Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 19:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Newbie på indkøb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er meget grøn på dette område så til tider er mine spørgsmål måske ikke de skarpeste. Men håber i kan bære over med mig:)

Mit stereo anlæg er stået så der skal købes nyt. Jeg har desværre tilhørt de folk der har købt det billige skrammel fra bilka, men det er slut nu efter at have hørt en bekendts Denon anlæg. Så ud med Bilkas det billigste og ind med noget kvali!

Anlægget skal hovedsagelig bruges til film, men også musik. Problemet er at det rum jeg skal have det til at stå i ikke er velegnet til surround. Så jeg tænker mere i stereo baner. Men med tiden vil jeg gerne kunne udbygge til surround, når jeg engang får lidt mere plads. Kan det lade sig gøre at få en god surround reciver til at arbejde med kun to højtalere?

En reciver jeg kigger på er Denons AVR-1906. Den skal så arbejde sammen med et par højtalere, men her er jeg lidt på bar bund igen. Jeg har kigget lidt på Dali's Concept serie. Enten Concept 2 også på et stativ så de kommer op i en god højde. Eller også Concept 6 gulvhøjtalere. Får jeg mest for pengene i gulvhøjtaleren? Hvis jeg skal have stativ ved siden af til de andre bliver de lige så dyre, hvis ikke mere.

Jeg har også kigget lidt på B&W's DM303, og DM600 S3. De minder rent prismæssiggt om Dali, men hvad er foreskellen på de to mærker?

Jeg er villig til at ofre om 5.000-8.000 kr. Hvis du/i har nogle bedere foreslag så sig endlig frem.

Håber i kan hjælpe mig.

Venlig hilsen

Paw  

Til top Vis Paw S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paw S.

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hmm... jeg har brugt lidt tid på at læse nogle andre indlæg her på forum, hvilket jeg nok skulle have gjort fra starten, men blev lidt ivrig:)

Det lyder som om mange hælder mest til Harman/Kardon når reciveren også skal bruges i stereo, som jeg regner med at starte med. Så jeg har kigget lidt nærmere på HK's produkter. Hvis jeg skal holde mig i samme prisleje som den Denon reciver jeg havde kig på skal jeg vælge HK's AVR-135 med 6x40 W. Men 1.000 kr. oveni så har jeg en AVR-235. Er det en god ide eller er det bedere at bruge lidt mere på et par gode højtalere? Rummet det skal stå i er ikke vildt stort så de 10W ekstra betyder måske ikke så meget?

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Dali Concept 6, er efter min mening rigtig god til prisen. Det samme synes jeg denne receiver er: http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=& emne=visprodukt&Gruppenr=Marantz%20SR%205600&ID_info side=46028

Men tag ud og lyt på noget forskelling. Der findes jo bl.a. som du selv siger H/K som er interessant i den prisklasse.

Derudover kunne du jo overveje et brugtkøb, hvis det er noget du er frisk på? Der er mange Dali højtalere f.eks. på DBA.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Både med H/K og Marantz får du en forstærker der både er god i stereo og surround, og så har begge ry for at være strømstærke.

Der er meget at kigge på hvis du er villig til at kigge på brugte højttalere. Og der er også rigtigt meget at hente prismæssigt.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej Rune og Ascari.

Tak for jeres svar.

Jeg er ikke så meget for at handle brugt. Jeg har ikke kørekort og har derfor lidt svært ved at komme rundt. Og da jeg ikke bor særlig centralt bliver det meget indviklet.

Hvis jeg nu køber sådan en HK eller Marantz reciver følger der så nogle kabler med så jeg kan koble min DVD-afspiller til eller er det kun strømstik der er med.

Det samme spørgsmål har jeg egentlig også til højtalerne. følger der overhovedet kabler med til sådan nogen?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Paw S.
FEDT at du har fået en åbenbaring af de bedre! Den skal nok give dig megen glæde!

Du spørger om der følger kabler med til en receiver. Ja, der følger tit nogle billige tynde kabler med. Dem vil jeg (og stort set alle andre herinde vel?) ikke mene du skal bruge til kvalitetsudstyr (som du skal til at købe). Tag evt. ned i den lokale radio butik, og køb et profigold digitalkabel. Kan du få for omkring 200 kr., alt efter længde. Profigold er rimelig god kvalitet til pengene (bruger det selv hele vejen).

Højttalerkabler følger heller ikke med højttalerne. Men spørg hvad de har i butikken. Jeg vil mene max. 40-50 kr/meter for højttalerkabler til dit kommende anlæg. Når (hvis) du engang skal have surround, kan du godt nøjes med noget billigt til baghøjttalerne (det bliver jo temmelig dyrt med lange kabeltræk). Selv bruger jeg noget fra Jem&Fix til det formål, og jeg kan ikke klage! vil ikke sige det er et godt kabel, men det er godt til formålet! Og koster ikke andet end ca 120 kr. for 20 meter.

Håber du bliver rigtig glad for dit anlæg!

God jagt!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Der er netstik med til en receiver. For at tilslutte den til en dvd-afspiller skal du selv købe et coax-kabel.

Der følger normalt ikke kabler med dine højttalere, men hfk plejer som regel at give lidt rabat til noget udemærket kabel hvis du køber højttalere der

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej Krog og Ascari,

Jeg regner med at købe højtalerne hos hfk. Så må lige se om de har noget godt kabel. Ellers har jeg vist lidt kabler til at lægge fra min projektor som vist godt kan bruges til reciveren. Men det må jeg lige undersøge.

I skal i hvert fald have tak for hjælpen. Det kan være jeg vender tilbage med nogle flere spørgsmål :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

I praksis er et coax-kabel (i denne forbindelse) blot et phonokabel, oven i købet kun den enkelte 'leder'. Den anden kan så bruges til en eventuel sub.  En surround-amp sagtens spille alm. stereo - lydkvaliteten er en anden diskussion. Men hvis du har været vant til de helt billige anlæg, er det ikke et problem (endnu!). Anskaf dig et par gode stereo-højtalere - du kan altid udbygge til surround. Gulvhøjtalere giver som regel lidt ekstra bund, men det er osse et pladsspørgsmål. Og måske har du tænkt på at få en subwoofer(?).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes