Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 04:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: ’lytter (til bl.a. noget The Fisher gear) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke din forstærker har taget skade...heller ikke at den fejler noget ...trods den lidt for høje spænding. Hvis der skal gøres noget ved det kræver det en lille ænding af modstandene i strømforsyningen, men der sker ikke noget ved at lade den være som den er.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Spændingerne i forforstærkerdelen tyder på der kunne være utætte kondensatorer. Prøv at måle spændingerne på ben 7 og ben 3 på V1 og V6. Her burde der være ca. -1V og +1V. Hvis der er større spændinger, trænger C3-6 nok til en udskiftning.

Spændingerne i udgangstrinnet er sværere at blive klog på. Det kan være trætte rør som Tube Mania foreslår. Bias indstilles jo på en trimmer, så de næsten rigtige biasspændinger betyder ikke så meget. Jeg tror så også det er forkerte udgangsrør der er i. Jeg tror ikke Telefunken har lavet 7189(A) rør, så det er sikkert bare EL84'ere. Og de spændinger der er i forstærkeren er for høje til normale EL84 rør. Kunne du ikke låne et sæt "rigtigere" rør et sted? 6P14P-EV burde virke fint for eksempel - rigtige 7189 rør er svære at få fat i.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Rør? Jo Jeg har faktisk 4 stk. helt friske 6p14p-ev liggende: bruger dem i min guitar amp
de er godt nok ikke matchede, men gør det noget for en kort testkørsel?

Telefunken 7189ere: har set dem omtalt flere steder, men info på nettet er jo ikke altid lige pålidelig: Der er diamant i bunden af mine så det taler jo for
sig selv, men al skrift er væk så typen er et gæt

C3-6 ? jamen det er jo ceramiske? er det ikke dem der skulle holde "evigt" ? nå pyt: de blir skiftet.

@ Tube Mania: mine ører gir dig ret: den lyder jo super

Ang ændring af modstande: det havde jeg tænkt på men ville ikke bare sådan lige kaste mig ud i det, da jeg har hørt fra flere andre fisher-kyndige at
disse forstærkeres komponenter virkelig blir presset til det yderste i designet, så inden jeg i min uerfarenhed evt. havde endt med at riste forstærkeren,
gør jeg ikke så meget inden jeg har konsulteret jer erfarne "rotter"

(Det er nogte andet med min nyligt første hjemmebyggede SE guitar amp: her experimentres der ufortrødent...det kostede mig så også et Sovtek EL84
en dag... )

Nå jeg skriver og skriver: jeg tror jeg vil vente med at sætte mere strøm til forstærkeren indtil jeg har skiftet 'lytter og derefter testkøre den med nogle
friske(ere) rør

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Det vil måske glæde dig at den 'reelle' spænding over dine udgangs-rør skal udregnes som: 418-44,8 = 373,2V idet den spænding som tabes over katode komplekset jo ikke belaster rørene.

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Rør? Jo Jeg har faktisk 4 stk. helt friske 6p14p-ev liggende: bruger dem i min guitar amp de er godt nok ikke matchede, men gør det noget for en kort testkørsel?

Nej, du kan roligt bruge dem. Men du skal nok have fat i et matchet sæt på et tidspunkt.

Citér:
Telefunken 7189ere: har set dem omtalt flere steder, men info på nettet er jo ikke altid lige pålidelig: Der er diamant i bunden af mine så det taler jo for sig selv, men al skrift er væk så typen er et gæt

Det ser ud til de på et tidspunkt har lavet dem - men sikkert kun til USA. Måske er det de originale rør? Hvis det er, er de nok lidt slidte...

Citér:
C3-6 ? jamen det er jo ceramiske? er det ikke dem der skulle holde "evigt" ? nå pyt: de blir skiftet.

Har du målt spændingerne? Hvis de er keramiske, fejler de sikkert ingenting. Men jeg troede ikke Fisher havde været så nærige. Keramiske kondensatorer der ikke er af NP0/C0G typen er ikke nogen god idé til audio (typisk dem over 1nF)... Hvis du måler over de +/-1V er kondensatorerne defekte, men det tvivler jeg på. Prøv at måle de forskellige modstande igennem (med strømmen slukket). R7-14, R19-22 og R52 skulle være interessante her.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Det vil måske glæde dig at den 'reelle' spænding over dine udgangs-rør skal udregnes som: 418-44,8 = 373,2V idet den spænding som tabes over katode komplekset jo ikke belaster rørene.

Så spændingen er faktisk indenfor grænserne for 7189 rørene (maks. er 400V). Gitter 2 spændingen er ca. 5V over grænsen på 300V, men det betyder ikke noget.

Det eneste mystiske er hvorfor spændingerne er 40V højere end Fisher opgiver, når nu AC-spændingen fra trafoen passer...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 22 April 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ved desværre ikke meget om rørforstærkere, men et godt sted at handle RIFA er hos Audiocap.co.uk.

Mulighed for høj produktkvalitet, de laveste priser, jeg har set, og lynhurtig levering. Klart anbefalet herfra. Han lagerførte
sågar efter blot eet overtalelsesforsøg 49 sjældne PEH 169 til undertegnede, der blot slulle bruge de 4.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Til rør interesserede...her er lidt rør-teknik (næsten langhåret)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77337&K W=tube+mania

mvh

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
... Jeg tror ikke Telefunken har lavet 7189(A) rør...

Jo, det ser ud til det: http://cgi.ebay.com/1960S-MATCHED-QUAD-SET-TELEFUNKEN-7189-T ESTED-STRONG-/160422930741

I øvrigt er det værd at huske, at der er forskel på 7189 og 7189A rør. Der er tale om forskellig pinout, så vidt jeg har forstået.

På Fisher chassiset står der både 7189, 6BQ5 og el84, så det er ikke godt at vide om Fisher oprindelig havde tænkt sig at forstærkeren (trods den hårdere belastning af rørene) havde tænkt sig at 6BQ5/el84 rør skulle kunne bruges.

Som Fredmarantz har jeg Reflektor (6P14P-EV) rør i min X-100 og af og til en (umatched) kvartet E84L af Siemens rør, som jeg fandt til en betalelig pris.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

tube mania skrev:
Det vil måske glæde dig at den 'reelle' spænding over dine udgangs-rør skal udregnes som: 418-44,8 = 373,2V idet den spænding
som tabes over katode komplekset jo ikke belaster rørene.
Så spændingen er faktisk indenfor grænserne for 7189 rørene (maks. er 400V).
Gitter 2 spændingen er ca. 5V over grænsen på 300V, men det betyder ikke noget.Det eneste mystiske er hvorfor spændingerne er 40V højere end
Fisher opgiver, når nu AC-spændingen fra trafoen passer...Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Det er såvidt jeg ved de originale gamle rør...så ja de er muligvis snart lidt trætte..men på den anden side lavede de jo rør der ku holde den gang

Mht til spændingen på anoderne: jamen nu gir det jo pludselig meget bedre mening og er ikke alarmerende (pyha )

Mht til de ca. 40 volt jeg min ligger over specs når nu AC spændingen er rigtig: .. jeg har hørt flere teorier: en er at de jo brugte rør-voltmetre dengang
og disse havde en hvis belasting pr volt f.eks. 1kohm; og det skulle så påvirke måleresultatet. (jamen det korrigerede de vel så også for ?)
Og så er der historierne om den hellige gral (='lytterne) ..jeg har været lidt træt af hvergang jeg stillet et spørgsmål i et internationalt forum er
standard svaret: The Caps! ..(jeg har en forstærker...: you need to change the caps!...min guitar stemmer ik: you need to change the caps! ..min
kæreste forstår mig ikke..you REALLY need to change the CAPS!..and don't use them brown ceramic ones..get those orange ones)
Så det er virkelig rart at komme herind og få nogle kompetente svar og noget ægte fejlsøgning

Mht til de keramiske i Fisheren: først skal man lige vide at X-100eren var Fishers bud på en "hvermands eje" forstærker: den var ikke den dyreste top-
model, så derfor blev der jo nok sparet lidt hist og pist.
Flere af de keramiske står der RMC på, og andre en masse tal og "PC50"..men det skal ikke komme an på det: der er megen hype omkring ikke at
bruge keramiske i signal vejen; jeg vil lade det komme an på en prøve: en dag skifter jeg dem og så er det spændende om der forskel til det bedre
eller det værre..som udgangspunkt vil jeg sige at jeg aldrig har haft bedre lydene anlæg end dette (det er så også min første stereo-rør forstærker) så
for mig er dette en kæmpe opgradering og jeg forstår i dag ikke at jeg har kunnet holde ud at høre på transistorer tidligere...jeg ville jo aldrig drømme
om at eje en transistor guitar amp...

Mht til hvilke rør den gode Mr. Avery Fisher havde tænkt sig: diagrammet siger 7189 så det må man gå ud fra var tanken i designet: på chasisset står
der alle tre typer (EL84, 6BQ4 og 7189) Det har nok været for at imødekomme der var tilgængeligt hos de lokale radio-forhandleren både i Europa og
USA... Dengang regnede man vist også med at pater familia enten selv viste nok om forstærkere til selv at lave evt. nødvendige mods eller også at den
lokale radio-forhandler gjorde.

Min plan ang. rør er at sætte 6p14p-ev i: det er nogle rigtig gode rør (men shh sig det ik til nogen før jeg har fået opkøbt mit life-supply!)
Og i pre-amp og EQ sektionen vil jeg se på om det kan lade sig gøre at bruge 6n2p-ev'ere. Jeg bruger begge typer i min guitar amp, og er rigtig godt
tilfreds med lyden af dem: (men mine telefunken smooth plates er og blir nu nr. 1)

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Jeg ved desværre ikke meget om rørforstærkere, men et godt sted at handle RIFA er hos Audiocap.co.uk.

Mulighed for høj produktkvalitet, de laveste priser, jeg har set, og lynhurtig levering. Klart anbefalet herfra. Han lagerførte
sågar efter blot eet overtalelsesforsøg 49 sjældne PEH 169 til undertegnede, der blot slulle bruge de 4.

Tak for tippet: det er hermed noteret

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Lad mig lige - OT? - komme med en indrømmelse.

Inspireret af denne inspirerende tråd, fandt jeg min Fisher X-100 frem fra af bunkerne, satte Siemens E84L udgangsrør i og og sluttede den til mine Klipsch Heresy hornhøjttalere (anno 1977), som lige har fået nye (russiske, tak til mcs_5) kondensatorer i delefiltrene.

Jeg er vitterlig gen-fortryllet!

For første gang siden jeg købte min X-100 for over et år siden, er jeg slået omkuld af denne fine Fisher forstærker. Lige som jeg forestillede mig det, da jeg købte den (fra www.hificlassic.dk), men som den umiddelbart ikke ville: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=213159

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Lige for en ordens skyld...det her er mit rør-voltmter som er fra dengang Fisher apparater var 'moderne'...det har en indgangs modstand på 11 Mohm for DC og 1Mohm for AC som alle rørvoltmetre bør have...ja der bliver sagt meget vrøvl rundt omkring.

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
mcs_5 skrev:
... Jeg tror ikke Telefunken har lavet 7189(A) rør...

Jo, det ser ud til det: http://cgi.ebay.com/1960S-MATCHED-QUAD-SET-TELEFUNKEN-7189-T ESTED-STRONG-/160422930741

Ja, det fandt jeg også ud af (og skrev). Men eBay er ikke noget godt bevis - der er mange falske Telefunken rør i omløb

Citér:
I øvrigt er det værd at huske, at der er forskel på 7189 og 7189A rør. Der er tale om forskellig pinout, så vidt jeg har forstået.

Nej, 7189A har bare endnu højere "grænseværdier". Hvis der står 7189A på en forstærker, skal man ikke putte de almindelige 7189 rør i.

[edit]Og lige en korrektion. 7189A har gitter 1 og 2 ført ud til 2 ben istedet for 1 som 7189. Benene var mærket "IC" (internally connected) på 7189, hvilket betyder de ben ikke må forbindes. Hvis nogle 7189 forstærker-fabrikanter alligevel har brugt de ben på soklen som samlingspunkt, kan den forstærker ikke bruge 7189A. Det er ikke sandsynligt, men heller ikke umuligt. Så 7189 forstærkere der ikke kan bruge 7189A kan forekomme.[/edit]

Citér:
På Fisher chassiset står der både 7189, 6BQ5 og el84, så det er ikke godt at vide om Fisher oprindelig havde tænkt sig at forstærkeren (trods den hårdere belastning af rørene) havde tænkt sig at 6BQ5/el84 rør skulle kunne bruges.

Ja. Dengang var almindelige EL84 rør bedre, og de var billige. Hvis de kun holdt et år eller to gjorde det jo ikke noget...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Lad mig lige - OT? - komme med en indrømmelse.Inspireret af denne inspirerende tråd, fandt jeg min Fisher X-100 frem fra af bunkerne, satte
Siemens E84L udgangsrør i og og sluttede den til mine Klipsch Heresy hornhøjttalere (anno 1977), som lige har fået nye (russiske, tak til mcs_5)
kondensatorer i delefiltrene.Jeg er vitterlig gen-fortryllet!For første gang siden jeg købte min X-100 for over et år siden, er jeg slået omkuld af
denne fine Fisher forstærker. Lige som jeg forestillede mig det, da jeg købte den (fra www.hificlassic.dk), men som den umiddelbart ikke ville:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=213159PQR

Glædeligt at høre ..men man må da ikke lade en The Fisher henslæbe en tilværelse uden rør nede i bunkeren: det er jo helligbrøde!
... ..nå men godt at høre du fandt den frem og blev genfortryllet: keramik i signalvejene eller ej: De lyder dælme dejligt
Tak for linket til din tråd på audiokarma: tror faktisk jeg er stødt på den derovre (jeg hedder Gunnar02 derovre, og har ligeledes et par tråde
kørende om min Fisher der..)

@ Tube Mania: Ja der er meget sludder i diverse fora...men pyt; man lærer at sortere skidt fra kanel
Det er et rigtigt flot Voltmeter du har der

Btw: tak for linket (tidligere) til den "langhårede" tråd om rør-grundviden: det får jeg meget ud af at læse...jeg har godt nok konstrueret og
bygget en SE forstærker, men jeg ved faktisk ikke helt hvordan den virker, ohms lov har jeg sgu heller ikke rigtig fået styr på endnu... men jeg
er pokkers go til at "kigge over skulderen", fumle mig frem og ramme nogenlunde plet

Venlig hilsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

ang. telefunken og produktion af 7189: der er nogle her hos en af NOS rør-pusherne plus noget info om deres specs (det samme som Mikkel siger,
men så er der da to kilder på det)

Telefunken 7189 (blad ned ad siden)

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Det er såvidt jeg ved de originale gamle rør...så ja de er muligvis snart lidt trætte..men på den anden side lavede de jo rør der ku holde den gang

Nej, ikke udgangsrørene. De bliver meget hårdt belastet og holder ikke evigt (som f.eks. Telefunkens ECC83 rør normalt gør).

Citér:
Mht til spændingen på anoderne: jamen nu gir det jo pludselig meget bedre mening og er ikke alarmerende (pyha )

Det kan godt være alarmerende alligevel. Det er ikke spændingen der slår rørene ihjel (så længe der ikke springer gnister...), men effekten. Men pga. den mystiske opbygning er det svært at måle effekten...

Citér:
Mht til de ca. 40 volt jeg min ligger over specs når nu AC spændingen er rigtig: .. jeg har hørt flere teorier: en er at de jo brugte rør-voltmetre dengang og disse havde en hvis belasting pr volt f.eks. 1kohm; og det skulle så påvirke måleresultatet. (jamen det korrigerede de vel så også for ?)

Nej, det var netop når de ikke brugte rørvoltmetre der var problemer. Rørvoltmetre har en indgangsimpedans på typisk 11M, så de ændrer ikke på de målte spændinger. Det er de gamle primitive "passive" multimetre med viserinstrumenter der giver (meget) forkerte måleresultater i nogle situationer. Men i dette tilfælde måler du på en lavimpedant strømforsyning som giver det samme måleresultat uanset hvilken type voltmeter du bruger.

Citér:
Og så er der historierne om den hellige gral (='lytterne) ..jeg har været lidt træt af hvergang jeg stillet et spørgsmål i et internationalt forum er standard svaret: The Caps! ..(jeg har en forstærker...: you need to change the caps!...min guitar stemmer ik: you need to change the caps! ..min kæreste forstår mig ikke..you REALLY need to change the CAPS!..and don't use them brown ceramic ones..get those orange ones)

Men der er jo tit noget om det. Der er brugt mange elendige kondensatorer i årenes løb

Citér:
Mht til de keramiske i Fisheren: først skal man lige vide at X-100eren var Fishers bud på en "hvermands eje" forstærker: den var ikke den dyreste topmodel, så derfor blev der jo nok sparet lidt hist og pist.
Flere af de keramiske står der RMC på, og andre en masse tal og "PC50"..men det skal ikke komme an på det: der er megen hype omkring ikke at bruge keramiske i signal vejen; jeg vil lade det komme an på en prøve: en dag skifter jeg dem og så er det spændende om der forskel til det bedre eller det værre..

Keramiske kondensatorer forvrænger. Der er ikke bare hype, men kan måles. De ændrer kapacitet afhængig af spænding, frekvens, temperatur osv. Undtagelsen er NP0/C0G typerne som normalt kun kan fåes i små værdier (de fylder mere og er dyrere) - de er tæt på perfekte. Men den forskel er der ikke så mange der kender til - de fleste mener alle keramiske typer er dårlige. Men det kan jo være forvrængningen er med til at give den gode lyd

Citér:
Mht til hvilke rør den gode Mr. Avery Fisher havde tænkt sig: diagrammet siger 7189 så det må man gå ud fra var tanken i designet: på chasisset står der alle tre typer (EL84, 6BQ4 og 7189) Det har nok været for at imødekomme der var tilgængeligt hos de lokale radio-forhandleren både i Europa og USA...

Ja. Og når rørene var futtet af pga. overbelastning (det gjorde de tit i Fisher's forstærkere og receivere...), købte man jo bare nogle nye.

Citér:
Og i pre-amp og EQ sektionen vil jeg se på om det kan lade sig gøre at bruge 6n2p-ev'ere.

Det kan du godt - du skal bare flytte et par ledninger. Du kan også få 6N2P med ECC83 benforbindelser.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Ok :)
Ang de keramiske og caps generelt: selvfølgelig er der noget om snakken, og ja der er blevet puttet meget skrammel i forstærkerne gennem
tiderne og blir det stadigvæk.... men der er også meget hype derude: det er fint nok at man kan måle en forvrængning..men hvis mine ører siger
der ikke er nogen forvrængning og at det lyder himmelsk så er det det "måleinstrument" jeg følger

Ang spændingen og spændingen ved om det er alarmerende eller ej: så må jeg jo hellere se at få fundet ud af at beregne effekten...
Men man må huske på at denne arbejdshest af en forstærker har spillet 10.000 vis af timers fed musik sådan som den er (og med de samme rør!):
så den er en pålidelig gammel fætter, der bare for en god ordens skyld nu i sin unge alder af bare 47-48 år lige får lidt friske vitale dele nu, men jeg
vil ikke fixe what ain't broken.

Mht 6n2pere i pre-amp sektionen: det er ikke standard det her: se lige den strømforsyningsdel/heater-supply og det bias-kredsløb ( i
diagrammet)...hvabbehar ?..hva sker der lige ?.. : så enten er det i dette tilfælde så enkelt som at sætte 6n2pere i da der ikke er noget på ben
9 af 12ax7eren i denne amp, eller også kan det på ingen måde lade sig gøre uden at re-designe hele bias kredsløbet (som minimum) ...så om
6n2perne kan bruges afhænger af hvor stor AC spændingen mellem ben 4 & 5 på 12ax7erne max blir ved max-belastning af ampen: hvis det
overstiger 6.3v-7.0v = ingen 6n2pere

Venlig hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 22 April 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Mht 6n2pere i pre-amp sektionen: det er ikke standard det her: se lige den strømforsyningsdel/heater-supply og det bias-kredsløb ( i diagrammet)...hvabbehar ?..hva sker der lige ?..

Undskyld! Tanketorsk! Nej selvfølgelig kan du ikke sætte 6N2P'ere i (uden kirurgiske indgreb i vakuum). Der skal være 11V over hvert rør for at bias-systemet virker. Du må så nøjes med 6N2P'erne med ECC83 benforbindelser. Jeg skal egentlig lige checke om de trækker 300mA som de skal, eller 330mA som normal 6N2P'ere gør. For jeg er enig med dig i at 6N2P'ere er glimrende (og dejligt billige) rør.

[edit]Og ja, de "omkonfigurerede" 6N2P rør trækker 0,16A ved 12,6V, hvor rigtige ECC83'ere trækker 0,15A. Men om den lille forskel så betyder noget er jo nok tvivlsomt...[/edit]

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

ja gu er de så og inden længe skal jeg købt mig et life-supply af både 6n2p-ev og 6p14p-ev..når nu Telefunken, Phillips miniwatt, mullard etc. ikke
lige er noget man henter nede hos den lokale til 5 for en tier længere

Der er netop ca. 11v over ben 4&5 på 12ax7erne...så nej desværre går den ikke med standard 6n2p'erne
De der 6n2pere med ECC83 benforbindelser: har du noget data blad på dem ?

Jeg skal i øvrigt osse ha fundet nogle 7247'ere eller noget der ligner (nej ik nogen nye sovtek, JJ eller kina-rør: den slags kan højst bruges som
miniature glødelamper til natbelysning) '
'
Venlig hilsen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum