Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: hvordan skal stereo lyde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Jesper!

Hvis vokalen lyder til at komme fra begge højtalere, så er fasen sandsynligvis vendt forkert på begge højtalere. Med andre ord er der byttet rundt på +/-.

Et korrekt stereo-lydbillede kan lyde meget forskelligt alt efter indspilning osv. I gamle dage benyttedes stereo helt forkert ved at placere alle instrumenter i en kanal, enten højre eller venstre. Prøv f.eks. at lytte til en gammel Beatles plade... her er der trommer i den ene side, og guitar i den anden...

Men som du selv skriver, så står vokalen oftes i midten, sammen med f.eks. trommer. På rigtig dårlige indspilninger er alle instrumenter placeret i midten.

Hører du f.eks. klassisk symfoniorkester, så bør du kunne høre violiner forrest i venstre side mellem midten og venstre højtaler. Kommer violinerne direkte fra venstre højtaler, så er det ikke korrekt. Lige så bør f.eks. strygerbas og cello være placeret i højre side ditto.

Højere oppe i lydbilledet har du så andre instrumenter placeret. Du kan evt. google eller kigge på wikipedia, hvis du vil have de mest almindelige placeringer.

De mere spændende indspilninger byder på mange muligheder for at tjekke dybde, bredde og højde i lydbilledet, samt placeringer af de udøvende. Nogle indspilninger er også manipuleret til at placere effekter og instrumenter specielle steder i lydbilledet. Et meget kendt eksempel er Roger Waters' "Amused To Death".

Jeg benytter selv en rigtig god indspilning af Tryllefløjten (Deutsche Grammophon) ved test af produkter. Her bevæger de udøvende sig meget rundt på scenen, og hvis du har et rigtig godt setup, så kan du placere alle i både bredde og dybde. Og måske endda høre når de vender sig mod og bort fra mikrofonerne, men det hører absolut til de sjældne tilfælde!

Giver det mening?

ja det giver fuldstændig mening, og har i aftes siddet og hørt nogle klassiske værker på SACD, og der er ingen tvivl om hvor instrumenterne er placeret på scenen , og det er i den rigtige side

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give tråd starter og Mikkel ret i lydbilledet, dog findes der koncert orkestra i verden der vender opsætningen, f.eks hollandske concertgebouw orchestra
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

ja der findes nogle kunstnere der vender det lidt på hovedet..

F.eks James blake har tendens til at lade musikken køre i midten af lydbilledet og smide stemmerne ind ude i siden..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa

På langt størstedelen af mine cd'er er highhatten i venstre kanal, hvilket jeg mener er normalt.

Og de trommeslagere på skiverne er ikke venstrehåndede.

Så jeg bliver lidt forvirret?

Mvh

Blackstef

Til top Vis blackstef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackstef

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Lydbilledet skal være uafhængig af hvor højtalerne står, fordi det eneste teknikeren med garanti ikke ved er hvor dine højtalerer er placeret.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Lydbilledet skal ikke have noget med højtalernes indbyrdes afstand at gøre. Selvfølgelig skal det være centreret i midten
mellem højtalerne, men det er så alt.

Optimalt og det sker alt for sjældent skal højtalerne "forsvinde" og lydbilledet have den størrelse og opbygning som den
enkelte indspilning indeholder.

Prøv eksempelvis at lytte til Mercury Living Presence på en LP, her har man et sammenhængende naturligt lydbillede, for
bag, højre venstre op og ned. Når det er multimonoindspilninger bliver det til et "collage" lydbillede som sagtens kan være
rigtig fedt alligevel.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

blackstef skrev:

Hejsa

På langt størstedelen af mine cd'er er highhatten i venstre kanal, hvilket jeg mener er normalt.

Og de trommeslagere på skiverne er ikke venstrehåndede.

Så jeg bliver lidt forvirret?

Mvh

Blackstef

Så må du have byttet om på højre/venstre kanal.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Det kan jeg så med sikkerhed sige at det har jeg ikke!

Selv med høretelefoner er highhatten i venstre!

Det kan selvfølgelig være at vi definerer højre/venstre kanal forskelligt?

For mig er left den lyd som kommer ud af venstre højttaler når jeg sidder i sofaen eller tager høretelefoner på med left til venstre øre, hvad er det for dig?

For mig er highhatten den trommeslageren slår mest på og træder på pedalen så den åbner/lukker, hvad er det for dig?

Så hvis vi er enige om ovenstående, så er jeg bange for at det er dig selv, som har byttet om på kanalerne?

Mvh

Stefan

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Som gammel musiker ved jeg udmærket hvordan et trommesæt ser ud og fungerer. Prøv nu at høre her i det tilfælde at du ikke har set et trommesæt i virkeligheden.

Når du står foran trommesættet, så har du stortromme og tamtamer i midten, lidt til højre har du lilletrommen, og til højre for den har du highhatten. Stadigvæk i højre side, men længere oppe har du crash bækkenet. I VENSTRE side har du gulvtamtamen og ride bækkenet. Når dette skal gengives over hifi'en skal det da meget gerne bibeholde sin placering eller hvad.

Som du kan udelede af overstående så skal highhatten gengives (mest) af højre højttaler og ride bækken af venstre højttaler. Stortrommen gengives af begge højttalere, og står således i midten.

Hvis dit anlæg ikke gengiver det på denne måde, så har du et eller andet sted fået byttet om på kanalerne. Det kan være pick'up eller cdafspiller siden du også oplever det i hovedtlf. Iøvvrigt kan du få testplader hvor du kan checke om højre/venstre kanal er korrekt tilsluttet.

carsten

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Du har fuldstændig ret i når man står foran trommesættet, så er trommerne placeret der hvor du skriver de er...............det er de også på mine 2 trommesæt!

Men, det er bare ikke typisk sådan at det bliver gengivet, når det blivet spillet på anlægget!!!!

Og, jeg har checket alle mine anlæg, høretelefoner, spillet via computer med og uden høretefoner og det ændrer ikke på at highhatten typisk er i venstre kanal!

Måske at du skulle overveje at dobbelt-chekke dit/dine anlæg/høretelefoner.

Det er noget andet med dvd koncerter, hvor man jo faktisk ser på trommeslageren, der er det tit at highhatten og ride bækkenet er placeret i kanalerne som du skriver.

Mvh

Stefan

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Ja så forstår jeg det ikke, men mit (mine) anlæg er faset helt korrekt, så her må andre kloge hoveder komme på banen.

mvh.   carsten

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hvorfor prøver i ikke at finde en sang i begge kan lytte på, så kan i derefter diskutere hvilken side jeres high-hat bliver
gengivet ..?? I nummeret Metallica - Notthing else matters, skulle i begge gerne opleve high-hatten i højre side når du/i
kigger ind på jeres højttalere og lige under og en anelse mod midten men stadigt til højre for midten skulle i gerne hører
lilletrommen.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

blackstef skrev:

Du har fuldstændig ret i når man står foran trommesættet, så er trommerne placeret der hvor du skriver de er...............det er de også på mine 2 trommesæt!

Men, det er bare ikke typisk sådan at det bliver gengivet, når det blivet spillet på anlægget!!!!

Hmmm... her er den typisk til højre...

Tjek kabler igen, kan jeg kun sige!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hvis nu vi står foran et trommesæt, er highhatten i venstre side. Men sidder du selv ved trommesættet i rører i gryderne, så er den til højre.

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Bruger gerne Amused to Death Roger Waters skæring 1 til test, hundene skal være ud for det højre øre inden hos naboen og de skal står lige bag hinanden. Skæring 8 kanen kører fra venstre til højre.
Man kan ikke regne med hvordan de klister en studio-indspilning sammen det er mange gange en fuldstændig utroværdig rodebunke pianoer i loftet osv.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ja så forstår jeg det ikke, men mit (mine) anlæg er faset helt korrekt, så her må andre kloge hoveder komme på banen.

mvh.   carsten

Jeg tror at du bruger ordet fase forkert her? Fase i forbindelse med højttalere vil sige at plus og minus sidder korrekt, og ikke at der byttes rundt på højre og venstre.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Ok, prøv Tequila Sunrise med Eagles.

Hvis I er i tvivl, så prøv hørebøffer.

Jeg siger venstre, hvad siger I?

Mvh

Stefan

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej Allanowich

Hvis vi står foran trommesættet er highhatten normalt til højre.

Når jeg som højrehåndet sidder og slår på mine gryder er highhatten til venstre for mig, men til højre for konen som står foran og bander!

Men egentlig sjovt hvordan vi definerer lyd forskelligt, ikke?

Mvh

Stefan

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Lyt til musikken og nyd den istedet for at bruge energien på om highhatten nu også er hvor den skal være og på om det lyder
100% rigtigt! Vi hører alle forskelligt, har forskelligt setup, rum-akkustik og preferencer for at lytte!

Kommer man dertil hvor man køber en skive fordi den er indspillet godt (men ikke bryder sig om musikken) så bliver man vidst
nødt til at spørge sig selv om man er til musikken eller teknikken der spiller den!

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

For de fleste af os er det både musik og teknik i forskellige individuelle forhold.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes