Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Multichannel SACD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 April 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ved der findes mono, stereo og multichannel SACD'er.

Spørgsmålet er så, om man kan afspille en multichannel SACD i et stereo-setup, eller vil kun stereo-versionen virke optimalt (selv ved downmix på afspilleren)?

Hvad med frekvens-gangen, vil en SACD ikke gengive frekvenser langt over de 20 khz, som så betyder en forvrængning af lyden, hvis højttalerne ikke er konstrueret til at gengive de høje frekvenser - hvad gør man i sådan en situation?

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 April 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Alle SACD der er multi chan. har også et 2.0 spor.
Jeg syntes at SACD er et fedt format og jeg tror ikke du skal tænke på om dine HT kan gengive plus 20k hz. jeg har aldrig haft problemer med nogle af mine HT.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Alle SACD der er multi chan. har også et 2.0 spor.

Er det rigtigt? Er det ikke kun hybrid-udgaver, der har et stereo-lag? F.eks har jeg Stevie Ray Vaughan Texas Flood i ren sacd=multi-channel og den kan ikke afspilles på en stereo cd-afspiller, men kun på en sacd-maskine.

I øvrigt synes jeg også det er et fedt format ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 April 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

De multi-channel SACD skiver jeg har indeholder også et stereo SACD spor.

Vedrørende Højttalere så vil jeg skifte dem ud med noget, som kan gengive de høje frekvenser. Jeg er nu ikke sikker på om man få en forvrænget lyd, hvis man ikke har et sæt (eller 5) højttalere, som kan gengive de høje frekvenser.

Ved min SA-17 findes der en knap bagpå, som fjerner de høje frekvenser ved SACD skiver, når eller hvis man aktiverer den.

I manualen til SA-17 skriver Marantz: denne knap bør aktiveres for at skåne sin forstærker og højttalere, hvis de ikke er beregnet til at gengive de høje frekvenser fra en SACD skive.

Det er ikke uden grund at Marantz lancerede en PM-17 til den amerikanske marked (PM-17SA) som er forberedt til at gengive lyden fra SACD skiver.

Jeg har prøvet at aktivere denne knap et par gange for at se hvordan det lyder, og jo der er forskel på lydkvaliteten når man aktivere knappen som så fjerner de høje frekvenser. En hørbar forskel i diskant og mellemtone området.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 11 April 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Ok, men så er de hybrid-sacd´er. Rene multi-channel skiver har ikke et stereo-lag.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Dvs. i et rent 2.0-setup, skal man åbenbart være opmærksom på hvilken SACD-version man køberConfused.

Kan man downmixe (5.1 -> 2.0) på en SACD-afspiller?

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 April 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Alle mine SACD, en 35 stykker, indeholder et stereo SACD spor. Derimod har jeg en 6 SACD som kun indeholder et SACD stereo spor, altså hverken multikanal SACD eller CD, og ca. 1/3 indeholder ikke multikanal SACD.
Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 11 April 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

SACD user skrev:
Alle mine SACD, en 35 stykker, indeholder et stereo SACD spor. Derimod har jeg en 6 SACD som kun indeholder et SACD stereo spor, altså hverken multikanal SACD eller CD, og ca. 1/3 indeholder ikke multikanal SACD.

Blot en understregning af, at der er forskel på sacd-udgivelser. De stereo udgivelser der kommer - f.eks. den jeg nævnte med Stevie Ray Vaughan - skyldes at indspilningen kun findes i stereo, men at man har valgt at udgive den i sacd, fordi det dermed er muligt at gengive den højere opløsning, som indspilningen er sket med. Men det er stadig en sacd-indspilning og kræver dermed en sacd maskine for at kunne afspilles.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

keyvan skrev:

Ok, men så er de hybrid-sacd´er. Rene multi-channel skiver har ikke et stereo-lag.

Nej, det er altså forkert. Hybrid betyder, at skiven indeholder også indeholder et CD-spor. Alle SACDer inkl. dem der har multichannel indeholder et stereo SACD spor.

Eller, det vil sige, jeg har set en hjemmeside et sted, hvor folk hævder at have funder måske ti udgivelser i alt (ud af de 3.500, der er), hvor producenten ikke har overholdt SACD-formatets regler og undladt stereosporet.

Det eneste, man evt. skal bruge downmixning til, er hvis man har en opsætning, som fx er 5.0, 4.0, 3.1. eller hvad nu. Ingen grund til at mixe sacd 5.1. ned til stereo.

Jeg har aldrig hørt, at man skulle kunne skade udstyr med de høje frekvenser, så umiddelbart ville jeg ikke drømme om at skifte højttalere på grund af det. Hvis man skal skifte dem, skulle det være for at få bedre højttalere, hvilket altid er en god ide...

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Nå ja, ok, jeg giver mig, hvis det er en monoindspilning, har den selvfølgelig ikke nødvendigvis et stereospor (selvom der i de tilfælde tit ligger både mono og stereo), men ellers har SACD altid stereo.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Det er muligt vi mener det samme, men ... den omtalte skive med SRV kan ikke afspilles på en decideret cd-afspiller, selvom den er i sacd stereo. Tilmed bærer den påskriften This disc is designed for use in super audio cd player only. Jeg er helt med på muligheden for at vælge af høre i 2 fremfor 5 kanaler, hvis det er multichannel-cd ... men det kræver stadig en sacd-afspiller ... er det dér, vi er?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Ja, så er vi enige.

Det var blot fordi de første spørgsmål gik på at mixe 5.1 ned til stereo og det kan jeg ikke kommer på tale med SACD

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har set mine SACD igennem en gang til og har fundet: 19 multichannel, hybrid; 4 multichannel; 10 stereo, hybrid; 10 stereo

Alle mine SACD har altså et stereo SACD spor, men når jeg hører efter og kigger på nettet er nogle af stereo SACD sporene lavet udfra en CD master, mens de tilsvarende multichannel spor er remastered til SACD og derfor indeholder en bedre lyd. Jeg tænker på: The Who, Tommy; Deep Purple, Machine Head; Norah Jones, Come away with me, og sikkert flere

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

SACD user skrev:

Alle mine SACD har altså et stereo SACD spor, men når jeg hører efter og kigger på nettet er nogle af stereo SACD sporene lavet udfra en CD master, mens de tilsvarende multichannel spor er remastered til SACD og derfor indeholder en bedre lyd. Jeg tænker på: The Who, Tommy; Deep Purple, Machine Head; Norah Jones, Come away with me, og sikkert flere

Må man spørge, hvor du har set det henne?

Det er rigtigt, at nogle SACDer baserer sig på PCM-masters, hvis det nu engang er det, der findes, men det gælder vel lige vidt for stereo og multichannel?

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej Vanderlay

Info ang Norah Jones har jeg fundet i Forum på www.sa-cd.net. Tommy og Machine Head har jeg siddet og lyttet til og kan ikke høre, at stereo sacd sporet har samme lyd som multichannel.

Multichannel har jeg ikke hørt så meget på, da jeg kun lejlighedsvis anvender et par aktive højttalere som baghøjtalere. Umiddelbart har jeg fundet, at nogle udgivelser er fremragende i multichannel og her vil igen nævne Tommy og Machine Head, mens forskellen mellem stereo og multichannel på andre udgivelser ikke berettiger udgiften til et fuldt multichannel anlæg.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

SACD user skrev:

Hej

Jeg har set mine SACD igennem en gang til og har fundet: 19 multichannel, hybrid; 4 multichannel; 10 stereo, hybrid; 10 stereo

Jeg vil altså stadigvæk mene, at du læser den information forkert. Der står ganske rigtigt, at Norah Jones SACD er lavet ud fra PCM-spor, men det gælder lige vel for stereo- og multikanalsporet.

Vedr. The Who og Deep Purple, så går det på, at der fandtes analogoptagelser i fire kanaler, som er anvendt til surroundsporet, men det betyder jo ikke automatisk, at der er anvendt dårligere masters til stereosporet. Jeg kan ikke se, hvorfor nogen skulle producere SACDer på den måde.

At du synes de lyder bedre har jeg intet problem med. Jeg synes også, at David Bowie's Never Gonna Get Old lyder markant bedre i surround, men det har bare ikke noget at gøre med, at det er en bedre master, det stammer fra, blot at det nummer fungerer bedst i surround (med den rette opstilling).

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej Vanderlay

Citat fra www.sa-cd.net  "That makes sense... if the CD layer is exactly the same as stereo SACD layer it's hard to tell the difference, like in Norah Jones SACD where SACD stereo layer was just upsampled 16/44.1 stereo track.". Der tales om stereo SACD laget. Andre steder på samme Forum omtales multichannel sporet som havende fremragende lyd.

Mange studier arkiverer idag i PCM og anvender PCM 24bit/96 til mixing, så der findes ikke så mange DSD SACD, især ikke i Rock genren. Jeg har kun 1 DSD SACD, Johm Hiatt - Master of Disaster.

Jeg mener, man skal være opmærksom på at SACD stereo sporet nogle gange er masteret udfra et andet grundlag end multichannel sporet. Forhåbentligt gælder dette forhold kun for ældre SACD udgivelser.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

SACD user skrev:

Citat fra www.sa-cd.net  "That makes sense... if the CD layer is exactly the same as stereo SACD layer it's hard to tell the difference, like in Norah Jones SACD where SACD stereo layer was just upsampled 16/44.1 stereo track.". Der tales om stereo SACD laget. Andre steder på samme Forum omtales multichannel sporet som havende fremragende lyd.

Nu er der for det første tale om brugeranmeldelser, så troværdigheden er stærkt svingende, men selv hvis vi vælger at stole på dem, kan man altså ikke konkludere som du gør. At der er een person, der ikke mener SACD stereo lyder bedre end cd, mens en anden mener multikanal lyder fremragende betyder ikke, at det ene er lavet fra PCM og det andet fra DSD.

Det betyder vel ikke andet end at folk vurderer kvaliteten af denne skive forskelligt. Nogle brugere kan ikke høre forbedringer fra cd til SACD stereo og konkluderer derfor, at SACD multikanal må være bedre blot fordi den ret indlysende lyder mere forskellig fra cden. Selvfølgelig er det mere forskelligt - et 3-D billede er også mere forskelligt fra VHS end HDTV er, men det gør det ikke bedre end sidstnævnte.

Det giver jo ingen mening - skulle Norah Jones have indspillet albummet to gange - først i PCM og derefter DSD, for derefter ikke at bruge DSD masteren til SACD stereo?

Jeg er helt med på, at det er bedst at få sacder, som er optaget og mixet i DSD, men det har bare intet at gøre med, om det er stereo eller multikanal. Forskellen er nøjagtig den samme.

Når det er sagt skal det også tilføjes, at hvis en skive ikke er pure dsd bliver den jo ikke derfor til en cd. Mange sacder er lavet fra gamle analoge optagelser og der skulle man også få fordelen af DSD sampling frem for PCM.

Min pointe er ikke, at man nødvendigvis skal se skævt til multikanal. Denne tråd blev blot lanceret med en efter min mening meget uheldig konklusion, nemlig at sacd kun er værd at lytte til i multikanal. Jeg ser det omvendt - SACD stereo er det primære (findes på alle skiver), mens multikanal er en ekstra feature som nogle skiver har og relativt få brugere anvender.

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej Vanderlay

Jeg har kigget efter flere informationer, og på www.sa-cd.net / Forum har jeg fundet en Universal Out-of-Press liste indsat af DSD 21/3 2006. På den liste finder jeg 2 føromtalte SACD, Tommy og Come Away With Me. På samme liste finder jeg yderligere 7 SACD, som jeg har.

Kigger jeg på omslagsinformationerne ses den person, som har remixed 5.1 SACD, omtalt på alle omslag. På ingen omslag står der, hvem som har remixed stereo SACD lyd. På Elton John / Tumbleweed Connection, Captain Fantastic  og Elton John er anført, hvem som har remastered stereo SACD lyd.

Umiddelbart udfra informationerne vil jeg konkludere, at 5.1 SACD lyd er remixed og mastered udfra tilgængelige original masters, mens stereo SACD er remastered udfra et tilgængeligt stero mix. Derfor er der lydkvalitetsmæssig en forskel på stereo og 5.1 SACD sporene.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Kan ikke fatte at man laver et 5.1 mix, når den orginale er mixet i 2 kanal, det er da at ødlægge et flot værk og udnytte at man kan få masterbånd lyd der hjemme.

Tro at alt det sjovet med nydmixning, er nok en grund til at SACD/HD-DVD ikke rigtig gik, folk der ville købe såndan media er for den beste lyd og intet andet.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes