Forfatter |
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups Det var da den forkerte tråd, men det er i sikkert ikke så kede af
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Ups Det var da den forkerte tråd, men det er i sikkert ikke så kede af |
|
|
Nej, det gør ikke noget. Det er jo spændende grej. Men så må du jo tage det på lørdag! :-) PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så starter nedtællingen til at - i alt fald - et par håndfulde vintage-t**ser mødes til et regulært Vintage-træf her hos mig 10 km sv for Viborg nu på lørdag den 21. februar. Så her er en update på arrangementet. Jeg bor nabo til en gamle herregård (hvor jeg også arbejder), og har fået lov at låne den 70 kvm store (men akustisk dæmpede) Riddersal til et rigtigt vintagetræf. Dette synes at være fastlagt: - at Fredmarantz og hans off-line ven Harvey kommer fra Herning med en bilfuld af det skønneste Marantzgrej.
- at r-l-b kommer fra de østlige provinser med et helt læs Revox grej, samt nok både en TD-124 Thorens grammofon og Garrard ditto.
- at undertegnede bærer i alt fald mit Philips OTL 800 ohm setup over vejen.
Dertil forlyder det, at Jesper Olsen fylder alt muligt vintage audiogrej i sin bil, bl.a. en Fisher X-101C rørforstærker og kommer og er med. Den samlede deltagerliste ser her mandag aften sådan ud:
- Pqrannes
- r-l-b
- Fredmarantz
- Harvey
- LouBP
- Santashooter
- dibbedut
- Zakken
- Jesper-Olsen
- Gorm
- Tube Mania
Og der kan godt være flere med. Så kom an! I salen ved siden af Riddersalen bliver der mulighed for at stille vintage grej frem, som man gerne vil vise frem og evt. skille sig af med. En hel vintage krambod måske? Vi starter kl. ca. 13, hvor meget af grejet nok er stillet op. Så går det slag i slag med præsentation og demonstration af de opstillede anlæg. Det kan meget vel tage en lille time for hvert setup. Der er kaffe/kage midt på eftermiddagen (mon ikke alle smider en 20er til det?). Og der bliver selvsagt rigelig mulighed til at tale vintagehifi i et tidligere uhørt omfang. Når vi på et tidspunkt bliver brødflove (ved 19-tiden) kan vi bestille pizza'er i byen (hvis da ikke den lokale kogekone tilbyder os en gryde chili con carne - det er ikke afklaret endnu). Derefter er der mulighed for vintage hygge og samvær. Evt. mere musik- og setuplytning. Jeg sørger for at der er vand og øl mm. at købe. Og har man så en sovepose eller linned eller sengetøj med, kan man ligefrem låne en seng (hvis man da tør at sove på en gammel herregård). Næste morgen luner vi en bolle, skærer et par skiver ost (der er nok også orangemarmelade) og drikker kaffe/te til. Hvordan lyder det mon ? PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er sørme lige i vinkel min gode mand (som det vel hedder på vintageiansk
Prøv at overtale fruen til en heftig fyrrig chili - det prikker så godt til smagsløgene og giver ekstra spark i single malten bagefter - Hvis min deffekte støddæmper kan holde til det skal jeg nok tage en flaske malt med sammen med svejtserudstyret
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
lidt kræmmermarked er fint! og måske en omgang vintage bingo med vintage premier
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Den er sørme lige i vinkel min gode mand (som det vel hedder på vintageiansk
Prøv at overtale fruen til en heftig fyrrig chili - det prikker så godt til smagsløgene og giver ekstra spark i single malten bagefter - Hvis min deffekte støddæmper kan holde til det skal jeg nok tage en flaske malt med sammen med svejtserudstyret
|
|
|
Du må kunne lægge single malten modsat den dårlige støddæmperen. Og har vi ikke et slogan under vejs: ingen vintage-træf uden single-ended og single-malt? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Single Ended, Single Malt but Broad Minded
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har egentlig tænkt mig at bære min very vintage Philips AG9015 rørforstærker over vejen til vintage træffet på lørdag. Det er (jo) bl.a. en OTL (OutputTransformerLess) forstærker, som spiller direkte på rørene med nogle tilhørende (som jeg har) 800 ohms højttalere. Men den har også alm. ikke-transformerless udgangen som man kan slutte almindelige højttalere til. Men her de sidste dage har jeg haft 800 ohms højttalerne sluttet til forstærkeren. Og selv om dette setup har et eller andet - især i den øvre mellemtone (tror jeg) og toppen i øvrigt - er jeg ikke sikker på at det er noget ved at stille det op på lørdag. Jeg har også - for første gang - i går haft et par af mine (mange) Scandyna A-25XL sluttet til den og det er slet ikke så dårligt. Men er det godt nok til vores vintagetræf? Lidt styret af min usikkerhed over for, hvad der er interessant for almenvældet, har jeg tænkt på at remse lidt op af, hvad jeg kunne stille op med, og så lade I andre deltagere (og andre der bare vil blande sig) give deres besyv med. Men husk når det komme til stykket følger jeg nok alligevel min gut-feeling! Nuvel, det ser sådan ud. Forstærkere/ReceivereBraun CSV-13 - tysk pp el84 rørforstærker fra ca. 1960_  Sansui AU-555:  Sansui AU-555A:  Sansui Eight (monster) receiver:  Sansui au-101:  Fisher X-100 pp 7189 rørforstærker (især hvis jeg når at få de bestilte 4 russiske El84M inden lørdag):  Fisher 800 T SS receiver fra ca. 1968 (min er sort):  Pioneer LX-880 receiver fra ca. 1972:  Philips AG9015:  Ag-9016, tysk SE røramp med sølle 2X2 watt (med fast loudness-boost!):  Jeg har også en 1968 Heathkit AR-15 receiver, men det er ikke hjemme (men kan vel skaffes): Højttalere:Scandyna A-25X:  Acoustic Research AR-6:  Wharfedale Linton 3:  Isophon HSB 30/8 m. bl.a. 3 stk 5'' basser.  Isophone PH2132E i åbne (bagtil) kasser:  JBL L86 m. nye skumkanter:  (ikke alle billeder er mine egne, men er lånt på nettet - UNDSKYLD!) Der ud over har jeg: Coral Beta 8 i (vist nok) Acousta 116 horn og Duelund Egoist cabinetter (u. enheder - skal coralerne i eller Jesper Krogs Philips fuldtoneenheder?) Men huskr-l-b har (mindst) et komplet Revox setup med, og Marantzdrengene fra Herning sørger for at der er Marantz og JBL-grej at spille på også. Så der er ingen grund til at dubblere det, som disse anlæg kan. Men kom an med dit bud på, hvad jeg skal slæbe over vejen på lørdag - også gerne spændende kombinationer! PQR
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
min første tanke, var noget sansui. hvilke højtalere er jo lidt svært, men jeg hælder nok klart mest, til enten horn, wharfedale eller isophon... grunden er, at marantz og JBL jo begge stammer fra USA, hvor Revox stammer fra Studer i schweiz, så man måske kunne ramme en anden verdensdel, og forhåbentlig derved en anden hifi filosofi - derfor Sansui fra Japan.  udover dette ved jeg jo at du har en ting for lige præcis Sansui og din samling er jo flot.
__________________ Mit setup
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt synes jeg at rør-grejet er det mest spændende.
Jeg har aldrig helt forstået det der 70'er reciever nikko-sanyo-apollo-shaub,lorenz-ræs, inklusive Sansui.
Min lille og gamle Eico HF 81 banker til enhver tid de recievere rent lydmæssigt.
Jeg tager den med lørdag om ikke andet så til skue.
AR er som altid spændende. JBL kan imponere, meen det bliver man hurtig træt at
L96'eren er da ok. Specielt bassen som er tør og hurtig. (læs lækker basenhed)!!!!
Jeg havde også tænkt mig at tage de berygtede KLH højtalere med fra ' 68' der mest står i vejen
herhjemme. De kan noget som de der små Isophon højtalere ikke kan. Isophonerne på billedet er
sgu noget underligt noget. Både rent teknisk og akustisk.
Ellers synes jeg bare at du skal tage det med du orker. Jo mere jo bedre. Så er der om ikke andet
noget at beundre og snakke om. Og måske bytte
Hvad med Kabler? Grejet på denne tråd er jo nærmest designet til telefontråds-tyndt ledning og
irede DIN stik.
Skal 70'er stilen holdes med lampetledning? eller kommer der noget ordenligt tråd på grejet?
Bruger selv 8TC fra kimber med godt resultat. Har også noget spændende signalkabel som en god
ven har lavet. Det er godt!!!! og jeg tager et sæt med.
Personligt vil jeg gerne selv høre især hvad Eico'en og Fisher X-101-C kan. Især på dyna set-
uppet. Også horn konstellationerne har min interesse. Bliver der tid til at koble om eller bliver der
tale om faste set-ups? Jeg har både Rogers og Quad grej der kunne prøves hvis det har interesse?
Hvordan med pladespillere og CD maskiner. Som jeg kan forstå kommer der en TD124 og måske
noget andet. Hvad med CD afspillere? Er det den klassiske CD 100 fra Philips eller skal der spilles på noget
nyere og er der nogle der har en kompetent maskine?
Skal der køres med bånd? spole/kasette/Elkaset/Betamax eller andet?
Og endelig. Min frue bager noget kage til alle drengene- Det har hun lovet. Så der kan
skamspises kage på min regning.
Og og
Jeg har 4 stk fabriksnye rør af omtalte type liggene (ELM84) hvis du mangler.(Solvtek)
Venligst
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det er bestemt ikke for at nedgøre sansui samlernes grej. eller andre af de mere respektable mærker.
Venligst
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver ved og ved
Hvad kommer der af JBL og Marantz fra Herning?
Er det noget af det gode?
|
Til top |
|
|
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha det lyder spændende altsammen.... har desværre allerede lovet mig væk til Head-fi Meet'et i Esbjerg.....
Tænkte på hvad definitionen af vintage er?! produceret før 1980? kun analog? eller? Nå, men med tiden bliver min Luxman D-107u vel også vintage
Men I må have en god weekend
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Jeg bliver ved og ved
Hvad kommer der af JBL og Marantz fra Herning?
Er det noget af det gode?
|
|
|
Ja - hvad kommer der fra Herning? - vi har "alvorlige" problemer med at vælge. Der er mange hensyn som skal tages.
Vi har både noget meget tungt herhjemme - Marantz 500 + JBL 4333A mv.(som vi ikke tager med) og knap så tungt - at remse bliver trivielt. men... det vi ta'r med er til at håndtere og er udemærkede repræsentanter for Marantz osv.
JBL: Jeg tager et par ramponerede men umodificerede og helt i orden 4311 med -og måske kommer der også et par L-100 Century + måske et par ATC9 fra Audioscan.- dog ikke sikkert.- kommer an på pladsen i bilerne..
Af Marantz tager jeg et rørsæt med (7C+8B) - som kan parres med en god pladespiller (td124??) og evt. en god CD-maskine. (jeg kan evt. tage en Denon DCD3300 med til dette.)
Desuden lurer jeg på, om jeg skal tage en Marantz 4400 receiver med og et transistoreret sæt (for+slut) 250-3300 med.
Desuden tænker jeg på at tage en Kenwood 600 supreme forstærker med, for at imødekomme den lidt manglende Japanske repræsentation.
Der kommer mere fra Herning, men vi er ikke færdige med at tænke over det - jo - jo!
Vedr. kabler, så vil jeg gerne bruge det, som jeg plejer - og Jesper har helt ret i , at min "kabelpark" er yderst vintage-tidstypisk - nemlig elektrikerens bedste - samt nogle ganske almindelige signalkabler af standard-kvalitet. De passer nemlig rigtig godt på vintagegrej.
Vi har rigtig mange meget fine FM-tunere her i Herning, men fornemmer, at der ikke rigtigt er gode forhold at spille på tunere på, så vi undlader at tage nogle af disse med.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da tage en top-trimmet Pioneer SX 1080 med, men den der Kenwood er da vist også en værdig representant for japser hifi.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
1080 er en dejlig receiver - fremfor alt giver den et pragtfuldt skær i stuen som står godt til soft music and candle light dinner - alt medens min L58A leder efter en god service mand så spiller jeg på min 980 og den gør det godt - mister ikke pusten - er dog lidt køligere en min lux
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se ovenfor at både rør og japansk grej er på vej med til på lørdag, så jeg behøver ikke forsøge at udfylde nogle huller der. Jeg bor jo lige ved siden af af træffet (50 m) så der er jo ikke noget for at vi på et tidspunkt kan krydse vejen og beundre min Jealvox (som jeg under ingen omstændigheder forsøger at flytte på - 2 x 130 kg. er vi oppe i mod!) og måske endda høre dem. Med alt det grej både r-l-b, Freddy/Harvey og Jesper har med kan jeg vist bare snuppe noget efter min dagsform og mavefornemmelse. Den lille Shell brummer, så den er ude af billedet. Men jeg finder nok på noget. Tak til Jesper (dvs. Jespers frue) for lovningen på kage. Den skal nok få ben at gå på. Mht kabler og kilder, så er det vel, som det er. Det er jo nok ikke den helt store fin-tuning af anlæggene vi opnår, så om det lige er den ene eller den andne CD-kilde, kommer nok ikke til at gøre nogen afgørende forskel. Jeg gør det nok nemt for mig selv og tager en cd-afspiller, som ikke indgår i mit faste setup; det kunne godt blive min vintage Marantz CD-73 eller en jævnaldrende Toshiba. Det samme kommer til at gøre sig gældende mht. grammofon. Jeg har helt enkelt Micro 111, som vist spiller med en OK Ortofon. Rigtige vintage grammofoner som TD-124 som r-l-b nok har med er jo en historie i sig selv. Måske skal jeg bestæbe mig på at få båret et par horn frem; enten Acousta'erne eller lige frem duelund'erne? PQR
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
dibbedut Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 103
|
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
I morgen går det løs med vintage hyggen 
Havde en halv plan om at fylde bilen med ragelse, men det har en brosten sat en stopper for Det bliver en tur til Hald med "åbent" vindue og jeg håber derfor der er velkomstdrink i form af romtoddy
Vi ses i morgen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det bliver hyggeligt.
Surt med den rude. Jeg tror alligevel ikke jeg pakker bilen i aften. Tænk hvis!
Jeg laver nok en mini reportage i forbindelse med mit studie. Håber det er ok.
Jeg kan altid lægge den ud bagefter?
Venligst
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 20 Februar 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil I være interesserede i besøg fra mig med et par umodificerede Quad ESL fremstillet i 1958?
Hvad med en AGI 511 transistorforforstærker fra starten/midten af 1970erne - med den nok mest støjsvage RIAA der
nogensinde er fremstillet??
Eller en Pioneer M-22 klasse A effektforstærker fra 1978 - eller er det for non-vintage?
Beklager spørgsmålene først kommer nu, men jeg har først lige set tråden.
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|