Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 02:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: ’lytter (til bl.a. noget The Fisher gear) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Mikkel: Du har en fadbamse tilgode når du kommer til Kbh

Det gør jeg meget sjældent, så det bliver nok billigt.

Citér:
Ang. at måle om de virker: hvordan gør jeg det?

Her er en stump diagram med en af 47n kondensatorerne:

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/X100A-del.gif
I den ene ende skal der være 250V som der står. Den anden ende er forbundet til stel gennem nogle modstande, så her skal der være 0V. Hvis du måler f.eks. et par volt eller mere her, duer kondensatoren ikke. Dem der tiest er bøvl med er dem der sidder mellem drivertrinnet og udgangstrinnet. Her er der typisk en negativ spænding på gitter 1 af udgangsrørene. Hvis den f.eks. skulle være -20V ifølge diagrammet, og den kun er på -5V, er koblingskondensatorerne sikkert "utætte". Forudsat den negative forsyning virker selvfølgelig.

Citér:
Det er rigtig at de fire 0.047uf'ere er EROer; (du ved da vist en hel del om Fisher grej ) men der er åbenbart delte meninger om deres stabilitet:
flere amerikanske ejere af Fisher grej siger at de er ret ustabile?

Jeg har læst mig til at Fisher nogle gange brugte nogle hvide kondensatorer af ukendt oprindelse, og at de skulle være dårlige (dem har jeg aldrig set). De gamle ERO'er har jeg aldrig haft problemer med, men ERO har da sikkert også lavet mandagsmodeller engang imellem...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Dine coupling's kondensatorer har fat i driver-trinnet i den ene ende...der kan du måle en relativ høj spænding 50-250V...i den anden ende skal der være 0V...med mindre der anvendes 'fixed' bias...så er det selvfølgelig den spænding der måles

Alt det der med tolerencer betyder intet ifh til couplings og strømforsynings kondensatorer...kun i filter sammenhæng (tone-kontrol/ RIAA) og lign har det betydning.

Nå...Mikkel var hurtigere

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Og jeg kommer lige så sjældent til Haderslev
Men man ved jo aldrig

Anyway der er en del forskel på det diagram du har der og det jeg har: jeg ved ikke om det har nogen større betydning for den teknik du
beskriver?
Tag et kig: det er C39 og C36 det drejer sig om:

venlig hilsen
C
EDIT: det flyver ind med indlæg der krydsposter..nå men Ok: vil det sige at jeg skal måle 0 v foran modstanden R86? nej ikke 0v forresten: der er
fixet bias nemlig, men så 34v minus det som ved modstanden R82 sænker det med ?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Ved C39 står der jo spændinger i begge ender. På C36 skal der være 34V i den ene ende, og en "ukendt" spænding i den anden ende. Den ukendte spænding kan du finde ved at måle spændingen over R76. Der skal så være samme spænding "i toppen" af R78.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Det flyver rundt med krydspost
Takker mange gange men øhh nej der skal da ikke være 34v i den anden ende af C36? ledningen kører jo forbi og
hen til 34v målepunktet mellem modstandende R82 og R83...som i øvrigt hver er på 330K og R86 & R87 er på 2.7K
så det jeg skal ha lige efter C39 og C36 skal vel være de 34v minus det som de 330k modstande sænker det med ?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager min forklaring som ellers passer i de fleste tilfælde...bare ikke i dette pga det specielle bias system som jeg har forklaret et andet sted...Det linker jeg lige til når jeg finder det., men det er faktisk ikke muligt at checke udgangs-kondensatorerne på 'normal' vis i denne forstærker.

Jeg har en X101...den virker på samme måde og her er en forklaring på BIAS systemet i den.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64871&K W=r%F8rradio&TPN=4

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Det flyver rundt med krydspost
Takker mange gange men øhh nej der skal da ikke være 34v i den anden ende af C36? ledningen kører jo forbi og hen til 34v målepunktet mellem modstandende R82 og R83...som i øvrigt hver er på 330K og R86 & R87 er på 2.7K

Hvis det hele fungerer som det skal, løber den ingen strøm i modstandene. Altså skal der være +34V i den ene ende af C36 og C39.

Citér:
så det jeg skal ha lige efter C39 og C36 skal vel være de 34v minus det som de 330k modstande sænker det med ?

Hvis modstandene "sænker" noget, er der en fejl

Men som Tube Mania skriver gør den specielle opbygning det lidt sværere at gennemskue om det hele er iorden. Hvis du lodder 34V enden af C36 og C39 af (en af gangen), og kobler benet til stel gennem en 1M modstand er du helt sikker. Hvis der er 0V på det frakoblede ben (efter forstærkeren har været tændt i et par minutter), er kondensatorerne iorden.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jep..sådan kan man osse gøre...det var en god ide.

mvh

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Tusind tak
Metoden er hermed noteret

Det er virkelig super med al den kompetente viden som i disker op med til mig glade nybegynder: det er guf at lære nyt

Det med at strømme ikke sænkes henover de to modstande forstår jeg dog ikke helt ...? nå pyt

Jeg vil lige forklare hvorfor jeg er i gang med at skifte 'lytter:
som udgangspunkt spiller forstærkeren absolut fantastisk
men da jeg fik fat i det orginale diagram og gik i gang med at måle den igennem, opdagede jeg at der var over 400 volt på anoderne? (ben 7) på
udgangsrørene (der hvor der skulle være 380v er der 418v !!! )
Det synes jeg er mere end jeg kan bære at byde disse fine gamle 7189 telefunken rør, så derfor gik jeg i gang med at finde ud af hvor fejlen
kunne
være.
Nu er der så bestilt 'lytter, på nær en 60uf 450 volt hvor jeg nok må bide i det sure æble og købe en pose med 5 stk 68uf 450v hos RS (de sælger
dem
ikke enkeltvis i flg. deres webside)
Nu vil jeg så afvente de friske 'lytter og installere dem inden jeg sætter strøm på forstærkeren igen.

Endu engang: Tusind Tak for at dele ud af jeres erfaring

Venlig hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Det med at strømme ikke sænkes henover de to modstande forstår jeg dog ikke helt ...? nå pyt

Du skal bare overholde Ohm's lov, så går det lettere

U = R * I (spænding = modstand * strøm).

Når du, som i dette tilfælde, har nogle modstande der ingen strøm løber igennem, er der heller ikke noget spændingsfald over dem. Rørene er spændingsstyrede i modsætning til almindelige transistorer der er strømstyrede. Derfor trækker røret ikke nogen strøm på styregitteret. Nogle rør trækker faktisk gitterstrøm, men det er ikke så relevant i denne sammenhæng...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Det er fordi der ligger en spænding på dem, men der trækkes ingen strøm og derfor intet spændingsfald over modstandene...forudsat kondensatorerne er iorden. De spærrer for DC...det er derfor de er der.

Jeg håber ikke du regner med lavere DC forsyning fordi du udskifter elektrolytterne...for det sker ikke.

mvh

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Du skal bare overholde Ohm's lov, så går det lettere U = R * I (spænding = modstand * strøm).

Undskyld Hr Ohm, jeg skal nok overholde deres lov for fremtiden

tube mania skrev:

Jeg håber ikke du regner med lavere DC forsyning fordi du udskifter elektrolytterne...for det sker ikke.

mvh

Arrrghhh ..Nej selvfølgelig! du har ret og det burde jeg kunne ha sagt mig selv...
"ryk tilbage til start" ..well OK ..godt så.
jamen så kan jeg jo starte med at spørge hvad der så kan være galt? altså hvorfor jeg har så høj DC spænding ? ok det er "kun" plus 10% i
forhold
til spec, men er det ikke lige lovlig meget at byde et 7189 rør 418v ?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hvilken netspænding er forstærkeren lavet til? Hvilken spænding forsyner du den med?

Hvis du skrev de spændinger du måler forskellige steder ned på diagrammet, og linker til det her, ville det være nemmere at hjælpe

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Tjahh...det kunne jo være fordi de er slidte og ikke trækker nok strøm...det forekomme ofte i disse forstærkere...du bør måle om du har 44V på katoderne.

mvh

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Hvilken netspænding er forstærkeren lavet til? Hvilken spænding forsyner du den med?Hvis du skrev de spændinger du måler forskellige steder
ned på
diagrammet, og linker til det her, ville det være nemmere at hjælpe Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Netspænding: Det står der ikke noget præcist om: de har ikke gidet ændre påtegningen på chasisset fra den amerikanske version så der står
120v ac
(ja ja..), et kvalificeret gæt er at net-trafoen er rated til 220-230v (de amerikanske er rated til 110-120v)

Jeg skal lige se hvordan jeg kan fylde mine målinger ind i diagrammet, men lige foreløbig kan jeg sige at net-trafoen skal levere 730 V AC til
ensretter-
røret og det gør den, (jeg har 734 V ac)
Mht til Bias har jeg 32.8 v der hvor der skal være 34v og 44.8v på katoderne.

jeg vil også lige nævne at da jeg skulle hente forstærkeren hos den kammerat der havde den skaffet den til mig havde han tændt for den en halv
time
forinden jeg skulle komme (så den kunne blive godt varm) men uden at sætte højttalere til !!!
Jeg fatter ik en brik af at den ikke brændte totalt sammen af den omgang tortur ... ?
Men fakta er at den spiller absolut fantastisk, men de der 418 volt på anoderne bekymrer mig.

Jeg finder lige ud af det målingerne og diagrammet og vender tilbage med et link

venlig hilsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Ok Så er der nogle billeder fra diagrammet med mine målinger:
mine målinger er angivet med rød kursivskrift ovenover diagrammets egne tal

Lige først et link til hele diagrammet/servicemanualen (pdf format)
X-100 diagram

Strømforsynings afdelingen:

Omkring et af preamp rørene (mine målinger MEGET lave her )

Og slutteligt omkring fasevender og udgangs rørene (har ikke målt der hvor der i diagrammet står 100v, det skrattede i højtaleren da jeg satte
måle"pinden" på, og så turde jeg ikke....)

Venlig hilsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Din net-transformator er sikkert en 220V version, men det kan ikke være hele forklaringen...jeg kan ikke komme på noget lige nu. Vi må sætte vor lid til Mikkel..

mvh

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Ja selvsagt er min nettrafo ikke en amerikansk version og de 730 V AC der skal være på sekundær-siden af den er jo rigtige nok: det er et
andet sted at filmen knækker ...men ja ..hvor ?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Jo...men det er de 230V som nu er standardt, men ofte 225V som du måler jeg tænker på. Det vil jo gi lidt hvis man hælder 230V ind i en 220V trafo, men som sagt...jeg foretrækker at stille om til 240V (når man kan).

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

der er desværre ik noget at stille om på trafoen; den er "fixed": men da AC på sekundærsiden jo kun ligger 4volt over spec, er det jo nok ikke
noget at bekymre sig om: og om ikke andet så er det indenfor mulighedernes grænser at hive de 222-228 jeg har i mit net ned på 220.

Det der er at få styr på er de 418v (= +10% i forhold til specs) DC der er på anoderne
Og så kan jeg jo heller ikke la vær at tænke på om den tortur den blev udsat for den dag jeg skulle hente den har skadet udgangs trafoerne ?

Men altså den spiller jo fint, så helt galt er det jo ikke jeg vil bare gerne ha ordentligt styr på den, så den ikke æder hvadend rør jeg putter
i den, eller rister sine trafoer

Nå men jeg sætter min lid til at der er en naturlig forklaring på sagerne, og at denne dejlige gamle solide forstærker vil leve mange mange år endnu   

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes