Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Euphonia vs. Vienna Acoustics Mahler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Jeg har ikke noget problem hvis jensen sælger tusindvis af højttalere.. Synes bare der er synd, at folk måske ikke har sammenlignet med F. eks Euphonia, under samme forhold.. Næsten alle Hi-Fi klubbens lytterum er elendige, rent akustisk, og jensen har nok gjort noget mere ud af sin akustik..
Næh, Jensen har faktisk en skod stue, masser af bare hårde vægge og store vinduer...Slem slem stue... Egentlig meget lig et demo rum ved HiFi Klubben.

...kræver et stort rum for at fungere.. Helst over 50 M2...
Sludder...

Misforstå mig ikke, Euphonia er en fed højttaler, især en lækker finish... Men nej, men ikke nær så god en performer som Mahler.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Neeper skrev:

Jeg har ikke noget problem hvis jensen sælger tusindvis af højttalere.. Synes bare der er synd, at folk måske ikke har sammenlignet med F. eks Euphonia, under samme forhold.. Næsten alle Hi-Fi klubbens lytterum er elendige, rent akustisk, og jensen har nok gjort noget mere ud af sin akustik..Næh, Jensen har faktisk en skod stue, masser af bare hårde vægge og store vinduer...Slem slem stue... Egentlig meget lig et demo rum ved HiFi Klubben.

kræver et stort rum for at fungere.. Helst over 50 M2...Sludder...Misforstå mig ikke, Euphonia er en fed højttaler, især en lækker finish... Men nej, men ikke nær så god en performer som Mahler.

Mvh.

Ja den er ret slem , den sluger så meget power .

Og til Neeper

Hvis du ikke har kunne få dine til at spille i dit rum eller andre rum så er du bare ikke godnok til en speaker som mahler heller ikke til MS4 eller MS5 .

Hvad mahler er bygget af og hvad de enheder koster der sidder i dem , intet er dyrt bare man køber nok , og dette gælder også for dali wilson Jmlap B&W vienna ja kan blive ved .

Så det med at kun bruger fra hifi4all kun køber mahler hm, hvem køber så dali , ja det er nok ders ansatte , nok derfor der er en del tilsalg nu .

Hvem jeg har solgt mahler til er køber der har eller har haft

VR4 G3
Snell A3
Jmlap
Logan A og q
B&w n802
Pro 3,5 3,8 D80
Dali MS4 måske en der har MS5 begge i bor i SE
Wilson Watt 5,1
TRIANGLE STRATOS VOLANTE
Sonus faber C og nok i næste md en der har Amati home
Inf sigma / beta

næsten alle har hørt dem hjemme ved dem selv , da jeg ligger meget vægt på lige det også derfor jeg bare låner dem ud.

Men alt i alt må jeg sige jeg er total ligeglad med dali jeg har hørt dem og jeg har min mening om dem .

Jeg giver ikke noget væk her , det har jeg ikke penge til men hvis jeg havde gjore jeg det med glæde her er det musikken der tæller .

Men så kan alle få denne at tygge på , hvad koster enheder i dali wilson sonus faber vienna jmlap logan ja kan blive ved , hvad mon det koster at lave en stor krell en thule ML R-Audio MAC også vidre ja hvad tro i.

ja bla bla verden er en stor børnehave

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

I skriver

jensen: Hvis du ikke har kunne få dine til at spille i dit rum eller andre rum så er du bare ikke godnok til en speaker som mahler heller ikke til MS4 eller MS5 .

Milu: mener at der er noget sludder at Mahler helst skal have over 50 M2

Jeg tror jeres problem er, at i ikke forstår nok omkring højttalere og akustik..

Mahler går ned til 20 Hz.. Bølgelængden er 17 meter ved 20 Hz.. Problemerne vælter ind, når man spiller med en højttaler der går dybere, end rummets første ordens resonans..

Lad os ta`et eksempel.. I har et rum på 5*7 meter (35M2) Et rimeligt stort rum.. 

Så har sådan et rum jo en del resonanser.. 1. ordens resonansen ligger ved den frekvens hvor rummets længde er en halv bølgelængde.. Altså 25 Hz.. Her er der virkelig tryk på.. Meget niveau.. 2. ordens resonansen ligger ved den frekvens som modsvare rummets bølgelængde.. 50 Hz..

Det som så sker, er at al den megen dybbas (25 Hz) går ind og kvæler den bas som skulle være mellem 1. og 2. ordens resonanserne..

Det vil sige, at der er meget bas ved 25 Hz og 50 Hz... Men en kæmpe ekkodal mellem disse.. Ingen bas mellem 25 Hz og 50 Hz.. Ca. minus 30 dB niveau her..

Så kom ikke og fortæl mig, at jeg ikke kan finde ud af det.. At i måske synes, at i kan få det til at spille meget godt, i mindre rum, er jo ikke ensbetydende med at det spiller så godt som det kan.. Eller rigtigt, for den sags skyld.. For det gør det ikke.. Det er ikke fysisk muligt...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har hørt ms4 en enkelt gang i hifi klubbens store butik i KBH og syntes den lyder vildt godt - desværre har jeg ikke hørt ret mange ( hvis overhovedet nogle ) højttalere i den klasse så jeg har ikke meget at sammenligne ms4éren med - men skal hører strauss og mahler hos Jensen på lørdag og det glæder jeg mig meget til - jeg ved næsten med sikkerhed at mahleren er for stor til mig da min stue kun er på 27m2 - men strauss ser jeg meget frem til at hører da den størrelses mæssigt mere er til mig.

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

I skriver

jensen: Hvis du ikke har kunne få dine til at spille i dit rum eller andre rum så er du bare ikke godnok til en speaker som mahler heller ikke til MS4 eller MS5 .

Milu: mener at der er noget sludder at Mahler helst skal have over 50 M2

Jeg tror jeres problem er, at i ikke forstår nok omkring højttalere og akustik..

Mahler går ned til 20 Hz.. Bølgelængden er 17 meter ved 20 Hz.. Problemerne vælter ind, når man spiller med en højttaler der går dybere, end rummets første ordens resonans..

Lad os ta`et eksempel.. I har et rum på 5*7 meter (35M2) Et rimeligt stort rum.. 

Så har sådan et rum jo en del resonanser.. 1. ordens resonansen ligger ved den frekvens hvor rummets længde er en halv bølgelængde.. Altså 25 Hz.. Her er der virkelig tryk på.. Meget niveau.. 2. ordens resonansen ligger ved den frekvens som modsvare rummets bølgelængde.. 50 Hz..

Det som så sker, er at al den megen dybbas (25 Hz) går ind og kvæler den bas som skulle være mellem 1. og 2. ordens resonanserne..

Det vil sige, at der er meget bas ved 25 Hz og 50 Hz... Men en kæmpe ekkodal mellem disse.. Ingen bas mellem 25 Hz og 50 Hz.. Ca. minus 30 dB niveau her..

Så kom ikke og fortæl mig, at jeg ikke kan finde ud af det.. At i måske synes, at i kan få det til at spille meget godt, i mindre rum, er jo ikke ensbetydende med at det spiller så godt som det kan.. Eller rigtigt, for den sags skyld.. For det gør det ikke.. Det er ikke fysisk muligt...

Mvh Kim

Så Så det var nu mere for at drille dig .

En speaker skal passe til ens rum ja hvem har sagt andet .

Og hvis man vil smide en speaker i et rum på 20m2 der går dybt med en svag amp så må det gå galt .

mere er der ikke at sige til det .

Jeg er da ligeglad med hvad speaker du kan lide , men at skrive det er noget l**t der sidder i dem og ders enheder ikke koster meget , jeg tro næppe .... giver mere for ders .

prøv at tage et par wilson witt der sidder enheder for små 4800kr de kostet 145000kr , ja hvad med snell A var der for mere end 3000kr i dem næ , men hvis du kun mener det er dyre enheder der spiller godt så skulle du nok ikke have købt mahler og .... og for den sag skyld .....

Men jeg skal da lige høre vienna af om du ikke kan få retur ret på dem :o)

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Så er der gang i den igen.

To ting man kan undre sig over ...

Hvis Mahler er så ringe ... hvorfor har Neeper så købt den i første omgang. Hvis han ikke kan li den ... hvorfor har han så ikke fået den solgt ... nu må hans mor da efterhånden være træt af at have dem stående ... mener det billige xxxx ... det pynter jo ikke i stuen, og skal man tro historien, så har de stået hos Neepers mor længe.

Jeg synes det er fint at der er nogle der kan li Dali frem for Vienna, det er sikkert gode speakers begge to ... jeg foretrækker selv den ene frem for den anden - men det betyder jo ikke at jeg har ret. Men at begynde at svine komponenter mm. til for at forklare at man foretrækker den ene frem for den anden ... tja det er ikke særligt frugtbart.

De fleste højttalere i denne prisklasse har enheder der ligger i prisklassen mellem 1000 og 2000 kr (indkøbspris for privatpersoner). Derfor bliver alle der køber en højttaler i denne prisklasse "SNYDT" for man kan jo bygge dem selv til under den halve pris. Man kan faktisk bruge dobbelt så mange penge på enheder ... men bliver det bedre af det.

Jeg kan nævne mange speakers med dyre enheder, der ikke spiller godt. Det man køber er en samlet løsning ... det er der "kunsten" ved at bygge en højttaler ligger ... at få sammenhæng i lyden. Der er jo ingen kunst i at købe de dyreste enheder og smække dem i et forgyldt kabinet.

Fair nok ... hvis man mener at Dali hænger bedre sammen i lyden end Vienna, men lad være med at tro at det skyldes brug af dyrere komponenter.

SATMIT

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hvad jeg har set, så er der heller ikke dyre komponenter i Dali MS5, men den spiller o.k.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Hvad jeg har set, så er der heller ikke dyre komponenter i Dali MS5, men den spiller o.k.

Lars

Nej, dyre komponenter er der generelt ikke i mange højttalere, men det er også kunsten at få tingene til at harmonere og spille sammen, som er svær!

Læs tråden om NAD 3020 - den er også, ifølge trådens forfatter, et eksempel på noget der går op i en højere enhed uagtet prisen, som jo ikke er rekordhøj på sådan en fætter!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

har hørt begge, også straus... det sjove er, at mahler spiller bedst (synes jeg), strauss er dog min favorit, og ms5 for at stille det modsatte køn tilfreds....

hvad enhederne koster rager mig en papand, det er samspillet og "forskningen" man betaler for. 

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

har hørt begge, også straus... det
sjove er, at mahler spiller bedst (synes jeg), strauss er
dog min favorit, og ms5 for at stille det modsatte køn
tilfreds....

Hvordan kan Strauss være din favorit når Mahler spiller
bedst?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

det kan jeg ikke helt forklarer.. jeg synes bare at strauss har mere dybde i stereoperspektivet....

jeg ville da gerne have et par euphonia, bevares, men i klassen under 100k mener jeg nu at va tager både første og anden pladsen.... 3. til nogle piega jeg ikke kan huske navnet på, dali på 4 og ml på 5.

men det er bare min mening....

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
lars37 skrev:

Lars

Nej, dyre komponenter er der generelt ikke i mange højttalere, men det er også kunsten at få tingene til at harmonere og spille sammen, som er svær!

Læs tråden om NAD 3020 - den er også, ifølge trådens forfatter, et eksempel på noget der går op i en højere enhed uagtet prisen, som jo ikke er rekordhøj på sådan en fætter!

Jeg ville nu ikke tillægge den tråds forfatter så meget værdi - men ellers er jeg 100 % enig i din opfattelse. Nu har jeg selv hørt alle de nævnte ht, og Mahler kan levere en meget imponerende lyd.. 

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Lyder til at denne debat er blevet meget subjektiv... jeg har meget svært ved at forestille mig, at nogen på dette forum magter at forholde sig helt objektivt til emnet, i det højttalere er en meget personlig ting (her tænker jeg præferencer mht. klange, delefrekvenser og i særdeleshed udseende)

Bare for at gøre debatten lidt mere livlig...:

Har du skænket den nye audiovector topmodel en tanke?? jeg har lyttet til den, og jeg skal ikke påstå at jeg har hørt meget andet i denne prisklasse, men DEN ROCKEDE!!!

Håber naturligvis at du finder den højttaler der passer bedst netop til dig... det er jo bl.a. derfor, at man henvender sig til hifi4all's fora

Claus Christensen

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Der er gang i diskussionen! Den har bare taget en sjov drejning.. Man bestemmer vel selv om den ene spiller bedre en den anden. Der er vel en masse som spiller ind der, fx ens smag af musik.. fx. hørte jeg noget phil collins på dali suite 2.8 og concept 8. Der spillede den billigere concept meget bedre. phil's vocal lød bare meget bedre... Men hvis jeg nu havde sat noget klassisk musik på 2.8 ville det sikkert lyde bedre..

Det virker som om Neeper har en smule forstand på det han siger, især på Scan-speak. Selv om jeg er i undertal, deler jeg mange af hans argumenter...

Mvh.........

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Ja, Neeper er også min kop the, selv om han ikke er diplomatisk...eller måske derfor.

Folk har det med at blive personlige når de ikke er enige med ham, tror det er fordi han har godt underbyggede indlæg der gør ignorering svært

Af samme grund er og eks. Hurtig interessant, og selvfølgelig Kubikken....ikke at jeg er enige med dem, men de har klare standpunkter og tager fat i debatten

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Ja, Neeper er også min kop the, selv om han ikke er diplomatisk...eller måske derfor.

Folk har det med at blive personlige når de ikke er enige med ham, tror det er fordi han har godt underbyggede indlæg der gør ignorering svært

Af samme grund er og eks. Hurtig interessant, og selvfølgelig Kubikken....ikke at jeg er enige med dem, men de har klare standpunkter og tager fat i debatten

Det tror jeg, du har meget ret i vedrørende Neeper. Jeg er overbevist om, at manden arbejder professionelt med lyd - mit gæt kunne være som f.eks. teknikker ved Thule Audio......!

snake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej morat

jeg har selv haft et par mahler i ca. 3 uger, og de er suveræne i alle henseender,både lyd og finish er helt i top,men de kræver en kraftig  forstærker, der er trods alt 8 bas/mellemtone at styre,ellers læs det nye highfidelity no7,der er mahlerne testet,at rene jensen (vassagohifi.dk)lige nu har dem på(tilbud)gør dem lige nu særligt attraktive efter min menning.

hilsen snake

Til top Vis snake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snake

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Sammenligningen mellem mahler og ms5 passer ikke på prisen. Helicon800 og Mahler ligger ret tæt i pris. Sammenligningen bør derfor være mellem de to højtalere.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Kramer_ er vel lyd ikke pris vi skal sammenligne ? ellers har jeg da misforstået noget.. i dali tråden vil jeg gerne ha svar fra dig btw

Mvh Dennis

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Prisen er jo nem at sammenligne, jeg mener der er god mening i at sammenligne produkter der er ens i pris. Alternativet for de fleste til mahler er jo i realiteten en helicon800 - hvis det skal være dali.

BTW live21, jeg mener at jeg har svaret dig, eller ikke har noget at tilføje, men ellers bare skær spørgsmål mm. ud i pap igen :) - jeg mener din markedsføringsbetragtning er rigtig, men det er ikke kønt.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes