|
|
Der må da være en egen resonans eller en overgang et eller andet sted eller hur? Slipper man helt for at måle sådan IB-fætter igennem?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen er vel netop at den modsatrettede placering af enhederne ophæver den mekaniske påvirkning / vægtforskydning, således at det eneste det kommer til at berøre loftet etc. er luft.. pustende luft.. Jeg tror på det bliver godt. Kan der komme et billede af ophænget (i tagspær?) - den er vel afkoblet i den forstand? Fuger man bare med silicone mellem loft og IB-"manifolden"?.. måske placere den på "flydende" ophæng alá en tyk gummiliste (der der runde, tykke nogle der er hule og fleksible.. 10-20 mm. store?) Eller hvordan ? Fedt at det lykkedes for dig. "tak for kampen" med alle vores gode forslag.. tørrehjelm, sideleje, blomster etc....  Det der skulle til var altså 48 rosenbuske i haven?   Offcourse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
torkild skrev:
Martin_Kbh skrev:
|
|
Jeg håber ikke Hans frygter det. Lidt forklaring: I og med at alle enheder spiller mod hinanden, ophæver de hinandens krafter. På denne måde ryster det ikke. De 2 steder jeg har bygget IB bruger de: Sted 1: 1 lag gips plade + tapet og maling Sted 2: 2xgips + glas væv og maling Ingen afstederne er der problemmer selv over 1 år efter, og begge steder er der 8stk 12" |
|
|
Der må da være en egen resonans eller en overgang et eller andet sted eller hur? Slipper man helt for at måle sådan IB-fætter igennem? |
|
|
hvad mener du ? over gang til hvad ?
hvad ønsker du at måle? Du kan simulere en IB, men det er en fordel at lave in room eq (som det er med ENHVER sub). En IB har ikke større behov for at blive målt og få eq end alm. sub __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er ikke afkoblet fra loftet, det var for besværligt, når jeg nu stod med skidtet alene, den vejer vel ca. 30-35 kg. og der er ikke meget plads deroppe  . Det larmer ikke meget andre steder end i stuen  , nøjagtig som Torkild fortalte mig. Der er lavet tværstiver som Grond er skruet fast til, men den hviler som sagt også på gipsloftet. Jeg havde netop tænkt på at lave 3-4 mm luft under Grond og så fylde op med elastisk fugemasse, måske bliver det gjort en dag. Lige nu nøjes jeg med at nyde Grond og skal jo også lige have afmonteret den ene enhed og sende den til Tyskland. Opdateringen spøger allered i mit hoved  . For optimal udnyttelse af en IB skal man selvfølgelig lave en EQ-justering af den. Men decideret måling er ikke nødvendig (ifølge eksperterne). __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Den er ikke afkoblet fra loftet, det var for besværligt, når jeg nu stod med skidtet alene, den vejer vel ca. 30-35 kg. og der er ikke meget plads deroppe .Det larmer ikke meget andre steder end i stuen , nøjagtig som Torkild fortalte mig.Der er lavet tværstiver som Grond er skruet fast til, men den hviler som sagt også på gipsloftet. Jeg havde netop tænkt på at lave 3-4 mm luft under Grond og så fylde op med elastisk fugemasse |
|
|
Skal du meget fuge masse, og kan vente til jeg kommer forbi, så kik på Dana Lim og send mig en PM
De stedet jeg har lavet det har jeg "hårdt" sammen koblet det. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Martin_Kbh skrev:
torkild skrev:
Martin_Kbh skrev:
|
|
Jeg håber ikke Hans frygter det. Lidt forklaring: I og med at alle enheder spiller mod hinanden, ophæver de hinandens krafter. På denne måde ryster det ikke. De 2 steder jeg har bygget IB bruger de: Sted 1: 1 lag gips plade + tapet og maling Sted 2: 2xgips + glas væv og maling Ingen afstederne er der problemmer selv over 1 år efter, og begge steder er der 8stk 12" |
|
|
Der må da være en egen resonans eller en overgang et eller andet sted eller hur? Slipper man helt for at måle sådan IB-fætter igennem?
|
|
|
hvad mener du ? over gang til hvad ?
hvad ønsker du at måle? Du kan simulere en IB, men det er en fordel at lave in room eq (som det er med ENHVER sub). En IB har ikke større behov for at blive målt og få eq end alm. sub |
|
|
Måske jeg er lidt søvnig her til aften. Men den skal da udmåles både ved udgangen og evt. ved lyttepositionen - den har da med sikkerhed en responsekurve der bevæger sig i bakkedal alt efter enhedernes kvalitet og karakter i øvrigt. Det er så denne kurve i ønsker at justere "jævn" og i visse tilfælde gaine for at få den ønskede lyd..korrekt?. Jeg forstår bare ikke hvorledes i vil lave justeringen uden at måle den?
Jeg tænkte i øvrigt på overgangen til mellemtonen.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Måske jeg er lidt søvnig her til aften. Men den skal da udmåles både ved udgangen og evt. ved lyttepositionen - den har da med sikkerhed en responsekurve der bevæger sig i bakkedal alt efter enhedernes kvalitet og karakter i øvrigt. Det er så denne kurve i ønsker at justere "jævn" og i visse tilfælde gaine for at få den ønskede lyd..korrekt?. Jeg forstår bare ikke hvorledes i vil lave justeringen uden at måle den?
