| Forfatter |
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bli'r billedet så også bedre, hvis man skærer kanten på en DVD  ? __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg kun installere fremtidige programmer på min PC korrekt, hvis jeg skærer kanten af mine DATA-skiver  ? __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Kan jeg kun installere fremtidige programmer på min PC korrekt, hvis jeg skærer kanten af mine DATA-skiver ? |
|
|
Ret skal være ret, der er forskel på aflæsning af data og musik-afspilning. Du kan godt afspille en musik-CD to gange, og få to bit-mæssigt forskellige resultater. Jeg prøvede engang at rippe en CD flere gange ved hjælp af ét stykke software (husker ikke hvilket), som gav forskellige resultater (kunne ses på wave-filen), da jeg så gjorde det samme med EAC fik jeg to identiske filer. Jeg kan som sagt egentlig godt forholde mig til at dét at tilskæringen gør skiven mere perfekt rund, kan hjælpe på afspilningen - det er den skrå tilskæring og den sorte tusch jeg stiller spørgsmålstegn ved. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
skåven Branchemedlem

Sound and Magic Odense
Bruger siden: 18 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi snakker beviser,hvor er beviset for at et kabel lyder bedre end et andet ?
man kan ikke måle god lyd man kan måle data ? (citat linn)
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til at mange vurdere - og dermed vel også udvælger og køber - produkter ud fra måledata. Jeg foretrækker i stedet at lytte til f.eks. en højtaler.
Og hvor er det videnskabelige bevis for at min ynglingsfarve rent faktisk er min ynglingsfarve, og dermed at alle andre med andre farvevalg er gal på den  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
skåven Branchemedlem

Sound and Magic Odense
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige mine ord
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
skåven skrev:
|
Nu vi snakker beviser,hvor er beviset for at et kabel lyder bedre end et andet ?
|
|
|
Det har jeg aldrig set eller hørt om. Jeg tror dog nok producenterne ville have fortalt om det hvis det fandtes, så det gør det nok ikke.
skåven skrev:
|
man kan ikke måle god lyd man kan måle data ? (citat linn)
|
|
|
Man kan sammenligne data, også de data der kommer fra en cd.
Chr. R. skrev:
|
Det lader til at mange vurdere - og dermed vel også udvælger og køber - produkter ud fra måledata. Jeg foretrækker i stedet at lytte til f.eks. en højtaler.
Og hvor er det videnskabelige bevis for at min ynglingsfarve rent faktisk er min ynglingsfarve, og dermed at alle andre med andre farvevalg er gal på den 
|
|
|
Denne tråd handler ikke om hvilken lyd man foretrækker, men om der overhovedet er nogen forskel på lyden før og efter en behandling i kantskæreren. Man kan også måle at der er forskel på lyden fra 2 forskellige højttalere (hvis man var i tvivl om det) og derefter lytte sig frem til hvilken lyd man foretrækker.
|
| Til top |
|
| |
skåven Branchemedlem

Sound and Magic Odense
|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad skal man så bruge målinger til andet end i produktionen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
| Denne tråd handler ikke om hvilken lyd man foretrækker, men om der overhovedet er nogen forskel på lyden før og efter en behandling i kantskæreren. Man kan også måle at der er forskel på lyden fra 2 forskellige højttalere (hvis man var i tvivl om det) og derefter lytte sig frem til hvilken lyd man foretrækker.
|
|
|
Hvorfor nøjes med at måle, når det er i sidste ende bør være vores øre der bedømmer produktet
Indtil videre er der stortset ingen der har eller vil lytte til produktet formåen 
__________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Det lader til at mange vurdere - og dermed vel også udvælger og køber - produkter ud fra måledata. Jeg foretrækker i stedet at lytte til f.eks. en højtaler. Og hvor er det videnskabelige bevis for at min ynglingsfarve rent faktisk er min ynglingsfarve, og dermed at alle andre med andre farvevalg er gal på den  |
|
|
Nej Chr. R. din iagttagelse og optælling af udsagn i denne tråd fortæller, at den indeholder en blandet forvirring.... totalt uden nogen viden, ellers var sagen jo afgjort. Mine nævnte 'Tro' og 'Mening' i et andet indlæg indgår også i et fællesord 'Håb' - og det ser du en masse af i tråden. Eksempler på at anvende måledata er også: 1) fravælger dem under ... 2) fravælger dem over ... 3) vælg kun mellem alle kaldet 'High End' 4) vælg med bedre måledata end naboens ..... 5) hvad siger gutterne på HiFi4all 6) fabrikat xxx type yyy 7) der sidder en dims zzzz fra ..... i spillen Hørelse-, syn- og smagesanser er subjektive (åndeligt fleksible), og de kan selv den samme dag svinge utroligt meget. Dele af din 'fornemmelse for lyd' dannes allerede, når du ligger i mors mave ( det er videnskab, ikke tro  ). Der er foretaget utallige test med blindsmagning og vurdering af bl.a. vin - syn- og smagesans. Mærkeligt nok, så kunne en ynkelig papvin flytte op og ned af skalaen hos garvede eksperter afhængigt af, om prisen på vinen blev oplyst før eller efter testen - og det samme skete med en topvin afhængig om den blev nævnt som dyr eller billig ( det er videnskab, ikke tro  ). Så hvis du kender videnskabelige metoder, har kendskab til elektroniske stumper i det udstyr, som du har kik på + får seriøse uafhængige testdata fra et anerkendt testlaboratorium - så kan du si det værste sludder-pludder fra. Du kan også lade dagens sælger og tilfældige lytteri vælge subjektivt for dig, og tilfældigheder vil så finde den dags foretrukne .... dims for dig. Du kan jo til enhver tid købe en anden dims, når du opdager, at den 'gamle' ikke var som du troede, mente = håbede  . ( Videnskabelig metode - regler for hvordan man gør 'det' - redeligt og seriøst) Venlig hilsen Finn __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Riverwind Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor reducerer det jitter, at reflektioner mindskes?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er som udgangspunkt ligeglad hvad en måling kan/ikke kan vise, for kan jeg høre en forskel samt vurdere ændringen er prisen værd, så er dette et lige så godt køb som andre gode tweaks (f.eks. kabler). Sagt på en anden måde, så kunne jeg ikke finde på at købe et produkt selvom der ligger nok så fine måleresultater, men at jeg ikke kan høre forskel. Dette kan så skyldes at jeg er tonedøv, at mit anlæg ikke er egnet til dette produkt, eller måske at laboratorie udførte målinger ikke kan overføres til den virkelige verden osv.
FinnC skrev:
| Nej Chr. R. din iagttagelse og optælling af udsagn i denne tråd fortæller, at den indeholder en blandet forvirring.... totalt uden nogen viden, ellers var sagen jo afgjort... |
|
|
Og må jeg bede dig om at finde andre personer at analysere næste gang Dr. Freud 
__________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
| Jeg er som udgangspunkt ligeglad hvad en måling kan/ikke kan vise, for kan jeg høre en forskel samt vurdere ændringen er prisen værd, så er dette et lige så godt køb som andre gode tweaks (f.eks. kabler). Sagt på en anden måde, så kunne jeg ikke finde på at købe et produkt selvom der ligger nok så fine måleresultater, men at jeg ikke kan høre forskel. Dette kan så skyldes at jeg er tonedøv, at mit anlæg ikke er egnet til dette produkt, eller måske at laboratorie udførte målinger ikke kan overføres til den virkelige verden osv. |
|
|
Jeg tror der sker en sammenblanding af begreber her. Der kan efter min mening ikke trækkes en parallel mellem den aktuelle slibemaskine, og så måling-kontra-lyttetest på f.eks. en højttaler. Vi kan sagtens blive enige om at målinger på en højttaler (eller en forstærker eller et kabel) ikke nødvendigvis siger alt om et produkts lydkvalitet - men det er ikke det den aktuelle debat handler om.
Her og nu handler det om hvorvidt datastrømmen før og efter en slibning af en disc er den samme eller ej.
Skulle det endelig sammenlignes med højttalertests, så skulle det snarere sammenlignes med at ville påvise om den samme højttaler lyder anderledes hvis et komponent i delefilteret skiftes ud med et andet. Her vil jeg vove den påstand at en eventuel hørbar ændring i lyden også vil være målbar og altså påviselig. Om ændringen så er positiv eller negativ er en helt anden diskussion og iøvrigt ligegyldig i denne sammenhæng. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
| Her og nu handler det om hvorvidt datastrømmen før og efter en slibning af en disc er den samme eller ej. |
|
|
Så er jeg helt galt på den, for jeg troede at denne tråd handler om, hvorvidt dette er (endnu) et tweak produkt uden virkning eller ej. Hermed mener jeg en hørbar virkning på samme måde som f.eks. kabler. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Riverwind Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
flpdk skrev:
Kan jeg kun installere fremtidige programmer på min PC korrekt, hvis jeg skærer kanten af mine DATA-skiver ? |
|
|
Ret skal være ret, der er forskel på aflæsning af data og musik-afspilning. Du kan godt afspille en musik-CD to gange, og få to bit-mæssigt forskellige resultater. Jeg prøvede engang at rippe en CD flere gange ved hjælp af ét stykke software (husker ikke hvilket), som gav forskellige resultater (kunne ses på wave-filen), da jeg så gjorde det samme med EAC fik jeg to identiske filer. Jeg kan som sagt egentlig godt forholde mig til at dét at tilskæringen gør skiven mere perfekt rund, kan hjælpe på afspilningen - det er den skrå tilskæring og den sorte tusch jeg stiller spørgsmålstegn ved.
|
|
|
Mht. ripping, så skyldes det, at trackingen ikke er præcis hvis du bare ripper almindeligt. De samples, som du har rippet er ens. EAC tager højde for trackingen og det offset, der måtte være.
Jeg synes det lyder højest usandsynligt, at det skulle hjælpe på aftastningen af en audio cd, at den bliver slebet mere rund. Hvis den var skæv nok til at forstyrre, ville fejl-korrektionen jo gå amok hele tiden, og så ville vi sikkert også have et problem med aftastning af data-cd'er, som forøvrigt aflæses med en del højere hastigheder.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
RogueAgent skrev:
| Her og nu handler det om hvorvidt datastrømmen før og efter en slibning af en disc er den samme eller ej. |
|
|
Så er jeg helt galt på den, for jeg troede at denne tråd handler om, hvorvidt dette er (endnu) et tweak produkt uden virkning eller ej. Hermed mener jeg en hørbar virkning på samme måde som f.eks. kabler. |
|
|
Lige præcis - her er der bare tale om et digitalt medie, så en eventuel ændring/forskel vil per definition ikke kunne være hørbar uden også at kunne påvises i form af ændringer/forskelle i de data som drevet er i stand til at læse fra discen. Derfor er det for så vidt heller ikke nødvendigt med lyttetests for at be- eller afkræfte tweakets værdi i dette tilfælde - Hvis der virkelig er en forskel så kan den også måles, og kan den ikke det, så er den der heller ikke, uanset hvor mange gyldne ører der påstår at de hører en forskel. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Chr. R. skrev:
RogueAgent skrev:
|
|
Så er jeg helt galt på den, for jeg troede at denne tråd handler om, hvorvidt dette er (endnu) et tweak produkt uden virkning eller ej. Hermed mener jeg en hørbar virkning på samme måde som f.eks. kabler.
|
|
|
Lige præcis - her er der bare tale om et digitalt medie, så en eventuel ændring/forskel vil per definition ikke kunne være hørbar uden også at kunne påvises i form af ændringer/forskelle i de data som drevet er i stand til at læse fra discen. Derfor er det for så vidt heller ikke nødvendigt med lyttetests for at be- eller afkræfte tweakets værdi i dette tilfælde - Hvis der virkelig er en forskel så kan den også måles, og kan den ikke det, så er den der heller ikke, uanset hvor mange gyldne ører der påstår at de hører en forskel. |
|
|
Nu kunne det jo f.eks. også tænkes, at en plade der er skåret bliver "nemmere" at læse for CD afspilleren (det er ret gætteri). Dermed skal CD afspilleren ikke bruge "kræfter" på at læse pladen, hvorfor den belastes mindre og resultere i en bedre lyd.
Selv har jeg hørt at ridsede plader lyder dårligere end en tilsvarende perfekt plader, hvilket jeg tilskriver at servomotoren i afspilleren har bidraget med støj da de ridsede plader blev afspillet (hvilket ellers skete uden problemer). Er det tilfældet, så er der jo en mekanisk forklaring, og om dette kan måles i datastrømmen eller ej kan jeg ikke vurdere. Men høres, det kunne det  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
RogueAgent skrev:
Chr. R. skrev:
RogueAgent skrev:
|
|
Så er jeg helt galt på den, for jeg troede at denne tråd handler om, hvorvidt dette er (endnu) et tweak produkt uden virkning eller ej. Hermed mener jeg en hørbar virkning på samme måde som f.eks. kabler.
|
|
|
Lige præcis - her er der bare tale om et digitalt medie, så en eventuel ændring/forskel vil per definition ikke kunne være hørbar uden også at kunne påvises i form af ændringer/forskelle i de data som drevet er i stand til at læse fra discen. Derfor er det for så vidt heller ikke nødvendigt med lyttetests for at be- eller afkræfte tweakets værdi i dette tilfælde - Hvis der virkelig er en forskel så kan den også måles, og kan den ikke det, så er den der heller ikke, uanset hvor mange gyldne ører der påstår at de hører en forskel. |
|
|
Nu kunne det jo f.eks. også tænkes, at en plade der er skåret bliver "nemmere" at læse for CD afspilleren (det er ret gætteri). Dermed skal CD afspilleren ikke bruge "kræfter" på at læse pladen, hvorfor den belastes mindre og resultere i en bedre lyd.
Selv har jeg hørt at ridsede plader lyder dårligere end en tilsvarende perfekt plader, hvilket jeg tilskriver at servomotoren i afspilleren har bidraget med støj da de ridsede plader blev afspillet (hvilket ellers skete uden problemer). Er det tilfældet, så er der jo en mekanisk forklaring, og om dette kan måles i datastrømmen eller ej kan jeg ikke vurdere. Men høres, det kunne det  |
|
|
Støjende servoer, der introducerer jitter på systemet, er et af hovedargumenterne for at man skal rippe til en harddisk, og afspille derfra. Det kræver ideelt at man kan isolere stelplanet fra computerens strømforsyning, så den ikke deles med anlægget. Der er lavet en lille USB til S/PDIF converter, som har sin egen batteriforsyning, som forsøg på at løse det problem. Det kan aldrig blive mere end en halv løsning, at skære i CD'erne. Det får desuden heller ikke ridserne på CD'erne til at forsvinde.  Prøv evt. at rippe de ridsede CD'er via EAC, og brænd dem på kvalitets CD-R ved lav hastighed. Så får du en frisk kopi, der ikke skulle overbelaste servoerne i drevet. En CD-R er desuden perfekt i balance, og det er en nødvendighed for at de overhovedet kan brændes ved høje hastigheder. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
skåven skrev:
| hvad skal man så bruge målinger til andet end i produktionen |
|
|
Man kan bruge målinger som dokumentation for påstande, eller til at aflive samme
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 31 Maj 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke være lige meget hvordan målingen er hvis man selv synes at det lyder godt?
eksempel, en rør anlæg måler en del dårligere en en billig taiwan OPA skod, men lyden er en helt andet historie.
So.. just trust your ears and listen to your wallet.... __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |