| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Frolger.
Der er ikke noget som hedder "mc-riaa"
En riaa, forforstærker og vender signalet tilbage til org størrelse (efter det i første omgang er indspillet i vinylskiven i en mindre størrelse,
for bedre at få plads i pladerillen).
En magnet-pu passer i udgangssignalet (2.5-6mv) med den internationalt vedtagne belastning på 47000ohm i riaa.
En mc-pu, har et noget mindre udgangssignal (0,1-0,6mv), og skal derfor yderligere forstærkes, inden det kommer ind i riaa.
Så udover riaa skal du have nogle spoler eller en aktiv step-up forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils.
Mente egentlig også en RIAA med mc del i så - det, som folk skriver som mm/mc riaa.
Har kigget på en Trigon Vanguard I. Den har rigtig mange impedans- og forstærkningsindstillings muligheder vha. 16 dip switches. I impedans kan
den indstilles til alt fra 25-1733 ohm (og så 47K indstilling for MM pu) og 42-66 dB gain. Den er også aktiv(hvorfor er dette godt ifht en passiv
løsning?).. Kan jeg så "bare" bruge min DAD RIAA 10 til at vende signalet fra RIAA-kurven i musikken?, og derefter bruge den Trigon Vanguard 1 til
at forstærke udgangssignalet fra MC pu? Er det ikke skidt med alle de strømforsyninger fra 2 aktive løsninger?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal kun bruge én af dem. Den Trigon, er en RIAA ligesom din DAD.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke noget problem i at have 2 aktive enheder efter hinanden, som f.eks denne Denon HA500 aktive stepup enhed. Eller den passive, f.eks denne HighPhonic HA T7 (min egen) foran din DAD riaa.

__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan. Men jeg tænker, at min DAD RIAA 10 er rimelig meget bedre end Trigon Vanguard 1, så vil stadig gerne bare beholde den.. virkelig en
lækker riaa, er rigtig glad for lyden i den..
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan godt se at du anbefaler en step up, de er bare umulige at finde synes jeg
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er vist ikke så mange. Mange beholder nok deres. Kan godt
forstå, du er glaf for den. En udvej er så at vælge en high output mc
pickup. Den skal jo direkte i en mm indgang . Her er der heldigvis
flere gode at vælge i mellem .
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan
har du nogensinde selv hørt en dad riaa 10? Spørger af ren nysgerrighed da jeg absolut intet kan finde om den og gerne vil læse lidt på hvad det er..
du plejer være så glad for at fortælle historier
Får jo et par pu'ere med af gode Birger, så tænker jeg vil beholde dem.. i hvert fald ikke investere i ny pu før om noget tid
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det har jeg ikke, men jeg lytter jo til DAD DAC 10 til daglig. Det er
jo en yderst vellydende dac. Mon ikke lydsignaturen er tæt på den
samme?
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjo, man må håbe at kvaliteten går igennem af alle deres produkter
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2015 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan sige lidt om min oplevelse af dac 10. Den er ikke neutral som
sådan. Den er yderst informativ. Der er en utrolig detaljering helt
uden at blive teknisk eller mekanisk. Der er masser af luft og dejlig
rummelig. Bassen går dybt og er dejlig levende. Stemmer er tydeligt
defineret. Det er super nemt at høre de triste og hårde cd.'er fra de
sublime. Cd'er, der kommer fra analoge optagelser, har flot bækken
og highhat lyd.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
det stemmer meget overens med min opfattelse af klangen fra min riaa.. Der var måske lidt for meget luft, til at starte med, med telefunken rør..
Blev lidt metallisk  men det fik et par philips miniwatt liiige rundet af for, nu er lyden, som du siger, dejlig rummelig
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænkte jeg ville komme med en opdatering på, hvad der står på værelset pt (selvom der ikke er forfærdelig meget nyt  )
Helhedsbillede
Virkelig dårlig kvalitet - men det giver vel et indtryk af hvad jeg lytter til og lytter fra
Effekten står uden rør - rørsoklerne skal skiftes, og så skal den forhåbentlig videre til en ny, glad ejermand. I stedet står B&K'en tændt lige pt.
Om jeg kommer til at fortryde det, ja det gør jeg nok, men det er vel også en del af denne hobby.
Pengene bliver brugt (forhåbentligt fornuftigt) på en step up, så jeg kan nyde lyden af noget vintage pladespiller med MC PU  tænker også, at
min kommende Thorens TD2001 kunne have godt af en anden arm end TP90 - men det kan kun ørene afgøre
Og lidt nyt på kabelfronten
De er nu smukke, sådan et par NLE 55.. er pt imellem pre og RIAA med forrygende resultat. Man skal lige vænne sig til dem - de har en meget
letflydende klang, og dog, detaljeret klang. Sammen med Kimber PBJ fra pre til effekt, kan man vist kun sige, at Kimber's "peanut butter jelly"
udtryk kommer til gode
God dag til jer
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sendte forleden min Marantz CD6000 til en, som havde købt den for en skilling.. Pakket fint ind i et meter tykt foam og lidt pap til at tage det værste.
Fik så lige over aftenskaffen en anklage for at være en ungdommelig snydepels.. det er jeg lidt ked af. Vedkommende siger, at intet giver reaktion??
hverken lys eller noget ved tilslutning i stikkontakt.
