Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: hvordan skal stereo lyde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt hvordan det skal lyde, men når jeg ikke kan forlade mit hifi anlæg så fornemmer jeg at det lyder p***e
godt

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Lydbilledet skal ikke have noget med højtalernes indbyrdes afstand at gøre. Selvfølgelig skal det være centreret i midten mellem højtalerne, men det er så alt.

Optimalt og det sker alt for sjældent skal højtalerne "forsvinde" og lydbilledet have den størrelse og opbygning som den enkelte indspilning indeholder.

Prøv eksempelvis at lytte til Mercury Living Presence på en LP, her har man et sammenhængende naturligt lydbillede, for bag, højre venstre op og ned. Når det er multimonoindspilninger bliver det til et "collage" lydbillede som sagtens kan være rigtig fedt alligevel.

mvh. Asger

det burde være mere normalt end unormalt at højttalerne forsvinder! Som udgangspunkt bør man overhovedet ikke
registrere, at lyden kommer fra selve højttalerne
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

blackstef skrev:

Hej Allanowich

Hvis vi står foran trommesættet er highhatten normalt til højre.

Når jeg som højrehåndet sidder og slår på mine gryder er highhatten til venstre for mig, men til højre for konen som står foran og bander!

Men egentlig sjovt hvordan vi definerer lyd forskelligt, ikke?

Mvh

Stefan

Jo, bestemt. Men er der en fast plads til highhatten i trommesættet som jeg mente var til venstre, men åbenbart er til højre. Men "bytter" plads alt efter om man sidder eller står foran. Men det vil jo så sige, at når vi sidder foran ht'erne, er highhatten i venstre side sådan som jeg nævnte i mit første indlæg.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Kom nu lige tilbage på banen. Er det ikke hifi dette her drejer sig om. Hvis der er, så er det vel også ønskværdigt at et trommesæt gengives korrekt, og det er (normalt) highhatten mod højre side fra midten, jeg har jo ikke sagt at den skal stå helt ude til højre, men den skal heller ikke stå mod venstre side.

Det drejer sig om at gengive et orkester så godt som muligt på dit HIFI.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Jo, bestemt. Men er der en fast plads til highhatten i trommesættet som jeg mente var til venstre, men åbenbart er til højre. Men "bytter" plads alt efter om man sidder eller står foran. Men det vil jo så sige, at når vi sidder foran ht'erne, er highhatten i venstre side sådan som jeg nævnte i mit første indlæg.

Allan, har du malet med aloma idag  Det er jo omvendt.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

OPLYSNING til dem med ældre forstærkere. Den skal ikke stå på "Reverse"

carsten

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2012 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

allanowich skrev:

Allan, har du malet med aloma idag  Det er jo omvendt.

Nåh ja, det er mig, der roder lidt. Der skulle stå højre. Så passer det med hvad jeg skriver i mit første indlæg angående dette.  

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2012 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg tror at musikken bliver gengivet ligesom producenten og orkestret ønsker det, og dermed er det ligemeget hvilken side highhatten er i på skiven!

Jeg tror ikke at der er nogen rettesnor på rigtig og forkert placering af instrumenterne i stereo, det er stadig producenten og orkestret der bestemmer alligevel.

På nogle gamle Ramones lp'er er bassen i den ene kanal mens guitaren er den anden, hvilket er ret usædvanligt. Vi snakker her halvfjerserne. Det var et bevidst valg i følge "sound engineer" Robbie Ramone som jeg har skrevet lidt med.

Det handler altså nødvendigvis ikke om fase, bytte om på højre/venstre kanal, dårligt anlæg.

Jeg tror til gengæld at det kan være svært for nogle at indrømme at de har problemer med at høre om eks highhatten er den ene eller anden kanal.

Langt størstedelen af mine skiver er highhatten i venstre kanal og på en del af dem "trækker" den mod højre, men hos mig er det bestemt ikke omvendt,

Hvordan det er hos andre, ved jeg ikke?

Når det så er sagt, kunne det stadig være interessant at vide om nogen har checket Tequila Sunrise med Eagles ud?

God dag

Stefan

Til top Vis blackstef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackstef

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke det nr. med Eagles, men jeg hørte Queen idag, og der er trommerne pladseret i midten, dog hælder lilletromme og highhat mod højre del af lydbilledet. (Another one bite the dust)

carsten

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Du kan evt finde Eagles på You Tube.

Jeg har chekket Queen på You Tube i dag og synes faktisk ikke at det er et særlig godt eksempel, da der er en del  highhat i begge kanaler/midten, i hvert fald i mine hørebøffer.

Prøv evt I want to break free, også med Queen. Hvad siger den, mon?

Mvh

Stefan

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Jesper!

Hvis vokalen lyder til at komme fra begge højtalere, så er fasen sandsynligvis vendt forkert på begge højtalere. Med andre ord er der byttet rundt på +/-.

Der er så meget jeg ikke forstår!!

Hvis begge højttalere er vendt, er det da kun den absolutte fase, som ikke er på plads, og det påvirker efter min opfattelse, da ikke oplevelsen af om vokalen er i midten/diffus.

Det undrer mig også at alle er så enige i antagelsen. Det tyder jo slemt på at der er noget jeg har misforstået.

Vær venlig at uddybe!

Mvh.

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Utroligt

Musik kan være indspillet på 1 miliard måder. I kan ikke tjekke jeres anlæg udfra, hvor i synes f.eks et trommesæt burde være placeret, i forhold til hvordan et trommesæt ser ud i virkeligheden, eller hvordan i nu kommer frem til, hvilken side det skulle være i. I skal bare sætte jeres anlæg rigtig til, og så det færdig arbejde. Det er rystende at folk der bruger tusindvis af kroner på kabler m.m til optimering og prøver på at finde en forskel i lyden så med 50% chance har vendt fasen forkert eller i det hele taget bare har sat sine højtalere tilfældigt til og det kan være hip som hap og man slet ingen ide har om man måske har taget fejl. Det er basic. Det skal bare sættes rigtig til og derefter så er der ikke mere at diskutere ang. om en hihat er i ventre højre eller midten. Ved godt de fleste har styr på det selvom jeg skriver i. Men hjælp til i som ikke har.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2012 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

gone4it

Der skulle nok have stået, at kun det ene sæt kabler i den ene side har fået byttet om på +-. Bytter man begge kabler om, så er det kun, som du skriver, den absolutte fase, der er vendt og det giver kun udslag i impulserne slår ind eller ud fra membranen. Og lige netop absolut fase kan studierne slet ikke finde ud af, så man kan sagten have +- byttet om på begge ht'ere på en plade og omvendt på en anden.

Vender man kun den ene kanals +- kan man ikke afgøre hvor lydene kommer fra og altså heller ikke stemmerne.

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Bølge!!!

Hvis vi alle sammen følger den fine tegning, så kan vi alle sammen også høre highhatten i venstre kanal på Eagles indspilning af Tequila Sunrise!!!!

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

gone4it

Der skulle nok have stået, at kun det ene sæt kabler i den ene side har fået byttet om på +-. Bytter man begge kabler om, så er det kun, som du skriver, den absolutte fase, der er vendt og det giver kun udslag i impulserne slår ind eller ud fra membranen. Og lige netop absolut fase kan studierne slet ikke finde ud af, så man kan sagten have +- byttet om på begge ht'ere på en plade og omvendt på en anden.

Vender man kun den ene kanals +- kan man ikke afgøre hvor lydene kommer fra og altså heller ikke stemmerne.

Hvor er det rart med klar tale, så misforståelser kan ryddes af vejen.

Vi er helt enige, men man bliver i tvivl, når så mange bekræfter ret ukritisk.

Og andre får et kick ud af at undervurdere folks viden.

Bravo.

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2012 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er vores anlæg forbundet som på den fine tegning. Hvordan ellers, og det burde også resultere i at lydbilledet er korrekt mht. højre/venster perspektiv.

carsten

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Jeg synes til gengæld at et ultra panoreret trommesæt giver en meget uvirkelig lydoplevelse: prøv at stil dig foran et rigtigt
trommesæt og du vil opleve at lyden kommer fra et ret smalt sted i midten med et ret begrænset stereo perspektiv. Trommer
og bækkener skal trods alt stå inden for rækkeviden af selv de mest langarmede og langbenede trommeslagere... :D
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

I, der har HF's ref cd'er kunne prøve at finde nr 8 frem og spille track 4 ved rigtig god styrke. Derefter kan man tage cd nr 3 og spille track'ene fra nr 15 til 22. Også ved god volume, selvfølgelig.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hvad er det man skal lytte efter, på disse tracks. Jeg har dem og må finde dem frem senere. 

carsten

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum