| Forfatter |
|
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har haft et setup med et gammelt Radeon 9600XT grafikkort som kørte SD og HD smertefrit. Dog ville jeg gerne have et lidt kraftigere grafikkort til spil. Derfor faldt valget på et Asus Geforce 7600 GS 256MB – Silent. Helt i orden kort med Nvidia hardware dekoder (såvidt jeg har forstået). Med denne hardware specifikation ville jeg forvente at min CPU load ville være som ved ”idle” ved afspilning af f.eks. optaget tv (også hd?). Mine problemer er følgende:
1. Ved live tv og ved afspilning af optaget tv er der meget små ryk i billedet. Der er ikke noget bestemt tidsinterval eller noget. Men umiddelbart er der måske 1 til 2 minutter imellem de små ryk. Disse ryk ser jeg ikke ved afspilning af HD-klip.
2. Ved afspilning af optaget tv ligger min CPU load på mellem 50-80. Ved ”idle” ligger den på 5-10. Hvorfor virker min hardware dekodning ikke?
Hvad har jeg så gjort for at rette op på situationen?
a) nyeste driver til Hauppauge MCE-500 kortet installeret => ingen forskel.
b) Trykket på lidt forskelligt inde i WMP’s ”performance” vindue samt inde i Nvidias dekoder setup vindue. Jeg vedlægger begge opsætninger i form af screendumps.
Nogen forslag til hvordan jeg kan sikre mig at hardware dekodningen rent faktisk foregår? Hvorfor får jeg de små ryk i billedet?

Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit grafikkort står ikke for hele dekodningsdelen, kun noget af den (det gjorde dit gamle Radeon 9600 også for MPEG2), derfor skal der alligevel bruges lidt CPU-kraft.
Men 50-80% lyder højt. Hvilken CPU har du? Og kører du med nogen form for postprocessing (FFDShow)?
|
| Til top |
|
| |
pizzabager Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg købte på et tidspunkt et asus 7600GS silent til min HTPC, istedet for mit onboard 6150, men kunne ikke få det til at fungere ordenligt, den lavede ryk i billedet og der var nogen problemer når jeg skiftede kanal..
Så jeg retunerede det og brugte bare mit 6150 istedet, den virkede jo okay til tv..
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Dit grafikkort står ikke for hele dekodningsdelen, kun noget af den (det gjorde dit gamle Radeon 9600 også for MPEG2), derfor skal der alligevel bruges lidt CPU-kraft.
Men 50-80% lyder højt. Hvilken CPU har du? Og kører du med nogen form for postprocessing (FFDShow)?
|
|
|
Jeg har en AMD64 3200+. Der var jeg lidt hurtig mht CPU forbruget. CPU forbruget ligger mellem 20 og 40 ved SD, 60 til 80 ved 720p og 90 til 100 ved 1080p... Hm... Hvorfor kan dette kort ikke afspille det flydende som mit noget ældre Radeon kort kan? Er der ikke en indstilling som skal ændres? De tal jeg her har opgivet er ved brug uden FFDShow. Nvidia dekoder er aktiv ved SD. Hvilken dekoder der overtager i HD ved jeg ikke.
Update: Har deaktiveret "drop frames to keep AV in sync" og så er der betydeligt mindre ryk i HD. Jeg skal kigge noget mere SD inden jeg kan fortælle om det hjalp. Nogen der har erfaring med denne funktion?
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 02 Maj 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du dropper frames så giver du dekodningen lov til at lade være med at dekode nogle frames hvis den ikke har cpu forbrug til at dekode hurtigt nok, dette betyder så i mit tilfælde at sync (billede-lyd) ryger en gang imellem...
Men hvad er dine videoklip incoded i ? x.264/h.264 mpeg2 xvid divx ? og hvilken container ligger de i ? avi mkv ts ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ser det ud til at have virket. Jeg har nu ikke ryk i billedet medmindre det er et kapacitetsproblem mht. CPU. Jeg kan typisk ikke have en optagelse i mce i baggrunden imens jeg ser et HD klip da HD klip, som ovenfor beskrevet, tager ret meget af CPU forbruget.
Men for lige at få en fornemmelse af at min CPU forbrug under afspilning af SD/720p/1080p er normalt ville jeg gerne have hvis andre med lignende processor kraft bekæftede min tal ovenfor.
En ting der stadigt undrer mig er at der under "Video Acceleration Settings" er valgt at software dekodning er foretrukket over hardware dekodning... Burde det ikke være omvendt? I såfald hvordan ændre man dette?
Mono Torvarisj: Jeg har ikke helt tjek på hvilke formater det er i. Der er forskellige og jeg skal vidst have hentet et program som kan fortælle mig hvilken dekoder den bruger til hvilke filer (mener at have stødt på et sådant et sted).
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Refreshrate problem.....skift til 50hz, VMR, Automatic deinterlacing, DXVA HW acceleration....
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja... Man lærer så længe man lever. For at gøre det ekstra godt mens jeg installerede mit nye gfx kort så opdaterede jeg jo lige min nvidia driver... Det skulle jeg nok have gjort mig lidt mere umage med... Jeg havde øjensynligt installeret en mce driver fra US og ikke den internationale XP driver der er kompatibel med mce. Ja jeg synes ikke det er så pædagogisk lavet, men sådan er det altså. Som en følge af den nye installation af den rigtige Nvidia driver er mit cpu forbrug følgende:
SD (i mce) 30%
720p 45%
1080p 60%
Altså nu er både cpu load og hardware dekodning fixet. Jeg siger tak til alle der har bidraget med gode råd.
Mange tak!
|
| Til top |
|
| |