Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 16:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Alnico magneter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Dav,

Hvorfor nævnes det tit at en enhed er lavet med Alnico magneter?



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Det er fordi i gamle dage var det en kvalitet.
AlNiCo (aluminium, nikkel og kobolt) var nemlig de kraftigste magneter i gamle dage.

I dag er de kraftigste af Samarium-Kobolt el. neodymium (hvis jeg husker rigtigt), "rare earth", omend de er noget dyre i større størrelser og bruges derfor oftest kun til høretelefoner, harddiske og andre steder hvor størrelsen er lille. Til gengæld er styrken mange gange en AlNiCo.

__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Dav,

ok, tak.

jeg trode jeg var helt gal på den, og at en Alnico magnet lavede bedre flux i gabet eller noget i den retning



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Det gør den skam også i forhold til ferrit-magneter.

Større fluxtæthed = mere effektiv højtaler (mindre effekt giver samme kraftpåvirkning) og større dæmpning.
Dvs. jo højere fluxtæthed i gabet, jo mere følsom og velspillende højtaler hvis ellers de andre egenskaber bevares uændret.

__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Det gør den skam også i forhold til ferrit-magneter.

Større fluxtæthed = mere effektiv højtaler (mindre effekt giver samme kraftpåvirkning) og større dæmpning.
Dvs. jo højere fluxtæthed i gabet, jo mere følsom og velspillende højtaler hvis ellers de andre egenskaber bevares uændret.

På grund af de magnetiske egenskaber er alnico magnetr altid lange med en lille overflade i forhold til ferrit magneter (stor overflade lille længde). Et omhyggeligt udformet alnico magnetsystem som f.eks. gamle JBL basser med rørformede magneter giver stort set ingen udstråling.

Ferrit systemer har en væsenlig større spredning. Tildels på grund af den store overflade, men også på grund af dårlig tilpasning af jerndelene især på nyere enheder. For meget af magnetkraften når aldrig magnetgabet.

Et opslag på goggeligoggeli giver direkte flere sider med udførlig forklaring på forskellen mellem de forskellige magnettyper   

 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Det er fordi i gamle dage var det en kvalitet.
AlNiCo (aluminium, nikkel og kobolt) var nemlig de kraftigste magneter i gamle dage.

I dag er de kraftigste af Samarium-Kobolt el. neodymium (hvis jeg husker rigtigt), "rare earth", omend de er noget dyre i større størrelser og bruges derfor oftest kun til høretelefoner, harddiske og andre steder hvor størrelsen er lille. Til gengæld er styrken mange gange en AlNiCo.


Korrekt, Neodymium typerne kan være meget kraftige.

Tror dog den med prisen er ved at være en forældet sandhed. Der hvor jeg arbejder bruger vi store mængder (titusindevis) rektangulære neodyme på ca. 80x30x15mm, og de koster i hvert fald ikke ret mange knapper stykket.... men de er også faldet en del i pris, bare over de sidste par år!


__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Dav,

ok, tak.

jeg trode jeg var helt gal på den, og at en Alnico magnet lavede bedre flux i gabet eller noget i den retning

X antal flux i gabet er X antal flux i gabet. om det kommer fra Strontium (som nok ikke staves sådan) eller fra Neo, er hvis jeg har opfattet det rigtigt et fedt.

eller hvad ?

design og pris er nogen andet.

 



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

 

En anden fordel ved alnicomagneter, er at de de for styrke ved højden,de er meget smalle.Det kan ses på lowhter.Det betyder at luftvolumen i magnetsystemmet er større, end når ferrit anvendes.Det kunne så give mindre kompression.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes