Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY 10" med trådophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Nu skal vi nok ikke overtage mandens tråd, men enheden er tiltænkt som mellembas sammen med et par mindre DIY ribbons og en 15-18" basenhed - det bliver næppe perfekt, men når det er hjemmelavet kan man nok lettere overse lidt småproblemer  

Jov jov, gerne ...kom med jeres guldkorn, lille nysgerrige mig kan næsten ikke holde spændingen ud.

musicus skrev:

KrammeAcoustics skrev:
musicus: ser spændende ud, hvad materiale har du har brugt til membranen ?

Damn, ser at du var hurtigere end mig, synes ellers at jeg var hurtig til at rette teksten, da jeg så at du havde tilføjet det med materialet.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Ha, jeg havde vist lige overset at det er din tråd

Men spørg bare, men jeg synes dit project er spændende som det er - og med hensyn til færdiggørelse er du forhåbentlig hurtigere end mig

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har tilføjet lidt mere information til indlægget, men membran matrialet er en speciel hullet industristøveklud og "skumlim" - man kan muligvis også bruge den type glasvæv som bruges til vægge og lofter, men den er lidt stiv at arbejde med og dermed sikkert svær at forme

Her kommer jeg til at tænke på at jeg engang brugte en gammel loftslampeskærm i metal, som havde samme form som en trompetudmunding ( hyperbolsk ). Projektet gik ud på at lave et DIY diskant horn og noget inspireret af de sort/hvide elektronikblade jeg sad og læste, der så jeg illustrationer af Tommy Hørning, som selv lavede store hyperbolske gipstragte til at sætte foran Lowther fuldtoner, så der tænkte jeg at det kan jeg da også. Så gik processen igang med først at smøre lampeskærmen ind i olie ( for lettere at slippe gipsen efter tørring ) for derefter at smøre gipsen på, der blev faktisk et ganske velspillende horn ud af det.

Mht. højttalermembraner, må det kunne lade sig gøre at forme glasvæven hen over sådan en lampeskærm, så den får en hyperbolsk form, som gør den stærkere end den koniske udformning.  

musicus skrev:

Men spørg bare, men jeg synes dit project er spændende som det er - og med hensyn til færdiggørelse er du forhåbentlig hurtigere end mig

Naeh, tro mig, jeg har op til flere projekter liggende, som har været igang i over 15 år, så slå lige den ...tihi

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Nej, nu skal du ikke begynde at "trække i land" - nu vil vi se den enhed spille  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nej, nu skal du ikke begynde at "trække i land" - nu vil vi se den enhed spille  

Det skal ikke vare 15 år inden denne DIY enhed spiller, det lover jeg.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Så kom der trådophæng på DIY 10" Kenford'erne.  Og det hele virker ...i første hug.  

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hvad var det lige ideen med at lave den i teknisk dårligere stand?

Jeg tror ikke jeg har forstået ideen med at lave ophænget så meget mere skrøbeligt?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

I lukkede kabinetter er det ikke en teknisk dårlig løsning.Kommercielt er problemmet, at de ind i mellem skal have ophænget justret.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Hvad var det lige ideen med at lave den i teknisk dårligere stand?

Jeg tror ikke jeg har forstået ideen med at lave ophænget så meget mere skrøbeligt?

Hæj Sjoenne

Enhederne, som jeg har maltrakteret er efter min mening kun noget der ligner højttalerenheder ...mage til skrammel skal man lede længe efter , så derfor måtte de ofres, så jeg endelig kunne prøve at lave mine egne enheder med trådophæng, hvilket gik superlet. De skal have den credit, at de er meget egnede som prøveklude, da de er lette at skære i og tråde. Enhederne er stadig ikke noget særligt, men har været udmærket at forsøge sig med.

Hvad der lige var problemet med enhederne som standard, aner jeg ikke, men der var ikke til at drive bas ud af dem. Har ellers givet dem chancen i forskellige kabinetter, med forskellig dæmpning osv. lige lidt har det hjulpet. ( og nu er data på dem vist ændret for altid ...tihih )

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Duelund har vist lavet en opskrift på membran til fuldtone, men jeg ved ikke lige hvor man skal søge efter den.

Hæj Kjeldsen

Magnus fra Duelund Audio har været så flink at tilsende mig nogle billeder, som ikke findes på deres site, som gerne må publiceres. Han har lovet at lede videre efter tegninger af den omtalte fuldtonemembran. Vi kan håbe på, at de dukker frem.

Tak til Magnus.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Fint med nyt på bordet vedr. den perfekte fuldtone membran. Jeg håber dog du kan fremskaffe lidt mere materiale. Jeg tror ikke jeg kunne eftergøre kunsten med den viste tegning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes