Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Mener du at kunne høre forskel på kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Spørgsmålet: Mener du at kunne høre forskel på højttalerkabler?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
235 [79,12%]
62 [20,88%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
mogens_oestjyll skrev:
Stanley skrev:

TruthSpinner skrev:
Jeg tror at dem der "gladeligt" smider penge (mange penge) efter det kabel efter det andet virkelig ikke har noget andet vigtigt at bruge deres penge på, og at de samtidig keder sig en hel del

Enhver hobby kan være både dyr og tidskrævende. Og de fleste hobbies kan vel også virke kedelige eller meningsløse for folk der ikke har samme interesse. Men de er det nok ikke for dem der dyrker hobbyen. Så man skal nok passe på med at kalde andres hobby for kedelig.

Jeg tror nu mere at de prøver mange kabler fordi det er det der er selve hobbyen. Hele tiden at ændre på setuppet. Hvis man bare kunne finde det optimale kabel ved at slå op i en tabel, tror jeg faktisk at de ville kede sig mere.

Man kan ikke generalisere på denne måde.

Ikke alle, der oplever ubetinget gevinst ved at købe sig til bedre lyd via bedre kabling, prøver nødvendigvis mange kabler i tide og utide.

Jeg svarer kun på Thruthspinners indlæg der handler om dem der gladeligt smider penge efter det ene kabel efter det andet. Da jeg ikke udtaler mig om andre kan man vel ikke sige at jeg generaliserer.

mogens_oestjyll skrev:

Dermed kan en anden tilgang være at se tingene i rette perspektiv og satse der, hvor det virkelig nytter noget. Nye kabler ændrer ikke meget forudsat de, der er der i forvejen, har kvalitet og er tilpasset system og lytter og sidstnævntes præferencer.

Derfor vil jeg gerne advare imod at det at beskæftige sig med kabler er udtryk for tidsspilde for de af os, der ønsker at nyde vores musik. Men det kan da være tidsspilde, hvis man ikke render rundt og laver andet end at teste kabler. Jeg tror dog ikke på, at der findes mange af sidstnævntes slags.

Enig. Jeg skriver da netop også at man skal passe på med at kalde andres hobby for kedelig. At man har hifi som hobby udelukker jo heller ikke at man kan nyde sin musik.

Men jeg oplever da enkelte, der i min optik har misforstået det. De har en målsætning om lyd for så at sige at lytte lyd. Overfor det anser jeg lydkvaliteten for noget, der blot skal booste min lyst til at lytte mest mulig musik.

Man skal altså passe på fælderne.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 August 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

Men jeg oplever da enkelte, der i min optik har misforstået det. De har en målsætning om lyd for så at sige at lytte lyd. Overfor det anser jeg lydkvaliteten for noget, der blot skal booste min lyst til at lytte mest mulig musik.

Jeg forstår ikke denne sætning " De har en målsætning om lyd for så at sige at lytte lyd."  ?

Jeg er enig i at formålet med evt. opgraderinger af sit anlæg (og forhåbentlig bedre lydkvalitet) må være at øge fornøjelsen ved at lytte til musik. Jeg mener dog alligevel at jeg lyttede ligeså meget tidligere på væsentligt billigere anlæg. Og hvis man lytter til musik for musikkens skyld, kan det vel ikke være så afgørende med de meget små forskelle som du mener man kan opnå med kabler.

Jeg mener ihvertfald ikke at det er rimeligt at påstå at dem der eksperimenterer meget med kabler nyder musikken mere end andre.

Man kunne vel også sige at den største fælde er at fokusere så meget på sit "isenkram" at man glemmer at nyde musikken. Det ville da være det værste for mig.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 August 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
mbull skrev:

Dem, som virkelig keder sig, er personer som dig, der skrive lange indlæg om, at de kan ikke høre forskel på kabler, hvor årsagen i alt sin enkelthed kan henføres til at de er halvdøve, og af uforståelig årsager, så har I et stort behov for at overbevise alle andre om, at de også er halvdøve

-Ja, man havde nok endda også kunnet høre (kabel)nisserne pusle på loftet, hvis man i sin tid havde nøjedes med et reolanlæg...

Hvad fodrer du egentlig dine kabelnisser med? Båndsalat og cd-skiver?

Havde du nu opsøgt lidt indsigt og klikket på linket, så ville du have svaret  

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 August 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
mogens_oestjyll skrev:

Jeg forstår ikke denne sætning " De har en målsætning om lyd for så at sige at lytte lyd."  ?

Jeg er enig i at formålet med evt. opgraderinger af sit anlæg (og forhåbentlig bedre lydkvalitet) må være at øge fornøjelsen ved at lytte til musik. Jeg mener dog alligevel at jeg lyttede ligeså meget tidligere på væsentligt billigere anlæg. Og hvis man lytter til musik for musikkens skyld, kan det vel ikke være så afgørende med de meget små forskelle som du mener man kan opnå med kabler.

Jeg mener ihvertfald ikke at det er rimeligt at påstå at dem der eksperimenterer meget med kabler nyder musikken mere end andre.

Man kunne vel også sige at den største fælde er at fokusere så meget på sit "isenkram" at man glemmer at nyde musikken. Det ville da være det værste for mig.

Vi er faktisk enige. Så du forstod egentlig godt hvad jeg mente.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 August 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:
Du skal simpelt hen ikke forsøge at bilde mig ind at en højttaler konstruktør eller
blokfløjte konstruktør ikke har et intentionelt og forklarbart formål med de forandringer de laver fra generation til generation.
Det kan være at deres ide viser sig at være forkert, men de HAR en ide. Denne ide kaldes, uanset hvor den foregår, for en
arbejdshypotese. Deraf mit udsagn om de 5 årige, for jeg tror faktisk at du skal helt ned i den alder før hver konstruktion bliver
båret af ren tilfældighed. Det er sikkert også tilfældet at en kabelmager har en arbejdshypotese. Jeg tager ham bare ikke
alvorligt før han deler den med mig og jeg faktisk tror på at der kan være noget om snakken.

Har alle de komponenter du har i dit anlæg en såkaldt arbejdshypotese til offentlig adgang? Og har det været et af
udvælgelseskriterierne?

Ja, af samme årsag har jeg imange år kun været interesseret i Accuphase.

De laver vel ikke højttalere? Hvad med eventuelle andre komponenter, f.eks. racks og også de kabler du anvender (uden kabler går det jo ikke)?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:
Du skal simpelt hen ikke forsøge at bilde mig ind at en højttaler konstruktør eller blokfløjte
konstruktør ikke har et intentionelt og forklarbart formål med de forandringer de laver fra generation til generation. Det kan
være at deres ide viser sig at være forkert, men de HAR en ide. Denne ide kaldes, uanset hvor den foregår, for en
arbejdshypotese. Deraf mit udsagn om de 5 årige, for jeg tror faktisk at du skal helt ned i den alder før hver konstruktion
bliver båret af ren tilfældighed. Det er sikkert også tilfældet at en kabelmager har en arbejdshypotese. Jeg tager ham bare
ikke alvorligt før han deler den med mig og jeg faktisk tror på at der kan være noget om snakken.

Har alle de komponenter du har i dit anlæg en såkaldt arbejdshypotese til offentlig adgang? Og har det været et af
udvælgelseskriterierne?

De laver vel ikke højttalere? Hvad med eventuelle andre komponenter, f.eks. racks og også de kabler du anvender (uden
kabler går det jo ikke)?

Mine højttalere er et par Bösendorfer, med flere unikke og orginale konstruktionstiltag beskrevet med et 80 siders
whitepaper af Hans Deutsch.

Mit "rack" har jeg selv lavet. Men jeg tror hverken mere eller mindre på racks end jeg gør på kabler.

Mine kabler har vi vist talt om.

Mit lytterum har fået så hatten passer med både diffusion og absorbtion, dæmpet guld og jeg skal give dig i tråd med min
indsigt i akustik. Her sætter kun min viden begrænsningerne for de tiltag jeg har gjort.

Ser du, viden er en god ting som tillader oplyste valg.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Ups, jeg glemte pladespilleren. Her bruger jeg en Thorens TD-150 II, fordi det er det vildeste i den prisklasse min pengepung
indtil nu har tilladt. Den bærer en Ortofon 2M bronze, fordi jeg ved at Ortofon har styr på sagerne (deres indsigter i materialer
ser jeg i hvert fald ikke gjort efter i kabelsumpen) og fordi det var den bedste MM min pengepung tillod (med mulighed for
omstigning til en Black ved nåleskift).
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:
Du skal simpelt hen ikke forsøge at bilde mig ind at en højttaler konstruktør eller blokfløjte
konstruktør ikke har et intentionelt og forklarbart formål med de forandringer de laver fra generation til generation. Det kan
være at deres ide viser sig at være forkert, men de HAR en ide. Denne ide kaldes, uanset hvor den foregår, for en
arbejdshypotese. Deraf mit udsagn om de 5 årige, for jeg tror faktisk at du skal helt ned i den alder før hver konstruktion
bliver båret af ren tilfældighed. Det er sikkert også tilfældet at en kabelmager har en arbejdshypotese. Jeg tager ham bare
ikke alvorligt før han deler den med mig og jeg faktisk tror på at der kan være noget om snakken.

udvælgelseskriterierne?

De laver vel ikke højttalere? Hvad med eventuelle andre komponenter, f.eks. racks og også de kabler du anvender (uden
kabler går det jo ikke)?

Mine højttalere er et par Bösendorfer, med flere unikke og orginale konstruktionstiltag beskrevet med et 80 siders

Mit "rack" har jeg selv lavet. Men jeg tror hverken mere eller mindre på racks end jeg gør på kabler.

Mit lytterum har fået så hatten passer med både diffusion og absorbtion, dæmpet guld og jeg skal give dig i tråd med min
indsigt i akustik. Her sætter kun min viden begrænsningerne for de tiltag jeg har gjort.

Dvs. de ting du "tror" på har en arbejdshypotese, resten har ikke  Jo jo, viden er en god ting, men det lyder oftest lidt kedeligt... All work and no play makes Jack a dull boy.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 August 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:

udvælgelseskriterierne?

kabler går det jo ikke)?

Det er en pudsighed hvordan forskellige mennesker tilgår det at opnå god lyd på mange forskellige måder.

For mit vedkommende har jeg på ingen måde brug for 80 siders white paper. Jeg lytter mig ganske enkelt frem. Og udvælger det, jeg finder kunne være interessante emner ud fra primært udenlandske fora og det, man kan udlede derfra fra brugere, som jeg har tillid til.

Derudover bruger jeg meget at eksperimentere mig frem, primært på pladespillerfronten, hvor der er utallige variable. Der findes en del teori om f.eks. arme og pick upper's indbyrdes mulighed for at performe bedst muligt, men jeg foretrækker nu at lave eksperimenterne selv, så jeg med egne ører kan bortfjerne det, der helt åbenlyst ikke duer og vice versa. Jeg er tilhænger af at man gør erfaringerne selv - selvfølgelig med rimelig støtte af diverse teori.

Nogle gange sker der ad denne vej jo det, at man kan opleve en uventet synergi. Dette gælder også, når man plugger relativt billigt grej sammen med dyrt. Og så videre.

F.eks har jeg efter utallige småjusteringer af min thorens super 160 med tp16mk3 arm, der er en vanskelig arm at have med at gøre, oplevet en helt overraskende synergieffekt, da jeg pluggede en denon dl 160 pick up. Det er en pick up, jeg ellers ikke er for vild med. Men lige præcis i denne arm på dette værk med en hysterisk indstilling lykkedes det mig at frembringe den type soundstage, jeg ønsker m.m.

Det er det, der kan komme ud af at prøve nogle ting af.

Men derudover er jeg da enig med dig i, at en teoretisk ballast ikke er at foragte. Den bør blot ikke blokere for, at man også tør gøre noget, der måske ikke lige passer med teorien. For nogle gange er teorien for diffus og siger for så vidt ikke meget om den enkeltes annlægs idiosynkrasier.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 07 August 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
golfdane skrev:
floe skrev:
norvig skrev:

Jeg elsker kabeltråde!!

Jeg vil lige give dette link til en artikel om målbar forskel på bl.a. outputtet fra en CD-afspiller afhængig af hvilket strømkabel, der bliver brugt (Jeg har tidligere givet det i en strømkabeltråd også): 

http://nordost.com/downloads/New%20Approaches%20To%20Audio%2 0Measurement.pdf

Kildekritik?

Nordost's grafer og kommentarer kommer fra et firma der hedder Acuity Products. Rapporten ligger her:
http://www.acuityproducts.co.uk/Case%20Study%202%20-%20Quant um.pdf

http://www.acuityproducts.co.uk/page2.html

Groft genfortalt, er det en 46,4mS lang sekvens af musik (2048 samples af et 44,1kHz signal) som optages digitalt fra udgangen og gengives grafisk.  Med målinger fra CD afspilleren med og uden filtreringen, kan man fremstille en graf der viser differensen. En digital differensforstærker

Om deres resultater siger mere om strømforsyningen i den pågældende afspiller, eller om det er replikerbart med andre CD afspillere, vil jeg lade være usagt.

Metoden burde snildt kunne anvendes på signalkabler, såvel som højttalerkabler.
Man burde vel også kunne foretage en vanlig differensforstærkning af signalet i hver sin ende af kablet? Differensforstærkeren fjerner musiksignalet og du står tilbage med de ændringer som kablet bidrager med. I modsætning til Acuity's metode, kan en vanlig differensforstærker dog ikke vise de forskelle som et kabel muligvis har på hvordan kilde elektronikken har det med det pågældende kabel (at et kabel kan "fremprovokere" et eller andet i elektronikken).

Acuity angiver at have normaliseret deres grafer. Som jeg læser det, ved man reelt ikke hvilken effekt de har målt ved.

Jeg er helt sikker på at hvis vi nærmer os DAC'ens støjgulv, så ryger deres fiktive 'støjprocent' i vejret ved denne metode. Har man så nogen gavn ud af at fange eventuelle støjfejl helt dernede?

Det er da også påfaldende at begge deres case studies kommer ud med positive resultater og ganske ens plots. Det ser faktisk ud som om de har genbrugt nogle af dem, hvilket er en skidt praksis.

De mangler også at udføre testen mange gange og så midle målingerne. Ellers kan vi jo ikke vide om det er et 'lucky punch'

Min pointe er vistnok stadig nogenlunde intakt.

Effekt?? Det er forskellen i udgangssignalet på en CD afspiller som bliver forsynet fra henholdsvis lysnet og via en QX4. Sandsynligvis anvendes samme CD afspiller ved Vertex platformstesten, og med de samme 2048 samples. Det forklarer den store lighed (men der er trods alt forskel).

Min pointe er blot at testmetoder forefindes, som burde kunne påvise forskelle på kabler, men at de på ingen måde siger noget som helst om hvad der lyder bedst med et givet setup.

I en ideel verden burde man kunne forstærke spændingsfaldet over 3m højttalerkabel, og dette signal burde lyde ligeså fortrinligt som det der kommer ud af højttaleren.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:

udvælgelseskriterierne?

kabler går det jo ikke)?

Mine højttalere er et par Bösendorfer, med flere unikke og orginale konstruktionstiltag beskrevet med et 80
siders whitepaper af Hans Deutsch. Mit "rack" har jeg selv lavet. Men jeg tror hverken mere eller mindre på racks end jeg
gør på kabler. Mine kabler har vi vist talt om. Mit lytterum har fået så hatten passer med både diffusion og absorbtion,
dæmpet guld og jeg skal give dig i tråd med min indsigt i akustik. Her sætter kun min viden begrænsningerne for de tiltag
jeg har gjort. Ser du, viden er en god ting som tillader oplyste valg.

Det er en pudsighed hvordan forskellige mennesker tilgår det at opnå god lyd på mange forskellige måder.

For mit vedkommende har jeg på ingen måde brug for 80 siders white paper. Jeg lytter mig ganske enkelt frem. Og
udvælger det, jeg finder kunne være interessante emner ud fra primært udenlandske fora og det, man kan udlede derfra fra
brugere, som jeg har tillid til.

Derudover bruger jeg meget at eksperimentere mig frem, primært på pladespillerfronten, hvor der er utallige variable.
Der findes en del teori om f.eks. arme og pick upper's indbyrdes mulighed for at performe bedst muligt, men jeg
foretrækker nu at lave eksperimenterne selv, så jeg med egne ører kan bortfjerne det, der helt åbenlyst ikke duer og vice
versa. Jeg er tilhænger af at man gør erfaringerne selv - selvfølgelig med rimelig støtte af diverse teori.

Nogle gange sker der ad denne vej jo det, at man kan opleve en uventet synergi. Dette gælder også, når man plugger
relativt billigt grej sammen med dyrt. Og så videre.

F.eks har jeg efter utallige småjusteringer af min thorens super 160 med tp16mk3 arm, der er en vanskelig arm at have
med at gøre, oplevet en helt overraskende synergieffekt, da jeg pluggede en denon dl 160 pick up. Det er en pick up, jeg
ellers ikke er for vild med. Men lige præcis i denne arm på dette værk med en hysterisk indstilling lykkedes det mig at
frembringe den type soundstage, jeg ønsker m.m.

Det er det, der kan komme ud af at prøve nogle ting af.

Men derudover er jeg da enig med dig i, at en teoretisk ballast ikke er at foragte. Den bør blot ikke blokere for, at man
også tør gøre noget, der måske ikke lige passer med teorien. For nogle gange er teorien for diffus og siger for så vidt ikke
meget om den enkeltes annlægs idiosynkrasier.

Igen kan jeg godt følge dig, men jeg er opadtil begrænset af min økonomi og den tid jeg har til rådighed.

Mht. til matching af arm og pickup, så er det jo dejligt at din thorens arm og din DL-160 går godt i spænd. Det er måske ikke
helt så overraskende, idet DL-160 trods alt er en MC, dvs. sikkert med en compliance lige i underkanten af middel. Dette
burde alt andet lige fungere nogenlunde i en middeltung arm.

Men pas nu på med eksperimenterne. Hvis du propper en alt for blød pickup på din arm risikerer du resonanser der får dine
basenheder til at bevæge sige, hmm, meget uhensigtsmæssigt.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:

udvælgelseskriterierne?

kabler går det jo ikke)?

Mine højttalere er et par Bösendorfer, med flere unikke og orginale konstruktionstiltag beskrevet med et 80
siders whitepaper af Hans Deutsch. Mit "rack" har jeg selv lavet. Men jeg tror hverken mere eller mindre på racks end jeg
gør på kabler. Mine kabler har vi vist talt om. Mit lytterum har fået så hatten passer med både diffusion og absorbtion,
dæmpet guld og jeg skal give dig i tråd med min indsigt i akustik. Her sætter kun min viden begrænsningerne for de tiltag

Dvs. de ting du "tror" på har en arbejdshypotese, resten har ikke  Jo jo, viden er en god ting, men det lyder oftest lidt
kedeligt... All work and no play makes Jack a dull boy.

Jeg fornemmer at du har en pointe - måske du skulle dele den med os andre. Hvordan griber du dit HiFi liv an og hvordan er
det at det bringer dig særligt tæt på musikhimlen?

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Sendt: 07 August 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Gutter - det er august, det er varmt, tøserne render rundt omkring sig selv uden ikke ret meget tøj på og I spilder tiden på at diskutere kabler - uanset hvilke argumenter, test's,kurver og fis I kommer frem med bliver modparten alligevel ikke overbevist.

Efter at have pløjet mig igennem 15! siders tråd er min mening at folk høre det de vil(og måler det tilsyneladende også).

På den anden side har tråden en særegen underholdende karakter.  

Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 08 August 2010 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:

Nu er det jo altså lige LIDT mere en et kabel de sætter på strømlinien, men mindre du synes det her 

ligner et kabel.

Har du overhovedet læst artiklen? I første forsøg skifter de det hele, ja. I andet skifter de først kabel, så stand, så strømfilter, og måler en forskel hvér gang. Ergo: En målt forskel udelukkende ved at skifte kabel. HVIS (og jeg understreger hvis) forsøgets lødighed er i orden, så mener jeg at dette er opsigtsvækkende nok til at det burde efterprøves.

TruthSpinner skrev:
Otto,

Som jeg tidligere har sagt, så tror jeg faktisk mere på strømkabler end andre kabler til forandring af lyden.

Det gør jeg fordi det er velkendt at egentlig elektriksk filtrering af indgangssignalet fjerner støj der ellers påvirker lyden.

Det indikerer at positive resultater på dette sted, som det eneste sted i kæden, kan opnås med at kabel eller andet aggregat
der er direkte destruktivt - jo mere af frekvensspektret der påvires negativt jo bedre.

Lige netop dette faktum gr at det er helt sort for mig at forsøge at overføre konklussioner om denne type af kabel til højttaler
og signal kabel.

Det er muligt at det er sort for dig, men nu skriver folk jo ikke nødvendigvis deres indlæg med lige præcist dine tanker for øje. Jeg mener ikke det er generelt anerkendt at strømkabler har mere sandsynlig indflydelse på lyden end højttalerkabler, tværtimod. Det er muligt det er rigtigt, men det er ikke anerkendt. Jeg savner f.eks. en forklaring på hvordan et kabel kan være et filter for noget som helst relevant, så selv ud fra din logik, er der stadig ingen forklaring på at strømkablet kan forbedre lyden.

Og iøvrigt kan jeg ikke følge din logik. Udover Nordost artiklen, som vi med rette kan stille spørgsmålstegn ved lødigheden af, så har jeg aldrig set målinger på at strømkabler kan gøre en forskel, om du så skifter 100 meter ud. Men jeg HAR set målinger af at højttalerkabler kan gøre en ganske væsentlig forskel over 20 meter - alt efter tykkelsen. Med højttalerkabel er det et FAKTUM at kablets elektriske egenskaber har indflydelse på lydkvaliteten, afhængigt af type og længde. Dét der er debatten, er så om det kan høres på korte længder og om dyrere kabler nødvendigvis er bedre end billige, så længe det har de rette elektriske egenskaber. Så frem for at forholde mig til om det holder at sammenligne strømkabler og højttalerkabler, vil jeg hellere stille spørgsmålstegn ved din tese om at strømkabler er et mere sandsynligt sted at finde forskelle.

TruthSpinner skrev:
Nu er det så et faktum at nordost ikke KUN måler effekten af et kabel men også den lille boks vist ovenfor, og så kan jeg
SLET ikke se relevansen for noget som helst.

Det er som sagt netop ikke et faktum, nej. Læs artiklen igen.

Men metodikken er da så absolut mangelfuld, det kan vi sagtens blive enige om. Hvorfor f.eks. kun teste med kablet først, hvorfor ikke teste med strømfilteret først og se om kablets påvirkning i så fald elimineres?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 August 2010 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Ilcommamdante skrev:

Gutter - det er august, det er varmt, tøserne render rundt omkring sig selv uden ikke ret meget tøj på og I spilder tiden på at diskutere kabler - uanset hvilke argumenter, test's,kurver og fis I kommer frem med bliver modparten alligevel ikke overbevist.

Du har tilsyneladende brugt tiden på at læse 15 siders tråd, OG bitche over indholdet med et komplet indholdsløst indlæg, selv om du hellere ville kigge på tøser, så - SPEJL!

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 08 August 2010 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Vis man ikke kan høre forskæld på et kobber kabel og et forsølvet kobber kabel og et rent sølv kabel så er man heldig, så spare man mange penge
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

TruthSpinner skrev:
Nu er det jo altså lige LIDT mere en et kabel de sætter på strømlinien,
men mindre du synes det her  ligner et kabel.

Har du overhovedet læst artiklen? I første forsøg skifter de det hele, ja. I andet skifter de først kabel, så stand, så
strømfilter, og måler en forskel hvér gang. Ergo: En målt forskel udelukkende ved at skifte kabel. HVIS (og jeg understreger
hvis) forsøgets lødighed er i orden, så mener jeg at dette er opsigtsvækkende nok til at det burde efterprøves.

TruthSpinner skrev:
Otto, Som jeg tidligere har sagt, så tror jeg faktisk mere på strømkabler end andre kabler til
forandring af lyden. Det gør jeg fordi det er velkendt at egentlig elektriksk filtrering af indgangssignalet fjerner støj der ellers
påvirker lyden. Det indikerer at positive resultater på dette sted, som det eneste sted i kæden, kan opnås med at kabel eller
andet aggregat der er direkte destruktivt - jo mere af frekvensspektret der påvires negativt jo bedre. Lige netop dette
faktum gr at det er helt sort for mig at forsøge at overføre konklussioner om denne type af kabel til højttaler og signal kabel.

Det er muligt at det er sort for dig, men nu skriver folk jo ikke nødvendigvis deres indlæg med lige præcist dine tanker for
øje. Jeg mener ikke det er generelt anerkendt at strømkabler har mere sandsynlig indflydelse på lyden end højttalerkabler,
tværtimod. Det er muligt det er rigtigt, men det er ikke anerkendt. Jeg savner f.eks. en forklaring på hvordan et kabel kan
være et filter for noget som helst relevant, så selv ud fra din logik, er der stadig ingen forklaring på at strømkablet kan
forbedre lyden.

Og iøvrigt kan jeg ikke følge din logik. Udover Nordost artiklen, som vi med rette kan stille spørgsmålstegn ved
lødigheden af, så har jeg aldrig set målinger på at strømkabler kan gøre en forskel, om du så skifter 100 meter ud. Men jeg
HAR set målinger af at højttalerkabler kan gøre en ganske væsentlig forskel over 20 meter - alt efter tykkelsen. Med
højttalerkabel er det et FAKTUM at kablets elektriske egenskaber har indflydelse på lydkvaliteten, afhængigt af type og
længde. Dét der er debatten, er så om det kan høres på korte længder og om dyrere kabler nødvendigvis er bedre end
billige, så længe det har de rette elektriske egenskaber. Så frem for at forholde mig til om det holder at sammenligne
strømkabler og højttalerkabler, vil jeg hellere stille spørgsmålstegn ved din tese om at strømkabler er et mere sandsynligt
sted at finde forskelle.
TruthSpinner skrev:
Nu er det så et faktum at nordost ikke KUN måler effekten af et kabel men
også den lille boks vist ovenfor, og så kan jeg SLET ikke se relevansen for noget som helst.

Det er som sagt netop ikke et faktum, nej. Læs artiklen igen.

Men metodikken er da så absolut mangelfuld, det kan vi sagtens blive enige om. Hvorfor f.eks. kun teste med kablet
først, hvorfor ikke teste med strømfilteret først og se om kablets påvirkning i så fald elimineres?

Metodikken er mangelfuld - tjah, der er vel stort set ikke nogen. Og jeg kan godt indse at de har nogle tal for kablet alene.
Graferne der også udtrykker noget om tiden forekommer dog mere nyttige, men dem har de så valgt ikke at vise, gad vide
hvorfor.

Jeg kan heller ikke helt finde ud af hvilken udgang på CD spilleren der måles på i de frekvenskurver der faktisk vises. Hvis
det er den digitale udgang sætter det hele eksperimentet i et helt nyt lys, med masser af afledt diskussion. Hvis det er den
analoge udgang er jeg MEGET overrasket over at kurven overhovedet ligner "standard-kurven" så meget, og hvor kommer
denne i øvrigt fra?

Om man har fantasi til at forestille sig et strømkabel gøre en forskel? tja,

Skulle det nu være sådan f.eks. at målingerne kommer fra den digitale udgang. Så har signalet ikke engang være gennem
en DAC og heller ikke passeret den strømkrævende del af afspilleren. Hvis vi nu antager at det oscillerende krystal der
styrer aftastningen er følsom overfor store spændingstræk og derved laver lidt mere jitter i spidserne. Denne jitter kan
selvfølgelig ses i målingerne. Hvis nu man sætter et kabel på som ganske enkelt er underdimensioneret kan man vel ikke
trække så meget strøm i spidserne. Det får målingen til at se bedre ud, og påvirker også lyden fra den analoge udgang
(negativt) hørbart.

Nu siger jeg ikke at det er sådan det hænger sammen (eller om min historie overhovedet er mulig), for det aner jeg ikke
intet om.

Det der plager mig allermest ved denne artikkel er at NordOst, som altså har lavet kablet, heller ikke fatter en brille af hvad
der foregår og SLET ikke kan forklare det til os.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Wymax skrev:

TruthSpinner skrev:

udvælgelseskriterierne?

kabler går det jo ikke)?

Dvs. de ting du "tror" på har en arbejdshypotese, resten har ikke  Jo jo, viden er en god ting, men det lyder oftest lidt
kedeligt... All work and no play makes Jack a dull boy.

Jeg fornemmer at du har en pointe - måske du skulle dele den med os andre. Hvordan griber du dit HiFi liv an og hvordan er
det at det bringer dig særligt tæt på musikhimlen?

Ingen speciel pointe - beklager. Jeg synes bare det lyder lidt kedelig at læse white papers for at finde sit udstyr og kategorisk afvise alt det der ikke har.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:

Jeg kan heller ikke helt finde ud af hvilken udgang på CD spilleren der måles på i de frekvenskurver der faktisk vises. Hvis
det er den digitale udgang sætter det hele eksperimentet i et helt nyt lys, med masser af afledt diskussion. Hvis det er den
analoge udgang er jeg MEGET overrasket over at kurven overhovedet ligner "standard-kurven" så meget, og hvor kommer
denne i øvrigt fra?

Det står altså alt sammen i artiklen, så det undrer mig lidt at du ikke kan finde ud af dét... Det virker lidt omsonst at diskutere lødigheden af en artikel du ikke har forstået indholdet af. Det virker for mig som om du har kigget på billederne og hurtigt skimmet teksten, ikke læst og forstået. Det er ikke et forsvar af artiklens lødighed, men hvis vi skal nå frem til om indholdet er brugbart, må vi jo starte med at forstå indholdet. Du kritiserer metodikken i artiklen, uden overhovedet at have forstået hvad der står. De måler analog-udgangen, og sammenligner med en WAV fil rippet fra CD'en.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

TruthSpinner skrev:

denne i øvrigt fra?

Det står altså alt sammen i artiklen, så det undrer mig lidt at du ikke kan finde ud af dét... Det virker lidt omsonst at diskutere lødigheden af en artikel du ikke har forstået indholdet af. Det virker for mig som om du har kigget på billederne og hurtigt skimmet teksten, ikke læst og forstået. Det er ikke et forsvar af artiklens lødighed, men hvis vi skal nå frem til om indholdet er brugbart, må vi jo starte med at forstå indholdet. Du kritiserer metodikken i artiklen, uden overhovedet at have forstået hvad der står. De måler analog-udgangen, og sammenligner med en WAV fil rippet fra CD'en.

Mht. målingerne blev jeg såmænd bare i tvivl fordi en anden ovenfor skrev at målingerne var genbrug fra en anden artikkel andetsteds fra, hvor det fremgik at de var målt på den digitale udgang.

Bortset fra det, så mener jeg ikke at jeg så meget har anfægtet artiklens lødighed (jeg tror ikke at de lyver), men derimod dens relevans og dens egentlige bidrag. Så længe at forfatterne ikke har udført og dokumenteret en systematisk afdækning af fænomenet kan jeg ikke se at de bidrager med viden.

Personligt vil jeg f.eks. gerne forstå om der er direkte målbar forskel på deres kabel og det de erstatter. Jeg vil også gerne vide hvor i CD-afspillerens kredsløb målingerne begynder at afvige, herunder om der kun er forskel på den analoge port eller også på den digitale. Osv. Osv.

Det der piner mig mest er at forfatterne er tilfreds med at have målt noget de ikke forstår, fordi de føler at det giver dem et argument for deres produkt. De udtrykker ikke interessere i at FORSTÅ hvad det egentlig er de ser, og lige præcis derfor føler jeg mig ikke ansporet til at respektere deres R&D afdeling, og heller ikke deres produkt.

Hvis man kan tale om (ud)forskning så højest på børnehaveniveau.

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes