Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 08:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: RØR-RADIO (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Det er synd at sige. Men måske 25 kr var for meget??? 
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Bestemt ikke og tillykke med den. Det ser ud til at den virker.

Så fik jeg sat B&o'en til og fy føj den var tynd i lyden. Op på slagte bænken med den og nogle hurtige målinger afslørede at anodespændingen til udgangen var 170V Ca 30V for lidt og en måling på den fælles katode modstand for udgangsrørene afslørede at her blev der brugt for meget strøm, katodemodstanden er 100ohm og rørene skal tilsammen trække 88mA iflg databogen. Det giver 8,8V iflg ohms lov, men spændingen var 14V. 

Nu er det så at jeg skal huske at følge de råd jeg selv giver til folk og en måling på udgangsrørenes styregitre  (skal være 0V) viste +12V på den ene og +3V på den anden. Det var ikke nogen overraskelse, så det var bare at finde overførings-kondensatorene og skifte dem ud.

Så røg der lige et par andre kondensatorer med.

Nu lyder den godt, men jeg er ikke helt færdig endnu.

Tænk hvis moderne apparater var lavet så bunden kunne tages af. Ofte har jeg siddet med en eller anden stor forstærker hvor eneste mulighed for at komme til bagsiden af printet var at skille den i atomer. Billig skidt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det ligner en S15 der til højre

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Ha ha...tænkte nok der var nogen som bemærkede den. Den fulgte med som det tynde øl. Jeg har en pæn en i forvejen, men tænkte at det gør jo ikke noget at have lidt reserve-dele på lager. Har du sådan en?

mvh

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Den virker nemlig. Jeg kan bedre li lyden i min monark radio men den her er bedre til at fange stationer bare med en ledning som antenne.
Der hvor jeg købte den sagde den ene at der altid kom en og tog alt med B&O. Så den radio var det mest spændende der var idag.
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej Tube Mania

Du skriver to styregitre. Det jeg kan se på billedet, er der to UL41 i udgangen? Ellers er det meget typisk for slutningen af 40'ne, med den sammenblanding af forskellige rørtyper 21-rør, 41-rør o. s. v. Det hjælper også at skifte gitteraflederen ved samme lejlighed. Flot radio! Tillykke med det!
Til top Vis GeraldHN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GeraldHN

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Bestemt ikke og tillykke med den. Det ser ud til at den virker.

Så fik jeg sat B&o'en til og fy føj den var tynd i lyden. Op på slagte bænken med den og nogle hurtige målinger afslørede at anodespændingen til udgangen var 170V Ca 30V for lidt og en måling på den fælles katode modstand for udgangsrørene afslørede at her blev der brugt for meget strøm, katodemodstanden er 100ohm og rørene skal tilsammen trække 88mA iflg databogen. Det giver 8,8V iflg ohms lov, men spændingen var 14V. 

Nu er det så at jeg skal huske at følge de råd jeg selv giver til folk og en måling på udgangsrørenes styregitre  (skal være 0V) viste +12V på den ene og +3V på den anden. Det var ikke nogen overraskelse, så det var bare at finde overførings-kondensatorene og skifte dem ud.

Så røg der lige et par andre kondensatorer med.

Nu lyder den godt, men jeg er ikke helt færdig endnu.

Tænk hvis moderne apparater var lavet så bunden kunne tages af. Ofte har jeg siddet med en eller anden stor forstærker hvor eneste mulighed for at komme til bagsiden af printet var at skille den i atomer. Billig skidt.

mvh

Det er skønt at se (høre om) profs i arbejde. Jeg har et voltmeter men vil dog ikke uden videre kunne måle den ene eller den anden slags spænding på f.eks. min lille 7189 (el84M) USAske Shell rørfætter (se evt. her: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=156859) som endnu ikke lyder godt, selv efter at jeg har skiftet to '"store" kondensatorer (ikke i strømforsyningen, dog) på den.

Jeg kommer nok til at pløje "Elementær Radioteknik" af Otto Limann eller "Ivers håndbog for radiomekanikere" igennem inden jeg går videre.

Måske skal der laves en særskilt tråd på hifi4all.dk vedr. reparationsteknik?

Mvh/

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Har du sådan en?

Jeg havde for mange år siden - den forsvandt under en flytning. Nu har jeg printene liggende fra en. Ejeren ville beholde kabinet og nettrafo, men smide indmaden ud...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

GeraldHN skrev:
Hej Tube Mania

Du skriver to styregitre. Det jeg kan se på billedet, er der to UL41 i udgangen? Ellers er det meget typisk for slutningen af 40'ne, med den sammenblanding af forskellige rørtyper 21-rør, 41-rør o. s. v. Det hjælper også at skifte gitteraflederen ved samme lejlighed. Flot radio! Tillykke med det!

Tak

Ja den har 2 UL41. Har tænkt på gitteraflederne idet jeg har målt dem. Hvis de er afbrudt skrider gitter-spændingen (0V) jo. Der er nu ikke noget spændingsfald over dem så de er ikke så udsatte, men anode-modstande og lign skal især kontrolleres . De er ofte vokset i værdi.

mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

PQR skrev:

Jeg kommer nok til at pløje "Elementær Radioteknik" af Otto Limann eller "Ivers håndbog for radiomekanikere" igennem inden jeg går videre.

Måske skal der laves en særskilt tråd på hifi4all.dk vedr. reparationsteknik?

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ----------

Jeg ved du er god til at læse så  hvis du har interessen så er det bare at gå igang og spørg hvis der er noget . Tråd om reparations teknik....ja måske. Jeg fortsætter nok lidt her. Det ser jo ud til at det bliver læst.

Din forstærker er en SE stereo. Udgangen er lavet som dette diagram (standard). Så vidt jeg kan se på den ene sokkel (EL84)th har elektrolytten fat i ben 3 katoden, men så mangler katode modstanden ser det ud til (135ohm) elektrolytten kan være 100uF 25V er nok. Den ene ledning (sort)  fra udgangstrafoen har fat i pin 7(anoden) ser det ud til. Så skal den anden ledning (gul) have fat i +200-250V. Jeg kan end-videre se ceramic kondensatoren som er går til pin2 (overføringskondensator) samt 470Kohm fra pin2 til stel(gitter-afleder) så jeg tror den er god nok. Pin 2 (g1=styregitter). Pin 9 (g2=skærmgitter) bør have fat i 470-1000 Ohm (ofte defekt) fra forsyningen idet der ikke ses et skærmgitter udtag på udgangs-trafoen(dit billede). Jeg har også spottet modkoblingen. Simpelt kredsløb, men tag ikke fejl... det kan sagtens spille godt. Hvilken af ECC83'erne er det som ikke gløder? Den nærmest udgangs-rørene er driver for begge kanaler.

Jeg kommer lige i tanker om Fisher var så smart at lade nogle af forrørenes gløde-tråde agere katode-modstande for udgangen. Så jeg må lige spørge: er der glød på alle rørene samtidig undtaget det som ikke gløder? Måske jeg kan få dig til at måle Vdc fra stel til pin3 ? Jeg har set  7189 tåler 400V, men tvivler på spændingen er højere end EL84 kan klare. Du må gerne måle Vdc hvor de 2 gule ledninger mødes og pas på nallerne.

Edit;  Faldt lige over et super-godt link:

http://mysite.du.edu/~etuttle/electron/elect27.htm#Theory

wuffer skrev:

Den virker nemlig. Jeg kan bedre li lyden i min monark radio men den her er bedre til at fange stationer bare med en ledning som antenne.
Der hvor jeg købte den sagde den ene at der altid kom en og tog alt med B&O. Så den radio var det mest spændende der var idag

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ------------

Der er noget galt med din L&L . Den skulle være ligeså god. Måske det er ECC85 røret som i er inde på. Det må da prøves. Hov...jeg har flere knapper til dig

mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
tube mania skrev:
Har du sådan en?

Jeg havde for mange år siden - den forsvandt under en flytning. Nu har jeg printene liggende fra en. Ejeren ville beholde kabinet og nettrafo, men smide indmaden ud...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonse

Det var da ærgeligt for sådan en pæn radio, men hvis du får en anden har du jo reservdele til den så. Det er jo ikke utænkeligt, den findes i flere varianter, er der nogen som kan fortælle om de forskellige.

mvh

Her den ...TO-R S15

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Tråd om reparationsteknik, god idé, for man kan ikke læse sig til alt.

Især UCL82 har det med at trække gitterstrøm når de er meget brugte, hvis man ikke har nye udgangsrør, så kan man udskifte gitteraflederen med en med lavere værdi, men så er man også nødt til at udskifte overføringskondensatoren med en tilsvarende højere værdi. F. eks. gitterafleder på 1M med en 470k, overføringskondensator på 10n med en 22n.

At især katodemodstande har det med at vokse (høj anodestrøm), har jeg oplevet med en L&L Minerva 6106. Den var vokset fra 110R til 680R. Resultatet var en anodespænning på udgangsrøret på 250V! Nu hvor radioen er blevet repareret, spiller den rigtig fint.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Ups...har vi en radiosamler her? Ja katode modstande og elektrolytter...skift dem bare for de har et hårdt arbejde. Hvis du mangler et ECL82 så må du få et i gave fra mig. Jeg har for mange af dem.

Edit. billeder ...ja tak.

mvh

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Den ser rigtig fint  ud, den TO-R S15, du har tube mania, kan forstille mig, at den også spiller suverænt. Kan se du har en god samling rørgrej. Alene "rørforstærker diy 185W" lyder imponerende.

Jeg tror, jeg vil tage et par billeder af mit vintage-stereo set-up. En Philips Stereo Vienna "High Fidelity" fra 1961, med et sæt tilhørende 800 Ohms højttalere.

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Det var din tråd om rørradioer, tube mania, der har lokket mig ind på dette forum.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager...det skal aldrig ske mere, men jeg glæder mig til at se billeder af noget andet  end mit gear.

mvh

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det er bare i orden!

Jeg troede ellers, at jeg bare kunne uploade billeder her på forummet. 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Det kan du. Find sveskes indlæg på side 1 og brug hans fine vejledning.

mvh

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver:

Philips BDK 794 A (Stereo Vienna - High Fidelity) Der står faktisk "High Fidelity" på skalapladen.

Her  sammen med de tilhørende 800 Ohms højttaler:

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud og når der står High Fidelity så er det sgu. De der Philips højtalere er slet ikke dårlige.

mvh

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum