Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: www.audioperfectionist.com (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
For at fortsætte tråden lidt mere, så kan man sige, at hvis det skal være rigtig godt, kobles centeren fra og fjernes fra rummet. Skal mange mennesker kunne høre samtidig; må man ofre den gode lyd, og det bliver så halvgodt.

Hej Sven,

Jeg er faktisk meget enig med dig og har prøvet det gentagende gange.  Det høres klart ved hifi-lytning, men har ikke samme betydning ved film-lytning i mine ører...

Har du prøvet det?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 December 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Mit eget anlæg er et stereo anlæg, og har ikke mulighed for at afprøve det hjemme. Jeg har dog afprøvet det andre steder. Jeg går og leger lidt med tanken, at have et par baghøjttaler tilsluttet samt ekstra forstærker. Min Pioner DVD har flere udgange, så det må kunne lade sig gøre.

Det visuelle erfangende, så lyden betyder mindre med billede på.

Lidt stof om center kanalen er der i det nye "Fidelity", hvor Vadseth skriver om, at ofte vil det fungere bedre med nul center, fordi de ofte er fejlkonstrueret (90%). Et fint blad.

Der skrives også om en ide som Holfi er kommet med, med en 6 kanals forforstærker, hvor lyden fra centeren deles til venstre og højre, men samtidig kan niveau og dybde reguleres. Det er lidt interessant syntes jeg.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Mit eget anlæg er et stereo anlæg, og har ikke mulighed for at afprøve det hjemme. Jeg har dog afprøvet det andre steder. Jeg går og leger lidt med tanken, at have et par baghøjttaler tilsluttet samt ekstra forstærker. Min Pioner DVD har flere udgange, så det må kunne lade sig gøre. Det kan det også - bare husk noget mht. volumen...

Det visuelle erfangende, så lyden betyder mindre med billede på.

Lidt stof om center kanalen er der i det nye "Fidelity", hvor Vadseth skriver om, at ofte vil det fungere bedre med nul center, fordi de ofte er fejlkonstrueret (90%). Et fint blad. Ja, det er svært at have plads til en "ordentlig" center kanal. Personligt har jeg ens højttalere, men de er små og der går jeg så på kompromis.

Der skrives også om en ide som Holfi er kommet med, med en 6 kanals forforstærker, hvor lyden fra centeren deles til venstre og højre, men samtidig kan niveau og dybde reguleres. Det er lidt interessant syntes jeg. Enig. Jeg ved at Jim Fosgate har lavet noget lignendene med Dolby.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 23 December 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Sven

Ved film behøver du ikke at koble centeren fra ( eller fjerne den ) du kan bare gå ind i menuen på surrounddekoderen og definer´centeren som "none" eller centermode som "fantom", så vil den faktisk gøre det som Holfi -  ( lyden fra centeren  bliver så lagt ud  i R/L front ( fuldstændig som ved normal stereo) - og dermed får du et meget præcist centerimage, HVIS du sidder midt imellem)  "fjanter" rundt med. - niveau og dybde regulering lyder for mig som en gang EQ/volume manipulering. ( men har dog ikke hørt/set det)

Jeg har som tidligere nævnt 3 identiske gulvHTér (802 S3) og hvis jeg sidder præcist midt imellem, må jeg bare erkende ( ikke frivilligt ) at de to (R/L) gør det faktisk bedst alene - specielt dybden af lydbilledet bliver bedre -  hvis jeg indsætter centeren, kommer feks. talen længere frem, men dybdeperspektivet forringes markant - det er dog lidt forskelligt afhængig af indspillningen, i bedste situationer kan centeren faktisk "kun" bibeholde lydbilledet, men ude i sidderne, er den uundværlig desværre.  ( jeg synes dog ikke ,at der er tale om en "halvgod" lyd contra "rigtig god" - den er absolut kanongod - bare ikke helt så suveræn i forhold).

Jeg kunne godt tænke mig et rigtig stort rum 40-60m2 ( hvem kunne ikke det ) med større afstand til alle HTérne, så kunne man centrer måske 4 siddepladser, som så alle sad tæt nok på "sweet spottet" til at man kunne undvære centeren og stadig bibeholde centerimaget for alle fire........hm, må man ønske sig det til jul?

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

L.Becker

Måtte bare lige nævne, at jeg er igang med 8. journal ( har læst i hele julen) og det er sku´spændende og interessant læsning.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

L.Becker

Måtte bare lige nævne, at jeg er igang med 8. journal ( har læst i hele julen) og det er sku´spændende og interessant læsning.

Ditto her - jeg er netop færdig med Journal 8 og er ved at læse hans "watchdog" artikler - de er sku' "hårde"

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg satser på at få læst dem her i løbet af de næste par dage ( inden nytår), så kan vi diskuterer dem og se hvor vi er enige/uenige. Men generelt er han rimlig hård ved de fleste producenter - fedt, de trænger også til en opsang fra nogen som ikke er afhængige af deres reklamepenge.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Jeg satser på at få læst dem her i løbet af de næste par dage ( inden nytår), så kan vi diskuterer dem og se hvor vi er enige/uenige. Men generelt er han rimlig hård ved de fleste producenter - fedt, de trænger også til en opsang fra nogen som ikke er afhængige af deres reklamepenge.

Ja hvad angår højttalere kan han kun li' Dunlavy (som ikke eksisterer mere), Thiel (som er hammer dyre) og Vandersteen...

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

ja, de er alle svære at komme til at lytte på her i DK, ærgeligt, for det kunne være sjovt at høre dem contra ens egne ( så man kunne afprøve, om man kan høre en forskel pga. timing/fase præcisionen)- måske er der nogen her inde, som har en af modellerne ????

B&W erne ( vores valg begge to) er han ikke videre begesteret for - dog nævner han, at de er hæderlige( frekvenslignære,prismæssige rimelige, godt afstivede osv,) af et par IKKE tids og fase korrekte HTére ( 801érne)  - jeg vælger at tro mine er bedre ( 802ére).

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

ja, de er alle svære at komme til at lytte på her i DK, ærgeligt, for det kunne være sjovt at høre dem contra ens egne ( så man kunne afprøve, om man kan høre en forskel pga. timing/fase præcisionen det går Hr. Hardesty godt nok op i)- måske er der nogen her inde, som har en af modellerne ???? Ja, det kunne være interessant!

B&W erne ( vores valg begge to der er noget han ikke har forstået ) er han ikke videre begesteret for - dog nævner han, at de er hæderlige( frekvenslignære,prismæssige rimelige, godt afstivede osv,) af et par IKKE tids og fase korrekte HTére ( 801érne)  - jeg vælger at tro mine er bedre ( 802ére). Det er faktisk min mening - jeg synes bedre om 802 fremfor 801 (mindre "bassede" bedre pitch)...

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne nu godt lide, at 801érne lød aldrig "pressede" - de har/havde ligesom et "overskud" , nærmest som om de sagde : kom bare med mere - jeg kan klare det.  De gik også dybere ned ( faktisk en af de få, som nærmede sig de 20-30 hz med et rimeligt hørebart output), men måske det er det, som får dem til at lyde mere "bassede" i dine ører?!

Bare synd, at de er sådan nogle store skrumler og så 6 stk´s på ca 20m2.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

RH er ihverfald begejstrede for Vandersteen´s Ht´ere, jeg har desværre aldrig hørt et par, er der nogen der ejer et?? eller har hørt et par??? ( eller for den sags skyld Dunlavy eller Thiel)??

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 December 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

L.Becker skrev:

D.J. skrev:

Ja hvad angår højttalere kan han kun li' Dunlavy (som ikke eksisterer mere), Thiel (som er hammer dyre) og Vandersteen...

Synd at han ikke har hørt et par Duelund højttalere.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Tja,  sådan et par har jeg heller ikke hørt (om)

Har du sådan et par? og er de hjemmebygget? fortæl lidt om dem og gerne et billede , hvis muligt.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Tja,  sådan et par har jeg heller ikke hørt (om)

Har du sådan et par? og er de hjemmebygget? fortæl lidt om dem og gerne et billede , hvis muligt.

Ja, jeg bliver da også nysgerrig!

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Har lige modtaget Journal 9-10-11-12 og glæder mig til at komme igang...

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

, du skal lige være hurtigere end mig, hva?!

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Har desværre ikke haft tid til at læse i den seneste tid, men håber snart at få hentet det ind

Andre der har fået læst/kigget på RH journaler?

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
D.J. skrev:

hey L.becker

Jeg er også på, har læst de to første journaler og de er super interessante, specielt synes jeg personligt, at det er spændende med det passive delefilter, han sætter imellem for og effektforstærkeren og dermed føder to aktive subber, som bundbas i kombination med "full range" HTér - det må jeg prøve. Skal bare lige have luret størrelsen ud på det "single pole high pass filter" han beskriver, til at skære HTérne nedefter.

Delefrekvensen(-3db) er :  1/(2*PI*R*C).

eller C = 1/(2*PI*R*delefrekvens).

Hvor R er indgangsimpedansen, C kondensator mellem for og effekttrin. 

Hvilken type kondensator skal benyttes? (mærke/kvalitet)?

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes