Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Multichannel SACD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Ok, cool, det havde jeg ikke set. 

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par erfaringer vedr. multikanal SACD, som jeg vil dele med Forum:

1) Gamle optagelser oprindeligt udgivet i stereo kan godt remixes til multikanal.

- ofte foreligger der et 24-spors masterbånd, som jo kan mixes sammen til alt muligt andet end 2 kanaler.

- nogle gamle optagelser benyttede 3-mikrofon teknik (ex. Mercury Living Presence og RCA Living Stereo). De udgives nu i 3.0, hvilket jo er mere naturligt end det gamle stereo mix.

- anvendelsen at Blumlein stereomikrofoni (og beslægtede opstillinger) giver mulighed for at udlede front og bagkanaler (4.0) uden brug af unaturlig manipulation. Eksempler er Opus3 og Proprius (ex. Jazz at the Pawnshop) 

2) Der findes en del multikanal mix, der er meget syntetiske. Nogle gange er der lagt rumklang på bagkanalerne eller blot er bagkanalerne lig med frontkanalerne - men med lavere volumen. De tre frontkanaler synes derimod at være fornuftigt lavet på alle de multikanal mix jeg har hørt.

3) Jeg har oplevet flere gange, at hvis man lytter til frontkanalerne i et 4.0 mix lyder det noget klarere end i 2.0. Hvad årsagen til dette er helt præcist, ved jeg endnu ikke, men jeg faldt en gang over en artikkel på nettet, der gennem målinger viste at der var mindre grundstøj i multikanal mix end i 2.0. Hvis jeg finder linket, vil det blive tilføjet dette indlæg.

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:

Jeg har et par erfaringer vedr. multikanal SACD, som jeg vil dele med Forum:

1) Gamle optagelser oprindeligt udgivet i stereo kan godt remixes til multikanal.

- ofte foreligger der et 24-spors masterbĺnd, som jo kan mixes sammen til alt muligt andet end 2 kanaler.

- nogle gamle optagelser benyttede 3-mikrofon teknik (ex. Mercury Living Presence og RCA Living Stereo). De udgives nu i 3.0, hvilket jo er mere naturligt end det gamle stereo mix.

- anvendelsen at Blumlein stereomikrofoni (og beslćgtede opstillinger) giver mulighed for at udlede front og bagkanaler (4.0) uden brug af unaturlig manipulation. Eksempler er Opus3 og Proprius (ex. Jazz at the Pawnshop) 

2) Der findes en del multikanal mix, der er meget syntetiske. Nogle gange er der lagt rumklang pĺ bagkanalerne eller blot er bagkanalerne lig med frontkanalerne - men med lavere volumen. De tre frontkanaler synes derimod at vćre fornuftigt lavet pĺ alle de multikanal mix jeg har hřrt.

3) Jeg har oplevet flere gange, at hvis man lytter til frontkanalerne i et 4.0 mix lyder det noget klarere end i 2.0. Hvad ĺrsagen til dette er helt prćcist, ved jeg endnu ikke, men jeg faldt en gang over en artikkel pĺ nettet, der gennem mĺlinger viste at der var mindre grundstřj i multikanal mix end i 2.0. Hvis jeg finder linket, vil det blive tilfřjet dette indlćg.

Tak for info.

Og jeg er ganske enig med dig i punkt 2 og punkt 3, da jeg har oplevet det samme ved mine SACD skiver.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Kan man virklig gøre dette, er vel et sted moralsk forkert, måske er musikern død det samme er lydteknikern m.m. Og da det måske er mixet i 2 kanal for dengang at blive udgivet på LP.

Ting der idag er optaget i en form for multikanale, er det iorden at udgive i Multikanal, for dig det er den oginale optagelse der derved bliver udgivet.

Man skulle så bare skrive på omslaget at den orginale optagelsen er i Stereo eller Multikanal.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

johnsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Kan man virklig gøre dette, er vel et sted moralsk forkert, måske er musikern død det samme er lydteknikern m.m. Og da det måske er mixet i 2 kanal for dengang at blive udgivet på LP.

Ting der idag er optaget i en form for multikanale, er det iorden at udgive i Multikanal, for dig det er den oginale optagelse der derved bliver udgivet.

Man skulle så bare skrive på omslaget at den orginale optagelsen er i Stereo eller Multikanal.

Alle SACD og DVD-Audio skiver med multikanal spor har også et stereo spor, så du kan jo bare vælge, hvad du vil høre.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Desværre skal man ind i en menue for at vælge Stereo spor for SACD og på en DVD-Audio skal man bruge et TV for at få Diskens menu frem for at vælge Stereo spor, og hvis du sætten en ny DVD-Audio disk skal du igen igenem den samme menu.

Havde været smart hvis man kunne vælge den på afspiller, især hvis man bruger SACD og DVD-Audio i et Stereanlæg.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Kan man virklig gøre dette, er vel et sted moralsk forkert, måske er
musikern død det samme er lydteknikern m.m.

Mig bekendt gælder der ikke en særlig moral for multikanal, men det er jo reguleret ved den almindelige copyright til masteroptagelserne.

Det står da tit på sacd'er, hvilken slags master de stammer fra, men igen - de er jo som regel ikke optaget direkte i stereo, men i flere kanaler og
derefter mixet i stereo.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Desværre skal man ind i en menue for at vælge Stereo spor for SACD og
på en DVD-Audio skal man bruge et TV for at få Diskens menu frem for at
vælge Stereo spor, og hvis du sætten en ny DVD-Audio disk skal du igen
igenem den samme menu.

Havde været smart hvis man kunne vælge den på afspiller, især hvis man bruger SACD og DVD-Audio i et Stereanlæg.

Kan man ikke det? Nu kender jeg selvfølgelig ikke alle afspillere, men på de sacd-afspillere, jeg har prøvet, har man kunnet indstille, om man
foretrækker SACD stereo, SACD multikanal eller cd. Jeg forstår så heller ikke, hvorfor man har lavet DVD-audio, så der skal være en tændt skærm
for at betjene musikken.

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Desværre skal man ind i en menue for at vælge Stereo spor for SACD og på en DVD-Audio skal man bruge et TV for at få Diskens menu frem for at vælge Stereo spor, og hvis du sætten en ny DVD-Audio disk skal du igen igenem den samme menu.

Hvis du vælger en fornuftig afspiller, betjenes den ikke via TV-skærm men helt normalt via remote control.

Jeg kan i øvrigt kun advare mod Multi-afspillere, der meget sjældent har noget der ligner hifi-lyd. Disse har givet anledning til mange forkerte konklusioner vedr. kvaliteten af SACD kontra CD. Faktum er at SACD lyder markant bedre end CD, hvis man ikke lader sammenligningen forstyrre af en elendig afspiller... 

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 August 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Når man er interesseret i multikanal afspilning findes en del gode informationer på QuadraphonicQuad Forums. Her finder man blandt andet en lyd top 150 liste over multikanalindspilninger: http://www.quadraphonicquad.com/QQHiRezPoll2004.htm.

Jeg har en del af de listede indspilninger, både SACD og DVD-A og synes listen i store træk er OK. Den toppes af en DualDisc med Talking Heads, men det er også rigtigt, Talking Heads har udgivet en meget fin multikanal serie på DualDisc med DVD-A.

Man skal bare indstille sig på, at der gives meget høje vurderinger i den slags afstemninger i dag.

Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har efter nogen tids tilløb nu gjort mig nogle erfaringer med multikanal audio afspillet via et high-end setup (lyttede på SACD'er, men der gælder vel noget tilsvarende for DVD-Audio).

Jeg er stødt på følgende former for multikanal-optagelser:

3.0 (tre fronthøjttalere, ingen baghøjttalere)

4.0 (to fronthøjttalere, to baghøjttalere)

5.0 (tre fronthøjttalere, to baghøjttalere)

4.1 og 5.1 (som hhv. 4.0 og 5.0, blot med et ekstra signal til subwoofer)

Der var primært to konklusioner, som jeg håber kan inspirere andre her i Forum:

A) Afspilning over tre fronthøjttalere kræver at disse er helt ens og at signalvejen frem til dem også er helt ens. Højttalerne SKAL stå PRÆCIST på en cirkelbue med lyttepositionen i centrum (som det også er beskrevet i noterne til mange SACD-plader). Hvis man anvender et film-setup med to store højttalere til hhv. høre/venstre front og en lille center-højttaler i midten, så får man langt fra et optimalt resultat. Og hvis man har stillet de tre fronthøjttalere op på en lige linie, så hænger det ikke videre godt sammen. Højttalerne skal stilles op med stor præcission - det betyder virkeligt meget. Bemærk at nogle 5.0/5.1 optagelser ikke lægger ret meget signal i center højttaleren (og det står der jo ikke noget om på coveret - så det er bare ærgerligt når man har fået fat i sådan en...). Men når optagelsen/mixet er lavet rigtigt, så sker der følgende: Et klart større og mere rummeligt lydbillede med realistiske dimensioner med et markant mere stabilt stereobillede og dybdeperspektiv, større tredimensionalitet og mere saft og kraft i klangen. Wow!  3.0/5.0/5.1 lyder markant bedre end Stereo/4.0/4.1. 

B) Baghøjttalerne skal ikke stå helt bag lyttepositionen, men ude i siden pegende mod lytteren svagt bagfra. Baseret på de optagelser jeg har hørt indtil nu så er der mange der misbruger bagkanalerne (instrumenter overalt, syntetisk rumklang eller sågar samme signal  som i fronthøjttalerne). I de tilfælde foretrækker jeg klart at afspille i stereo eller at slukke for bagkanalerne, og kun lytte til frontkanalerne. I de tilfælde hvor der ligger et  fornuftigt signal i baghøjttalerne (hvilket stort set kun er tilfældet på optagelser med klassisk musik), dér giver bagsignalet et let forbedret rum og lidt mere frigjorthed i musikkens kraftigste passager.

Sammenfattet oplever jeg således, at bagkanalerne har en beskeden værdi (og ofte istedet kan genere). Derimod har centerkanalen en imponerende virkning på optagelser, hvor den er anvendt fuldt ud.

Man kan meget sjældent kan se hvilke kanaler, der er indspillet på en SACD (multikanal-prædikatet kan betyde at der er enten 3.0, 4.0,4.1,5.0,5.1 på enten alle, nogle eller på blot et enkelt track på pladen), så det anbefales at læse pladeselskabernes hjemmesider eller evt. at skrive til dem for at få det forklaret.

Indrømmet - det kræver en pæn investering i udstyr og plader at få lavet ovenstående setup - men resultatet er intet mindre end fænomenalt når det lykkes! 

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:
Indrømmet - det kræver en pæn investering i udstyr og plader at få lavet ovenstående setup - men resultatet er intet mindre end fænomenalt når det lykkes! 

Det er netop kernen ved sacd! Emnet har tidligere været til debat her på sitet og flere har droppet formatet efter at have afprøvet sacd på et "standard" 5.1 setup, der normalt bruges til film. Det er nævnt i mange sammenhænge, at det kræver investering i nyt udstyr for at få det fulde udbytte, og det er så samtidig årsagen til, at formatet ikke har fået den udbredelse det var forudset til. Men tager man skridtet er der mulighed for rigtig gode og til tider fantastiske oplevelser.

Jeg har selv et 5.0 setup og i sidste uge blev de 2 Jamo baght udskiftet så jeg nu har 4 ens i hjørnerne og centerht er udskiftet med en fra samme serie (se min tråd). Så jeg er begyndt på "kvalificeret lytning" og er allerede blevet overrasket over effekten.

Du nævner ... Baghøjttalerne skal ikke stå helt bag lyttepositionen, men ude i siden pegende mod lytteren svagt bagfra ... den opsætning er umulig hos os, grundet stuens indretning men ht er særdeles gode til at sende lyden ud i rummet (virkelig god 3D-effekt!) og som det er indrettet sidder vi faktisk midt i et lytterum med samme afstand til de 4 ht. Jeg lagde ud med Dark Side Of The Moon - med koncerten på Roskilde i frisk erindring. Den quadrofoniske effekt vi oplevede der, var netop med "baght" bag lyttepositionen (dog også med sideht) og fungerede perfekt, som man kunne læse om i anmeldelserne. Det er måske ikke det mest korrekte sammenligningsgrundlag for DSOTM er godt nok sacd, men optagelserne var jo med quadrofoni som udgangspunkt i sin tid. Efter dit udsagn om baght er jeg kommet i tvivl om det så VAR sideht. der understregede effekten, eller om baght til koncerten også fungerede som reelle baght. Men hjemme i stuen synes jeg det kører vildt på denne skive efter ændringen. Det samme gælder Machine Head med Deep Purple som også baseres på den oprindelige quadrofoniske optagelse.

Det er også min opfattelse at mange indspilninger misbruger eller bruger formatet forkert, men nogle har dog fattet det. Et af de gode eksempler er genudgivelsen af Brothers In Arms i sacd. Den rykker! Også Steve Ray Vaughan Texas Flood som blot udnytter muligheden for højere opløsning i et 2-kanals sacd format. Jeg har også hørt at boxen med genudgivelse af 15 skiver med Bob Dylan i sacd er ret gode - på en af dem skal man være i stand til at høre ham gå fra et sted i lokalet - følge hans trin over til et sted hvor han skænker en drink - og gå tilbage igen. Det må siges at være en god rumlig oplevelse!

En af de rigtig gode er Porcupine Tree Deadwing, som ganske vist betegnes som en 5.1 udgivelse (dvs. surround) og er udgivet på DVD-A. Men sacd afspilleren genkender dts-udgaven på skiven og her må jeg sige lydteknikeren har forstået at bruge de 5 ht formidabelt til at skabe den rumlige fornemmelse, der er lagt op til.

Som du sikkert har læst mellem linjerne: Jeg håber formatet lever videre!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 30 August 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

johnsa skrev:
Alle SACD og DVD-Audio skiver med multikanal spor har også et stereo spor, så du kan jo bare vælge, hvad du vil høre.

Det er ikke helt rigtigt ... kun de såkaldte hybrid-sacd´er har et stereolag foruden sacd-laget. Men rene sacd´er kan i sagens natur kun afspilles på en sacd-afspiller. Kun hvis sacd´en er udgivet i 2 kanaler kan du sige, de har et "stereospor", men det skal stadig afspilles i en sacd.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

[QUOTE=johnsa]Alle SACD og DVD-Audio skiver med multikanal spor har også et stereo spor, så du kan jo bare vælge, hvad
du vil høre.

Det er ikke helt rigtigt ... kun de såkaldte hybrid-sacd´er har et stereolag foruden sacd-laget. Men rene sacd´er kan i sagens natur kun afspilles
på en sacd-afspiller. Kun hvis sacd´en er udgivet i 2 kanaler kan du sige, de har et "stereospor", men det skal stadig afspilles i en sacd.

[/
QUOTE]

Øhh.. stereospor betyder jo ikke nødvendigvis cd-spor. Alle SACD har stereospor (som kun sacd-afspillere) kan læse, mens hybrider desuden har et
stereospor, som alle cd-afspillere kan læse.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 30 August 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig ... ikke lige tænkt på det fordi jeg ikke selv kan vælge på min egen sacd spille om jeg vil høre 2 eller 5 kanaler. Heller ikke via forstærker - der findes kun én knap til formålet: 5.1 input (analogt).

Hmmmm ved nærmere eftertanke tror jeg fjernbetjeningen har en funktion til at vælge 2 eller 5 kanaler, som jeg aldrig har afprøvet - checkes efter i aften. Det må vel betyde, at en igangværende afspilning stopper for at starte påny i et 2-kanals sacd-lag? Ellers skal der jo være noget der flytter den musik, der før gik til baght/center over til fronterne?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

På min afspiller - Sony CDP-XA3000ES - kan man ikke skifte mellem stereo og multikanal uden at maskinen stopper det nummer, der er i gang. Det
tager ikke specielt lang tid, et par sekunder måske, men den stopper lige det igangværende nummer, også hvis man vil skifte til cd-sporet.

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Hej hrmand

SACD stereosporet og multikanalsporet er 2 uafhængige spor ved SACD imodsætning til DVD-A, hvor man på nogle udgivelser afspiller stereo ved at nedfolde MLP informationerne.

SACD stereo- og multikanallyd stammer i mange tilfælde fra forskellige mixingsessioner. og der kan være store klangmæssige forskelle. I en del tilfælde stammer SACD stereosporet fra en tidligere CD udgivelse.

Stereophile har undersøgt en Norah Jones udgivelse og fandt:

It's not just ordinary music lovers who sometimes can't tell the difference between high-rez and medium-rez. JA mentioned one of the magazine's reviewers who swore he couldn't hear a difference between the CD and SACD versions of Norah Jones's "Cold Cold Heart," using very good dedicated players and excellent ancillary gear. A waveform analysis showed why: They were identical except for the usual SACD noise added to the top end. Further exploration uncovered the fact that the SACD had been made from the 16-bit/44.1kHz-sampled PCM master rather than from the original analog tape.

Der findes også flere SACD udgivelser, hvor multikanalsporet er en ny SACD mastering af quad tapes fra 70'erne, og stereosporet er fra en tidligere CD udgivelse.

Begynder man at søge informationer om sine multikanal SACD'er finder man, at der er mange indspilningsvariationer.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 31 August 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Nyttig information, tak SACD user. I går aftes forsøgte jeg via fjernbetjeningen at skifte til 2-kanals sacd på hhv Brothers In Arms og Machine Head men det lykkedes ikke. Hvis der findes en 2-kanals udgave af musikken på skiverne har jeg med det nuværende udstyr tilsyneladende ikke mulighed for at vælge. Mystisk!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej hrmand

SACD afspillere skal kunne afspille SACD stereosporet. Jeg fandt en manual til Sony DVP-NS900V på nettet, og på side 42 er beskrevet "Selecting a Playback Area for an SACD Disc". På fjernbetjeningen scrolles indtil "Playback area" ses på skærmen, og derefter trykkes for at skifte.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 31 August 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

.... hmmm den skærm, der er tale om på fjernbetjeningen er et lille display på ½ x 3 cm og jeg er på intet tidspunkt stødt på teksten. Men jeg checker selvfølgelig lige manualen - det tyder på jeg har overset noget ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum