Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Jomfru teflon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
walin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 530
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu at kunne læse at Jomfru i denne sammenhæng mest hentyder til renhed og til at teflon emnet bl.a. ikke er støbt ved opvarmning af granulat. Det er klart at granulat kan stamme fra genbrug, men også være råvare udgangsproduktet for en fremstillingsproces i plast industrien.

(Til Kurt Kubik:  Ja, Jomfru Olivenolie er første presning, men kvaliteten er meget svingende og selve udvindingsprocessen kan være mere eller mindre skånsom. Det var det jeg mente)

Og så for at komme tilbage, så er min helt personlige mening, at vi er langt ude på overdrevet når en kabelfabrikant fremhæver Jomfru Teflon. Det overstiger selv den mest vidtløftige bagside etiket på en flaske rødvin.

(edit: ovenstående skrevet mens tråden hastigt udviklede sig mens jeg tastede og indlægget fremstår derfor en smule ude af sync. - beklager)



__________________
- Klaus -
                    Island s are where the Sea ends.
Til top Vis walin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af walin
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Her er lidt om jomfru PTFE!
Øjensynligt er det rent PTFE uden procesafhængige modifikationer.
Det er åbenbart meget vanskeligt at bearbejde, men til gengæld har det særdeles gode temperaturmæssige, kemiske og nonstick egenskaber.

PTFE polytetrafluoroethylene Basic PTFE is a linear polymer of TFE and is a true homopolymer. Virgin (pure) PTFE is the most unusual and exhibits the best performance in terms of temperature resistance, chemical resistance, and non-stick properties. Its major disadvantage is that it does not actually melt when heated and therefore is difficult to process, and very unconventional techniques are needed to mold, extrude and weld it.

og båthornet snakker stadigvæk om teflon  



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

til KvK for at hive os op af... og tilbage til emnet.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:


og båthornet snakker stadigvæk om teflon  


Tro mig!
Jeg kunne godt båtte med på jomfru*beep*løjerne, men jeg tror jeg holder mig klogeligt tilbage en stund.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Her er lidt om jomfru PTFE!
Øjensynligt er det rent PTFE uden procesafhængige modifikationer.
Det er åbenbart meget vanskeligt at bearbejde, men til gengæld har det særdeles gode temperaturmæssige, kemiske og nonstick egenskaber.

PTFE polytetrafluoroethylene Basic PTFE is a linear polymer of TFE and is a true homopolymer. Virgin (pure) PTFE is the most unusual and exhibits the best performance in terms of temperature resistance, chemical resistance, and non-stick properties. Its major disadvantage is that it does not actually melt when heated and therefore is difficult to process, and very unconventional techniques are needed to mold, extrude and weld it.

men altså ikke noget om at de elektriske isolerings egenskaber er bedre end ikke jomfru teflon.

er man meget interesert i de andre i kabler ?



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

(Til Kurt Kubik:  Ja, Jomfru Olivenolie er første presning, men kvaliteten er meget svingende og selve udvindingsprocessen kan være mere eller mindre skånsom. Det var det jeg mente)


Nu var det vist ikke mig, der talte om olivenolie.
Men jomfru oliven er selvfølgelig første pres, hvis det da er presset olie.
Hvis det er koldpresset jomfru olivenolie, så er det første pres - helt sikkert.

Men olie kan udvindes ved raffinering også. Det er en proces, hvor der tilføres et opløsningsmiddel, som så senere dampes af ved opvarmning.
Det siges at ødelægge olien og nærmest gøre den giftig.
Typisk bruges denne olie til "madolie" og industriel fremstilling af madvarer.
Det forefindes i alle mulige madvarer typisk under navnet "hærdede vegetabilske olier"
I gamle dage hed det bare margarine.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

men altså ikke noget om at de elektriske isolerings egenskaber er bedre end ikke jomfru teflon.

er man meget interesert i de andre i kabler ?


Ikke for så vidt angår PTFE!
Men nu er der så også andre typer teflon.
Måske der kan være egenskaber der er bedre, når det er helt rent.

Men når nu alt dette er sagt om Teflon.
Så kan jeg da lige berette, at jeg igen igen igen er på tværs af hele verden.
Jeg synes faktisk at teflon er et skoddielektrikum rent lydmæssigt.

Hvorfor lige præcist jeg synes det, kan jeg begrunde med, at jeg endnu ikke har hørt et teflon isoleret kabel kunne transmittere høje frekvenser.
Hvorfor det hænger sådan sammen er jo lidt svært, at føre uigendrivelige beviser for, men jeg kan da fortælle hvad jeg egentlig tror.
Teflon er fysisk meget stift og øger den mekaniske energitransmission og muligvis resonerer kablet fysisk.
Teflon skal påføres lederne ved temmeligt høje temperaturer, hvilket ikke er sundt for ledermaterialet. Hvis korerne presses meget hårdt mod hinanden, hvilket typisk er tilfældet i teflonisolerede kabler, så vil de bevæge sig imod hinanden i længderetningen, hvis du bøjer kablet. Det betyder, at strøm/spænding skal finde nye veje, idet der typisk vil være tale om spring fra kore til kore. Solid core kabler vil naturligvis ikke lide under det sidste forhold.
Om der er flere ting, der taler imod brugen af teflon er jeg ikke helt klar over, men det her er da også en del synes jeg.
De mest vellydende kabler jeg kender til, bruger enten et andet dielektrikum end teflon, f.eks. polyethylen i opskummet form eller f.eks. tape lavet af teflon, som så er viklet omkring lederne, så varmen fra påførelsen ikke ødelægger ledernes overflade.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
walin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 530
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kan ikke dy mig for at studere dette jomfru fænomen nærmere.

Det pudsige er faktisk at ikke Jomfru teflon faktisk skulle have bedre dielektriske egenskaber end Jomfru teflon (sakset fra http://www.welchfluorocarbon.com/techdata.htm ) :

Modified PTFE polytetrafluoroethylene Modified PTFE is skived from a modified homopolymer PTFE resin containing some percentage of a fully fluorinated comonomer (usually PPVE). This chemically modified version of PTFE yields a material with improved electrical and physical properties over virgin PTFE. The result is a material that exhibits equivalent chemical resistance, increased tensile strength and greater elongation. Unlike virgin PTFE, conventional plastic techniques can be used to process this material (ie thermally bonding or fusing Modified PTFE to itself). Because of these properties Modified PTFE is often a lower cost alternative to other melt processable films (ie PFA and FEP).

(Min fremhævning med rødt )

Altså noget der tyder på at Jomfru teflon i kabler måske slet ikke er så god en ide. Dårligere elektriske egenskaber og højere temperatur jvf. KvK's argumenter.  Men jeg kan godt se det marketingmæssige fif i at fremhæve kabler med JOMFRU teflon - det må da tænde enhver enthusiast.



__________________
- Klaus -
                    Island s are where the Sea ends.
Til top Vis walin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af walin
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
De mest vellydende kabler jeg kender til, bruger enten et andet dielektrikum end teflon, f.eks. polyethylen i opskummet form eller f.eks. tape lavet af teflon, som så er viklet omkring lederne, så varmen fra påførelsen ikke ødelægger ledernes overflade.

polyethylen i opskummet form giver i hverttilfælde markant bedre HF egenskaber

 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Ja, jeg kan ikke dy mig for at studere dette jomfru fænomen nræmere.

Det pudsige er faktisk at ikke Jomfru teflon faktisk skulle have bedre dielektriske egenskaber end Jomfru teflon (sakset http://www.welchfluorocarbon.com/techdata.htm ) :

Modified PTFE polytetrafluoroethylene Modified PTFE is skived from a modified homopolymer PTFE resin containing some percentage of a fully fluorinated comonomer (usually PPVE). This chemically modified version of PTFE yields a material with improved electrical and physical properties over virgin PTFE. The result is a material that exhibits equivalent chemical resistance, increased tensile strength and greater elongation. Unlike virgin PTFE, conventional plastic techniques can be used to process this material (ie thermally bonding or fusing Modified PTFE to itself). Because of these properties Modified PTFE is often a lower cost alternative to other melt processable films (ie PFA and FEP).

(Min fremhævning med rødt )

Altså noget der tyder på at Jomfru teflon i kabler måske slet ikke er så god en ide. Dårligere elektriske egenskaber og højere temperatur jvf. KvK's argumenter.  Men jeg kan godt se det marketingmæssige fif i at fremhæve kabler med JOMFRU teflon - det må da tænde enhver enthusiast.


Det er jo det Walin!
Mange gange er noget båret videre til forbrugeren, selv om det er grebet ud af den blå luft. Her vil jeg slet ikke klandre B, han har givet oplysningen fra subsupplier.
Andre tilfælde af marketingsmæssig forvirring omkring materialer og deres herkomst og pris er bla. NO, der beskriver deres isollering som class 1 FEP.
Jeg kan ikke finde noget med class 1, men jeg har fundet en pris på thermoplast FEP, som kan købes for 18m for under 50$ detail.
Det er dyrt for et isolationsmateriale, men i audiosammenhæng er det larmende billigt

Dielectric Constant, ASTM D-150

25°C (77°F), 100 Hz to 1 MHz 2.0

–40 to 225°C (–40 to 437°F), 1000 Hz 2.02–1.93


Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Kurt von Kubik skrev:
De mest vellydende kabler jeg kender til, bruger enten et andet dielektrikum end teflon, f.eks. polyethylen i opskummet form eller f.eks. tape lavet af teflon, som så er viklet omkring lederne, så varmen fra påførelsen ikke ødelægger ledernes overflade.

polyethylen i opskummet form giver i hverttilfælde markant bedre HF egenskaber

 


Det mener jeg sågar man kan høre, men det er jo blot en mening.
Teflon sagerne kan jeg i hvert tilfælde godt undvære.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Ang. anden presning af oliven; joh, man kan da bruge den af Hr von Auspuff foreslåede måde, men en dunk petroleum og så en tændstik og så en presning, det giver også olivenolie. Jamen er det ikke noget giftigt stads? Nej; i færdigretter er det fuldstændigt ufarligt, altså set i forhold til de mange E-numre og det tredie krydderi!  

Ang. jomfruvinyl; det er jo bare en LP-plade, hvor der ikke er brugt usælgelige Sweet plader til fremstillingen. Selvom de bliver kværnet til det rene støv er det alligevel ikke lige så godt, som det direkte fra fabrikken, nikke nej, meeen hvad kan man forlange til 150-200kr?

Ang. jomfru-teflon; det er der ikke noget der hedder og vi lærte heller ikke noget om det i skolen! Altså er det et af de lede salgstricks fra denne klodes værste "audioholiker"-forførende virksomhed, ja rigtigt gættet; Nordost! Tsk-tsk!   

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Ang. jomfru-teflon; det er der ikke noget der hedder og vi lærte heller ikke noget om det i skolen! Altså er det et af de lede salgstricks fra denne klodes værste "audioholiker"-forførende virksomhed, ja rigtigt gættet; Nordost! Tsk-tsk!   

Næ det hedder "virgin PTFE" men frit oversat er det vel ikke så slemt at kalde det jomfru teflon..... men hvor vil du hen?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Den er imellem Hr von Auspuff og mig. Han er ikke så glad for Nordost´s salgsgas og jeg har Nordost´s kabler over hele linien! Bare det, såmænd!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Den er imellem Hr von Auspuff og mig. Han er ikke så glad for Nordost´s salgsgas og jeg har Nordost´s kabler over hele linien! Bare det, såmænd!  


Prøv at strippe dem, det skulle give en fuldkommen nøgen lyd
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

@KvK

Hvad er så bedst? En påklædt jomfru, eller en nøgen "ikke-jomfru"?

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:

@KvK

Hvad er så bedst? En påklædt jomfru, eller en nøgen "ikke-jomfru"?



2 kolde og en grillet hamster stikker det meste
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes