Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 04:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Den er sjov (WARNING-du kan blive stødt) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk at produktet virker. På samme måde som det er forskel imellem en billig og en god CD drev. Dog tror jeg (uden at have testet produktet) at virkningen vil være størst på billige CD bokse, lige præcis fordi de gode drev tager hensyn til skæve o.l. pladder.

Dog for at snakke om noget andet, det bedste tweak jeg har prøvet, og det VIRKER, er at lade anlægget stå tændt hele tiden. Mine Holfier er tørstige så det kan ikke anbefales at gøre det konstant i disse miljø rigtige, CO2 neutrale, tider meeeen det virker sgu...

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Jeg tror faktisk at produktet virker. På samme måde som det er forskel imellem en billig og en god CD drev. Dog tror jeg (uden at have testet produktet) at virkningen vil være størst på billige CD bokse, lige præcis fordi de gode drev tager hensyn til skæve o.l. pladder.

...

Det er præcis dét et sådant produkt sælger på.
At nogen synes at påstanden er troværdig.

EDIT: Alene deres påstand om at vinklen skal være 36 grader, virker meget videnskabelig, og som om det er dokumenteret at denne vinkel er den eneste korrekte. (Det er ikke dokumenteret)

Desværre mangler den endelige dokumentation for at produktet virker, selvom den ellers kan fremskaffes med enkle måleinstrumenter, som dem der bruges af hifimagasiner under test.

Påstanden om de 36 grader ligner meget den påstand i reklamen med tandbørsten, hvor håndtaget er vinklet 10,5 grader. (ÅÅH NEJ - MIN TANDBØRSTE ER VINKLET 11 GRADER!! - NU MISTER JEG ALLE TÆNDERNE!!! )

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Bare lige en kommentar til en evt. test.

Istedet for 2 skiver - en "normal" og en "sleben". Var det så ikke bedre først at måle en usleben, slibe den, og gentage målingen.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået stavet mig gennem de 11 sider denne tråd efterhånden er blevet, og det undrer mig meget at der indtil videre ikke er nogle af skeptikerne der har taget imod tilbuddet om en demo.

Generelt for debatten er dog at der er folk der latterliggør produktet uden at have hørt/testet det og allerede der ser jeg da et problem. De få der faktisk har gjort sig den ulejlighed at afprøve det pågældende produkt, melder at det faktisk virker....

... gør nu jer selv os andre en tjeneste og undersøg sagen inden et produkt pr. automatik latterliggøres og vend så tilbage med input: Er opfattelsen stadig den samme er jeg personligt langt mere lydhør

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Nu har jeg fået stavet mig gennem de 11 sider denne tråd efterhånden er blevet, og det undrer mig meget at der indtil videre ikke er nogle af skeptikerne der har taget imod tilbuddet om en demo.

Generelt for debatten er dog at der er folk der latterliggør produktet uden at have hørt/testet det og allerede der ser jeg da et problem. De få der faktisk har gjort sig den ulejlighed at afprøve det pågældende produkt, melder at det faktisk virker....

... gør nu jer selv os andre en tjeneste og undersøg sagen inden et produkt pr. automatik latterliggøres og vend så tilbage med input: Er opfattelsen stadig den samme er jeg personligt langt mere lydhør

Jeg mener at Otto's eksempel med at vise folk en 'kalibreret' fladskærm, hvor kalibreringen kun består af Otto's forklaringer fra de varme lande, viser at forventninger kontra negative forventninger (placebo), samt det menneskelige øres dårlige egenskaber som måleinstrument, gør det til en meget dårlig idé at vælge menneskelig test, i stedet for en måling.

På spørgsmålet om hvorfor der er manglende dokumentation og målinger på produktet, accepterer jeg ganske enkelt ikke forklaringen 'prøv nu selv'.

Hvorfor skulle en tilhænger af produktet også tage en skeptiker seriøst ?
Han har jo bare en dårligere hørelse, eller dårligere akustisk hukommelse, når han siger at der ikke er forskel ?!

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Man kan sige mange ting om forskellige tweaks og det er kun en ting jeg praktiserer selv. Hvis det virker for mig er jeg villig til at betale for det, og er åbent for forslag så længe at de ikke virker helt forrykte. Om det kan måles eller ej er jeg som sådan lidt lige glad med, jeg har arbejdet med elektronik og lyd i lang tid og det er desværre langt fra alt der kan måles med de alm. måleudstyr som vi har til rådighed.

