Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Den er sjov (WARNING-du kan blive stødt) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Kan det ikke være lige meget hvordan målingen er hvis man selv synes at det lyder godt?

eksempel, en rør anlæg måler en del dårligere en en billig taiwan OPA skod, men lyden er en helt andet historie.

So.. just trust your ears and listen to your wallet....

Som nævnt adskllige gange tidligere i tråden, handler det ikke om hvad der lyder bedst. Det handler om at bevise/modbevise at der er en forskel. Der er jo ingen der påstår at man ikke kan høre forskel på forskellige forstærkere, så skal vi ikke prøve at holde os til emnet.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Er forskel i lyden ikke den bedste bevis man kan ønske sig? min eksempel har ikke som formål at skifte focus i diskussionen, blot at illustrere at alt kan ikke bare måles...

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Er forskel i lyden ikke den bedste bevis man kan ønske sig? min eksempel har ikke som formål at skifte focus i diskussionen, blot at illustrere at alt kan ikke bare måles...

Du bruger dit eksempel til at sige at man ikke kan måle sig frem til hvad der lyder bedst. Det har du muligvis ret i, men det er ikke det det handler om her. Hvis man måler på de to forstærkere i dit eksempel, kan man også tydeligt måle at der er forskel. Her har man altså et klart bevis på forskellen, hvilket vi mangler når vi taler om kantskæreren.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Med alle de vildtfarende laserstråler der opstår når kanten ikke er afrundet, burde de CD'er jeg har brændt (om det er data eller audio) være fuldstændig ubrugelige.

Jeg har haft en toploaded CD-afspiller siden 1990, hvor man kan se CD'en snurrer rundt, og jeg har aldrig set noget der bare antyder, at der skulle være vildtfarende lys i kanten af CD.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Jeg er som udgangspunkt ligeglad hvad en måling kan/ikke kan vise, for kan jeg høre en forskel samt vurdere ændringen er prisen værd, så er dette et lige så godt køb som andre gode tweaks (f.eks. kabler).

Simpelt ja/nej spørgsmål: Vil det sige at du afviser at du kan snydes/snyde dig selv til at tro at høre en forskel, hvor den ikke findes?

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:

Jeg er som udgangspunkt ligeglad hvad en måling kan/ikke kan vise, for kan jeg høre en forskel samt vurdere ændringen er prisen værd, så er dette et lige så godt køb som andre gode tweaks (f.eks. kabler).

Simpelt ja/nej spørgsmål: Vil det sige at du afviser at du kan snydes/snyde dig selv til at tro at høre en forskel, hvor den ikke findes?

Som spørgsmålet er stillet: ja

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:

Din evne til at observere er så på linie med digitalt optageudstyr.
Det må siges at være ganske enestående, og må helt klart være en egenskab der er meget værdifuld i industriel sammenhæng.

Mht. menneskers observans er det efterhånden blevet almindelig kendt, at den menneskelige hjerne ikke er en videorecorder, når det gælder genkendelse af personer og ansigter.
DNA-test's frikender idag en masse af dem der er uretmæssigt dømt, men der er desværre lagt for høj vægt på vidner, gennem tiden.

Når den visuelle hukommelse hos mennesker er så ringe, hvorfor skulle den auditive så være bedre ? Det har jeg svært ved at gennemskue, og tror ikke det er tilfældet.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Chr. R. skrev:
AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:

Det må siges at være ganske enestående, og må helt klart være en egenskab der er meget værdifuld i industriel sammenhæng.

Mht. menneskers observans er det efterhånden blevet almindelig kendt, at den menneskelige hjerne ikke er en videorecorder, når det gælder genkendelse af personer og ansigter.
DNA-test's frikender idag en masse af dem der er uretmæssigt dømt, men der er desværre lagt for høj vægt på vidner, gennem tiden.

Når den visuelle hukommelse hos mennesker er så ringe, hvorfor skulle den auditive så være bedre ? Det har jeg svært ved at gennemskue, og tror ikke det er tilfældet.

Og hvis jeg havde svaret nej 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jeg føler mig aldeles ikke stødt af hr Per N´s drillerier, overhovedet ikke. Vi er vel ikke i krig, men medlemmer af det samme hifi-forum, som er 4all, ikk?

Mine påstande går bare på, at videnskaben altså ikke ved alt, og at de ikke kan vide noget om det, før de har "opfundet" en forsøgsopstilling, som viser det de egenligt godt vidste ville ske, eller at der sker noget uventet, en såkaldt "banebrydende opdagelse".

Der findes masser af områder, hvor videnskaben er på "vildspor". Prøv at høre "eksperternes" udtalelser på blandt andet DR P1 (jeg har ikke TV!)  Vi lever i et teknokrati, hvor dem med længst uddannelse bestemmer hvad der er rigtigt, og hvad der ikke er rigtigt. (Blandt andet er vores "folke"-ting fyldt op med bedrevidende halvstuderede strattenrøvere, som kun vil os det bedste. Vi andre kan slet ikke selv regne ud, hvad der er godt for os!)

(En del ude over tråden, jeg ved det godt!)  

Og så skal jeg ikke bruge en varm sommerdag, på at puste i en gammel vandslange med jer, kære medmennesker! Rigtig god weekend!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Spencer skrev:
Chr. R. skrev:
AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:

Og hvis jeg havde svaret nej 

Så svarer det mere til hvad diverse undersøgelser viser - at vi mennesker er let påvirkelige af omgivelserne.

Jeg narrede på et tidspunkt mig selv, da jeg skulle sammenligne to CD-drev.
Problemet blev dog opdaget, da alle de fine fortræffeligheder ved det nye drev, på magisk vis nu også var på det gamle, da jeg skiftede tilbage.

Min hørelse blev naturligvis skærpet under forventningerne til det nye drev, og jeg kunne således bilde mig selv ind at der var flere detaljer. Detaljerne havde dog været der hele tiden.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Tilvænning er noget ganske kortvarigt, og kan narre hukommelsen.

Dette trick bruges når billige og dyre højttalere skal sammenlignes i en forretning.

De tillader ganske enkelt ikke at man får lov at vænne sig til de billige højttaleres lyd, med mindre det er målet at sælge netop disse til dig.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Det tror jeg ikke på.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Nu kender i ikke mine forudsætninger for at svare ja, men kort fortalt:

1. Jeg er hamrende skepsis overfor dette produkt, og det ved Sound and Magic Odense.
  2. Andre steder kan jeg læse om overraskende indtryk fra personer der rent faktisk har givet produktet en chance, og bl.a. derfor kaster jeg mig over en test.
  3. Når jeg går i gang med min test, så VIL jeg kunne høre en overbevisende forskel før jeg siger ok til produktet (ligesom da jeg f.eks. testede kabler). Herefter vil en evt. forskel blive sammenholdt mellem andre formodet bedre indspilninger, og her konstatere om pengene  er bedre brugt på disse indspilninger.

Jeg mener således at have mulighed for at teste produktet evner samt holde det op mod nogle alternativer. Der kommer til at indgå en masser CD'ere, og jeg er ikke under noget tidspres, en forhandler der ånder mig i nakken osv. Men det ville være rart hvis andre ville hoppe med på testen, for dermed åbnes der op for en dialog mellem folk der har/har ikke hørt en forskel.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
AV Precision skrev:

Så bliver jeg nødt til at spørge om du også afviser placeboeffekten i andre sammenhænge. Her tænker jeg f.eks. på vinsmagning eller medicin/kalktabletter. Områder hvor adskillige forsøg har vist at placebo er en væsentlig faktor.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Nu kender i ikke mine forudsætninger for at svare ja, men kort fortalt:

1. Jeg er hamrende skepsis overfor dette produkt, og det ved Sound and Magic Odense.
  2. Andre steder kan jeg læse om overraskende indtryk fra personer der rent faktisk har givet produktet en chance, og bl.a. derfor kaster jeg mig over en test.
  3. Når jeg går i gang med min test, så VIL jeg kunne høre en overbevisende forskel før jeg siger ok til produktet (ligesom da jeg f.eks. testede kabler). Herefter vil en evt. forskel blive sammenholdt mellem andre formodet bedre indspilninger, og her konstatere om pengene  er bedre brugt på disse indspilninger.

Jeg mener således at have mulighed for at teste produktet evner samt holde det op mod nogle alternativer. Der kommer til at indgå en masser CD'ere, og jeg er ikke under noget tidspres, en forhandler der ånder mig i nakken osv. Men det ville være rart hvis andre ville hoppe med på testen, for dermed åbnes der op for en dialog mellem folk der har/har ikke hørt en forskel.

Jeg tvivler såmænd ikke på dine intentioner, eller din hørelse.
Problemet er den akustiske hukommelse, når der samtidig skal tages højde for at man somme tider får kortere eller længere tid til at  hvile ørerne i.

Det med at hvile ørerne, og stole på egne observationer, kender lydfolk meget til.
En lydmand jeg kender, bruger således hele tiden venner og bekendte som kontrollanter, og hører deres mening, for ikke at komme til at fluekneppe noget godt til døde.

Det med at starte med noget godt, og så pille ved det til det ikke kan bruges længere, er noget der let kan ske - desværre.

EDIT: Hifientusiaster kender nok også det med at fluekneppe tingene til et dårligere slutresultat.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Den discussion har ingen formål efter min mening. De to parter kan ikke blive enige og argumenterne giver ingen mening. Nogen synes det virker og det er vel meget fint, jeg er som sådan også som sagt ligeglad hvorfor noget virker bare det virker.

Og så er det de andre der gerne vil have beviser..... tja.. jeg vil helst have lyd....

Det er alt fra mig i den her sag....

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Den discussion har ingen formål efter min mening. De to parter kan ikke blive enige og argumenterne giver ingen mening. Nogen synes det virker og det er vel meget fint, jeg er som sådan også som sagt ligeglad hvorfor noget virker bare det virker.

Og så er det de andre der gerne vil have beviser..... tja.. jeg vil helst have lyd....

Det er alt fra mig i den her sag....

Det er egentlig meget enkelt.

Er der ikke en målbar forskel, er der ingen forskel.
Det er meget let at måle, når vi taler om ettaller og nuller, og den tid de bruger undervejs (jitter).
Hvis man forsøger at reducere det hele til noget med fornemmelser og ikke målbare ting, så er det indbildning i dette tilfælde.

Det er enten hvidt eller sort i dette tilfælde.
Der er ikke tale om noget med fornemmelser, som skal afgøre om data ankommer korrekt i tid, og uden fejl.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Lidt info vedr. maling af CD med grøn pen. Formålet er det samme som ved at afrunde kanten.

Konklusion: De vildtfarende laserstråler er ingen betydning (målbar), da hastigheden er enorm i forhold til CD'ens størrelse.

http://www.snopes.com/music/media/marker.asp

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Chr. R. skrev:
AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:

Lige præcis i vidnesammenhæng er det største problem at vidner sjældent eller aldrig er forberedt på at skulle kunne beskrive hændelsen efterfølgende.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Lidt info vedr. maling af CD med grøn pen. Formålet er det samme som ved at afrunde kanten.

http://www.snopes.com/music/media/marker.asp

God artikel.

Dette afsnit er især værd at fremhæve :

snopes.com skrev:

The desire for control over technology:   People want to maintain some
        level of control by believing that no technology is so complex or
        perfect that it can't be improved by a little good old know-how. As Sam
        Tellig, a writer for Stereophile magazine put it, "I get a great deal of
        satisfaction in showing that these tweaks take the
        'perfect-sound-forever medium' and make it a little more perfect."

Er det ikke netop det tweaks handler om. I stedet for bare at være tilfreds med sit anlæg og nyde musikken, søger man konstant efter nye tweaks der kan gøre lyden en lille smule mere perfekt. Da det er svært at finde reelle forbedringer (bortset fra udskiftning af apparater) er man så åben for alle forslag så man tror på selv de mest fantasifulde. Placeboeffekten klarer resten.

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes