Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Frolgers anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 57
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2015 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jeg begynder ligeså småt i stedet at lege med pladespilleren, der hvor jeg nu har mulighed for det

dæmpemateriale til pladetallerkenen.. 100 kr, så hvorfor ikke bare prøve? Inspireret af brugeren "Gorm" som har lavet nogle forrygende tweaks af
diverse Thorens modeller her på sitet

Dertil også sådan en sag her til rensning af PU.. 10 kr.. Hvis man kan få et hørbart tweak ud af det, er det jo nærmest latterligt

Så jeg glæder mig!
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 November 2015 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Men hvis pu i forvejen ER ren, giver det jo intet.
Det eneste det kræver, er du børster din plade med pladebørste (evt kulhårsbørste), og pu med stiv pu-børste inden hver pladeafspilning.
Alt andet er overflødigt.
Bevares, har du råd, så bare køb. Legetøj kan man vel ikke få for meget af.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Valla har vist mistet sin proportionssans, når han taler om at have råd til en blok Magic Eraser til 10 kr.? Den er jo billigere end en stort set hvilken
som helst PU-børste fra en stort set hvilken som helst hi-fi-biks
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 03 November 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Synes det virker helt overflødigt, at dæmpe den tallerken. Den er jo af en zink aluminums legering og med plade måtte på, kan den jo ikke sige en lyd i sig selv. Noget andet er så, at det bliver jo også spændende, om du så får dig en noget større stue, når du flytter. Har du Snell J til den tid, vil de højst sandsynligt falde noget mere til ro op efter i den større stue pga deres fine energimæssige spredning.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Valla har vist mistet sin proportionssans, når han taler om at have råd til en blok Magic Eraser til 10 kr.? Den er jo
billigere end en stort set hvilken
som helst PU-børste fra en stort set hvilken som helst hi-fi-biks

For at komme din endeløse række af pladevask-udstyr i forkøbet.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Men hvis pu i forvejen ER ren, giver det jo intet.
Det eneste det kræver, er du børster din plade med pladebørste (evt kulhårsbørste), og pu med stiv pu-børste inden hver pladeafspilning.
Alt andet er overflødigt.
Bevares, har du råd, så bare køb. Legetøj kan man vel ikke få for meget af.

Jeg tror ikke min PU er ren. Den har et par på bagen, og jeg ved at Birger er meget flittig med at vaske plader, men tror ikke han har renset PU.
Og ja, den kostede trods alt kun en tier

Men jeg mangler faktisk et par gode børster (idet jeg ikke tror, at Mr Magic kan tage større snavs fra diamanten, eksempelvis hvis lidt synligt støv
sidder fast). Har du forslag til en god PU børste? Og måske også en pladebørste? (har "kun" den "normale" static off børste fra AM

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Synes det virker helt overflødigt, at dæmpe den tallerken. Den er jo af en zink aluminums legering og med plade måtte på,
kan den jo ikke sige en lyd i sig selv. Noget andet er så, at det bliver jo også spændende, om du så får dig en noget større stue, når du flytter. Har
du Snell J til den tid, vil de højst sandsynligt falde noget mere til ro op efter i den større stue pga deres fine energimæssige spredning.

Man kan jo ligeså godt prøve    Jo tungere, jo bedre, ik'? plastic-fermitten kommer til at give 3-400 gram ekstra på pladetallerkenen. Og
man kan få et helt kilo til den latterlige pris af 70 kr,-.. Det skulle vist også kunne lade sig gøre at dæmpe lejet med en smule plastic fermit. Dertil
tænker jeg også det kunne være godt med en gang bitumen på bundpladen og rundt omkring.. og ja, ultimativt en helt ny plint i valnød. Det ved
jeg ikke om jeg har nerver til, så fyldt som den Thorens er med diverse sager.. Kan godt være jeg er blevet en anelse for legesyg, men jeg prøver
mig frem med små, let tilgængelige tweaks..

Et indflytterkrav må være en større stue. nu har jeg ventet så længe på det Snell'erne er solgt, men tror også mine Tannoy spiller forrygende i
et større rum.. Gjorde det i hvert fald i sælgers stue på mit eget anlæg De presser lidt på væggene her, synes jeg

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du bare MÅ prøve plastic-fermitten ( ), vil jeg foreslå dig kun at "smøre" den på, yderst på tallerkenen (stadig på indersiden)
og hele vejen rundt, det kunne måske tilføre bedre gangkonstans som igen, måske kan udligne små hastigheds-afvigelser, men kun dine
ører kan afgøre om det kan svare sig.

Din AM-pladebørste er rigeligt. (men Nilaus forslag om to sat sammen eller holdt samtidig efter hinanden med to hænder) er endnu
bedre.
Pu-børsten jeg bruger er en lille sag der fulgte med Ortofon mc-2000 for 30år siden.
Den kan sikkert købes i løs vægt.
Den er meget Hård/stiv på overfladen af hårene (lig Magic eraser), men er lidt blødere og omfavner nålen helt, hvis nål stikkes ind fra
siden.

Når/hvis du køber brugte plader, lægger du dem i køkkenvasken/opvaske-baljen, lunkent vand(40g) og lidt sulfo.
Med en grydesvamp (den bløde side) vasker du rundt med pladens rille og skyller umiddelbart efter af med koldt vand.
En fordel er det også at aftørre pladen med det samme, så kalken ikke sætter sig når vandet fordamper.

Det er i virkeligheden alt du har brug for at gøre, medmindre du handler med brugte plader, og får brug for at vaske adskillige plader
hver dag.

ps. en gang ud af hundreder, kommer en dyr pladevaskemaskine måske bedre i bund, med en meget beskidt plade, end du gør med
opvask, men for de mange-mange tusinder kroner en sådan maskine koster, kan du istedet købe et andet eks af den "beskidte" plade.

Nå, nu blev det vist mig (og ikke A-mand), der fik udfyldt din tråd.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jeg SKAL prøve plastic fermitten.. ingen vej udenom!
min idé var også at lave en pølse af det og smøre den på som du siger. Også indertallerkenen kan få en tur.

har desværre ikke to pladebørster, som du "foreslår", men jeg må holde mig til den ene så
synes altid pladevask har været nervepirrende.. Derfor jeg hellere vil ty til en Okki Nokki eller noget, men ja, det er da også en smule mega meget
dyrere men som du beskriver det, er det jo meget ligetil.. Kunne være jeg skulle prøve med det, og se om jeg kan få tørret pladerne hurtigt
nok, så kalken ikke sætter sig..

Min far har dog deminiraliseret vand i store mængder til rådighed.. kunne man ikke bare tage noget af dette, en sjat sulfo og lidt
afspændingsmiddel?

I er begge meget velkomne til at udfylde Jeg synes selv det er meget konstruktivt, så fyld I bare på

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jo for sat.. demineraliseret vand er ultimativt, men er det ikke lidt dyrt ?

Det med at tørre før det alm. kalkindholdige vand fordamper, er ikke så kritisk.
Hvis f.eks du skal vaske 3 plader, kan du bare lægge de to første plader, du har vasket, på hvert sit viskestykke.
Når så den tredje er vasket, kan du tørre alle tre, og sådan fremdeles, hvis der er mange.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Når og hvis du vil lege med dæmpning, så skal du passe på, da pulley'en og remmen kan komme i vejen for pølsen. Hvis remmen var på ydersiden sammen med motoren, ville det jo være nemmere at udføre. Plade tallerken på din Thorens, vejer 3.2 - 3.5 kg.

Angående en lille børste (du er én ), så bruger jeg den, der fulgte med min Micro Benz Gold. Den medleveres til stort set alle deres pickupper og er ret god at bruge. Har jo haft et par stykker, så jeg har en ekstra.......vil du have den, så giv mig din adresse til din lille husmands jordbunke, så sender jeg den til dig.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2015 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:

Man kan jo ligeså godt prøve    Jo tungere, jo bedre, ik'?

Jeg synes jo helt personligt. at det er lidt fantastisk, at sådan et produkt som en Thorens (de har lavet pladespillere længere, end dine bedsteforældre er gamle), at man mener , at man kan forbedre den med et stof til 70,- kr. kiloet. Er helt sikker på, at hvis du kan høre en forskel efterfølgende, er det forventningens dopamin-chok, der gør det. Motor torque kontra pladetallerkenvægt må formodes at være nogenlunde matchet fra en sådan producent. Det værste, der kunne ske, var at pladetallerkenen blev for tung i forhold til motorpower/dimension på rem. Men Frolger..... I opfindsomhedens hellige navn...... Gi´ den gas for pokker

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Jo for sat.. demineraliseret vand er ultimativt, men er det ikke lidt dyrt ?

Det med at tørre før det alm. kalkindholdige vand fordamper, er ikke så kritisk.
Hvis f.eks du skal vaske 3 plader, kan du bare lægge de to første plader, du har vasket, på hvert sit viskestykke.
Når så den tredje er vasket, kan du tørre alle tre, og sådan fremdeles, hvis der er mange.

Jo, det er rigtigt dyrt.. en liter for en tyver
Meeen daddy arbejder på en møbelfabrik hvor de bruger det i tonsvise mængder til at rense maskiner, så han fyldte lige en faxe kondi flaske til
mig (uden faxe i)

allanowich skrev:

Når og hvis du vil lege med dæmpning, så skal du passe på, da pulley'en og remmen kan komme i vejen for pølsen. Hvis
remmen var på ydersiden sammen med motoren, ville det jo være nemmere at udføre. Plade tallerken på din Thorens, vejer 3.2 - 3.5 kg.

Angående en lille børste (du er én ), så bruger jeg den, der fulgte med min Micro Benz Gold. Den medleveres til stort set alle deres
pickupper og er ret god at bruge. Har jo haft et par stykker, så jeg har en ekstra.......vil du have den, så giv mig din adresse til din lille husmands
jordbunke, så sender jeg den til dig.

stof til eftertanke.. Tak! Tænker i første omgang, at det er meget ligetil at smække en pølse rundt omkring kanten af den "store" pladetallerken

og jo tak for tilbuddet om en anden børste end mig selv mit lange garn er sgu nok ikke lige ideelt til formålet en PM er sendt med
adresse!

Boydk skrev:
Frolger skrev:
Man kan jo ligeså godt prøve    Jo tungere, jo bedre, ik'?

Jeg synes jo helt personligt. at det er lidt fantastisk, at sådan et produkt som en Thorens (de har lavet pladespillere længere, end dine
bedsteforældre er gamle), at man mener , at man kan forbedre den med et stof til 70,- kr. kiloet. Er helt sikker på, at hvis du kan høre en forskel
efterfølgende, er det forventningens dopamin-chok, der gør det. Motor torque kontra pladetallerkenvægt må formodes at være nogenlunde
matchet fra en sådan producent. Det værste, der kunne ske, var at pladetallerkenen blev for tung i forhold til motorpower/dimension på rem. Men
Frolger..... I opfindsomhedens hellige navn...... Gi´ den gas for pokker

Det er heller ikke fordi jeg betvivler Thorens' ingeniør evner - nu var jeg bare liiige på eBay efter ham mr magic cleaner der, og så kom jeg i
tanke om hr. Gorms finurlige tweaks..
Jeg er skam også af den overbevisning, at der er en grund til, at pladespilleren er bygget som den er - og at den er bygget med nøje omhu..
Deres motorer skulle vist være noget (over)dimensionerede, så mon ikke den kan holde til lasten
Hvis ikke det duer kan det vel bruges som alternativ til den traditionelle ler - det er jo ved at være juletid

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2015 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Det var nu ikke meget det plastic fermit kunne bruges til
fik klasket en 100 grams pølse i kanterne på inder tallerkenen - men Allan havde korrekt antaget, at pulley'en var for tæt på den store
pladetallerkens kant, såå.. Og den sidder umiddelbart rigtig tæt på?? Ikke engang 3-4 mm kan jeg have lov at der skal være plastic fermit ud fra
den ydre kant på pladespilleren

Men så er det jo prøvet.. Kan være det kan lade sig gøre på min TD 150 (kunne det i hvert fald for Gorm), som jeg fandt ved genbrug og ved lege
lidt med

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 06 November 2015 kl. 06:03 | IP-adresse registreret  

Dont mess around with Thorens... Only for play

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2015 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

.. jaajaaa

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2015 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Igår blev brugt på at pudse diamanter.. altså betragte en pick up der blev dyppet ned i en "intetsigende" klump af ovenstående Magic Eraser
Tog mig selv i at syntes det virkede lidt latterligt.. men kemi tager sgu ikke fejl, jeg synes at kunne høre en forskel. Overhovedet ikke som dag og
nat, men alligevel, efter "The Doors - Morrison Hotel" tænkte jeg "nææiihj, hva' hvis denne LP (the wall) også liiige lyder ligeså lækker nu".

Jeg vil nok betraget det således: plader, som jeg til tider har været irriteret over, pga manglende stereo-perspektiv, dybde og klarhed i instrumenter
lysnede ligesom op på en behagelig måde. Dertil, plader jeg altid har været fuld tilfredse med, kunne jeg ikke rigtig høre en forskel ved - her nød
jeg musikken ligeså meget som før

må hellere lige sætte mig ned og lytte mere.. Kunne jo være, at jeg er blevet smittet af denne Mr Magic cleaner bacille

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2015 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Nå, modtog du den monster BMS fejemaskine?

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2015 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Nej, ikke endnu
ved ikke lige hvad der er blevet af den..

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2015 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

.....sgu da godt nok mærkeligt. Sendte den i fredags, men du bor jo også i det mørke Jylland, så det tager måske nogle ekstra dage. Der er afsender på, så jeg burde få det retur såfremt, der skulle være problemer. Måske er det lille postbud på vej på sin cykel syngende.....Vinterbyøster......ja Vinterbyøster.......det er dér jeg er post........nå vi håber den er på vej. Jeg har jo sendt en hovedtlf adapter til en anden bruger på præcis samme måde og den kom fint frem.

<< Forrige Side af 57 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes