| Forfatter |
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
Plasma skrev:
| Det kun 6,8 års uafbrudt tv kiggeri:( |
|
|
Og du ser TV 24/7?
De 60.000 timer er halveringstiden - ikke levetiden, så efter 60.000 timer er den halvt så lysstærk.
Ved 6 timers daglig TV kiggeri, kan du se TV i 27,4 år  |
|
|
Fin teori - men hvor mange års erfaring har man nu med plasmaskærme? 
Vi har haft diskussionen før i andre tråde, men jeg må tilstå, at jeg stoler mere på det samlede produkts driftsikkerhed i LCD - det er trods alt en teknologi, man har væsentlig mere erfaring med.
|
| Til top |
|
| |
OTol Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig bekendt var de første 42" TV fladskærme, plasma skærme. Jeg mener de kom frem for ca 8 -10 år siden og kostede omkring 80.000,-. LCD i den størrelse er først kommet frem de sidste par år. LCD/TFT har dog været brugt nogle før som computer monitorer.
Mvh. Ole
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
OTol skrev:
|
Mig bekendt var de første 42" TV fladskærme, plasma skærme. Jeg mener de kom frem for ca 8 -10 år siden og kostede omkring 80.000,-. LCD i den størrelse er først kommet frem de sidste par år. LCD/TFT har dog været brugt nogle før som computer monitorer.
Mvh. Ole
|
|
|
Det er rigtigt, at de første store TV-fladskærme var plasma (og det er ikke 8-10 år siden - nærmere 5-7år). Grundet prisen blev de solgt i meget få eksemplarer, så det er først indenfor de sidste 2-3 år, der har været solgt et antal, der kan give lidt erfaringer - og 2-3års erfaringer er ikke meget for et produkt i kraftig udvikling - og som forbrugeren forventer en levetid på 8-10år på.
I f.eks. bærbare computere, har LCD-skærme fungeret i rigtigt mange år uden problemer - og i meget større antal, hvorfor erfaringsgrundlaget er markant højere.
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Husk plasma tv har genskin i skærmen ligesom alm tv. Det er bare så fedt ikke at have på sit lcd tv. |
|
|
Ja, og så slipper man også for alle de der irriterende naturlige farver, især sort... (:]) __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stay_Bamboocha skrev:
Stente skrev:
| hvis du har råd til 37" panasonic pv60(plasma) kan fåes til 13.500kr(ikke køb hos easyshopping!!!!!) og er virkelig et KANON TV. et imponerende billed! |
|
|
kan simpelthen ikke forstå al den ros dette tv får, eller også er vi bare uheldige hvad angår de 3 blæsere som sidder i toppen. syens det er utrolig at man laver sådan en støj-kilde og som kan høres på 3m afstand. det er ikke fordi jeg skal være negativ men det er seriøst, har her i weekenden set et par film hvor i de stille perioder har vi uden problemer kunne høre dem - ikke at det er som en power-supply i en PC men det KAN høres og er IRRITERENDE!!!
forstår ikke i ikke synes det er irriterende og et problem......!! |
|
|
Ser du på billedekvaliteten, samlekvaliteten, tilslutningsmulighederne og meget andet, så er det da svært at gøre andet end at rose tv'et? Blæserne kunne vi have været foruden, men man lægger aldrig mærke til dem, synes jeg ikke. __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
powda skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Husk plasma tv har genskin i skærmen ligesom alm tv. Det er bare så fedt ikke at have på sit lcd tv. |
|
|
Ja, og så slipper man også for alle de der irriterende naturlige farver, især sort... (:])
|
|
|
Ja, det er ikke et problem for mig, men det er klart er man meget krakilsk med den sorte farve så skal man købe noget andet forældet teknik som plasma og bilelderøs tv .Men en sort læderjakke er nu ligså sort på min lcd som på alle andre tv, så jeg fostår ikke problemet, det kan sku da være ligemeget med at det ikke er kulsort i pause sekvenser som er de enste tidpunkter man bemærker det ved daglig brug. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. til det micma18 skrev om strømforbruget, så kører plasma mere som en sinus-kurve, da der ikke hele tiden er fuldt kraft på farverne, hvilket reducerer strømforbruget. Endvidere er der mange tråde om, hvad man synes der er bedst. En væsentlig ting er at gå ud og kigge på, hvad man synes er fornuftigt. Tag en yndlings dvd med ud og se den på flere tv og se hvad du synes ser godt ud. Se skærmen også med normalt tv-signal, digital signal , alm. dvd og hdtv hvis det er muligt. Og beslut dig ud fra dette og dine andre krav. Men hvis dit budget er til ca. 9000 kr - ja så er det nok LCD. Plasma begynder fra de 37 tommers.
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
powda skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Ja, og så slipper man også for alle de der irriterende naturlige farver, især sort... (:])
|
|
|
Hmm - du har vist til gode at se et godt LCD-tv - f.eks. Samsung LE-40M61B.....
Billedkvalitet absolut på højde med de bedste plasma - men uden risiko for indbrænding.
Plasma har jo så gode billeder, at de også bliver hængende efter at de er slukket 
|
| Til top |
|
| |
OTol Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke det er korrekt, at kalde plasma for en forældet teknik. Det er i mine øjne det mest velegnede når vi taler om 42" og derover. Navnlig på de store LCD skærme bliver billedet ofte lidt "mudret" ved hurtige bevægelser som sport osv.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
OTol skrev:
| Jeg tror ikke det er korrekt, at kalde plasma for en forældet teknik. Det er i mine øjne det mest velegnede når vi taler om 42" og derover. Navnlig på de store LCD skærme bliver billedet ofte lidt "mudret" ved hurtige bevægelser som sport osv. |
|
|
Jamen det kan sagtens tænkes at plasma kan overleve i det større størelser, nu har jeg personligt alt rigeligt i 32 tommer, for hvem gider se tv avisen i så store formater? __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
powda skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
|
Hmm - du har vist til gode at se et godt LCD-tv - f.eks. Samsung LE-40M61B.....
Billedkvalitet absolut på højde med de bedste plasma - men uden risiko for indbrænding.
Plasma har jo så gode billeder, at de også bliver hængende efter at de er slukket  |
|
|
Læg nu mærke til min smilie i parentesen. Jo, jeg har set samsung M61B, og lige netop det tv, er det eneste LCD, jeg tror jeg kunne leve med. Men på højde med det billede, jeg får fra Panny PV60, det var/er det ikke :] Indtil videre har der været pc tilslutning, xbox i timevis og teksttv uden antydning af nogen indbrænding, bare lige til din info. Så de der generaliseringer er ikke altid liiiige brugbare. __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope - generaliseringer - om sortniveau, indbrænding eller andre emner er aldrig godt  (og jeg havde set smiley'en - ligesom du forhåbentlig har set min (smiley)
Mht. billedkvalitet er det smag og behag. Jeg sammenlignede Pioneers topmodel med Samsungs ditto (i LCD) - og de har billedmæssigt både fordele og ulemper. Da det (for mig) dermed var uafgjort mht. billede, talte faktorer som indbrænding og "sandsynlig driftsikkerhed" ind - og jeg valgte LCD.
Det har jeg ikke fortrudt!
|
| Til top |
|
| |
futt Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
problemet med plasma er at opløsningen kun er på 1024x1024 eller 1024x768 og det passer ikke rigtig med HDTV som minimum køre 720p så billede skal nedskaleres på en plasma
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
futt skrev:
| problemet med plasma er at opløsningen kun er på 1024x1024 eller 1024x768 og det passer ikke rigtig med HDTV som minimum køre 720p så billede skal nedskaleres på en plasma |
|
|
Der findes nu adskillige plasma skærme med en opløsning på 1366x768 (inkl. mit eget).
|
| Til top |
|
| |
futt Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 ja men så skal man vel op i et meget dyrt plasma tv skal man ikke ?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
futt skrev:
|
jdg1 ja men så skal man vel op i et meget dyrt plasma tv skal man ikke ?
|
|
|
Typisk 50" - dyrt vil jeg ikke kalde det (sammenligner man tomme-priser mellem lcd og plasma, så taber lcd stort!)
|
| Til top |
|
| |
Riot Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
PV60E'eren kører 1024x768. Men så ska det da nedskalere for at køre 720p, ik? Og det er ikke godt?
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=194430
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riot skrev:
PV60E'eren kører 1024x768. Men så ska det da nedskalere for at køre 720p, ik? Og det er ikke godt?
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=194430
|
|
|
Så synes jeg du skulle se billedet på PV60 med 720P materiale. :] __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
Riot Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læg mærke til spørgsmåltegnene. Har netop ikke set det vise 720p billede. Har du eventuelt erfaringer med konsoller sat til det? For overvejer stærkt at købe det, men ikke hvis hvis det indebrænder billedet efter et par måneder med lidt PS2, X360 osv.. Mit valg er mellem det, det store Sony bagprojektion på 50" og et nyt Sony LCD 2000 model på 40", og den nyeste og bedste Samsung model på en 40"..
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riot skrev:
| Læg mærke til spørgsmåltegnene. Har netop ikke set det vise 720p billede. Har du eventuelt erfaringer med konsoller sat til det? For overvejer stærkt at købe det, men ikke hvis hvis det indebrænder billedet efter et par måneder med lidt PS2, X360 osv.. Mit valg er mellem det, det store Sony bagprojektion på 50" og et nyt Sony LCD 2000 model på 40", og den nyeste og bedste Samsung model på en 40"..
|
|
|
Jeg ejer ingen konsol, men dagen efter jeg fik mit PV60 kom der et par kammerater forbi med en xbox. Den kørte vel i en 3-4 timer, og der var ikke skyggen af indbrænding efter noget. Heller ikke ved hverken tekst tv, eller de der sort bjælker der er ved film. Jeg er yderst tilfreds :] __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |