| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu Wuffers horn, han var modig nok til at bygge dem - så hvis han bestemmer at de er gode og at andre må bygge dem er det ok med mig
Planet10 har med tiden fået en hel del alternativer på programmet
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
|
argh en frygtelig omgang rod 
ja den er lavet om til fuglerede men med de få komponenter er det rimelig nemt 
|
|
|
Ja ....Bastarden er noget af det mest simple jeg nogensinde har set. Forresten døjer jeg ad' h til med brum på den jeg lige har rep'et, har nu skiftet alt ud ( ja ...alt ) og der er stadig brum. Ved ikke lige hvorfor !
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
meget underligt med det brum..
jeg har sjovt nok skrat i højtalerne når jeg skruer op og ned men kun på min nomale effekt.. på mine kommende rør blokke er der intet. den bastard er meget mystisk.
lige et billede af den ene rør blok. Det hele blir smidt i et anden kabinet senere men de sku bare op at køre før jeg ville lave nye kabinetter

der er ccs til både indgangs rør og udgangs rør.. el 34 er jj og så er det 6922 jan philips
den er bygget over vacuumstates PP-1C power amp men med andre forbedringer.
lyd er svær at sige noget om da jeg mangler en choke så det er kun en blok der spiller.. men den sku komme i næste uge..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
|
meget underligt med det brum..
jeg har sjovt nok skrat i højtalerne når jeg skruer op og ned men kun på min nomale effekt.. på mine kommende rør blokke er der intet. den bastard er meget mystisk.
lige et billede af den ene rør blok. Det hele blir smidt i et anden kabinet senere men de sku bare op at køre før jeg ville lave nye kabinetter
|
|
|
Mht. skrat, kan det være noget med forskel af indgangsimpedansen på de to forstærkere ? har jeg prøvet engang ...der var potentiometerskrat når signalet blev smidt ind i den ene forstærker men ikke i en anden. Efter at potentiometeret blev udskiftet så kørte det igen.
PS: den ser najs ud den blok. 
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
skrattet er der desvære stadig dog ikke så tydeligt men jeg ku bare skifte mit noble potmeter ud med sådan en fætter her. altså den helt til højre. hvis jeg da så bare havde styr over de modstande.

så kom der er et billede af begge blokke igang 

de er ik voldsom pæne men de funger og gør det rigtig godt.. næste opgradering blir min bastard tror jeg. måske en allen wright konstruktion
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser bare dejligt ud det der wuffer, pas nu på at woody woodpecker ikke kommer forbi og maltrakterer de fine kasser med sit næb, eller måske en vildfaren dværgkolibri finder vej igennem det åbne hul og anser det som en kæmpe redekasse med både lys og varme.
Hvor mange kohm skal attenuatoren være ? jeg er sikker på at jeg har tegningen over hvordan modstandene til et 50 kohm skal sidde.
Alternativt, har du måske planer om egne modstandsværdier ?
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan allerhøjest blive fluer der kommer tæt på men de flyver da væk igen når der er tændt pga den enorme varme sådan en omgang rør udskiller men jeg burde få lavet nogen lukkede kabinetter så man ik ka komme til det indvendige og måske noget til at sætte over rørerne hvis der sku komme pilfingre på besøg
det blir 50 kohms.. det er samme værdi som jeg skal bruge i min kommende preamp og samme værdi jeg bruger nu
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var lige en tur igennem reolen og nu har jeg fundet en tegning til det 24 stillings attenuatorprint, der er værdier for både 3, 10, 22, 50 og 100 kohm's print på tegningen herunder. Håber at du kan læse værdierne wuffer, ellers kan jeg istedet poste det pr. mail til dig i et større format. 

|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nemt at læse så takker for det
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
det er nemt at læse så takker for det  |
|
|
Selv 
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG.. Takker. Dem kigger jeg på 
Så dumpede der lige en pakke ind fra canada med et par småting

Maxon 110191 motor. Pulley til tråd og tape (plus tape chrome og sort). Og sidst men ikke mindst controller til moteren. 
Var hurtig og kom med på et gruppekøb på diyaudio
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må hornene siges at være færdige.. Bedre billeder vil komme i weekenden efter en omgang oprydning.
Men et billede af det sidste horn skal der da være 

|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
|
Så må hornene siges at være færdige.. Bedre billeder vil komme i weekenden efter en omgang oprydning.
Men et billede af det sidste horn skal der da være 
|
|
|
Ser godt ud wuffer, glæder mig til flere billeder her i weekenden. 
Har du efterhånden fået spillet Fostex'erne til ? lyd ?
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først billederne. Ingen kommentare omkring støv og lamper der er gule. Sådan er det bare 

Og sidst men ikke mindst

|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de må siges at være spillet til og projektet har også varet længe og er ikke helt færdigt endnu.. Frontpladen på det sidste horn er blevet skævt så det skal lige en tur forbi en rundsav. Og mens det sker bliver der nok lavet en skrå kant foran enheden så der bliver lidt bedre spredning
Lyden: Ja det er så højtaler nummer 3 jeg har laver før var det proac klonen og efterfølgende hivi b3s som bruges til pc'en. Jeg er så stadig ret ny inden for alt det her.
Er gået lidt væk fra rock som jeg hørte meget i begyndelsen og gået mere over til jazz/ stille musik. Tina Dickow, Norah Jones osv og der syns jeg de lyder rigtig godt. Hører dog også musik i den tunge ende Trentemøller ka godt få tingene til at rasle og bassen i nogen numre kan godt virke for voldsom. Men det er helt klart fra mellemtone området og opefter de klarer sig bedst.
Stor tak til musicus uden ham var jeg nok ikke hoppet på horn/fullrange højtaler og det havde været en skam for de passer rigtig godt til mig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så wuffer, er det nødvendigt med sugekreds/impedanskorrektion, på sådan et par fostex'er, for at tilpasse frekvensgang/impedans ...eller er det bare lige på med wires ?
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
| Hvad så wuffer, er det nødvendigt med sugekreds/impedanskorrektion, på sådan et par fostex'er, for at tilpasse frekvensgang/impedans ...eller er det bare lige på med wires ? |
|
|
fagudtryk som jeg ik kender jeg har bare smækket dem til 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
|
fagudtryk som jeg ik kender jeg har bare smækket dem til 
|
|
|
Sådan !!!
Måske musicus eller andre har foreslag til en tilretning, hvis det er nødvendigt ( ikke sikkert at det er ). Nogle fuldtoner kan have en frekvensgang som gør at et frekvensområde er mere fremhævet end resten, her kan en seriel sugekreds ( paralelt koblet LCR ) være nyttig, for at få en mere lyttevenlig højttaler. Impedanskorrektionsledet ( paralelt RC led ) kan i mange tilfælde være en fordel mht. hvad forstærkeren ser ind i + at det er en nødvendighed hvis et evt. filter skal fungere korrekt.
Men efter hvad man kan se i linket herunder, ser frekvensgangen rimelig lineær ud og impedanskurven er også rimelig flot ved 167e, ingen kraftig stigning der.
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe1 67erev.pdf
Men kigger man eks. på en 206e son linket herunder, så er der lige et par frekvensspidser imellem 2 - 3 khz og igen imellem 5 - 6 khz, i sådan et tilfælde eller værre, kan det være nødvendigt med sugekreds ! ( til gengæld er impedanskurven ved de høje frekvenser her flot ).
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe2 06erev.pdf
|
| Til top |
|
| |