| Forfatter |
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost.....er det ikke et firma, som fremstiller kabler? Det er vel næppe en artikel, men en art reklame, klædt ud som artikel?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4903
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det minder mig om et ordsprog... lad mig se om jeg husker det korrekt?
Noget med en ræv, der vogter høns... eller noget i den stil. 
/Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Artiklen er da meget sjov, men giver mig absolut ingen forståelse af de mekanismer i et givent kabel der skulle have denne indflydelse.
At Nordoest kan finde disse opdagelse nye, interessante og svære at forklare bekræfter blot at de i deres udvikling af kabler basserer sig på 100% rent gætværk - skræmmende.
Lidt kontroversielt tror jeg faktisk mere på den positive effekt af strømkabler end højttaler og signal kabler, idet jeg opfatter det som naturligt at en filtrering af strømmen kan være en god ting i støjfyldte miljøer. Det kedelige er så at enhver sådan positiv effekt af et filtrerende netkabel burde være indbygget i ordentlige apparater i form af en velkonstrueret strømforsyning.
Artiklen peger på at en nyere men middelmådig Japansk afspiller klarer sig bedre (uden preconditioning) end en ældre relativt dyr engelsk afspiller men dårligere en en moderne high-end afspiller, hvilket ikke er overraskende hvis man antager at man simpelt bliver bedre til at konstrurere strømforsyninger hele tiden.
Afvigelserne i tidsdomænet er åbenbart mest signifikante og klart korreleret med dynamiske udladninger. Nu er test jo lavet på en CD afspiller og noget tyder på at krystal og eller DAC påvirkes kraftigt i disse dynamiske udladninger. Igen vil jeg pege på strømforsyningen, og samtidigt postulere at disse artifakter ikke i samme grad vil forekomme på en velkonstrueret pladespiller, hvor tidslige afvigelser effektivt bekæmpes med høj inerti.
Jeg ville have fundet artiklen 10000x mere interessant hvis de havde konstateret denne type af afvigelser i enden af et højttaler, eller signalkabel hvor signalet i den anden ende var verificerbart i orden.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller med andre ord:
Jeg opfatter i bedste fald artiklen som selvindlysende, og i værste fald (som argument for kabler indflydelse) som obskurt vås.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ca 20% der ingen forskel kan høre skulle måske prøve at spice tingene lidt op med et par poser sten http://www.machinadynamica.com/machina31.htm. De skulle for desuden også virke positivt på rummets akkustik hvis de sættes på døre og vinduer. Som andre er inde på, så er det jo en meget lille udskrivning hvis man alligevel er i gang med at ofrre 100.000+ på sit anlæg? 
Måske lige ud over diverse helseprodukter, så tror jeg ikke der findes andre markeder med lige så meget overtro og religion som kabel+tilbehørsmarkedet til hifi __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Fache Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny
Bruger siden: 12 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Og NEJ, jeg skal ikke prøve mig frem og stole på mine ører - jeg lever altså kun i 80 år og det
meste af tiden er reserveret til rationelle gøremål. |
|
|
Netop dette argument kunne også være årsagen til at de såkaldte kabel-guruer ikke gider stille op til en seance en lørdag
eftermiddag 
|
|
|
Ja, det har du da helt ret i. Derudover vil jeg på ingen måde acceptere betegnelsen "kabel-guru". I så fald skal jeg have
mange titler :
pick up guru,
forstærker-guru
højttaler-guru
digital-guru
osv.. |
|
|
Nu er det ikke for at tråden skal drejes derhen, jeg er blot nysgerrig:
Er det sikringerne i din forstærker du kan høre forskel på, når du vender dem eller hvilke sikringer er det ?
Spørger fordi jeg selv vil afprøve dette og fordi jeg aldrig før har hørt at folk kan høre forskel på at man vender en sikring
.
|
| Til top |
|
| |
DonPede Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
cn1780 skrev:
Per N skrev:
cn1780 skrev:
Og det er jo ikke alt man kan måle sig frem til ved hjælp af div. måleapparater - nogle gange er man nødt til at bruge noget, maskiner ikke har - nemlig vores sanser!
|
|
|
derudover er du lidt tabt på biler. og der kan du heller ikke mærke forskel hvis de har ens:
Effekt
Trækkraft
Vægt
Vægt fordeling
Downforce
Luftmodstand
Bremsekraft
Vejgreb
osv.
|
|
|
Ha-ha - kan sgu egentlig godt li' den der bedrevidende kommentar om at jeg ikke kan mærke forskel på to identiske biler - for dér han han jo helt ret . Ligesom jeg muligvis heller ikke kan høre forskel på to identiske kabler .
Uden pis: jeg lider lidt af mild tinnitus (pga for meget walk-man lytning i mine yngre dage) men når så mange mennesker (inkl. mig selv) mener at kan høre forskel på diverse kabler kan der så ikke være noget om snakken selv om videnskab og måleinstrumenter fortæller noget andet?
Kan som tidligere i tråden godt høre en forskel på 2 forskellige kabler men ikke nok til at jeg i en blindtest kan udpege hvilket kabel der er X og hvilket der er Y. Men det er jo heller ikke det, tråden drejer sig om - trådens spørgsmålet er om der er hørbar forskel på kabler ...
|
|
|
præcis en provokerende og bedre vidende kommentar, for selvfølgelig kan man ikke høre forskel på noget der er ens, -problemet og pointen er her at situationen er den samme inden for kablet i det hørbare område 20hz-20khz der skal du have lavet en geni streg af et ingenør mæssig f**k up for og lave noget der ikke er perfekt, forskelle vil ligge uden for dette område og der kommer der ikke lyd ud af dit anlæg og der kommer heller ikke lyd gennem dine ører uden for dette område ergo bør man ikke kunne høre forskellen.
Et er hvad blindtests viser, hvad teorien viser og hvad måleopstillinger lavet korrekt viser, og folk så stadig påstår de kan høre forskel - jeg tror vi skal finde denne forskel et andet sted.
For i hører jo en forskel, jeg er ikke et sekund i tvivl, den er bare opstået oppe i jeres hoved ubevist fordi nu har i brugt 4 timer på at slaske rundt i butikker efter en go ny ledning eller brugt 1000 kr af jeres penge på det her, så selvfølgelig må der være en forskel. -sammenlign. det istedet med smykker. - konen hun føler sig os lækker og smuk når hun har fået sin nye diamant øreringe på -facts er hun er ikke blevet smukkere, men det tror hun.
hifikabler=smykker til mænd -og hvilken mand med respekt for sig selv går med smykker?
|
|
|
Det er jo ikke kun dem som har rendt rundt i diverse hi-fi butiker og brugt flere 1000 kr på kabler som mener de kan høer forskel. Også dem som bare har lånt et kabel hos en kammi mener at de kan høer forskel ?!?!?
Ville ønske jeg osse kunde høer forskel - GRRRR
|
| Til top |
|
| |
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
mogens_oestjyll skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Og NEJ, jeg skal ikke prøve mig frem og stole på mine ører - jeg lever altså kun i 80 år og det meste af tiden er reserveret til rationelle gøremål. |
|
|
Netop dette argument kunne også være årsagen til at de såkaldte kabel-guruer ikke gider stille op til en seance en lørdag eftermiddag 
|
|
|
Ja, det har du da helt ret i. Derudover vil jeg på ingen måde acceptere betegnelsen "kabel-guru". I så fald skal jeg have mange titler :
pick up guru,
forstærker-guru
højttaler-guru
digital-guru
osv..
|
|
|
Nu er det ikke for at tråden skal drejes derhen, jeg er blot nysgerrig:
Er det sikringerne i din forstærker du kan høre forskel på, når du vender dem eller hvilke sikringer er det ?
Spørger fordi jeg selv vil afprøve dette og fordi jeg aldrig før har hørt at folk kan høre forskel på at man vender en sikring
. |
|
|
Nu prøver jeg altid at være en venlig mand, der gerne svarer på spørgsmål.
Men du kan nok se, at hvis jeg svarer på dette her, så er det som at vifte med et rødt klæde foran en tyr og tråden vil blive afsporet. Det har jeg lovet mig selv ikke at ville bidrage til.
Men husk dog på, at når vi taler de her ting, så taler vi om noget, hvor forskellene er så små eller rettere mikroskopiske, at det næsten ikke er værd at beskæftige sig med.
Håber du accepterer, at jeg ikke vil gå yderligere ind i det her for indeværende.
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu alle nørder er samlet et sted:) - mig selv inklusiv!
Hvis man skal tri wire sin højtaler, ville i så bruge forskelligt kabel til diskant,
mellemtone og bas? - eller giver det et skævt lydbillede?
Findes der i øvrigt tri wire kabler?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonPede skrev:
Per N skrev:
cn1780 skrev:
Per N skrev:
cn1780 skrev:
Og det er jo ikke alt man kan måle sig frem til ved hjælp af div. måleapparater - nogle gange er man nødt til at bruge noget, maskiner ikke har - nemlig vores sanser!
|
|
|
derudover er du lidt tabt på biler. og der kan du heller ikke mærke forskel hvis de har ens:
Effekt
Trækkraft
Vægt
Vægt fordeling
Downforce
Luftmodstand
Bremsekraft
Vejgreb
osv.
|
|
|
Ha-ha - kan sgu egentlig godt li' den der bedrevidende kommentar om at jeg ikke kan mærke forskel på to identiske biler - for dér han han jo helt ret . Ligesom jeg muligvis heller ikke kan høre forskel på to identiske kabler .
Uden pis: jeg lider lidt af mild tinnitus (pga for meget walk-man lytning i mine yngre dage) men når så mange mennesker (inkl. mig selv) mener at kan høre forskel på diverse kabler kan der så ikke være noget om snakken selv om videnskab og måleinstrumenter fortæller noget andet?
Kan som tidligere i tråden godt høre en forskel på 2 forskellige kabler men ikke nok til at jeg i en blindtest kan udpege hvilket kabel der er X og hvilket der er Y. Men det er jo heller ikke det, tråden drejer sig om - trådens spørgsmålet er om der er hørbar forskel på kabler ...
|
|
|
præcis en provokerende og bedre vidende kommentar, for selvfølgelig kan man ikke høre forskel på noget der er ens, -problemet og pointen er her at situationen er den samme inden for kablet i det hørbare område 20hz-20khz der skal du have lavet en geni streg af et ingenør mæssig f**k up for og lave noget der ikke er perfekt, forskelle vil ligge uden for dette område og der kommer der ikke lyd ud af dit anlæg og der kommer heller ikke lyd gennem dine ører uden for dette område ergo bør man ikke kunne høre forskellen.
Et er hvad blindtests viser, hvad teorien viser og hvad måleopstillinger lavet korrekt viser, og folk så stadig påstår de kan høre forskel - jeg tror vi skal finde denne forskel et andet sted.
For i hører jo en forskel, jeg er ikke et sekund i tvivl, den er bare opstået oppe i jeres hoved ubevist fordi nu har i brugt 4 timer på at slaske rundt i butikker efter en go ny ledning eller brugt 1000 kr af jeres penge på det her, så selvfølgelig må der være en forskel. -sammenlign. det istedet med smykker. - konen hun føler sig os lækker og smuk når hun har fået sin nye diamant øreringe på -facts er hun er ikke blevet smukkere, men det tror hun.
hifikabler=smykker til mænd -og hvilken mand med respekt for sig selv går med smykker?
|
|
|
Det er jo ikke kun dem som har rendt rundt i diverse hi-fi butiker og brugt flere 1000 kr på kabler som mener de kan høer forskel. Også dem som bare har lånt et kabel hos en kammi mener at de kan høer forskel ?!?!?
Ville ønske jeg osse kunde høer forskel - GRRRR |
|
|
Du kan få lov at få et lyt hos mig, så tro jeg hurtig vi kan finde ud af om det er dig der ikke kan høre eller om det er dit udstyr der ikke reagere på ændringer i kablingen af systemet  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
SuckyBoyfriends skrev:
Hvis man skal tri wire sin højtaler, ville i så bruge forskelligt kabel til diskant, mellemtone og bas? - eller giver det et skævt lydbillede?
Findes der i øvrigt tri wire kabler? |
|
|
Ja der findes tri-wire kabler, bare et par eksempler
http://kimber.com/products/loudspeakercables/trifocal/x/
http://linn.co.uk/music_systems_k600_loudspeaker_cable
Nogen har opnået gode resultater ved at blande fabrikaterne eller modellerne, mens andre er i mod det, skal ikke kunne sige hvad der er rigtig, dog har jeg hørt mange har haft held med kimber tc serien, til Bi-wire brug 8 tc på bunden og 4 tc på toppen, ved tri-wire 8 tc på bunden 4 tc på mellemtonen og 4 tc på toppen. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
Hvis man skal tri wire sin højtaler, ville i så bruge forskelligt kabel til diskant, mellemtone og bas? - eller giver det et skævt lydbillede?
Findes der i øvrigt tri wire kabler? |
|
|
http://linn.co.uk/music_systems_k600_loudspeaker_cable
Nogen har opnået gode resultater ved at blande fabrikaterne eller modellerne, mens andre er i mod det, skal ikke kunne sige hvad der er rigtig, dog har jeg hørt mange har haft held med kimber tc serien, til Bi-wire brug 8 tc på bunden og 4 tc på toppen, ved tri-wire 8 tc på bunden 4 tc på mellemtonen og 4 tc på toppen.
|
|
|
min erfaring er at man ikke skal blande fabrikaterne. Jeg oplevede i sin tid, hvor jeg prøve dette en del, at lyden blev som om det "spillede 2 melodier"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
dan a. skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
Nu alle nørder er samlet et sted:) - mig selv inklusiv! Hvis man skal tri wire sin højtaler, ville i
så bruge forskelligt kabel til diskant, mellemtone og bas? - eller giver det et skævt lydbillede? Findes der i øvrigt tri wire
kabler? |
|
|
http://linn.co.uk/music_systems_k600_loudspeaker_cabl
e
Nogen har opnået gode resultater ved at blande fabrikaterne eller modellerne, mens andre er i mod det, skal ikke kunne
sige hvad der er rigtig, dog har jeg hørt mange har haft held med kimber tc serien, til Bi-wire brug 8 tc på bunden og 4 tc på
toppen, ved tri-wire 8 tc på bunden 4 tc på mellemtonen og 4 tc på toppen.
|
|
|
min erfaring er at man ikke skal blande fabrikaterne. Jeg oplevede i sin tid, hvor jeg prøve dette en del, at lyden blev
som om det "spillede 2 melodier" |
|
|
Nej, nu må du fanme stoppe.
Nu må du levere teknisk dokumentation ellers så ringer jeg altså efter den blå vogn - "to melodier" my ass.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
mogens_oestjyll skrev:
dan a. skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
Nu alle nørder er samlet et sted:) - mig selv inklusiv! Hvis man skal tri wire sin højtaler, ville i så bruge forskelligt kabel til diskant, mellemtone og bas? - eller giver det et skævt lydbillede? Findes der i øvrigt tri wire kabler? |
|
|
http://linn.co.uk/music_systems_k600_loudspeaker_cabl e
Nogen har opnået gode resultater ved at blande fabrikaterne eller modellerne, mens andre er i mod det, skal ikke kunne sige hvad der er rigtig, dog har jeg hørt mange har haft held med kimber tc serien, til Bi-wire brug 8 tc på bunden og 4 tc på toppen, ved tri-wire 8 tc på bunden 4 tc på mellemtonen og 4 tc på toppen.
|
|
|
min erfaring er at man ikke skal blande fabrikaterne. Jeg oplevede i sin tid, hvor jeg prøve dette en del, at lyden blev som om det "spillede 2 melodier"
|
|
|
Nej, nu må du fanme stoppe.
Nu må du levere teknisk dokumentation ellers så ringer jeg altså efter den blå vogn - "to melodier" my ass. |
|
|
tag det roligt. Det var måske ikke den mest elegante formulering. Den var også i gåseøjne.
Det handlede såmænd blot om, at homogeniteten i lydbilledet svandt og man kunne sagtens høre, at 2 forskellige fabrikater altså spiller helt forskelligt - også selv om de varetager hvert sit frekvensafsnit. Problemet handlede således egentlig blot om, at 2 fabrikater kabler hver især bidrog med egen lyd, der ikke samlet kunne forenes uden at det gik ud over helheden. Deraf den med "de 2 melodier"
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løber strøm lige hurtigt gennem eksempelvis sølv og kobber?
Løber strømmen hurtigere, hvis tykkelsen på lederen øges eller mindskes?
Hvis signalet ikke når frem samtidig, vil det så resultere i en lyd, der virker faseforskudt?
(undskyld - ku' ik la vær') 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu er jeg mere rolig - jeg tænkte nok at det var lige lovligt overformuleret der.
Jeg er som sagt ikke kabelfornægter i den traditionelle forstand, men har det altså bare bedst med ting jeg kan forstå i en eller
anden grad.
Kabler forstår jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Løber strøm lige hurtigt gennem eksempelvis sølv og kobber?
Løber strømmen hurtigere, hvis tykkelsen på lederen øges eller mindskes?
Hvis signalet ikke når frem samtidig, vil det så resultere i en lyd, der virker faseforskudt?
(undskyld - ku' ik la vær')  |
|
|
Betyder din afsluttende kommentar at du selv mener at kende svaret?
Min egen formodning vil være at udbredelseshastigheden er ens og ca. lig med lysets hastighed.
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:
mogens_oestjyll skrev:
dan a. skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
| Nu alle nørder er samlet et sted:) - mig selv inklusiv! Hvis man skal tri wire sin højtaler, ville i så bruge forskelligt kabel til diskant, mellemtone og bas? - eller giver det et skævt lydbillede? Findes der i øvrigt tri wire kabler? |
|
|
http://linn.co.uk/music_systems_k600_loudspeaker_cabl e
|
|
|
|
|
|
Nej, nu må du fanme stoppe. Nu må du levere teknisk dokumentation ellers så ringer jeg altså efter den blå vogn - "to melodier" my ass. |
|
|
tag det roligt. Det var måske ikke den mest elegante formulering. Den var også i gåseøjne.
Det handlede såmænd blot om, at homogeniteten i lydbilledet svandt og man kunne sagtens høre, at 2 forskellige fabrikater altså spiller helt forskelligt - også selv om de varetager hvert sit frekvensafsnit. Problemet handlede således egentlig blot om, at 2 fabrikater kabler hver især bidrog med egen lyd, der ikke samlet kunne forenes uden at det gik ud over helheden. Deraf den med "de 2 melodier" |
|
|
ja jeg har også prøvet at blande lidt, jeg brugte lc audio teflar 2 til bass og vdh cw lagt dobbelt til diskant, det lødt ret mystisk
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhm... når nu to forskellige højttalerkabler til en højttaler skaber noget forskydning af lyden, fordi signalet ikke når lige hurtigt frem til højttaleren, betyder det så ikke, at man ikke bør køre med forskellig længde af højttalerkabler til hver sin højttaler??
Altså, at man ikke bør bruge 1 m til den ene side og 4 m til den anden, fordi signalet ikke når frem på samme tid til de to højttalere? Eller hvad? __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |