| Forfatter |
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man betaler altid for navnet på mærkvare.
[/QUOTE]
Er der nogen der kan definere en mærkevare?
[/QUOTE]
Ikke uden at tråden bliver til en marketing tråd istedet for en hifi tråd 
Den simple forklaring er, at en mærkevare er en vare, hvor folk er villige til at betale mere for at få et bestemt "navn". Et klassisk eksempel er Coca Cola kontra "no-name" colaer. Eller Levi's kontra "no-name" jeans osv. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Er der nogen der kan definere en mærkevare?
|
|
|
Det er måske ikke helt nemt, når man snakker hifi (og i hvert fald er jeg alt for grøn endnu, for at kunne sige "det dér er mærkevare, men det dér er ikke".). Men de fleste andre mærkevareprodukter kan man kende på markedsføringen, ganske simpelt. Hvor flotte er reklamerne, Bruger firmaet product placement, sponsorerer de events af fosrkellig slags osv. Det er jo svært at undgå at løbe ind i f.eks. en fodboldliga der ikke er sponsoreret af et eller andet læskedrik- eller ølfirma.
EDIT: Jeg har fundet en måde hvorpå man muligvis kan kende IKKE-mærkevare-HIFI i det mindste: Sælger Fona og Elmutanten det er det ikke mærkevare-hifi
2ND EDIT: Det skal så (desværre) lige nævnes at dette var en (måske ikke 100% velformuleret) joke på basis af den omtale de pågældende firmaer får herinde __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for noget sludder? Fona og Elgiganten sælger da SONY, Phillips, Pioneer, Samsung mv. Store firmaer der vil være deres produkter bekendte og leverer service på grejet hvis der skulle opstå problemer.
Kom tilbage på sporet. Denne tråd burde handle om forskellen mellem nyt/brugt kontra pris.
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
rolig nu, det var mest ment som en joke.
Med mærkevare hifi mente jeg high-end hifi, og jeg vil da vove at påstå at dine fire eksempler ikke er ultimativ highe end hifi.
Og den der med at være ens produkt bekendt har vel ikke noget at gøre med, hvor man lader det sælge henne. De fleste små firmaer vil da være deres produkter mindst lige så bekendte som de store, ja i nogle tilfælde mere, da de jo i højere grad har brug for at holde på kunderne.
EDIT: Og hvis man vil have service, skal man i hvert fald gå udenom Fona m.v. Der har jeg (og så vidt jeg ved, flere herinde) da været udsat for mangt og meget. Men sjædent service __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er ved at smadre en ellers udemærket tråd (sorry boys) - hmmm - jeg melder fra her
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for alle jeres svar og kommenter! Det er helt fint, at tråden glider lidt udenfor sin oprindelse, det er altid sjovt at se sådan en udvikling.
Hvis nogen har nogle tekniske begrundelser på, hvorfor det i mange tilfælde kan betale sig at købe brugt, vil det være fedt at høre. Jeg mener, hvor har teknologien gjort fremskridt rent lydmæssigt og evt. levetid på komponenter. Hvad er godt i dag, som ikke var godt for 4-5 år siden? Hvad var godt for 4-5 år siden, som i dag ikke er på samme stadie, fordi man har valgt nogle andre løsninger. Det må være mange argumenter for og imod!
Shoot! __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer efter længere tids grublen!!! - i tanker om, at man i høj grad i dag anvender lysdioder i stedet for gammeldags glødepærer. De holder meget længere tid!!!
Samtidig mener jeg at vide at moderne elektrolytkondensatorer er har et længere liv en de tidligere har, men det kan vi vel egentlig først kontrollere om mange år.
Ellers kan jeg ikke komme i tanker om noget, som er fremskridt i forhold til ældre grej fra 70'erne og startfirserne før "det sorte helvede" brød løs.
Venligst
Freddy
Moderne rør holder typisk ikke så lang tid som de gamle alt andet lige.
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Jeg kommer efter længere tids grublen!!! - i tanker om, at man i høj grad i dag anvender lysdioder i stedet for gammeldags glødepærer. De holder meget længere tid!!!
Samtidig mener jeg at vide at moderne elektrolytkondensatorer er har et længere liv en de tidligere har, men det kan vi vel egentlig først kontrollere om mange år.
Ellers kan jeg ikke komme i tanker om noget, som er fremskridt i forhold til ældre grej fra 70'erne og startfirserne før "det sorte helvede" brød løs.
Venligst
Freddy
|
|
|
Hej Freddy
Hvis du ikke allerede har en tråd her på siden kan du så ikke oprette en. Det lyder til at du har et super retro anlæg...
Har selv lige anskaffet mig et sæt Kef 107/2 fra starten af 90érne - måske ikke 100% retro men tæt på. Tænker på at skaffe mig en rør base af en artog gerne en ældre sag. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Venligst
Freddy
|
|
|
Hej...
En god tråd, dog mener jeg at Freddy glemmer at på forforstærker-siden, så er udviklingen af opamps oppe på et niveau som jeg mener er bedre en f.eks. transistorer. Ja ja, jeg ved godt at en IC er nogle sammenkoblede transistorer, men de er kompakte, mere båndbred, har gode rise tider. Jeg har haft en Vitus Audio IC baseret forstærker (stærk inspireret af NLE 11+12) og den er nok det bedste jeg har hørt....på batteridrift, noget som kunne være vanskelig på en diskretopbygget model! Jeg mener bestemt der findes bedre komponenter idag, men hvorvidt de er ligeså sjælefuld som en forstærker der er 20-30 år gammel......, det er de ikke.
Måske er diskutionen "vingtage kontra nyt" ret unuanceret. Der findes jeg masser af pragtfuld nyt hifi.....se bare ambitionniveaet på en Marantz CD-7........den er jo super klasse fed, også selv om den er "ny". Jeg spiller selv på noget ældre hifi, så det er ikke fordi jeg mener at nyt er bedre, jeg er lidt småtosset med ældre (men gode produkter). Jeg er specielt glad for mit POA 3000Z + PRA 2000Z trinsæt (står som brand f**king new) fra Denon.....1984 for at være præsis. Helt vintage er det vel ikke, jeg ved ikke hvilken kriterier vintage hører under, men jeg forstiller mig + 30 år ? Er det helt tosset?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm, faldt lige ind i denne tråd. Jeg har lige købt ny forstærker, ja den var dyr, ja der er garanti på. Inden for de sidste 5 år har jeg haft alt for mange forstærkere.
En gik i smadder, så meget, at den skulle skrottes. Mekanikeren sagde at denne fejl skete på en ud af en million.
En anden blev inden for en måned repereret for alt for mange penge, her ville jeg meget gerne have haft en garanti..........
Ellers er jeg enig med hvad andre siger at det godt kan betale sig at købe brugt, for der kan sku være mange penge at spare.
Venligst
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange amps er vel næsten kun blevet dårligere i nyere tid. Næsten alle bruger ICer og andre hurtige løsninger, som ikke er til gavn for lyden. Jeg synes selv at have spottet denne "flødekaramel-lyd" flere steder efterhånden.
For ikke længe siden hørte jeg på den store Marantz int. topmodel, over et par topmodel Chario højttalere. Meget flot lyd, men også meget bamset. Så hørte jeg den nye NAD M3 over et par Dali MS4.... Samme lyd.
Som det er med HIFI Klubben og dens overgang til SS, subwoofere og fladskærme, så er der også gået pop i selve lydgengivelsen. Lydgengivelsen skal næsten pr. difination være imponerende, om den så er det eller ej.
Hvis man kan leve med det anderledes design, og måske et kortere liv (på ens forstærker), kan man sagdens lave sig en god forstærker handel, fra dengang man ikke brugte ICer i samme udstrækning, som i dag.
Jeg selv er ved at købe mig en gammel klassiker fra 1982  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |