MichaelJDK skrev:
Dvs. når min forstærker nu er opgivet til at kunne sparke 100watt DIN 4ohm ud, så kan jeg kun forvente 40-50 watt i 8 ohm? (hmm... det hænger jo godt nok sammen, med det at den trækker mere strøm, men ) |
|
|
Som beskrevet så holder fordoblingerne ikke i praksis, og det betyder faktisk at du oftest vil have mere end 50 watt i 8 ohm, hvis den har 100 watt i 4 (hvilket sjældent er tilfældet bare fordi det står i specifikationerne...). Har den f.eks. 70 watt i 8 ohm, så burde den have 140 i 4 hvis den var perfekt - men begrænsningen i strømforsyningen gør at den f.eks. ender på 100.
Begrænsningen ligger i selve udgangstrinnet. Udganstransistorernes maksimale strømafgivelse gælder kun så længe transistorenes max effekt ikke overskrides.
Hvis man forstiller sig at spændingen til udgangstrinnet reduceres falder også den opnåelige max effekt. Til gengæld kan man opnå at forstærkeren overholder ohms lov.
Ovenstående er ved kontinuerlig brugbar effekt/strømafgivelse
Dette betyder ikke at højttaleren nødvendigvis spiller lavere hvis den er på 8 ohm end på 4, bare fordi den ikke trækker så meget strøm igennem, da strømmen skal holdes op mod højttalerens følsomhed. I princippet kan du ud fra forstærkerens effekt ved den givne højttalers impedans og højttalerens følsomhed regne dig frem til hvor højt systemet maksimalt kan spille. Hvis du f.eks. med din 100 watts forstærker sætter en højttaler på 4 ohm med en følsomhed på 87 dB på, så kan du teoretisk set spille maksimalt 107 dB. Sætter du i stedet en 8 ohms højttaler med en følsomhed på 91 dB på, så vil du teoretisk set kunne spille noget i retning af 109-110 dB - selv om forstærkeren nu kun leverer f.eks. 70 watt i stedet for 100. |