Jeg tænkte i øvrigt på overgangen til mellemtonen. |
|
|
Jeg måler med mine ører, konen griner højlydt når jeg kravler rundt og måler op med dem  . Hvad mener du med overgangen til mellemtonen ? Mine andre højtalere spiller da også bas. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du tænkt at den skal justeres ind mht. niveau ifht. de andre højtalere? Hvis ja, har jeg et lydtryks-målemeter du vil kunne bruge,/låne hvis du ikke selv har et? Men måske skal Grond stå højere i niveau end resten for den (u)ægte biograf-version med ekstra Grond i bunden..? Hvis det er du vil indstille den efter de andre HTérs niveau, ud over EQ som jo mere laver effekt-kurven mere lineær, må du lige sige til for evt. lån af "simpelt dB-meter".. Radioshacks det almindeligste, ikke noget med dB-vs-Hz. kurver - blot rent DB-niveau ved forsk. højtaleres brug. (C-vægtning (som vores øres fekvensopfattelse), og slow respons..(som ørets) og så 75 dB niveau plejer at være det anbefalede til niveau.justering i surround og subwoofer (IB)-setup.  Men du vil kunne indstille Grond til ensartet niveau ifht. de andre i dit setup. !!Særligt bassen synes jeg er svær at måle med ørene!! Et andet kuriosum er, at min Nokia 5140i Gummi.håndværker-mobil har et lydtryks-meter. På alle de "normale" HTére måler den ca. 85dB, hvor radioshack måler 75dB. Men på subben måler Radioshack også 75dB, hvorimod Nokia måler 70 dB. Så her er enten Nokia dårlig til alve frekvenser, eller Radioshack "for god" til lave frekvenser. Jeg har dog valgt at stole på Radio-Shacks dedikerede dB-meter. Dog er jeg til tider en sucker for mere basssss, og kunne til tider ønske en super nem måde at skifte profil til "US-car-stereo-/CerwinVega Modus..) Min receiver har dog kun 1 indstilling, resten kræver tilgang til On-screen menu, eller manuel opskruning på subbens gain-knap, hvilket så kræver dB-justering efterfølgende for at ramme reference-niveauet igen til musik og film. Så - en opmåling, om det så er med ørerne, frekvensanalyse eller dB-niveau kan være godt, men man kan også nøjes med at bruge ørerne, som jo i sidste ende skal lytte til musikken. Undskyld det lange indlæg - det tog magten fra mig - igen! Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Har du tænkt at den skal justeres ind mht. niveau ifht. de andre højtalere? Hvis ja, har jeg et lydtryks-målemeter du vil kunne bruge,/låne hvis du ikke selv har et? Men måske skal Grond stå højere i niveau end resten for den (u)ægte biograf-version med ekstra Grond i bunden..?
Hvis det er du vil indstille den efter de andre HTérs niveau, ud over EQ som jo mere laver effekt-kurven mere lineær, må du lige sige til for evt. lån af "simpelt dB-meter".. Radioshacks det almindeligste, ikke noget med dB-vs-Hz. kurver - blot rent DB-niveau ved forsk. højtaleres brug. (C-vægtning (som vores øres fekvensopfattelse), og slow respons..(som ørets) og så 75 dB niveau plejer at være det anbefalede til niveau.justering i surround og subwoofer (IB)-setup.
 Men du vil kunne indstille Grond til ensartet niveau ifht. de andre i dit setup.
!!Særligt bassen synes jeg er svær at måle med ørene!!
Et andet kuriosum er, at min Nokia 5140i Gummi.håndværker-mobil har et lydtryks-meter. På alle de "normale" HTére måler den ca. 85dB, hvor radioshack måler 75dB. Men på subben måler Radioshack også 75dB, hvorimod Nokia måler 70 dB. Så her er enten Nokia dårlig til alve frekvenser, eller Radioshack "for god" til lave frekvenser.
Jeg har dog valgt at stole på Radio-Shacks dedikerede dB-meter. Dog er jeg til tider en sucker for mere basssss, og kunne til tider ønske en super nem måde at skifte profil til "US-car-stereo-/CerwinVega Modus..) Min receiver har dog kun 1 indstilling, resten kræver tilgang til On-screen menu, eller manuel opskruning på subbens gain-knap, hvilket så kræver dB-justering efterfølgende for at ramme reference-niveauet igen til musik og film.
Så - en opmåling, om det så er med ørerne, frekvensanalyse eller dB-niveau kan være godt, men man kan også nøjes med at bruge ørerne, som jo i sidste ende skal lytte til musikken.
Undskyld det lange indlæg - det tog magten fra mig - igen!
Mvh. Offcourse
|
|
|
Jeg har justeret med autokalibreringfunktionen i min Onkyo, emn du kan jo tage den med når der bliver demonstration af Grond´s hyl  . Nu går jeg ikke efter max db, men efter en baslyd som behager mig og indtil videre lever den helt op til mine forventninger. Som skrevet tidligere, sådan mere biografagtig (kan ikke beskrive det bedre  ), samtidig er live musik dvd´ere blevet mere "liveagtig"  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Total offtopic, men den er bare totalgriner 
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
total griner !!
ps hvis du ønsker at skift dine enheder, så kunne pyle være noget __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
   Så kan han lære det - kan han...... eller noget.
Sjovt lavet.
De ´kanere kan heller ikke forstå et brædt på tysk.. lidt dårligere illusion når man nu forstår hvad de siger!...
Men super sjovt.
Offcourse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Liveagtig er vel også på den der "alt-omsluttende" måde - hvilket netop en stor diffus lyd kan hjælpe med til. Så er stereobilledet ikke længere "ren front", og surrounden ikke længere "holdt nede" i et "2-d agtigt" layout - næææh nu kommer lyden også oppefra  Toppen af kransekagen kunne man fristes til at sige!  God "vind" med det sidste... inddækning etc. Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser fandme flot ud - lidt finish rund om kanten så er den der!!      Godt gået Offcourse
|
| Til top |
|
| |