| Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inspireret af dårlig lyd,dårlig remastered cder som bare skal lyde højt, vil jeg høre om der er nogen der kender, ud over først udgivelser, nogen cder (som jeg så kan låne på biblioteket når de åbner) som ikke har den der dårlige remasterede lyd eller den generalle lyd, hvor alle lyde skal være HØJE som i eksemplet i denne video (paul mcartney's flowers in the dirt cd, som jeg iøvrigt er ejer af)
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
et andet eksempel
http://www.youtube.com/watch?v=H9N9mUhd7lY&feature=relat ed
En af de værste cder i nyere tid synes jeg er Toppen af poppen 1 rigtig god musik, men lyden...........
Generalt er alle lyde meget høje, masser af bas (uanset om det er dorthe kollo eller jokeren der synger) og ofte er lyden svagt forvrænget,overstyret, som i starten af shirley's version af dorthe kollo's gid du var i skanderborg (lidt stresset lydkarakteristik synes jeg, ikke den bløde og behalige audiofile lyd som mange værdsætter).
Hvilken cd vil du anbefale mig at lytte på uden den der loudness effekt hvor det hele skal være højt? (må også meget gerne være godt optaget ud over manglen på loudness effekten)
Er ret sikkert på at musik med loudness effekten gør at lytte trætheden hurtigere indtræder,opstår og at musik uden loudness effekten er musik man nemmere kan holde ud at lytte til ved høj lydstyrke og i længere tid før lyttettrætheden opstår.
kan godt li musik som dire straits,abba,beatles,pink floyd, U2, kim larsen,tv2, thomas helmig,nephew,rasmus seebach, deep purple (det gamle) guns n roses (også det gamle) og mange andre
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor du er til rock musik med lidt gang i kan jeg anbefale at du prøver The Cult - Sonic Temple.
Findes vist nok i en remastered udgave som jeg ikke har hørt, men du skal selvf. prøve at finde den første cd udgave.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Cult er fedt! Jeg har faktisk Sonic Temple på vinyl...
Jeg vil foreslå diverse med Pink Floyd og Roger Waters. Skal jeg nævne nogle, må det blive Wish You Were Here, The Wall, Dark Side of the Moon og Amused to Death.
Da du kan lide Dire Straits, er disse jo oplagte - og eventuelt også nyere Knopfler fx med Notting Hillbillies.
Led Zeppelin - fx IV med Stairway to Heaven.
The Police.
Peter Gabriel.
AC/DC.
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se denne database:
http://www.dr.loudness-war.info/
Du kan søge kunstner mm. sortere efter bedste dynamik, årstal mm.
Håber du kan bruge det til noget. Søg selv og bliv kloger på hvordan vi bliver narret.
Prøv f.eks. at søge Dire Straits og sorter efter årstal. Her er det tydeligt at det bliver dårliger med tiden, og de høre til i den gode ende uanset årstal. Lidt skræmmendne at man har beslutte at forbrugerne ikke må få god lyd! Hvorfor? Jeg mener seriøst at alle CD'er burde være udgivet med henblik på musik oplevelse, og så kan man efterfølgende lave Loudnees effekter, komprimering, støjreduktioner mm., hvis man har lyst til det. Men at afskære os fra god lyd er en svinestreg!
Men hvordan kommer vi det til livs? Lyden skal jo kunne bruges på low end udstyr, I-phones mm.
Måske var det på sin plads at producenterne byggede en loudnees/komprimator chip ind i sådan udstyr, hvis det ikke kan klare virkelighedens lyd! Så har pladeudgiverne ikke længere grund til at køre musikken gennem den slags musikødelækkende udstyr! Hvordan rykker man på det, og kan vi Hifi-nørder gøre noget ved det, hvis vi står sammen? Hvordan råber man dem op? Skal der en mærkningsordning til, med et lignende system som den database jeg linker til? Jeg har mange spørgsmål, men ikke rigtigt nogle svar, vi skal jo vække både kunstnerne, producenterne og forbrugerne på samme tid hvis det skal lykkes __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9421
|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tom Waits - Small Change, Closing Time, Rain Dogs, Blue Valentine (i princippet dem alle, men disse gamle udgivelser har noget helt særligt hifi rigtigt over sig - især Small Change)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janis Ian - Braking Silence er også fed (både musik og lyd)
Rammstein har lavet en enkelt som kan fremhæves for lydkvalitet og det er Mutter, og samtidig imho det bedste album de har lavet.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 Februar 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Ritz/the ritz - Denon 33cy-1839
Cowboy Junkies - Lay it Down
Jennifer Warnes - The Hunter
Keziah Jones - Black Orpheus
Robben Ford - Talk to Your Daughter
Ed Thigpen - It's Entertainment
Terry Evans - Puttin' it Down Audioquest AQ-cd1038
Her er afslappet lyd og dynamik ad libitum __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 09 Februar 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Judas Priest - The Remastered, virkelig lækker lyd så de gamle album fremtæder på bedst mulig måde. Og så er bandet jo i sig selv alt for fedt  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 09 Februar 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
| Nu hvor du er til rock musik med lidt gang i kan jeg anbefale at du prøver The Cult - Sonic Temple. |
|
|
Nemlig, en af senfirsernes bedste udgivelser - Electric og ihvertfald Love er i samme boldgade. Som en sidebemærkning kommer der nyt fra dem her i foråret, med samme producer (Bob Rock)som på Sonic Temple.
Men ellers er en gut som Bryan Ferry helt spedalsk med, at hans udgivelser lyder ordentligt. Prøv Frantic eller den nyeste Olympia.
Og så skulle du prøve at bevæge dig i retning af Porcupine Tree. Frontmanden og lydgeniet Steven Wilson repræsenterer noget af det bedste lyd i øjeblikket, dynamikken er i topklasse, hvis man kan bruge det udtryk. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2012 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk nu på at stort dynamikområde kun er en meget lille del af god lyd, og efter min mening ikke nødvendigvis et ufravigeligt krav. Jeg har Kraftwerk på CD (we are the robots mfl.) og den er på DR = 14, men det er langt fra en god hifi skive imho.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En vej frem. Vinyl fra de gode gamle dage.
Jeg er i den heldige situation at jeg arbejder på et bibliotek. Og må tilstå at jeg bruger en del tid efter arbejde på at snuse mig igennem alle de mange cd'er.
Der er også en hel del jazz og blues udgivelser i sacd formatet. Og efter a/b test oplever jeg at sacd udgivelserne er af en rigtig go kvalitet. Det skal siges, jeg har ikke en sacd afspiller. Det er det normale format jeg lytter på.
Så bare ind og søg. Og tro mig, dit bibliotek kan skaffe næsten alt. Jeg er ihvertfald overrasket.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Metal skal være komprimeret, men derfor kan stadig lyde godt. De andre Rammstein synes jeg lyder hårdt. Især de ældre.
Vinyludgaven af mutter er bedre
http://www.dr.loudness-war.info/details.php?id=15154
---------------------------------------
Husk nu på at stort dynamikområde kun er en meget lille del af god lyd, og efter min mening ikke nødvendigvis et ufravigeligt krav. Jeg har Kraftwerk på CD (we are the robots mfl.) og den er på DR = 14, men det er langt fra en god hifi skive imho.
|
|
|
Enig i at dynamikområde ikke er alfa og omega MEN problemet med mange rock og metal udgivelser er at produceren i masteringprocessen "brickwaller" lyden så alt er lige højt og meget tæt på det maksimale output for en cd. Det bevirker faktisk det modsatte af hensigten - lyden mister "punch" og bliver larmende og flad, men er sikkert fint egnet til små ørepropper.
Ang. din kommentar med at metal skal være komprimeret så tror jeg det beror på en misforståelse. Under indspilningen kan en producent komprimere lyden af en f.eks. en guitar men det har intet med komprimering i forbindelse med mastering at gøre - jeg vil vove at påstå at ingen cd albums i denne verden har gavn af dynamisk komprimering uanset genre.
|
| Til top |
|
| |