| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav,
Hvorfor nævnes det tit at en enhed er lavet med Alnico magneter? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi i gamle dage var det en kvalitet.
AlNiCo (aluminium, nikkel og kobolt) var nemlig de kraftigste magneter i gamle dage.
I dag er de kraftigste af Samarium-Kobolt el. neodymium (hvis jeg husker rigtigt), "rare earth", omend de er
noget dyre i større størrelser og bruges derfor oftest kun til
høretelefoner, harddiske og andre steder hvor størrelsen er lille. Til
gengæld er styrken mange gange en AlNiCo.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav,
ok, tak.
jeg trode jeg var helt gal på den, og at en Alnico magnet lavede bedre flux i gabet eller noget i den retning  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør den skam også i forhold til ferrit-magneter.
Større fluxtæthed = mere effektiv højtaler (mindre effekt giver samme kraftpåvirkning) og større dæmpning.
Dvs. jo højere fluxtæthed i gabet, jo mere følsom og velspillende højtaler hvis ellers de andre egenskaber bevares uændret.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Det gør den skam også i forhold til ferrit-magneter.
Større fluxtæthed = mere effektiv højtaler (mindre effekt giver samme kraftpåvirkning) og større dæmpning. Dvs. jo højere fluxtæthed i gabet, jo mere følsom og velspillende højtaler hvis ellers de andre egenskaber bevares uændret. |
|
|
På grund af de magnetiske egenskaber er alnico magnetr altid lange med en lille overflade i forhold til ferrit magneter (stor overflade lille længde). Et omhyggeligt udformet alnico magnetsystem som f.eks. gamle JBL basser med rørformede magneter giver stort set ingen udstråling.
Ferrit systemer har en væsenlig større spredning. Tildels på grund af den store overflade, men også på grund af dårlig tilpasning af jerndelene især på nyere enheder. For meget af magnetkraften når aldrig magnetgabet.
Et opslag på goggeligoggeli giver direkte flere sider med udførlig forklaring på forskellen mellem de forskellige magnettyper
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Det er fordi i gamle dage var det en kvalitet.
AlNiCo (aluminium, nikkel og kobolt) var nemlig de kraftigste magneter i gamle dage.
I dag er de kraftigste af Samarium-Kobolt el. neodymium (hvis jeg husker rigtigt), "rare earth", omend de er
noget dyre i større størrelser og bruges derfor oftest kun til
høretelefoner, harddiske og andre steder hvor størrelsen er lille. Til
gengæld er styrken mange gange en AlNiCo.
|
|
|
Korrekt, Neodymium typerne kan være meget kraftige.
Tror dog den med prisen er ved at være en forældet sandhed. Der hvor
jeg arbejder bruger vi store mængder (titusindevis) rektangulære
neodyme på ca. 80x30x15mm, og de koster i hvert fald ikke ret mange
knapper stykket.... men de er også faldet en del i pris, bare over de
sidste par år!
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Dav,
ok, tak.
jeg trode jeg var helt gal på den, og at en Alnico magnet lavede bedre flux i gabet eller noget i den retning 
|
|
|
X antal flux i gabet er X antal flux i gabet. om det kommer fra Strontium (som nok ikke staves sådan) eller fra Neo, er hvis jeg har opfattet det rigtigt et fedt.
eller hvad ?
design og pris er nogen andet.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden fordel ved alnicomagneter, er at de de for styrke ved højden,de er meget smalle.Det kan ses på lowhter.Det betyder at luftvolumen i magnetsystemmet er større, end når ferrit anvendes.Det kunne så give mindre kompression.
MVH
|
| Til top |
|
| |