Så jeg vil sige at det er jo op til den enkelte at vurdere om den pågældende tweak virker for en og hvis ja om man er villig til at betale det der koster.

Det jeg så synes er forkert, er alle dem som har den opfattelse at tweaks ikke virker, vil ikke respektere de andres mening og prøver hele tiden at latterliggøre alt og alle der har en anden opfattelse.

Det er faktisk det er det sjov i vores verden, nemlig at vi opfatter tingene forskelligt fra hinanden

Tag det med ro og nyd den gode vejer.

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

For nu at ramme den gode kantskæremaskine på kornet:

Det antages at en CD der ikke er skåret, aflæses ukorrekt.
Hvorfor så ikke gå hele skridtet, og lægge sin musiksamling på en harddisk, i et lossless format ?

De gange jeg har rippet CD'er til min harddisk, har programmet meldt tilbage, at der er 0 fejl og ingen tabte data. (Programmet EAC er brugt under ripning)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvorfor så ikke gå hele skridtet, og lægge sin musiksamling på en harddisk, i et lossless format ?

De gange jeg har rippet CD'er til min harddisk, har programmet meldt tilbage, at der er 0 fejl og ingen tabte data. (Programmet EAC er brugt under ripning)

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
jkjaers skrev:

Jeg mener at Otto's eksempel med at vise folk en 'kalibreret' fladskærm, hvor kalibreringen kun består af Otto's forklaringer fra de varme lande, viser at forventninger kontra negative forventninger (placebo), samt det menneskelige øres dårlige egenskaber som måleinstrument, gør det til en meget dårlig idé at vælge menneskelig test, i stedet for en måling.

På spørgsmålet om hvorfor der er manglende dokumentation og målinger på produktet, accepterer jeg ganske enkelt ikke forklaringen 'prøv nu selv'.

Han har jo bare en dårligere hørelse, eller dårligere akustisk hukommelse, når han siger at der ikke er forskel ?!

Jeg er udemærket klar over placebo effekten, men derfra til at se et billede af den nævnte maskine og derefter sige at det er fup, svindel og optrækkeri er der langt. Jeg synes det er fint at man er skeptisk, og var denne tråd startet som dette og ikke en latterliggørelse havde det også været noget helt andet.

Jeg ved godt at man ikke kan prøve alt selv, men man kan vel heller ikke udtale sig negativt om noget man reelt ingen erfaringer har med

Lad mig for en god ordens skyld fastslå at jeg ingen erfaringer har med pågældende maskine: Af samme grund udtaler jeg mig hverken positivt eller negativt om den

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Spencer skrev:
jkjaers skrev:

Jeg er udemærket klar over placebo effekten, men derfra til at se et billede af den nævnte maskine og derefter sige at det er fup, svindel og optrækkeri er der langt. Jeg synes det er fint at man er skeptisk, og var denne tråd startet som dette og ikke en latterliggørelse havde det også været noget helt andet.

Jeg ved godt at man ikke kan prøve alt selv, men man kan vel heller ikke udtale sig negativt om noget man reelt ingen erfaringer har med

Lad mig for en god ordens skyld fastslå at jeg ingen erfaringer har med pågældende maskine: Af samme grund udtaler jeg mig hverken positivt eller negativt om den

Der hvor jeg stiller spørgsmålstegn, er ved påstanden om de 36 grader, der er totalt udokumenteret.

Motivet for denne påstand, er meget let gennemskuelig.
Den skal besvare forbrugerens spørgsmål: "hvorfor laver jeg ikke bare sådan én maskine selv?"
Når vinklen skal være så nøjagtig, kan man jo nok ikke lave maskinen selv.

At man gør dette, bestyrker min tro om at apparatet i stedet er en pengemaskine.

Min påstand er: Hvis en vinkel på 36 grader giver en forbedring, vil en vinkel på 42 grader også gøre det ! De er kort og godt nervøse for at folk skal lave et apparat selv, og har opfundet denne vinkel, som defensiv imod det.

Jeg anbefaler de der kan høre forskel på skårne CD'er, at lave en hjemmelavet 45 grader skæring, og lave shootout med en CD, der er skåret i 36 graders vinkel.

Kan du høre forskel, tror jeg at James Randi vil give en million dollars for et bevis på det.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
jkjaers skrev:
Spencer skrev:
jkjaers skrev:

Der hvor jeg stiller spørgsmålstegn, er ved påstanden om de 36 grader, der er totalt udokumenteret.

Motivet for denne påstand, er meget let gennemskuelig.
Den skal besvare forbrugerens spørgsmål: "hvorfor laver jeg ikke bare sådan én maskine selv?"
Når vinklen skal være så nøjagtig, kan man jo nok ikke lave maskinen selv.

At man gør dette, bestyrker min tro om at apparatet i stedet er en pengemaskine.

Min påstand er: Hvis en vinkel på 36 grader giver en forbedring, vil en vinkel på 42 grader også gøre det ! De er kort og godt nervøse for at folk skal lave et apparat selv, og har opfundet denne vinkel, som defensiv imod det.

Jeg anbefaler de der kan høre forskel på skårne CD'er, at lave en hjemmelavet 45 grader skæring, og lave shootout med en CD, der er skåret i 36 graders vinkel.

Kan du høre forskel, tror jeg at James Randi vil give en million dollars for et bevis på det.

Jeg er såmænd ikke uenig i at der er grund til at være skeptisk, men derfra til kategorisk at kalde det svindel er der i min verden et stykke. Hvad angår vinklen kan jeg ikke udtale mig, men balanceringen af skiven lyder vel ikke helt dum... omend du har ret i at en server gør dette bedre.

Det eneste jeg kritiserer er at det åbenbart er nødvendigt at latterliggøre produktet UDEN ud fra en annonce

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
panos skrev:

...

Det er præcis dét et sådant produkt sælger på.
At nogen synes at påstanden er troværdig.

EDIT: Alene deres påstand om at vinklen skal være 36 grader, virker meget videnskabelig, og som om det er dokumenteret at denne vinkel er den eneste korrekte. (Det er ikke dokumenteret)

Desværre mangler den endelige dokumentation for at produktet virker, selvom den ellers kan fremskaffes med enkle måleinstrumenter, som dem der bruges af hifimagasiner under test.

Påstanden om de 36 grader ligner meget den påstand i reklamen med tandbørsten, hvor håndtaget er vinklet 10,5 grader. (ÅÅH NEJ - MIN TANDBØRSTE ER VINKLET 11 GRADER!! - NU MISTER JEG ALLE TÆNDERNE!!! )

HA-HA-HA

Jeg er flad af grin...

Det sgu humor...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Jeg er såmænd ikke uenig i at der er grund til at være skeptisk, men derfra til kategorisk at kalde det svindel er der i min verden et stykke.
Jeg mener endnu ikke at der er nogen der kategorisk har kaldt sliberen for svindel - netop blot udtrykt en efter min mening berettiget skepsis, hvilket for nogen selvfølgelig godt kan virke som det samme.

Jeg mener bare, som Otto også har været inde på tidligere i tråden, at det er lidt betænkeligt hvordan der er en form for omvendt bevisbyrde når der er tale om mere eller mindre eksotiske hifi-tweaks: Sådan at forstå at det ikke er producenten der på nogen måde behøver at bevise eller bare sansynliggøre hvorfor eller hvordan et tweak virker, men at det er eventuelle skeptikere der skal bevise uimodsigeligt at det IKKE virker. 

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Man kan sige mange ting om forskellige tweaks og det er kun en ting jeg praktiserer selv. Hvis det virker for mig er jeg villig til at betale for det, og er åbent for forslag så længe at de ikke virker helt forrykte. Om det kan måles eller ej er jeg som sådan lidt lige glad med, jeg har arbejdet med elektronik og lyd i lang tid og det er desværre langt fra alt der kan måles med de alm. måleudstyr som vi har til rådighed.

Så jeg vil sige at det er jo op til den enkelte at vurdere om den pågældende tweak virker for en og hvis ja om man er villig til at betale det der koster.

Det jeg så synes er forkert, er alle dem som har den opfattelse at tweaks ikke virker, vil ikke respektere de andres mening og prøver hele tiden at latterliggøre alt og alle der har en anden opfattelse.

Det er faktisk det er det sjov i vores verden, nemlig at vi opfatter tingene forskelligt fra hinanden

Hørt  Helt enig.

Det er ikke alt der er godt, som kan måles  Tag bare en orgasme...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
panos skrev:

Hørt  Helt enig.

En lydtryksmåler fra Radioschack skulle ellers klare det.
Hvis du har tinitus er det tegn på at du gør noget rigtigt. (Tænk lige over dén, hifigutter )

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hørt  Helt enig.

Den er så også pænt nem at måle.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Det kan simpelthen ikke passe med mindre de har været en tur i vinkelhøvlen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:

Jeg har på intet tidspunkt afvist noget tilbud om en demo. Men jeg HAR sagt at jeg ikke mener at en demo definitivt kan besvare om produktet virker - det eneste en demo kan vise, er at man kan overbevise folk om at det virker. Som allerede nævnt, så ved jeg specifikt at jeg kan overbevises om at jeg hører en forskel, selvom der bevisligt ingen forskel er. Omvendt, så har jeg dét udgangspunkt nu at der ingen forskel er. Hvis jeg kan snydes til at høre forskel hvor den ikke er, så kan jeg også snydes til ikke at høre forskelle, hvor de ER. Hvad vil det bevise at jeg afprøver produktet, og konkluderer at jeg ikke kan høre forskel? Det beviser jo ikke om produktet virker eller ej. Som en anden sagde højere oppe, hvorfor den omvendte bevisbyrde? Jeg KAN per definition ikke bevise at der ikke er forskel, men du kan bevise at der ER forskel - hvis forskellen er der. Det burde ikke være svært, hvis det er rigtigt at der er forskel.

jkjaers skrev:

Jeg har testet lignende tiltag, men ikke dette specifikt. Ud fra de erfaringer stiller jeg SPØRGSMÅL ved om produktet virker - jeg har hverken latterliggjort produktet, eller afvist at det virker. Jeg har bare bedt om en dokumentation der ligger udover at udsætte mig for dén omgang placebo jeg ved jeg er modtagelig for.

Men for nu at lægge vægt bag min skepsis: Hvis nogen (sælger, producent eller bare fan) definitivt kan påvise at der kan høres forskel, så behøver man slet ikke arbejde på at overbevise MIG om at jeg kan høre forskel. Så lover jeg at købe sådan et apparat, og så skærer jeg CD-samlingen til. Metodikken er frivillig, så længe den er videnskabelig nok til at det kan påvises at forskellen er til stede.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop lavet en aftale med Sound and Magic Odense, så jeg går nu i gang med en 2 i 1 test.

• Jeg får skåret en CD der herefter indgår i en test af samme CD i 3 andre forskellige indspilningsversioner. Der bliver her testet den almindelige version, en skåret version, SACD versionen og endelig XRCD2 versionen. 

• Desuden tester jeg flere sæt CD'ere i original stand og i en modificeret version (skåret til). Hvis der er andre der vil teste med her, så skal i bare kontakte mig. Udgiften bliver højst portoen 

Resultatet bliver bragt her på HIFI4ALL, men tidsrammen afhængig af hvor hurtigt pladerne kommer hjem, samt om der kommer flere testpersoner. 

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Revoc skrev:
AV Precision skrev:
F.Christians skrev:

Er eksperterne, med deres snæversynede vidensgrundlag, klogere end et almindelig naturligt tænkende menneske?

Nu antyder du at alle der ikke er ekspert på området, er almindeligt naturligt tænkende mennesker. Det er sådan set netop dét udgangspunkt jeg stiller spørgsmålstegn ved...

Edit: Jeg formulerede mig skidt her, det jeg mener er: Der findes fornuftige mennesker både blandt eksperter og blandt lægmænd, og der findes ufornuftige mennesker både blandt eksperter og blandt lægmænd. Om man er ekspert eller ej, er ikke en undskyldning for at undlade at bruge sin almindelige sunde fornuft.

.............. snip........ al ekspertise er ikke rent bogligt funderet.
Tvært i mod så lægger der ofte en betydelig empirisk erfaring som baggrund.
Det virker derfor besynderligt på mig, at vi er så mange der tror, at uvidenhed er den ultimative viden, og at intet kan måle sig med egen
fortræffelighed 

Tro = her har menigheder/'præster' århundreders erfaring (mgl. test/dokumentation)
Mene = her har verslige partier/politikker århundreders erfaring (mgl. test/dokumentation)
Viden = her er eksakt videnskab, teorier, metoder + dokumentation + solid erfaring og fornuft

Tekniske produkter forekommer kun ifm. videnskab. Du kan ikke be' en bøn, og så spiller CD'er pludselig perfekt . Du kan heller ikke danne xxxx parti, og med dette i ryggen udtale fra tinge, at CD'er skal spille perfekt - miraklet sker ikke .

Hvis der foreligger en test + afprøvning + dokumentation fra et uafhængigt testlaboratorium, så er vi i området,  hvor det bliver spændende .

Venlig hilsen
Finn

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum