Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 17:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Stort vintage hifimøde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

UPDATE AF ARRANGEMENTET PÅ SIDE 3!

Hej Vintage-nørder!

Opildnet af et par vintagehifi-møder her i mit beskedne midtjyske vintagehifirum - og især af den iver og vintage-entusiasme, som de fremmødte vintage-nydere har lagt for dagen - har jeg lånt et stort højloftet og akustisk velfungerende lokale af en venlig nabo.

Og sammen med to andre skæve 'vinkler' i en slags (selvbestalte men ikke-ligebenet) vintage hifi bermuda-trekant inviterer jeg hermed til

Vintage hifitræf

lørdag den 21. februar 2009
kl. 13 - ca. 19

her i det midtjyske (ca. 10 km. sydvest for Viborg).

Der vil blive lejlighed til at lytte (og beundre) mindst 3 vintage-setup kombinationer og til at diskutere vintage hifi i øvrigt i et omfang, der almindeligvis ville få begge ører til at falde af udeforstående (infidels) som hustruer, kærester, andre familiemedlemmer og den slags.

Vi forsøger at lave arrangementet helt uden økonomi  - ud over nogle fem- og tikroner til kaffekassen - og forventer derfor at deltagerne (hifi4all'ere og evt. venner):
  • melder sig til på forhånd (der er et begrænset antal pladser)
  • giver en hånd med det praktiske i løbet af dagen (vi skal aflevere lokalet, som vi modtager det)
  • roser det opstillede udstyr (ikke nødvendigvis skamros, men et par venlige ord varmer altid)
Det vil senere i denne tråd blive uddybet, hvilket grej, der kommer i spil, og hvilke vintage-tanker -principper og -idéer, der ligger bag.

Men ellers handler det bare om at få en dejlig og oplevelsesrig lørdag ud af det!

Vel mødt!

På vegne af hele vintage hifi Bermudatrekanten (Fredmarantz, r-l-b og pqrannes)

PQR

PS Hvis nogle køwenhavnere o.l. ærger sig over, at arrangement ikke bliver afholdt på Frederiksberg, kan de sende en PM til mig; samme nabo har et par senge, der kan lånes/lejes.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Lyder virkelig spændende og hyggeligt!
Hvad hedder byen? så vil jeg lige undersøge mine transport muligheder for at komme derop vha. dsb og busser!

Mvh.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Lyder virkelig spændende og hyggeligt!Hvad hedder byen? så vil jeg lige undersøge mine transport
muligheder for at komme derop vha. dsb og busser!Mvh.

Byen hedder Hald. Og det er rimeligt nemt, du skifter sikkert bare til Bus fra Herning.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Det lyder sørme spændende.
Jeg skal lige tjekke kalenderen - er der andre kjøbenhavnere der skal afsted?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Hey all.

Hvor er det dejligt at se, at flere tager initiativ til at mødes ude i den virkelighed, nogle kalder verden.

Jeg har haft fornøjelsen af at være med til samme slags komsammen nogle gange, og jeg kan varmt anbefale så mange som muligt at gøre det samme. Det er super hyggeligt, spændende, lærerigt og giver anledning til mange gode diskussioner.
Klø på, og lad os mødes på kryds og tværs af landet, musiksmag, præferencer etc.

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

En nærmere præcisering af adressen følger pr PM, når vi når længere frem.

Mht. offentlig transport, så standser rutebil 53 (mellem Viborg og Herning) 500 m. (stop Hald Ege) fra min hoveddør. Den kører flere gang i løbet lørdagen og burde kunne komme til at passe.

Ellers kan jeg - som Mashuro også er inde på - opfordre til at man planlægger fælleskørsel. Vi skal jo også holde vores samlede CO2-fodaftryk nede (det kunne jo være at klimatruslen passer).

PQR 

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det er dagen efter mit Kongebal på Gymnasiet med Les Lancies - Men selvom jeg må komme med hovedpine og lidt
værtshuslugt, vil jeg stadig gerne med

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Det er dagen efter mit Kongebal på Gymnasiet med Les Lancies - Men selvom jeg må komme med hovedpine og lidt
værtshuslugt, vil jeg stadig gerne med

LouBP, du er med!

PQR

www.vintagehifi.dk

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Ok, så bus kan lade sig gøre, det er da godt nok..
Håber nogen der vil med skal forbi Østfyn, så vil jeg MEGET gerne have et lift!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

jeg vil da også gerne være med, det lyder som en rigtig hyggelig chance for at møde endnu flere vintage-folk herfra!

dibbedut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Kommer
Til top Vis dibbedut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibbedut

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Den lokale vintagegrej 'chef-ideolog'og medarrangør af Vintagetræffet den 21. feb., Fredmarantz, har lige været forbi her for bl.a. at inspirere lokalerne i nabobygningen, hvor træffet skal holdes. Det 70- 80 kvm store, højloftede rum blev set nøjere efter i sømmene.

Ud over at tjekke akustikken – den gamle lydnørd klappede en gang, så var akustikken godkendt – så så vi også på om der er adgang til strøm nok. Det er der.

Her er et kig på rummet, hvor vi regner med at mindst 3-4 vintage setup bliver opstillet den 21.:

Det er endnu ikke afgjort om højttaleren, som fylder det meste af billedet (det er en fuldtone Isophon fra 60erne i en ukendt kasse, der er blev "open baffled" ved at bagsiden er pillet af) vil blive stillet op den 21.

Men der skal nok blive masser af spændende grej, og det er vist på tide, at vi tager hul på at tælle, hvad vi har tænkt os sætte frem.

Når vi tænker på, hvad især r-l-b og Fredmarantz har af grej (på nogle områder, kan jeg måske også være med) skal der foretages en ganske nøgtern udvælgelse således at de forskellige setups både fortæller forskellige vintage-historier, repræsenterer forskellige synsvinkler og angrebspunkter (f.eks. rør vs. SS) og (ikke mindst) er et udtryk for den entusiasme som vi alle tre har, når det gælder vintage audio-grej.

For at starte med mig selv så ... [fortsættes senere - familien skal have mad, søndag aften er pizzaaften og kun husherrens egen hjemmelavede pizza dur]

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

[fortsat fra ovenfor] ... er der mange forskellige mulig angrebsvinkler på et vintage setup. 'Chefideologen' Fredmarantz har i vores løbende udveksling af idéer op til træffet luftet, at der kunne være forskellige koncepter, som ideelt set kunne komme i spil:
  • et amerikansk klasse B (med Marantz 250 og 3300)
  • et japansk SS ditto (f.eks. Accuphase/Kenwood/Sansui/Luxman) setup
  • et klassisk rør-setup (pre + power) f.eks. Marantz 7C og 88??) med tilhørende højttalere, det kunne være horn eller Dynaco/Scandyna A-25 eller end nogle af datidens store som f.eks. AR-LST - det var Louis Armstrongs højttalere fortæller Fredmarantz: kilden her vil  logisk være en TD-124 grammofon
  • et britisk setup som f.eks. Quad, gerne med eletrostater ELS 57, måske rør, måske SS.
  • et minimalistisk setup, som f.eks. (min) SE Shell men hvilke højttalere passer så her, hvis ikke kan skulle slæbe et par horn frem? Måske fuldtone Isophonerne overfor?
  • et rent dansk setup fra 60erne. Det kunne være Ortofon KS-601 rørforstærkeren eller noget andet på et par A-25, der jo så dagens lys '69
  • et kontinetalt setup med Braun, Philips, Siemens eller lign.
  • (og hvad med) Tandberg, kan man komme uden om  en Huldra med passende Tandberg HT?
Ja, mulighederne er mange. Heldigvis, det er det, der gør det sjovt.

Og så er der også entusiast-mulighederne for at parre lige det, man synes er sjovt og spændende uden at skule til vintage historien.  Hvis jeg nu bare synes, at den lille Shell Northport (hvis du googler den finder du bare min tråd på audiokarma.org - så ukendt er den altså!), med et par horn er 'guldet', så er det vel bare sådan? Jeg tror nu ikke jeg får flyttet mine 2 x 125 kg. jealvox til træffet, men et par Duelundegoisthorn kunne jeg måske få standeret?

Nuvel, jeg er gået lidt i tænkebox og vil prøve at finde det frem, som (jeg tror) at flest synes er spændende.

Det kunne faktisk godt gå hen og blive min Philips AG9015 fra ca. 1960.

Philips forsøg på super high-end var da en OTL (OutputTransformerLess) forstærker som drev et par 800ohms (ja, det passer) højttalere. Om 800 ohms enhederne blev for delikate at have med at gøre - der skal en lang, tynd tråd til at levere 800 ohm - eller om det bare var for dyrt med denne løsning. fortæller historien (vist) ikke noget om. Philips (og andre) gik bort fra OTL-princippet.

Men det kunne spændende at vise at det havde noget at tilbyde: om ikke nogen afgrundsdyb bund, så en mellemtone og top, som var glasklar og transparant, som ikke meget andet.

Jo, det er vist sandsynligt at jeg tager mit høj-ohms Philips setup med den 21.! Jeg har en række NOS el86 rør, som forstærkeren kunne forsynes med. Det er jo også en historie i sig selv.

PQR

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hvis ingen andre har - så har jeg jo også det rør sæt ortofon lavede 501 eller 601 - tuner og forstærker der passer til thorens/ortofon td 124 med spu - men hvor godt det lige lyder ? tja

anyway mon ikke det komplette revox anlæg kunne være sjovt

to B77 spolemaskiner ( ville nok nøjes med 2 spors high speed udgaven)
B710 mk II kassette maskine
B790 Tangentialarms direkte dreven pladespiller
B750 MK II brugt som pre forstærker
B740 Effektforstærker
B225 vidunderlig cd lyd med det legendariske cd 100 værk
BX 4100 faseliniere højtalere med 8 26 ohms Bass højtalere i hver!

Det er bortset fra CDen alt sammen prøjsisk vintgae creme dela creme /fleischknüdlen mit suer kraut annp 1979 - CDen er en af de tidligste CD'er

Kan bilen holde til det tror jeg det kommer med ...

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

nu ved jeg ikke hvor meget spændene vintage hifi jeg kan tilbyde, men jeg vil da også gerne tilbyde noget af mit, pioneer og en fuldmodificeret lenco l75 med tilhørende tolvtommer arm...
men ellers vil jeg da også glædeligt være tilskuer!
til jeres full-blown vintage anlæg.

mvh.
Søren

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hmmm, det kunne jo være man skulle til vintagemøde, det lyder jo immervæk lidt spændende
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvis ingen andre har - så har jeg jo også det rør sæt ortofon lavede 501 eller 601 - tuner og forstærker der passer til thorens/ortofon td 124 med spu - men hvor godt det lige lyder ? tja

anyway mon ikke det komplette revox anlæg kunne være sjovt

to B77 spolemaskiner ( ville nok nøjes med 2 spors high speed udgaven)
B710 mk II kassette maskine
B790 Tangentialarms direkte dreven pladespiller
B750 MK II brugt som pre forstærker
B740 Effektforstærker
B225 vidunderlig cd lyd med det legendariske cd 100 værk
BX 4100 faseliniere højtalere med 8 26 ohms Bass højtalere i hver!

Det er bortset fra CDen alt sammen prøjsisk vintgae creme dela creme /fleischknüdlen mit suer kraut annp 1979 - CDen er en af de tidligste CD'er

Kan bilen holde til det tror jeg det kommer med ...

r-l-b,

Det lyder fantastisk med Revox setuppet. Om der bliver tid til at høre på alle kilder, er ikke godt at vide. Men for helhedens skyld skal alt nok med! Er der andet du virkeligt brænder for skal det også med!

Fredmarantz har også en ortofon rørforstærker, men det er ikke sikkert den bliver klar til den 21.

Og jeg tager gerne et sæt Scandyna/Dynaco A-25(X) ud af af stacken for at slutte dem til din KS-et-eller-andet.

Td-124eren bliver nok ikke til at undvære der eller andre steder: jeg håber, du har en stor bil, eller så må vi have andre køwenhavnere på banen [Jeg har for resten underspillet det med overnatningsmulighederne lidt: ingen kommer til at sove på naboens gulv! - der er adgang til rigtig, rigtig mange - ca. 23 - værelser).

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Hmmm, det kunne jo være man skulle til vintagemøde, det lyder jo immervæk lidt spændende

Hej Gorm,

5 kvarters kørsel (uden fartbøder), så holder du på gårdspladsen her. Vi ses.

PQR

www.vintagehifi.dk

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Som PQR antyder, så holdt vi et lille møde i dag i det midtjyske - og jeg må sige, at der er meget i spil:

Som det fremgår af PQR's oplæg, som er et afkog af mit, så er mange muligheder i spil og ideerne er blot for at "komme fra land" og evt. skrue nogle entydige koncepter sammen - også gerne tids- og kulturtro -

Jeg og afdeling Herning er generelt leveringsdygtig i næsten alt, hvad Marantz har produceret fra 1964-1979) (ja - fordi der samles på dette mærke). Desuden kan vi evt. - hvis det passer ind i øvrigt medbragt udstyr, supplere med andre fine/sjove apparater fra Kenwood - Luxman - Harman - Accuphase - Pioneer - Sansui - Revox, som var med til at pryde især 70'ernes udstillingsvinduer i Hifi-forretningerne landet over. (men Marantz er altså det, som der er mest af). Jeg råder ikke over en stor bil og derfor må der vælges og udvalget vil være afhængigt af, hvad der ellers kommer til Hald - og vi må koordinere.

Jeg checkede lokalet, som er i spil og klappede mig frem til en efterklangstid på  1,2 sek, hvilket er et relativt levende rum (stukloft og trægulv), som givetvis vil lyde intet mindre end fremragende til levende akustisk  musik. Vi vil også kunne bruge det til denne dag, men skal være forberedte på en livlig ambience, som nok vil dæmpes i relation til antallet af fremmødte (kødfilter forstås!).

Det ser ud til at det vil være "let" nok at slæbe apparater til huse, men der er et par opgaver forude med at kunne stille tunge - store højttalersystemer op - alene på grund af plads og vægt - og transport. derfor ser det meget ud til at vi må stille de højttalere til rådighed, som umiddelbert er lettest at håndtere uden at involvere div. flyttefirmaer.  Desuden skal vi have fundet ud af, hvordan vi bedst muligt kan sikre, at især pladespillere står på et tilstrækkeligt solidt fundament, så de yder deres bedste.

Ellers ser vi meget frem til Vintage-dagen og håber, at der i de følgende dage kommer nogle gode indspark, både med hvem der kan stille noget godt og interessant gear til rådighed og nogle gode ideer, som vi måske i forvejen ikke lige havde fået.

Må jeg lige kærligt korrigere Hr. PQR for et par ting:

Jeg kan stille en Marantz 7C (pre-)+ 8B /sluttrin)(ikke 88) til rådighed og.....Louis Armstrongs anlæg bestod af Marantz 7C + 8B + 10B (FM-tuner) foruden vistnok et sæt AR LST. Senere skiftede han delvist over til transistoreret grej (Marantz 7T (pre-) og model 15 (slut) - men beholdt sin 10B. (så fik vi liiige det på plads - hæ-hæ)).

De bedste Vintage hilsener

Freddy (ej chefideolog, men endnu en engageret vintage-nørd) 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

PQR skrev;

Philips forsøg på super high-end var da en OTL (OutputTransformerLess) forstærker som drev et par 800ohms (ja, det passer) højttalere. Om 800 ohms enhederne blev for delikate at have med at gøre - der skal en lang, tynd tråd til at levere 800 ohm - eller om det bare var for dyrt med denne løsning. fortæller historien (vist) ikke noget om. Philips (og andre) gik bort fra OTL-princippet.
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ---

Mht. dette princip blev det udviklet fordi Philips først og fremmest var en rørfabrik og transformatorer var noget de skulle købe. Så udviklede man dette fremragende princip og kunne ved at bruge et extra rør spare en transformator. Det er af samme årsag man ser ensretter-rør i deres apparater længe efter sele'n ensretteren var opfundet.

Senere begyndte de at fremstille deres egne transformatorer og da kunne man stadig se 800ohm's højtalere, men nu med udgangstransformator. I min plano radio er der således 800 ohm's højtalere trukket af en udgangstransformator med ferrit-kerne og den spiller sgu godt selvom den kun har 2 x 3 hele wat at gøre godt med.

Der var så vidt jeg ved ikke problemer med højtalerne trods den lange tynde tråd. De kan selvfølgelig gå i stykker som alle andre højtalere.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum