Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 04:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Den er sjov (WARNING-du kan blive stødt) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
sunmusic skrev:
Medlem skrev:

Halløj

Meget typisk for dette forum. Hvor mange af jer har prøvet det? Der bliver ævlet og kævlet uden at folk reelt har hørt det pågældende!?!? Langt ude og pi....... useriøst.

At "sunmusic" påstår at afkobling af højttalere med "dimser" er lige så latterligt, tilhører samme barnlige tilgang til tingene. Der kan være en verden til forskel, jeg har selv oplevet det mere end en gang. Men det er ikke sikkert at det virker på et anlæg fra Bilka.

Drop dog den belastende bedrevidende tilgang til tingene, det eneste det kommer ud af den måde at omgås andre på, er at folk kaster mudder den anden vej.

Kom med en positiv og åben interesse i stedet for. Kom glad, og tænk før du "taler"...

halløj selv sure løg.

jeg skrev ikke afkobling af højttalere, højttalerKABLER...

så LÆS før du skriver

og læs i øvrigt lige trådens titel

Ok  men pointen er vel den samme - om det er afkobling af kabler eller højttalere. Folk bliver stødt af at noget som de mener er noget værd, bliver hånet på den måde du lægger op til

nogen må jeg så leve med at folk bliver stødt når jeg høfligt giver udtryk for min mening og mine fordomme. Jeg har dog for god ordens skyld indsat en lille advarsel i overskriften så sarte supertweakere ved hvad de går ind til.

Pointen er i øvrigt en helt anden - Nemlig at får sig et godt grin og måske også hænge nogle af de mest latterlige tweaks til tørre, til skræk og advarsel så folk ikke smider deres penge efter alt muligt bras.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

den er opfindsom, jeg kan ikke lige tyde fra tråden på audiokarma hvad det er der skulle få det til at forbedre lyden, men jeg har nu heller ikke læst så meget. (Et ur kan vel kun være indstillet på en måde  - den rigtige...?

Nej da, et ur kan være indstillet på mange måder. Hvis de nu påstår at det skal være præcist 17 minutter foran for at forbedre lyden, er vi jo nødt til at tro på det indtil vi selv har prøvet det.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Medlem skrev:

den er opfindsom, jeg kan ikke lige tyde fra tråden på audiokarma hvad det er der skulle få det til at forbedre lyden, men jeg har nu heller ikke læst så meget. (Et ur kan vel kun være indstillet på en måde  - den rigtige...?

Nej da, et ur kan være indstillet på mange måder. Hvis de nu påstår at det skal være præcist 17 minutter foran for at forbedre lyden, er vi jo nødt til at tro på det indtil vi selv har prøvet det.

Jeg må med skam meddele at jeg ikke har prøvet "The Little Clever Clock" - jeg blev aldrig skrevet op til at låne et: mange af urene blev i øvrigt væk i løbet af testen. Jeg husker det sådan, at moderatoren blev ret sur og lukkede tråden!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Den her er også "sjov" http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=6268

DKK 6995,- for en vaskemaskine til cd'er er da en sjat. Men hvis man nu ikke gider at bruge en serviet og noget dertil egnet rensevæske, så er det måske noget. Specielt hvis man "fedter" meget på sine cd'er

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Min holdning er, at det er ens hjerne der spiller en et puds i størstedelen af de tweaks der findes. Fordomme vedrørende tweaks - ja, men jeg sparer dermed en masse penge.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Medlem skrev:

det er da så lige ret nemt at afprøve...og hvis man ikke tror på et bestemt tweek (uden at have afprøvet det først), så er det jo op til enhver at sige fra.

Men sæt nu det virker

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Ok  men pointen er vel den samme - om det er afkobling af kabler eller højttalere. Folk bliver stødt af at noget som de mener er noget værd, bliver hånet på den måde du lægger op til

Hvis man bliver stødt af at høre sandheden, så er det nok ikke afsenderen der skal skældes ud.

Og mht. hvorvidt man har prøvet det eller ej, så synes jeg da netop dén holdning er latterlig og barnlig. Der ER altså ting hvor man enten åbenlyst kan sige sig selv at der ikke kan være forskel, eller også at en eventuel forskel per definition vil være uendeligt lille (ja, det skal nok ændre på akustikken om du har sko på eller ej når du lytter, men _slap nu af_ altså...)

Jeg tillader mig at gå uden om produkter der direkte _markedsføres_ på at producenten selv ikke kan forklare hvorfor forskellen er der. Der er nok at tweake på i de områder vi HAR forklaringer på, hvorfor spilde tiden på at jagte forskelle som ingen kan svare på er der eller ej?

Jeg fik engang en længere lektion om hvordan antallet af sølv-corer (med samme samlede mængde sølv) kunne gøre dramatisk forskel på lyden, af samme person som ved en senere lejlighed demonstrerede et par højttalere med fronstof monteret på den ene og ikke den anden - og da jeg påpegede det mente han da ikke at der var nogen der kunne høre forskel på dét alligevel... Et ekstremt eksempel måske, men jeg er ret overbevist om at rigtigt mange af dem der flueknepper i det uendelige med at tweake ekstremt minutiøse detaljer, bruger så meget energi på dét at de forsømmer andre, væsentligt mere betydningsfulde detaljer (hvilket ingen naturligvis selv vil indrømme).

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har for ca. 2 år siden lavet en anmeldelse af det pågældende produkt her på siden. Jeg blev fuldstændig overbevist over dets værd. Det er jeg iøvrigt stadig væk. Kantskæreren virker!

Først og fremmest får man en fuldstændig rund cd! Altså en mere rolig aflæsning. Det antal grader pladen bliver skåret i, er afgørende for funktionen. Det undslupne lys skal til kanten og opsluges af den sorte farve.

Prisen er pebret! Ja, men der er et par udveje!

Jeg har set at kantskæreren kan købes i det store udland. Personlig så jeg den demonstreret på CES 08. Igen! Men i USA koster den vejledende 319$  Måske en venlig sjæl vil forklare denne prisforskel! Måske er der en amerikansk forhandler, der vil sende til DK.

Lav den selv. Alfa og omega for den rette funktion er hastighed. Jeg har set en fingernem spænde cd-en op i en bænksliber. 10000 rpm! Dernæst en egen tilvirket kniv til skæringen. Det kostede næsten intet. Kniv og opspænding af denne kostede næsten kun arbejdet.

Nogle tweaks virker- andre gør ikke. Men kantskæreren virker!

mvh

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Den her er også "sjov" http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=6268

DKK 6995,- for en vaskemaskine til cd'er er da en sjat. Men hvis man nu ikke gider at bruge en serviet og noget dertil egnet rensevæske, så er det måske noget. Specielt hvis man "fedter" meget på sine cd'er

Snavs og fedt fjernes nemt med sulfo og vand. Tekstsiden tørres forsigtigt fra center og ud mod kanten med en gammel bomulds t-shirt. På den modsatte siden fjerner jeg det resterende vand med en pudseklud til briller fra Synoptik (jeg tror det er noget silke-agtigt noget). Også her fra center til kanten. Husk at være forsigtig med at trykke for hårdt, da det vil efterlade mærker. Gør man det nænsomt, vil CD'en blive som ny igen.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Gammelsmølf skrev:

Jeg har for ca. 2 år siden lavet en anmeldelse af det pågældende produkt her på siden. Jeg blev fuldstændig overbevist over dets værd. Det er jeg iøvrigt stadig væk. Kantskæreren virker!

Først og fremmest får man en fuldstændig rund cd! Altså en mere rolig aflæsning. Det antal grader pladen bliver skåret i, er afgørende for funktionen. Det undslupne lys skal til kanten og opsluges af den sorte farve.

Prisen er pebret! Ja, men der er et par udveje!

Jeg har set at kantskæreren kan købes i det store udland. Personlig så jeg den demonstreret på CES 08. Igen! Men i USA koster den vejledende 319$  Måske en venlig sjæl vil forklare denne prisforskel! Måske er der en amerikansk forhandler, der vil sende til DK.

Lav den selv. Alfa og omega for den rette funktion er hastighed. Jeg har set en fingernem spænde cd-en op i en bænksliber. 10000 rpm! Dernæst en egen tilvirket kniv til skæringen. Det kostede næsten intet. Kniv og opspænding af denne kostede næsten kun arbejdet.

Nogle tweaks virker- andre gør ikke. Men kantskæreren virker!

mvh

Jeg mener bestemt at man skal holde sig fra at skære i ens CD'er, det tror jeg ikke de har godt af. Også selv om det kun er den yderste kant man sliber. Var det så vigtigt, havde producenterne nok ændret formen imens den blev produceret.

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Den har jeg også prøvet! Meget sjov maskine! Virker, men er alt for dyr. Måske man selv skulle starte noget med VVS, sæbevand, boremaskine og hårtørrer!

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Selve pladen bliver ikke skadet af indgrebet. Det er 3 år siden jeg prøvede dette tweak første gang og ingen af mine plader har taget skade. Cder bliver ikke lavet på denne måde, for det ville betyde en fordyrelse af produktionen.  Lille Ole på 5 ville nok være ligeglad om Å-Abe til ghettoblasteren have skåret kant. Men mormor der køber den, ser på om den koster 49 eller 59 kr!

mvh

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Sådan en har jeg lavet selv, kan klart anbefales
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hvorfor humlebien alligevel kan flyve har "videnskaben" fundet ud af for længst; så den analogi duer ikke mere!

Højttalerkabelløftere/gulvafkoblere virker! 10hver10fald den slags lavet af korkslibeklodser til en ti´er i Jem & Fix! De giver en marginalt bedre bas!  Men ville jeg ofre 750 kr på de andre fra USA? NIX.  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvorfor humlebien alligevel kan flyve har "videnskaben" fundet ud af for længst; så den analogi duer ikke mere!

Højttalerkabelløftere/gulvafkoblere virker! 10hver10fald den slags lavet af korkslibeklodser til en ti´er i Jem & Fix! De giver en marginalt bedre bas!  Men ville jeg ofre 750 kr på de andre fra USA? NIX.  

Der findes jo også en dansk løsning som er lidt billigere. Jeg tror såmænd ikke man kan høre forskel. : http://www.dyrholmdesignaudio.dk/Tilbud.htm

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Tweak kan være sjove.

Min yndlings-tweak-historie er den der folder sig ud i denne tråd på audiokarma.org og som handler om dette fine lille ur:

som når det er indstillet på en særlig måde (og husk at klistermærket ikke må fjernes!) ændrer lyd og billeder til det bedre i hele det hus, det står i - det virker ikke hvis det står i en bil uden for huset, det viser en test, som en af AKerne laver i tråden.

Til min store moro, ser jeg nu at uret også snart kommer i en armbåndsur-udgave: http://www.machinadynamica.com/machina41.htm

Læs hele AK-tråden og se løjer: jeg fulgte tråden, da den løb i sin tid (og bidrog vist også til fjollerierne). Det er i øvrigt den mest censurede tråd jeg nogen sinde har fulgt: moderatoren - som startede tråden - fjernede alle uvenlige og mistroiske indlæg!

PQR

Men har du hørt det, har du var hva´ kammerat.Så stop lige dit det er et fjollet tweak.Der er mere mellem himmel og jord. Aurahealing, helbredende sten, astrologi ovs. Og noget så åndsvagt som fysikenslove og sund fornuft.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvorfor kan den flyve?

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

For at et tweak skal virke skal man kunne høre det. Mange tweaks kvræver virkelig en hørelse, der kan opfatte selv meget små detaljer, og den rigtigt dygtige lytter kan derudover afgøre om det er en ændring eller en forbedring. Mange hifi-nødder hører ikke så godt, at de kan dette, så for dem er et tweak enten uden virkning, eller virkningen meget lille i forhold til omkostningen.

Når man farer i blækket og nedladende kritiserer andre, der leger med særlige tweaks, er det fordi man har en psykologisk tilgang til emnet - de lader sig hidse sig op uden grund dertil. Forhåbentlig slår de ikke!

Mit anlæg spiller bedre, når det er støvet af! Det kan vel ikke passe!
Når mine kabler er adskildt fra hinanden lyder det mere klart. Kan det egentlig passe med de lavfrekvente udstrålinger der er tale om?
Jeg synes det lyder mindre anstrengt efter at mine hylder er alm. spånplade fremfor de medfølgende hårde plader. Kan det mon passe?

De fleste af os bliver "narret" til subjektivitet, og er ikke rent objektive når vi vurderer produkter. Ligesom det er de færreste der rynker på næsen af en vin til 200,- hvis de altså overhoved kan/vil smage.
Et anerkendt kunstværk til 200.000,- kritiserer man vel også kun for at gøre sig interessant. Har man arvet et sådant, læs igen anerkendt, kunststykke synes man vel pludselig det er interessant.

Iøvrigt: en cd-skive er standset ud - bum, ikke afdrejet, hvilket ville indebære en ekstra proces, som er unødigt kostbar for 99,99% af cd-køberne, så den spares væk. Og den afdrejede vinkel på cd-afskæreren argumenteres der vel egentlig godt nok for - men det er jo ikke sikkert ens ører og anlæg kan afsløre det - så kan man spare de penge. Istedet for at latterliggøre dem der kan. 

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Medlem skrev:

Hvis man bliver stødt af at høre sandheden, så er det nok ikke afsenderen der skal skældes ud.

Jeg tror at du måske har misforstået mig lidt? Jeg har ingen problemer med sandheden - heller ikke at høre den. Men hvis det er en eller andens subjektive "sandhed", der bliver brugt til at nedgøre andres subjektive "sandhed", så er det jeg mener at vi ikke kommer ret langt med dialogen  Jeg bliver nemlig sur hvis der er nogen der skriver, at noget jeg lige har købt er latterligt, fordi de selv ikke tror på det.

F.eks. hvis jeg mener at transistor amps er noget skidt (og det er min "sandhed"), så behøver jeg jo ikke ligefrem at sige (direkte eller indirekte) at dem der er til det, er latterlige - vel?

Det er godt at have meget respekt for at andre har en anden oplevelse eller smag

Hvis der var mere af det her på forum, var der mange  flere der "turde" skrive indlæg. Men mange gider det ikke, og holder sig væk.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:
Hvorfor kan den flyve?

Jeg ved ikke noget om aerodynamik, men hvadenten videnskaben har fundet ud af hvordan eller ej, så ER det bevist at den kan flyve - man kan se på en humlebi i flugt, og konstatere at det ER muligt for en humlebi at flyve. Vi ved bare ikke hvordan.

Forskellen på disse tweaks og humlebien, er at tvivlen her ikke går på hvordan, men OM. At postulere at det gør en forskel at snitte CD'erne, svarer ikke til humlebien, det svarer til at postulere at pingviner kan flyve. Man kunne argumentere for at eftersom vi ikke ved nok om humlebiens aerodynamik til at forklare hvordan den flyver, så kan vi ikke udelukke at dén aerodynamik der får humlebien til at flyve, også kan få pingviner til at flyve. Bare fordi vi ikke har set nogen flyve, ved vi ikke med sikkerhed om de kan. Videnskaben foregår normalt sådan at vi konstaterer at en ting virker, og så prøver vi bagefter at finde ud af hvordan. Sådan fungerer det åbenbart bare ikke inden for hifi. Man når ikke engang til at undersøge hvordan det virker, for hvis man tillader sig at stille spørgsmålstegn ved argumentationen bag OM det virker (subjektive lytteoplevelser kan forklares via placebo), så bliver tilhængerne straks aggressive. "Jeg kan høre forskel, så er jeg ligeglad med om du kan!".

Det er bevist at placebo virker. Det er ikke bevist at dét at skære kanten på CD'en virker. Derfor kan placebo MULIGVIS forklare hvorfor kantskæringen virker. Og jeg understreger MULIGVIS - jeg siger ikke at det ER forklaringen, jeg siger at muligheden er der. Hvis du vil argumentere for at denne teori svarer til humlebien, så må du altså nødvendigvis eliminere placebo som mulig forklaring. Kan du dét, så har du påvist AT det virker, så kan vi diskutere hvordan bagefter.

For at gøre en lang historie kort: Påvis AT det virker, så vil jeg gerne gå med til at vi ikke kan forklare hvordan.

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes