Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 12:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: RØR-RADIO (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Sikke skønheder!

Er den med el86 i srpp-kobling i udgangen?
Troede ikke der var kommet nogle, af dem, til DK.
Hvilke enheder er der i højttalerne?

Din heldige...

mvh

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Der er godt med tryk på, selv i bassen, når der spilles højt. I udgangen sidder 4 ECL 82, dvs. to stk. pr. kanal. Jeg købte sættet i starten af 2006 til 350,- (var ikke for dyrt, synes jeg). Den havde en løs forbindelse i LF-delen, som var svært at udpege (printmontage!!!)., men nu er den i orden.
Til top Vis GeraldHN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GeraldHN

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Højttalerenheder, tja, da er jeg nødt til at lukke kabinetterne op igen. Ellers står der Philips NG 3946 på bagsiden af dem.
Begge udgangspentoder har fælles stelpunkt (uden katodekompleks). Den ene af de to trioder bliver brugt som fasevender...      skal lige nærlæse diagrammet.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

PQR skrev:

Jeg kommer nok til at pløje "Elementær Radioteknik" af Otto Limann eller "Ivers håndbog for radiomekanikere" igennem inden jeg går videre.

Måske skal der laves en særskilt tråd på hifi4all.dk vedr. reparationsteknik?

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ----------

Jeg ved du er god til at læse så  hvis du har interessen så er det bare at gå igang og spørg hvis der er noget . Tråd om reparations teknik....ja måske. Jeg fortsætter nok lidt her. Det ser jo ud til at det bliver læst.

Din forstærker er en SE stereo. Udgangen er lavet som dette diagram (standard). Så vidt jeg kan se på den ene sokkel (EL84)th har elektrolytten fat i ben 3 katoden, men så mangler katode modstanden ser det ud til (135ohm) elektrolytten kan være 100uF 25V er nok. Den ene ledning (sort)  fra udgangstrafoen har fat i pin 7(anoden) ser det ud til. Så skal den anden ledning (gul) have fat i +200-250V. Jeg kan end-videre se ceramic kondensatoren som er går til pin2 (overføringskondensator) samt 470Kohm fra pin2 til stel(gitter-afleder) så jeg tror den er god nok. Pin 2 (g1=styregitter). Pin 9 (g2=skærmgitter) bør have fat i 470-1000 Ohm (ofte defekt) fra forsyningen idet der ikke ses et skærmgitter udtag på udgangs-trafoen(dit billede). Jeg har også spottet modkoblingen. Simpelt kredsløb, men tag ikke fejl... det kan sagtens spille godt. Hvilken af ECC83'erne er det som ikke gløder? Den nærmest udgangs-rørene er driver for begge kanaler.

Jeg kommer lige i tanker om Fisher var så smart at lade nogle af forrørenes gløde-tråde agere katode-modstande for udgangen. Så jeg må lige spørge: er der glød på alle rørene samtidig undtaget det som ikke gløder? Måske jeg kan få dig til at måle Vdc fra stel til pin3 ? Jeg har set  7189 tåler 400V, men tvivler på spændingen er højere end EL84 kan klare. Du må gerne måle Vdc hvor de 2 gule ledninger mødes og pas på nallerne.

Edit;  Faldt lige over et super-godt link:

http://mysite.du.edu/~etuttle/electron/elect27.htm#Theory

...

mvh

Hej Tube M.,

Tak for en en ikke helt uforståelig forklaring af layoutet på min lille Shell-amp. Jeg tænkte nok at det var en SE, men kunne ikke forstå hvordan den (umiddelbart) var så usymmetrisk opbygget (f.eks. omkring lytterne, jeg har skiftet). Jeg er godt klar over at jeg skal i gang med at måle på den strøm rørene får. Har bare ikke haft mod til det. Nu har jeg fået nye (og bedre) måleprober til mit multimeter, så måske tør jeg nu!

At tjekke den modstand du nævner skulle også være overskuelig.

Det er røret i nederste venstre hjørne på billedet her under der forbliver koldt:

PS: jeg har gjort den ren siden billedet blevet taget!

Undskyld min sene reaktion: var i sommerhus i weekenden.

mvh/

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

GeraldHN skrev:
...

Jeg tror, jeg vil tage et par billeder af mit vintage-stereo set-up. En Philips Stereo Vienna "High Fidelity" fra 1961, med et sæt tilhørende 800 Ohms højttalere.

Spændende, så er jeg ikke alene med min Philips AG-9015 og de tilhørende 800 ohms højttalere (jeg spiller dog for det meste på 'jern'udgangene - drømmer om at sætte 800 ohm'erne i bedre kasser!).

mvh/

Peter Q.

www.vintagehifi.dk

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

pqr

Jeg havde regnet ud du var i sommerhus.  Godt nok også det rør jeg havde regnet med. Der kan jeg ikke se de normale 6.3V ledninger.

Det rør er muligvis på en eller ande måde katode- modstand for udgangsrørene og hvis rørene pga. slid eller andet ikke trækker strøm er det årsagen til den manglende glød.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

GeraldHN skrev:
Jeg prøver:

Philips BDK 794 A (Stereo Vienna - High Fidelity) Der står faktisk "High Fidelity" på skalapladen.

Her  sammen med de tilhørende 800 Ohms højttaler:

Smukt!

Jeg har de samme 800 ohms højttalere (ng 3946) men også de tilhørende diskant-enheder (ng 3938).

PQR

www.vintagehifi.dk

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Prøv at spore fejlen i rørets glødekreds. På billedet er der ikke tilsluttet nogen højttaler, vil det sige at du afprøver den uden højttaler?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

pqr

Jeg havde regnet ud du var i sommerhus.  Godt nok også det rør jeg havde regnet med. Der kan jeg ikke se de normale 6.3V ledninger.

Det rør er muligvis på en eller ande måde katode- modstand for udgangsrørene og hvis rørene pga. slid eller andet ikke trækker strøm er det årsagen til den manglende glød.

mvh

Hej Tube,

Jeg glemte at skrive at alle andre rør gløder fint (og er flot varme).

Og GeraldHN: der er umiddelbart ikke så meget jeg kan spore, da jeg er en komplet novice. Jeg skal første gennem de bøger, jeg nævner ovenfor. Men tak for forslaget!

Jeg prøver altid rørgrej af med højttalere; det har jeg da lært at man skal og at man i det hele taget ikke skal have rørgrej tændt ubelastet.

mvh/

PQR

www.vintagehifi.dk

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke forstærkeren, du sidder med, men på diagrammet, som tube mania har sat ind, er glødetråden lagt på ben 4 og ben 5. Det ene ben skulle gerne have forbindelse til stel, og det andet ben have forbindelse til nettrafoens 6,3V udtag.  

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Troede ikke der var kommet nogle, af dem, til DK.

Stereo Vienna'en? Sådan en har jeg også haft - min var bare i lyst træ.

Jeg har i øvrigt mange Philips diagrammer fra sidst i 50'erne og først i 60'erne liggende, hvis der er nogen der mangler dem...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Hej mcs_5,
det lyder jo fremragende. De diagrammer jeg sidder med, har jeg downloadet på nettet og er ikke de allerbeste indscanninger. Nogle af dem er næsten ikke til at læse. Vi må finde ud af noget. Hvis der er interesse, kan jeg skaffe en Philips servicebog fra 1942 - 1947.

og hej pqrannes,
du har forhåbendlig en skilletrafo, som du bruger. Endnu bedre en skille-vario-trafo. Du sætter forstærkeren da ikke bare til lysnettet?!?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

GeraldHN skrev:
...
og hej pqrannes,
du har forhåbendlig en skilletrafo, som du bruger. Endnu bedre en skille-vario-trafo. Du sætter forstærkeren da ikke bare til lysnettet?!?

Hej Gerald,

Jeg har en lille vario, jeg - sammen med en seriekoblet pære (15-25-40 eller 60 W) - bruger til at starte gammelt grej op med. Jeg har ingen skilletrafo og det er også en af grundene til at jeg ikke stikker fingerne i tændt grej.

Tak for advarslen.

PQR

www.vintagehifi.dk

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg var tæt på at købe denne idag i en genbrugs.

Men så ville jeg ha ærget mig. Denne radio er fundet på guloggratis til 100kr. Jeg sku ha givet 300 og har egentlig ik plads
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Til wuffer: Det ligner en L&L Monark 573.  Hvis man lige mangler denne model i samlingen, er det et fund til 100,-kr.

Til Tonni: I højttalerne sidder Philips AD 3701 AM enheder, og i udgangen sidder 4 ECL 82 i en push-pull kobling (to pr. kanal).

Til tube mania, du skrev:
"Jeg kommer lige i tanker om Fisher var så smart at lade nogle af forrørenes gløde-tråde agere katode-modstande for udgangen." Vil det sige, at anodestrømmen blev reguleret på denne måde?

Til pqrannes: Du kan måle dig frem til, om rørets glødetråd er afbrudt eller kortsluttet. Er tilledningerne afbrudte eller kortsluttede o.s.v. Er soklen i orden? Er det et ECC 83 har hver triode sin egen glødetråd. Hvis du ikke ved hvordan, så spørg bare.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

GeraldHN skrev:
...
Til pqrannes: Du kan måle dig frem til, om rørets glødetråd er afbrudt eller kortsluttet. Er tilledningerne afbrudte eller kortsluttede o.s.v. Er soklen i orden? Er det et ECC 83 har hver triode sin egen glødetråd. Hvis du ikke ved hvordan, så spørg bare.

Tak for rådgivningen Gerald.

Der skal nok blive noget at spørge om, når jeg en gang (efter ferien) tager fat.

For resten drillede soklerne i starten og det var kun langsomt (og med en del kontaktrens) at der blev forbindelse. Det kan meget vel være galt endnu. Hvordan renser man rustne sokler?

Alle rør på nær 7189erne har været udskiftet med NOS uden nogen ændring i kvaliteten af lyden.

Mht. skilletrafo så har jeg jo en 220V--> 110 Lübke autotransformer. Mon ikke den virker som skilletrafo, når jeg alligevel skal droslene ned fra 220V?

PQR

www.vintagehifi.dk

GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Rustne sokler? Det  er jo novalsokler det drejer sig om. Du skal jo kunne komme ned i hullerne med noget, der kan slibe indeni.

Det kan sagtens være nogle komponenter, der enten har forandret værdi, er læk eller afbrudte.
Har du en rørtabel? Kender du de enkelte rørs data?

Mht. skilletrafo vil jeg ikke blande mig i, hvad du bruger. Det er altid på eget ansvar!

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Er den med el86 i srpp-kobling i udgangen?

Nej, det er et helt almindeligt push-pull udgangstrin med udgangstrafo - trafoen har bare et 800 ohms udtag. Udgangsrørene er ECL82 som allerede nævnt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Diagram af min Fisher X-101C hvor man kan se anvendelsen af rørene som katode-modstande...læg mærke til katoderene på udgangs-rørene er forbundet til rørene V1,2,3,4 i seriekobling...de udgør således katodemodstand for udgangs-rørene. Det er riaa forstærkeren...så har man sparet modstande og får DC forsynig til de mest brumfølsomme rør (riaa) på en gang. Det fungerer uden problemer af nogen art.

Jeg tror at sådan har man gjort med et enkelt rør i pqr's forstærker og hvis nu udgangsrørene er helt døde så er resten jo nemt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

jeg forstår ikke så meget af hvad du skriver tubemania - men jeg har sådan en stående - en the fisher 101c - så nu vil jeg prøve at sætte mig ind i det - jeg skal bare lige først have fat i et nyt rør istedet for det der er knækket

Hvordan spiller din ?

Er der noget man ikke bør gøre hved sådan en fyr

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum