Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Har brug for hjælp til et valg. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sjovt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hey folkens :)

Jeg har læst nu noget rundt på forumet uden at være medlem og set at i kan hjælpe folk med at tage et valg

Nu ville jeg gerne høres jeres mening

Jeg bor hjemme og har et meget lille værelse.
Dog skal jeg snart flytte hjemme fra og har derfor gjort mig nogen overvejelse omkring højtaler
Jeg elsker dyb bas, og jeg høre meget forskelligt musik, MEN ikke klassik.

Jeg har set på følgende:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/cerw in-vega_xls-28_hojttaler.htm

De fylder ikke så meget, men har fået fortalt at bassen skulle være vild i disse højtalere.

Men hvad forstærker kræver de sataner?
har kigget på Denon, Nad og Yamaha..

Men håber virkelig at i kan hjælpe mig med en forstærker til dem.

MAX pris 2000 - 2500 kr.

Men da jeg samtidig sidder rigtig meget ved min computer, og det er dermed også mit lyd medie ( har et dyrt lydkort i ), har jeg overvejet Logitechs Z-5500

Da det er billigt, og der skal jeg ikk til at købe forstærker og alt muligt andet.

Jeg ved det ikke er et HI-Fi anlæg men folk rundt omkring skriver at det skulle gøre det okay.

Men jeg er meget i tvivl.

Håber virkelig at i kan hjælpe mig.

Til top Vis Sjovt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjovt

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet.

først og fremmest skal du beslutte dig for om du vil have surround eller stereo, før vi kan hjælpe dig. du kan læse en del tråde om folk der er i tvivl om de skal vælge surround eller stereo.

hvad bruger du mest tid på eller prioriterer højest, musik eller film? man kan godt bruge et stereo setup til film (hvor man dog må undvære surround effekten), men det er sjældent godt at lytte til musik over et surroundanlæg (med mindre det er et forholdsvis dyrt setup).

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Sjovt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Til at starte med stereo, men ville være for fedt at kunne udvide derfor kigger jeg lidt på en surround forstærker :)

Men jeg vil bruge det mest til musik
Og det skal kunne spille op til fester, da det eneste jeg mangler for at kunne holde fest lige nu er desværre kun er et anlæg.

Men da jeg netop også spiller computer, har jeg netop tænk på logitech z-5500

Min ven har Z-5500, hans hus ryster rigeligt og han synes at lyden er fin.
Dog har jeg en, far er Hi-fi nørd og siger jeg skal købe noget ordenligt.
Mit spørgsmål er så til jer?
Hvad er ordenligt, til en 17 årig, der vil have sit hus til at ryste og ikke så meget andet :p

Har bare ikke så mange penge igen, men jeg er villig til at spare op.
Men nu er det så at pladsen kommer ind i spillet, som jeg ikke har så meget af lige nu.
Derfor ville nogen større højtaler ikke passe særlig godt ind. ( Cerwin vegan ser dog fræk ud og ville jeg godt kunne passe ind )

Jeg kan ikke finde den Denon jeg har kigget på i Hi-fi klubbens blad, på nettet.
Mener den koster 3000 ca. og giver 7 * 75 i 8 ohm..

Men igen det er mange penge at give for en forstærker når jeg alligevel kommer til får plads til 5/1 med Cerwin vegas XLS 28

Mvh
Henrik

Ps- Staver dårligt, desværre håber i kan bære over med det.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

hvis du virkelig snart flytter hjemmefra, så vil jeg nok anbefale dig at vente med indkøb af højttalere, til du ved hvor meget plads du får.

personligt er jeg til stereo. jeg har prøvet et dyrt surround setup, men gik tilbage til stereo. stereo er ganske enkelt bedre, billigere og mindre problemfyldt for mit vedkommende.

men gå på opdagelse på den blå avis. man kan være heldig at falde over et billigt selvbygger projekt eller nogle billige cerwin vega, wharfedale eller jbl højttalere.

du kan eventuelt kigge efter forstærkere af mærkerne nad, amc, rotel eller harman kardon. nogle af de gamle japanske kan også være fine (yamaha, onkyo og sony). gå efter en tung forstærker, som ikke skratter når man trykker eller drejer på knapperne, så går du ikke helt galt i byen.

Sjovt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig, jeg ved ikke hvad plads jeg får.

Men er heller ik meget for at købe brugt.

Har nogen Cerwin Vega S1
( deres nok mest kendte )
Jeg kan købe men de er for store desværre.
( og bas enhederne skal vidst skiftes ud )

Det samme gælder forstærker da jeg sikkert ender med at stå med håret i postkassen.

Men ville en Onkyo ( de har nogen ret "vilde" data... ved 1 kilo hertz.. og i ved ) kunne sådan en  trække Cerwin vegas XLS 2 8

Eller er den for lille til den, for jeg kan se de har nogen til ca 2000 kr hos ( ja undskyld ) elgiganten er de okay?

Jeg overvejer meget Logitech, da det ikke fylder så meget, og kan tilsluttes til en computer.

Der kan jo komme lyde fra en computer ( Computer lyde svært at forklare, men fx har jeg problemer med at nogen høje skrige lyde når jeg loader et spil, ville sådan lyde kunne ødelægge et par højtaler som cerwin vega's?? ), og vil det fungere helt fint med en forstærker til ?

Jeg står meget og svæver mellem hvad jeg skal købe, og den en dag er jeg klar til at gå i HI-FI klubben, og den anden dag efter en vild video på Youtube af Logitech Z-5500, er jeg lige ved at bestille det.

Men mangler et råd til hvad der er klogt med lidt plads, og noget der ikke forvrænger, og stadig kan få mine ting til at ryste så jeg kan sidde og smile

Det er hvad jeg skal bruge, og det skal være inde på et værelse alle kolegie værelse.
( hvis jeg ikke finder noget andet ).

Håber virkelig det hjælper lidt.

Jeg er stadig rigtig blank, og sukker bare efter at få noget andet ind det jeg har nu, hvor jeg ikke engang kan skrue op for det forvrænger (  15 år gammelt pc system fra Cambriged 5.1 system der ikke rigtig dur til noget ).

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

som sagt, beslut dig først for om du vil have surround eller stereo.

personligt ville jeg aldrig bruge penge på et logitech anlæg. det er nok et spørgsmål om lydkvalitet op imod surroundeffekt.

en onkyo med vilde data ved 1000 hz giver desværre ikke ret god mening. som nævnt, kan man løfte på forstærkeren og tjekke hvor tung den er, hvilket giver et nogenlunde praj om kvaliteten. jo tungere jo bedre. hellere en tung fætter på 2*20 watt end en papkasse på 2*50 watt (groft sagt).

jeg vil anbefale dig, at tage en tur til kbh og besøge et par hifibutikker istedet for at tage i elgiganten. du får meget bedre og kvalificeret vejledning dér. jeg kan personligt anbefale topsound hifi der har udstyr i alle prisklasser.

og igen, vil jeg anbefale dig at overveje brugt, da man får meget mere for sine lommepenge. der er nogle wharfedale højttalere til salg på den blå avis, som er rigtig gode til at spille højt og samtidig lyde godt.

Sjovt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

har været i hi fi klubben :)

men da du snakkede om Onkyo ( de skriver 140 ved 1 kilo hertz ) har jeg tjekket og jeg kunne kun finde dem hos netop elgigaten ( på nettet ).
Har netop ikke kigget på noget fra elgianten
A de for dyre ( her tænker jeg vdr. logitech anlæget. )
B det noget l**t...

Problemet er bare, at jeg ikke tør købe brugt.
Jeg kan godt li at havde en ny vare foran mig.

Det med at veje og føle på det er jeg helt inden i har en far der ikke snakker om andet.

Men jeg var ude for at ham i HI - FI klubben stod og sagde noget der var lodret løgn om den forstærker jeg skulle bruge til Cerwin vega.
Der var også en masse ting han ikk sagde som min far slet ikke kunne forstå.
Han kendte dog den sælger, og sagde at han heller ikke har så meget erfaring som den anden der står i butikken.

Men problemet er at jeg også gerne vil høre om der er nogen der netop har erfaring så jeg ved hvor stor forstærker jeg skal købe.

For jeg er blank.

Den mindste NAD skulle i teorien være nok, er så ked af jeg ikke fik set om den var den nyeste model de havde da jeg var hos HI-FI klubben i køge. For jeg kunne godt mærke at hvis man tog modellen større at den kontrollerede det meget bedre ( den spillede bedre men han scorede også mere op så det var unfair og gav mig ikke det rigtige indblik ).

Men jeg ved ikk om det var BEE udgang og det siger min far er meget vigtigt.

Dog har ingen jeg kender nogen Cerwin Vega højtaler lige nu :/
derfor jeg må høre om forstærker.

Er de 2 *95 wat nok ( mener jeg den hedder ) eller hvad skal der til at drive de sataner?

Og du skriver det med logitech anlæget, har du nogen personlig erfaring med det?

Logitech :

http://www.youtube.com/watch?v=qkXPjKdWCz4

http://www.youtube.com/watch?v=q49d6LapRYM&feature=relat ed
( den kan da bevæge sig fint? )

http://www.youtube.com/watch?v=5m--odReuEA
( her af bassen den kan sgu da lidt :p )

http://www.youtube.com/watch?v=unUC5i4s6vk&feature=relat ed
( der skal altså noget til at kunne det ? )

Mit spørgsmål...
Er bassen vilder i Cerwin Vegas XLS 28?

Eller ?

Jeg kan nemlig ik finde nogen video af dem spille noget hardcore :(

Nogen forstærker jeg har set på :

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1610_surround-receiver_sort.htm
Ved den er sorrund men du kan jo bruge den til sterreo til at starte med :)

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c3 15bee_forstaerker_grafit.htm
Udgangseffekt 8 ohm : 2 x 40 W kontin. effekt, begge kanaler samtidigt, 20-20.000Hz, 0,02 THD)

Den er nok for lille desværre :(
  • 2 x 95 W i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 2 x 130 W i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 2 x 180 W i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)

Men ellers så kom med nogen der er gode

Alt er velkommen, det eneste krav er at den skal kunne tåle til noget.

Simo8561
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Hej :) Jeg er selv en dreng på 15 som også skal bruge noget med vild bas. Jeg har fået bestilt et par xls-28 med denon avr-
1610. Ham gutten i Hifiklubben sagde også at forstærkeren nok lige var i underkanten men jeg tager chancen. Min mor har et
gammelt denon anlæg med 55 watt rms (8 ohm tror jeg) , som SAGTENS kan spille hele vores stue op på kvart volumen. Jeg
har også kigget en del på en onkyo forstærker, men alligevel tror jeg bare man får mere kvalitet for pengene hos denon? Ps
denon reciveren er på tilbud i hifiklubben for 2.149 lige nu :)

Håber jeg kunne hjælpe...
Til top Vis Simo8561's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simo8561

Sjovt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt logitech anlægget :)

Nu vil jeg se hvad det kan, er jeg ikke tilfreds går jeg efter Cerwin Vega.
Dog er det for mange penge for mig lige nu, og synes derfor at Logitech'et var et godt bud, og jeg prøver, hvis det er fint nok til mig, kan jeg så kræve mere?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes