Det er sent, men jeg skal skrive en hurtig forklaring. Grovt set kan man dele op subwoofere i to kategorier, lukkede og portede, under portede ligger også de med slaveelement(er)
Om vi konsentrerer os om portede så kan de deles op i to nye undergrupper; store, og små. Jeg vil kun skrive om det som har noget at si for gengivelsen af musik. De traditionelle, små portede subwooferene er pga deres størrelse som oftest afstemt til et sted mellem 30-40hz, men aldrig lavere, og jeg tror mellem 35-40 er det som er mest normalt. Som du ser af lydsporene i fra de gamle filmene var dette også godt nok for nogle år siden. Men utrolig nok ikke til musik!
Når en portet subwoofer kommer ned under afstemningsfrekvensen vil den koble fri fra resonatoren, og elementet vil ikke lengre ha noget til at bremse den, og den kan dermed nemt bunde, og før det sker vil forvrængningen også vokse hurtigt. Så for at undgå dette legger man ind et højpassfilter lige under fb, men det er ikke uden problemer. Dette filtret vil føre til en hurtig endring af frekvensresponsen, og det vil resultere i at group delay vokser hurtigt. Det er en del af grunden for at mange omtaler portede subs som langsomme.
Det som så har sket er at i løbet af de 10 seneste årene har det kommet flere nye subwooferprodusenter til, og de har begynt at lave en helt ny type subs. Store, portede subs, med elementer med meget lang slaglengde. De 3 største hedder Hsu, SVS og Axiom. Af de er SVS de største, og også de eneste der er representeret på markedet i skandinavia.
Subbene er fremdeles portede med de fordeler det har, men man har flyttet fb ned til ca 20hz. Det fører til at group delay ikke vil begynde at vokse før man har kommet langt ned i frekvensspekteret hvor man er langt mindre følsom for group delay.
Her er et eksempel på en sådan måling af group delay
Du finder hele målingen, med forklaring her:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/svs-pb12-plus-sub woofer-1-2006-part-4.html
Afslutningsvis vil jeg sige at en lukket sub ikke kommer med nogle garantier for lav group delay da også enkelte af de har højpassfiltre, og konsekvensene vil da blive de samme.