Synes det lyder mærkeligt. Er en CD afspiller SÅ skrøbelig? Har da sendt et par GamuT Phi3 hele vejen til Ungarn uden de mindste problemer!
har bedt ham sende den tilbage, der er vel ikke noget man kan gøre tænker jeg?
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke nemt Frolger men han kan jo havde ret. Altså ikke at du er en snydepels
Men sådan en cd6000 er jo efterhånden gammel herre,Og det er ikke altid at posten er lige sød ved pakkerne
så prøv at åbne den når du har fået den tilbage.
Jeg har siddet og kikket på lidt billeder af indmaden i sådan en Marantz CD6000
http://www.audio-nirvana.com/img/cd6000orig.jpg
og det eneste der sådan lige springer i øjnene nu når den er helt død er strøm ledningen hen til printet og tilslutningen til printet af samme
hvor ledningen hænger og dingler og måske er blevet træt med tiden så en tur med posten kan havde fået den til at knække eller at stikket ned i
printet simpelthen er faldet af.
Der sider også en til og sluk kontakt og den har en mekaniske forbindelse til forpladen som også kan være blevet træt med tiden. __________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dejligt at se din jagt på god lyd. Læser med i tråden, det er nogle habile herre. Bliver spændene at se når du er i mål. Jeg skal også selv have en ny RIAA engang  God jagt  __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Det er ikke nemt Frolger men han kan jo havde ret. Altså ikke at du er en snydepels
Men sådan en cd6000 er jo efterhånden gammel herre,Og det er ikke altid at posten er lige sød ved pakkerne
og det eneste der sådan lige springer i øjnene nu når den er helt død er strøm ledningen hen til printet og tilslutningen til printet af samme
hvor ledningen hænger og dingler og måske er blevet træt med tiden så en tur med posten kan havde fået den til at knække eller at stikket ned i
Der sider også en til og sluk kontakt og den har en mekaniske forbindelse til forpladen som også kan være blevet træt med tiden. |
|
|
Tusind tak Wiz! jeg bebrejder ham heller ikke for at lyve, der må være en grund til hans frustrationer. Jeg havde da også udtrykt utilfredshed
hvis jeg havde fået noget med posten, der var så svækket, at det ikke engang kunne tænde
Der sidder vist også sikringer i.. hvis disse sidder i en klemme ligesom på min effektforstærker, kunne jeg også mistænke dem for at have fløjet
af under en tur med posten. Jeg må have den tilbage og kigge på det
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Der sider også en til og sluk kontakt og den har en mekaniske forbindelse til forpladen som også kan være blevet træt med tiden. |
|
|
Oplevede det selv med en remote eye at ledningen hang og dinglede, det var en lodning på print, jeg fik loddet på igen, den var sendt fra en herre i England. Det var hurtigt løst. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
Det er dejligt at se din jagt på god lyd. Læser med i tråden, det er nogle habile herre. Bliver spændene at se når du er i mål. Jeg
skal også selv have en ny RIAA engang God jagt  |
|
|
ja nu havde jeg lige skrevet en videnskabelig afklaring på mine problemer, men internettet tog den fra mig. Satans
Prøver igen:
Er glad for, du synes forløbet er spændende. og ja, her er mange garvede gutter til hjælp (fedt at folk hjælper en med at vedligeholde sin hobby)!
for at jeg kan komme i mål, skal jeg have en step up med passende værdier til at kunne tage imod mine PU (benz micro gold og ortofon mc20
super mkII). Hver gang jeg synes at blive fristet, læser jeg blot: http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml
og så har jeg pludselig kolde tæer.. Synes den artikel er skide spændende, men forvirrer mig meget
der er jo forskellige termer: load impedance, intern impedance, natural impedance. Det man får opgivet i impedans er vist afhængig af
aktiv/passiv step up..
endte på denne side: http://www.sowter.co.uk/phono-cartridge-transformers.php
De anbefaler transformermodellen 9990 med 1:20 forstærkning
ifht "den naturlige og "load"" impedans giver dette jo: riaaens impedans (47K ohm)/(forstærkningsratio)^2, altså 47000/(20^2)=117,5 ohm. Hvis
det er så enkelt, passer denne værdi vel fint på min Ortofon MC20 super mkII (dens impedans * 10). Hvis man så vil tilpasse den med lidt mere
ohm til Benz Micro Gold kunne man tilføre flere modstande. Kræver teknisk snilde, hvis jeg overhovedet har teorien i orden??
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke tvivle, det er ikke svært. Som nævnt, så gang pickuppens spole impedans med 10. Så har du et udgangspunkt at starte med og så øger du bare belastningen lidt ad gangen til du synes klangen og spillestilen er ok i dine øre. Gain stiller du bare, så du har output nok til ikke at skulle skrue alt for højt op, for at få et brugbart lydtryk. Med Benz Gold'en, synes jeg ikke, at der var nogen forskel mellem 280 ohm og op til 1000ohm, der var til at komme efter, så den blev på 280. Men da jeg gik fra 100 til 280, kunne man føle på det. Det skulle jeg have gjort for længst, selvom den spiller ret godt med de 100 ohm.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |